Jo men det kanske var kvävningstortyr. Och om inga diselpartiklar hittades, borde ju Bettina sagt till PM att hålla inne med den lögnen. )För själv fattar PM antagligen inte det.)
Härskarteknik är det. Men det är Peter Madsen som står åtalad för bl.a grovt sexuellt övergrepp med kniv. Att då Madsen istället för att svara, antyder att det är Åklagaren själv som har ett sjukligt intresse av perversitet eftersom han ställde frågan (och inte PM som står åtalad för det).Är det inte projicering?
Att projicera sina egna tillkortakommande på någon annan (oftast omedvetet)?
EDIT: Projicering som härskarteknik.http://www.retorikiska.se/harskarteknikskolan-del-4-dubbelbestraffning/ Projicering.
Om härskartekniken används för att personen i fråga inte själv förstått att det handlar om en projicering blir det lite mer komplicerat. Wikipedia definierar projicering så här:
Projektion, en term som används inom psykologin för att beskriva hur en person som inte vill eller kan kännas vid sina egna svagheter tillskriver andra personer dessa egenskaper för att försvara sin självbild. Enligt Sigmund Freud är detta en psykologisk försvarsmekanism, som verkar för att förmildra ens egna oönskade tankar, värden, etc. Personen (A) vill bli ”rentvådd”, varför denne projicerar sin svaghet på en annan person (B), i till exempel sociala sammanhang, för att få bekräftelsen av andra att svagheten ej längre kan associeras med en själv. På så sätt rentvår (A) sig själv.
Fick fundera en stund där, varför jag ändå inte riktigt tycker att det är projicering i detta fallet, och svaret hittade jag i ditt citat.
Den springande punkten är följande
"som verkar för att förmildra ens egna oönskade tankar"
Jag menar att PM inte har några "oönskade tankar" som han behöver förmildra. Hans tankar är tvärtom önskade. Därför handlar det inte om projektion, han har inget behov av det. Grunden i hans uttalande är istället några andra saker, dels att han inte har ett bra egentligt svar på frågorna som ställs, dels att han försöker framställa sig själv som den starka överlägsna (inte för sitt eget samvetes skull, utan för att slippa fängelse), och dels att han försöker förlöjliga åklagaren.
Men du kan inte lura Google ändå. Den skiten försvinner bakåt och så är datorn som ny igen efter ett tag. Jag har lärt mig mycket av det här fallet iallafall. Och då menar jag inte läbbigheter utan allmänbildning. Att jag bor vid Västerhavet som jag aldrig i hela mitt liv hört talas om. Allt tack vare Madsens härjningar i Sundet en natt i augusti.
Jag har lärt jättemycket i den här tråden. Det har varit min första tråd på FS, men det blir också min sista. Jag har inte tid med det här. Men herregud hur kul det har varit, även om fallet i säg är en trist historia. En mycket trist historia.
Jag har lärt jättemycket i den här tråden. Det har varit min första tråd på FS, men det blir också min sista. Jag har inte tid med det här. Men herregud hur kul det har varit, även om fallet i säg är en trist historia. En mycket trist historia.
Jag har också lärt mig en hel del av att läsa här bl.a. om kriminologi och psykologi, och inte minst att jag aldrig kommer träffa en för mig okänd man på tu man hand på en isolerad eller privat plats. Håller mig hellre till dem jag redan känner. Kims nyfikenhet och intresse för avvikande stofiler eller fenomen var hennes leverbröd och ledde också till hennes död. Ett makabert och obeskrivligt avslut.
När Kim fick möta Madsens mörker, ledde det antagligen till den ultimata chocken och om hon misstänkt något hade hon knappast följt med ut på en tur. All risktagning är i den bemärkelsen onödig. Du känner helt enkelt inte till en annan människa om du inte gjort en grävande research, och knappast heller då. Jag tror Kim resonerade som så att det var läge nu och ta tillfället i flykten och genomföra intervjun innan Kina. Hon antog att hon var trygg för att hennes vänner och pojkvän kände till hela grejen, de till och med vinkade av henne. Hon lät Madsen veta att hon behövde återvända till festen inom en rimlig tid. För det logiska är att det blir en typ av garanti för att läget är lugnt och grönt. Det är liksom en garanti för säkerhet. Något annat är omöjligt att föreställa sig för en vanlig, tänkande och sansad människa. Madsens val av offer var så osannolikt. Att satsa på en journalist i tjänst, i självaste Danmark, är ett barockt beteende.
Alla sadistiska mördare har ett förstagångsbrott, även Madsen. När uppmärksamheten kring brottet falnat och fascinationen kring Madsens person bleknat kommer Madsen leva vidare med den spillra till liv som är hans. En liten lort utan mening eller mål.
Senast redigerad av Mirandamirage 2018-03-11 kl. 03:19.
