2018-03-09, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det finns inga postare i tråden som vet hur familjen levde. Vilka syftar du på? Isolering uppstår om man inte går i skolan. Barn behöver vara där varje dag, och om det inte fungerar, byta skola. Att undervisas hemma är en så dålig lösning att den borde förbjudas om barnet inte har ASIH... Barn ska definitivt inte hållas hemma om det finns problem inne i familjen, som rektorn sa. Då ska de ut!

Jag tror att detta kan bli ett fall som får konsekvenser både för skolan och kommunen, med lite vakenhet!

Hen menar Elli09 och Stehlitz, tror jag.
Stehlitz, som kom in när Picasso och Wallin försvann. Men det kan vara slump.
Citera
2018-03-09, 17:54
Medlem
Citat:
FEL. Han for runt överallt och klagade på att barnen inte orkade. Det var han som avslutade pianospelet. Det var han som avslutade undervisningen i skolan. Det var han som klagade på jobbet och berättade för en kollega att han inte orkade mer. I stället för att söka hjälp då, mördade han. Han var inte dum. Han var ondskefull!

När jag läste det här inlägget, så dök en av slutscenerna från DOX sändningen upp framför mina ögon. Den där de tre scientologerna står på flygplatsen (av en slump...) och rapar upp samma mantra gång på gång.
Är du en sådan?
Blev Hanna snärjd, men O kämpade emot? Allt gick åt helvete, de dog allihop och s-sekten drogs fram i ljuset. Nu gäller det för överprästen att utöva damage control.
O är hin håle själv, eller vad nu sekten har för motsvarighet. Är det något sådant du håller på med?
Citera
2018-03-09, 17:58
Medlem
Citat:
Det är snarare så att när teorier om familjens inre liv kommer upp, så skyfflas allt i väg mot s-spåret och särskilt om det riktas kritik mot ME-rörelsen. Det är tvärtom...
Dina inlägg och vad du tror har dryftats sen...tja dag ett kanske. Sen kom ME och tuggade sönder tråden, gäsp. När sen S kom på tal så ska du in och köra ditt race och svara på gamla inlägg för att ta bort fokus från ett ev nytt spår. Hur mår du egentligen. Mycket som älts är säkerligen pga personer själva varit utsatt eller har en önskan om dito. Det brukar finnas någon koppling när man så starkt propagerar för samma sak. Läser man sen om olika diagnoser så kan tom den friskaste människan få för sig att den har nog en släng av det ena eller andra. Men visst O var nog en lustmördare, incestuös, psykopat och glöm för tusan inte narcissistisk.
Din egen agenda lyser igenom att det måste vara O och H har ingen del i det alls. Vad får dig att så säkert säga det. Nu tror jag inte du är en radikal feminist eller ett riktigt offer men tanken slår ju mig.
Citera
2018-03-09, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Var skulle problemet ha varit om det inte var inne i familjen? Finns det något annat uttryck man normalt använder om barnen i familjen är ofattbart sjuka, ett problem utom familjen? Är det orimligt att familjen hamnar i en djup kris om flera medlemmar drabbas av sjukdom? Om barnen har fått en diagnos på en svår sjukdom som till och med leder till att dom inte orkar delta i skolundervisningen så bör man väl mer än ana att barnen inte mår bra? Men skulle en anmälan till socialen ha gjort dom friska? Knappast

Jag ifrågasätter inte att barnen var sjuka och/eller att deras sjukdomar förde med sig problem och kris. Nej, en orosanmälan hade givetvis inte inte gjort barnen friska.

En orosanmälan hade fört med sig att fler utomstående personer hade fått inblick i hur familjen hade det. Fler röster hade kommit till tals (socialtjänsten brukar inhämta information från olika håll), fler ögon hade sett, fler hjärnor hade tänkt till. Resultatet av detta hade i bästa fall kunnat leda till att familjen förmåtts ta emot mer hjälp, exempelvis i form av avlastning. Tröttkörda föräldrar som var insnärjda i sina egna tankar hade kanske kunnat fått hjälp med att se något ljus i mörkret. Syftet med orosanmälningar är inte att bota sjukdomar och trolla bort familjers problem, eftersom det sällan är möjligt. Syftet är att bland annat att hjälpa människor att hantera sina problem på ett bättre sätt, så att inte barn ska fara riktigt illa.

Tyvärr påverkar familjers sociala ställning skolors benägenhet att göra orosanmälningar. Att påstå någonting annat vore att hymla. Där har vårt samhälle något att ta tag i.
Citera
2018-03-09, 18:05
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Åh herregud. Detta börjar verkligen bli en soppa, lite obehagligt för ju mer man nystar runt i detta desto mer märkligheter kommer upp. Nu får jag nog ta en paus och smälta allt detta. Att ingen journalist dyker ner i allt detta är för mig en gåta.

