Citat:
Ursprungligen postat av
Caracallas
Mycket intressant. Det stämmer med det vi har diskuterat här och känslan jag fick när jag följde rapporteringen från rättegången dag 1.
"Åklagare: Varför styckade du Kim Walls kropp?
– Det kommer en rättsmedicinare vid ett tillfälle under rättegången. Vi kan fråga den personen varför han valde sitt arbete, svarade Peter Madsen."
Här reagerade jag på att Madsen inte blir tillsagd av domaren men det är nog som Alhem uttrycker det :
"Om man nu ger överlägsna svar som tyder på härskarteknik, ska man inte som förhörsledare eller åklagare låta sig rubbas i sina frågor." Bra artikel och bra åklager än så länge

Jag blev chockad redan under öppna häktningsförhandlingen över PMs uppförande. det stämde inte av den bild jag fått av PM, det jag sett från föreläsningar samt intervjuer.
Nu i rättssalen beter han sig pubertalt och trotsigt. Att svara Åklagaren med motfrågor?
Jakob Buch-Jepsen frågar – och Peter Madsen svarar egentligen på något helt annat. Som när han i förhörets avslutande skede får en direkt fråga om det fanns ett sexuellt motiv.
– Ska jag bli bekymrad över dig, för att du tänker så?, svarade Peter Madsen och lämnade sin plats i vittnesbåset.
Istället för att svara tillitsfullt, projicerar PM. (Antyder att det är Åklagaren som har ett intresse av perversiteter.)
Angående PMs oempatiska sida uttalade Psyk-professorn sig i danska bt,bl.a
Då Åklagaren frågade PM ,varför han kom på tanken att stycka liket.
På det svarar Madsen,- Jag hade kunskap om kirurgi och historisk kirurgi, som när man amputerade lemmar på soldater i krigssammanhang.
Om PMs svar säger Henrik Day Poulsen:
-Det är en fullständigt teknisk, närmast klinisk syn på saken. Han talar närmast som en rättsmedicinare, som berättar vad han funnit under en obduktion.
Da anklageren spørger Peter Madsen, hvorfor han kom på den tanke at partere liget.
Dertil svarer Peter Madsen:
»Jeg havde et kendskab til kirurgi og historisk kirurgi, også når man amputerede lemmar på soldater i krigssammenhæng«.
»Det er en fuldstændig maskinel nærmest klinisk tilgang til tingene. Han taler nærmest som en retsmediciner, der taler om, hvad han har fundet ved en obduktion«.
Och han fortsätter att tala om sig själv i tredje person. Fast nu är det inte Raket-Madsen längre (död)
utan Peter Madsen. (?)