Fick fundera en stund där, varför jag ändå inte riktigt tycker att det är projicering i detta fallet, och svaret hittade jag i ditt citat.
Den springande punkten är följande
"som verkar för att förmildra ens egna oönskade tankar"
Jag menar att PM inte har några "oönskade tankar" som han behöver förmildra. Hans tankar är tvärtom önskade. Därför handlar det inte om projektion, han har inget behov av det. Grunden i hans uttalande är istället några andra saker, dels att han inte har ett bra egentligt svar på frågorna som ställs, dels att han försöker framställa sig själv som den starka överlägsna (inte för sitt eget samvetes skull, utan för att slippa fängelse), och dels att han försöker förlöjliga åklagaren.
Ja,alltsammans det där kan det vara.
Men som jag tänker så ställer Åklagaren frågor som antyder att PM skulle ha ett sexuellt motiv för styckning, (vilket är perverst.) Istället för att svara ja eller nej, frågar Madsen överlägset-Ska jag bli orolig för dig? PM antyder att Åklagaren har ett perverst intresse av att ställa frågan,alltså är det Åklagaren som är pervers och inte PM. PM är alltså friad från skuld och rentvådd från misstanken. Åklagaren däremot fick inget svar på sin fråga och ska dessutom känna skam/skuld för att han ställde den. För det är Åklagaren själv som är pervers (perversa tankar om PMs motiv) Projicering genom härskarteknik. Projicering innebär att en person förlägger egna synsätt, motiv och känslor till en annan person.
PS.Med oönskade menas oönskade,felaktiga,olagliga,tabubelagda,oacceptabl a,förbjudna
etc.beteende,känslor,tankar,motiv,handlingar osv
Att ha en pervers önskan om styckning/skändning är inte en önskad,accepterat,lagligt,tillåtet beteende. Inte ett önskat beteende från samhället. Håller med om att "oönskat" var ett dumt valt ord. Men det är så det menas i sammanhanget om du läser på länken. Så du missförstod ordet.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-11 kl. 04:11.
Samma här. Men jag tror inte det blir min sista. Det finns nog med trevligare trådinnehåll.
Det här har varit rätt deprimerande mellan varven. Men mkt. kul också. Trevligt folk i tråden.
Skulle nog tippa att Herr Madsen ser sig som en übermensch utifrån psykiatriutlåtande varav ingen annan får hans beundran, möjligen nån tysk som han identifierar sig med.
Mannen som kunde tala med döda?
Innerst inne men som ändras till avund. Jacob är allt PM aldrig varit eller kommer att kunna bli. En bra människa. Men han intalar sig att han själv är bäst. Bäst men motarbetad osv
Om hon dött av syrebrist går det kanske inte att se om Kim blivit kvävd av PM, men då ser de ju om diselpartiklar finns i lungorna, så.. fast å andra sidan får väl försvaret reda på obduktionsprotokollet? Och i så fall måste det ju faktiskt finnas partiklar i lungorna annars skulle väl Bettina hindrat Fånen från att ljuga om avgaserna, tycker man ju. Rejält retarderad nu, tänker säkert helt fel. Sent..
Tror inte de har rätt att se obduktionsrapporten. Varför skulle de ha rätt till det?
Ja,alltsammans det där kan det vara.
Men som jag tänker så ställer Åklagaren frågor som antyder att PM skulle ha ett sexuellt motiv för styckning, (vilket är perverst.) Istället för att svara ja eller nej, frågar Madsen överlägset-Ska jag bli orolig för dig? PM antyder att Åklagaren har ett perverst intresse av att ställa frågan,alltså är det Åklagaren som är pervers och inte PM. PM är alltså friad från skuld och rentvådd från misstanken. Åklagaren däremot fick inget svar på sin fråga och ska dessutom känna skam/skuld för att han ställde den. För det är Åklagaren själv som är pervers (perversa tankar om PMs motiv) Projicering genom härskarteknik. Projicering innebär att en person förlägger egna synsätt, motiv och känslor till en annan person.
PS.Med oönskade menas oönskade,felaktiga,olagliga,tabubelagda,oacceptabl a,förbjudna
etc.beteende,känslor,tankar,motiv,handlingar osv
Att ha en pervers önskan om styckning/skändning är inte en önskad,accepterat,lagligt,tillåtet beteende. Inte ett önskat beteende från samhället. Håller med om att "oönskat" var ett dumt valt ord. Men det är så det menas i sammanhanget om du läser på länken. Så du missförstod ordet.
Det sista fetade: Exakt. Du förklarar projiceringen som härskarteknik på ett föredömligt sätt här.
Både rent allmänt, och i vilken funktion Madsen använde den i exemplet mot åklagaren, och som Madsen fortsättningsvis kommer använda samma teknik.c
Madsen är mycket väl medveten om att det han gjort är tabu i samhället.
Innerst inne men som ändras till avund. Jacob är allt PM aldrig varit eller kommer att kunna bli. En bra människa. Men han intalar sig att han själv är bäst. Bäst men motarbetad osv
Jag säger nej rakt av. Han känner inte avund och han intalar sig inte:
Han ÄR bäst i sin narcissistiska bubbla.
Människor är till för att utnyttjas om det så gäller raketer eller sex.
Madsen har en tydlig parasiterande livsstil - han lever via kvinnor och andras bidrag för att nå sina egna mål.
De som motarbetar, ifrågasätter eller inte lyder detta narcissistiska ånglok lär känna av det. Han är därför i ständigt krig med sin omgivning som det beskrivits och via väckt åtal lär knappast ÅK väcka varken hans beundran eller avund.
En person i klass med vad som ses i utlåtandet ser snarare ner på andra människor, till och med föraktar - det rör sig om vinstvinning:
Han kan möjligen se det eftersträvansvärt att efterapa en tysk uppfinnare utifrån sitt specialintresse - för att det i sin tur leder till beundran och stor uppmärksamhet från omgivningen för den egna personen (om PM lyckas skicka iväg sig själv som förste amatör ut i etern).
Hans RPU är övertydlig om hans personlighet.
"Psykutlåtandet om Peter Madsen säger att han inte är sinnessjuk, utan kan straffas.
Däremot är han sexuellt avvikande och pervers. Han har psykopatiska, narcissistiska drag. En grandios självkänsla, patologisk lögnaktighet och är mycket manipulativ.
En psykolog och två läkare på en rättspsykiatrisk klinik har undersökt Madsen, berättar åklagaren. Han uttalar sig glatt och med charm. De som genomfört undersökningen ser honom som manipulativ och konstaterar att han lider av brist på empati och skuldkänslor."
Live sydsvenskan
"En psykolog och två läkare på en rättspsykiatrisk klinik har undersökt Madsen, berättar åklagaren.
Där framgår det bland annat att Peter Madsen framstår som högst otrovärdig, att det är svårt att få en verklig inblick i hans sexualitet och att han framstår som polymorf.
Undersökarna ser inga tecken på psykos, men däremot narccistiska och psykopatiska drag.
Han uttalar sig glatt och med charm. De som genomfört undersökningen ser honom som manipulativ och konstaterar att han lider av brist på empati och skuldkänslor."
"Madsen betraktas ha allvarlig brist på empati och ånger, enligt utlåtandet."
Live vt
Åklagaren redogör nu för den psykologiska undersökningen av Madsen.
Enligt åklagaren visar den på att Madsen på många sätt är avvikande.
– Han framstår som allvarligt sexuellt avvikande.
– Han har narcissistiska psykopatiska drag. Han framstår som en patologisk lögnare."
"Åklagaren beskriver honom som psykopat, pervers, manipulativ, grandios och med stor risk för att återfalla i allvarlig kriminalitet."
live expressen
"- Samlet fremstår Peter Madsen højest utroværdigt. Han fremstår polymorf, pervers og svært seksuelt afvigende, står der blandt andet i undersøgelsen, som anklageren læser højt fra.
- Der er fundet ingen tegn på psykose eller patologi. Han har narcissistiske træk. Han har overfladisk charme og en udpræget selvfølelse. Han er følelseshæmmet og har alvorlig mangel på empati og anger, står der blandt andet.
Retslægeråddet vurderer yderligere, at der er en høj risiko for, at Peter Madsen kan begå ligeartet kriminalitet, hvis han er på fri fod.
- Han er ikke sindssyg og kan ikke antages at have været det på gerningstidpunktet, lyder det videre i undersøgelsen. "
- Samlet fremstår Peter Madsen højest utroværdigt. Han fremstår polymorf, pervers og svært seksuelt afvigende, står der blandt andet i undersøgelsen, som anklageren læser højt fra.
- Der er fundet ingen tegn på psykose eller patologi. Han har narcissistiske træk. Han har overfladisk charme og en udpræget selvfølelse. Han er følelseshæmmet og har alvorlig mangel på empati og anger, står der blandt andet.
De mener desuden, at hvis Peter Madsen er på fri fod, så er der høj risiko for, at han vil begå ligartet kriminalitet.
Live eb
"En mentalundersøgelse af Peter Madsen konstaterer, at Peter Madsen fremstår højst utroværdig. Samlet set fremstår han som pervers og svært seksuelt afvigende. Han er normalt begavet og ikke psykotisk. Undersøgelsen konkluderer, at han er "svært afvigende, med narcistiske og psykopatiske træk". Han beskrives som en patologisk løgner med en "glat og overfladisk charme". Han er følelseshæmmet, og udviser ifølge undersøgelsen "alvorlig mangel på empati, anger og skyldfølelse". Når hans afvigende personlighed sammenholdes med hans afvigende seksualitet, udgør Peter Madsen ifølge mentalundersøgelsen - såfremt han dømmes - en fare for andres liv, legeme og frihed."
Live bt
Senast redigerad av develi 2018-03-11 kl. 04:58.
Jag säger nej rakt av. Han känner inte avund och han intalar sig inte:
Han ÄR bäst i sin narcissistiska bubbla.
Människor är till för att utnyttjas om det så gäller raketer eller sex.
Madsen har en tydlig parasiterande livsstil - han lever via kvinnor och andras bidrag för att nå sina egna mål.
De som motarbetar, ifrågasätter eller inte lyder detta narcissistiska ånglok lär känna av det. Han är därför i ständigt krig med sin omgivning som det beskrivits och via väckt åtal lär knappast ÅK väcka varken hans beundran eller avund.
En person i klass med vad som ses i utlåtandet ser snarare ner på andra människor, till och med föraktar - det rör sig om vinstvinning:
Han kan möjligen se det eftersträvansvärt att efterapa en tysk uppfinnare utifrån sitt specialintresse - för att det i sin tur leder till beundran och stor uppmärksamhet från omgivningen för den egna personen (om PM lyckas skicka iväg sig själv som förste amatör ut i etern).
Hans RPU är övertydlig om hans personlighet.
"Psykutlåtandet om Peter Madsen säger att han inte är sinnessjuk, utan kan straffas.
Däremot är han sexuellt avvikande och pervers. Han har psykopatiska, narcissistiska drag. En grandios självkänsla, patologisk lögnaktighet och är mycket manipulativ.
En psykolog och två läkare på en rättspsykiatrisk klinik har undersökt Madsen, berättar åklagaren. Han uttalar sig glatt och med charm. De som genomfört undersökningen ser honom som manipulativ och konstaterar att han lider av brist på empati och skuldkänslor."
Live sydsvenskan
"En psykolog och två läkare på en rättspsykiatrisk klinik har undersökt Madsen, berättar åklagaren.
Där framgår det bland annat att Peter Madsen framstår som högst otrovärdig, att det är svårt att få en verklig inblick i hans sexualitet och att han framstår som polymorf.
Undersökarna ser inga tecken på psykos, men däremot narccistiska och psykopatiska drag.
Han uttalar sig glatt och med charm. De som genomfört undersökningen ser honom som manipulativ och konstaterar att han lider av brist på empati och skuldkänslor."
"Madsen betraktas ha allvarlig brist på empati och ånger, enligt utlåtandet."
Live vt
Åklagaren redogör nu för den psykologiska undersökningen av Madsen.
Enligt åklagaren visar den på att Madsen på många sätt är avvikande.
– Han framstår som allvarligt sexuellt avvikande.
– Han har narcissistiska psykopatiska drag. Han framstår som en patologisk lögnare."
"Åklagaren beskriver honom som psykopat, pervers, manipulativ, grandios och med stor risk för att återfalla i allvarlig kriminalitet."
live expressen
"- Samlet fremstår Peter Madsen højest utroværdigt. Han fremstår polymorf, pervers og svært seksuelt afvigende, står der blandt andet i undersøgelsen, som anklageren læser højt fra.
Retslægeråddet vurderer yderligere, at der er en høj risiko for, at Peter Madsen kan begå ligeartet kriminalitet, hvis han er på fri fod.
- Han er ikke sindssyg og kan ikke antages at have været det på gerningstidpunktet, lyder det videre i undersøgelsen. "
- Samlet fremstår Peter Madsen højest utroværdigt. Han fremstår polymorf, pervers og svært seksuelt afvigende, står der blandt andet i undersøgelsen, som anklageren læser højt fra.
De mener desuden, at hvis Peter Madsen er på fri fod, så er der høj risiko for, at han vil begå ligartet kriminalitet.
Live eb
"En mentalundersøgelse af Peter Madsen konstaterer, at Peter Madsen fremstår højst utroværdig. Samlet set fremstår han som pervers og svært seksuelt afvigende. Han er normalt begavet og ikke psykotisk. Undersøgelsen konkluderer, at han er "svært afvigende, med narcistiske og psykopatiske træk". Han beskrives som en patologisk løgner med en "glat og overfladisk charme". Han er følelseshæmmet, og udviser ifølge undersøgelsen "alvorlig mangel på empati, anger og skyldfølelse". Når hans afvigende personlighed sammenholdes med hans afvigende seksualitet, udgør Peter Madsen ifølge mentalundersøgelsen - såfremt han dømmes - en fare for andres liv, legeme og frihed."
Live bt
Du fattar inte. Jag menar att längst där inne dit han inte ens själv kommer åt. Han är övertygad att han är bäst ja.