Som ni säkert vet sköt en son ihjäl sin mor i Bjärred 2014.
https://www.expressen.se/kvallsposten/mamma-och-son-har-hittats-doda-i-bostad/

I Bjärred bodde även Kent Reimers som 2013 knivmördade sin fru medan deras dotter hörde på i telefon. Han hade tidigare dömts för misshandel på frun. Vad är det egentligen som händer i "fina Bjärred"??
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article17751347.ab

Jag kände igen namnet Reimers någonstans och googlade vidare på det. Det som snabbt dök upp i sökningarna är en viss barnläkare, Mats Reimer i Mölnlycke, som ses som kontroversiell då han förespråkar lite annorlunda behandlingsmetoder och sägs ha någon form av samröre med scientologer.
Det finns massor att läsa om denne Mats Reimer på nätet för den som vill söka. Men bl.a.detta fick mig att frysa till:

"Mats Reimer har på sin blogg under lång tid okritiskt försvarat den så kallade Oxfordmodellen för ME/CFS, som säger att sjukdomen vidmakthålls av kognitiva processer och kan reverseras med KBT och träning. De studier som förespråkarna hänvisar till – bland annat den brittiska PACE-studien – har på senare tid utsatts för hård kritik av prominenta forskare [4]. Idén om att ME/CFS skulle vare en sorts somatisering avvisas i den stora, opartiska expertrapport som publicerades av Institute of Medicine 2015. Trots kritiken och trots att Mats Reimer inte har kunnat svara på kritiska frågor om studierna – till exempel om oblindade studier av homeopati med subjektiva självrapporter också skall accepteras som god evidens – fortsätter han att utnyttja sin plattform på Dagens Medicin för att lobba för Oxfordmodellen."

Har Mats Reimer någon koppling till Bjärred? Låg den där kliniken Gottfries inte också i Mölnlycke?
Kanske är detta gammal info för jag har hoppat över allt kring ME den senaste tiden då mitt fokus inte legat där för tillfället.

Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Det är Mats Reimer bl.a. som ligger bakom att Gottfries blev av med sitt avtal med landstinget. Han avskyr Gottfries. Och hans mottagning. Och har bedrivit en stor kampanj mot Gottfriesmottagningen. Som ligger i Mölndal. Mats Reimer har skrivit massor om hur dåligt han tycker om Gottfriesmottagningen.

Det är två olika släktnamn:
"Re*mers" med "s", som i Kent Re*mers, som mördade sin fru
"Re*mer" som i Mats R*imer, Barnläkare som genom att vara skribent i Dagens Medicin aktivt motarbetar lycksökare som försöker tjäna pengar på sjuka som de lurar med falska förhoppningar.

Dr Re*mer har väl antagligen, precis som Västra Götalands Landsting, inte uppfattat Gottfrieskliniken
som seriös. Även om folk utan medicinsk fack-kunskap har tyck tvärt om och likt HB i Bjärred "likat" företeelsen. Det är tur att skattepengar till sjukvård av folk som mår dåligt och är sjuka, inte enbart styrs av folk utan medicinsk utbildning.
Senast redigerad av Solglittret 2018-03-09 kl. 18:11.
Citera
2018-03-09, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blonay
Varför inte bara skilja sig och flytta och få livskvalitet utan bekymmer från familjen? Inte så bra handling men bättre än att mörda alla inkl. sig själv. 🤔

Det här är en viktig fråga, tycker jag.

Det finns flera möjliga svar:

OH och HB hade en bra relation, fanns ingen anledning för skilsmässa.
OH och HB hade en destruktiv relation och var beroende av det.
Skilsmässan sågs inte som en lösning på problemet.

Om problemet var primärt att OH inte klarade av sitt jobb mer, så hade skilsmässan inte hjälpt.
Då hade man förväntat en arbetsinsats av honom varannan vecka (om barnen hade bodd växelvis hos föräldrarna). Om han hade fått ensam vårdnad, hade det inte blivit lättare att få tid över för att jobba. Att lämna HB och barnen och HB hade fått ensam ansvar för barnen, verkar inte ha funnits på kartan. Det hade ju varit en räddning för familjen, om han hade stuckit - om han var den drivande gm - och bara jobbat på, som någon här har påpekat.

Men han gjorde inte det. Han vill inte leva mer och då fick resten av familjen det inte heller. (Alternativt båda föräldrarna vill inte leva mer och då fick barnen det inte heller).
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-03-09 kl. 18:33.
Citera
2018-03-09, 18:27
Medlem
Citat:
Det finns inga postare i tråden som vet hur familjen levde. Vilka syftar du på? Isolering uppstår om man inte går i skolan. Barn behöver vara där varje dag, och om det inte fungerar, byta skola. Att undervisas hemma är en så dålig lösning att den borde förbjudas om barnet inte har ASIH... Barn ska definitivt inte hållas hemma om det finns problem inne i familjen, som rektorn sa. Då ska de ut!

Jag tror att detta kan bli ett fall som får konsekvenser både för skolan och kommunen, med lite vakenhet!

Två verkar ha en viss insyn och har du missat det, ja då det är ditt eget skyggslappsbeteende som är orsaken.
Isolering är avskärmning från omvärlden och omvärlden består av mycket mer än skolan. De träffade sina lärare, de träffade kamrater, enligt postare som verkar ha betydligt mer kött på benen än du har och kanske var de ute på egen hand också?
Du påstår själv att ingen i tråden vet hur de levde, men hur kan du då påstå, gång efter annan, att barnen isolerats av O, som sedan mördade dem (och H) av ren ondska?
Hemundervisning är en nödlösning. Det är inget en förälder kan välja efter eget tycke. Flera personer som kan antas ha en adekvat kompetens har varit involverade i besluten.
Om flickorna inte klarade av undervisningen i skolan, vore det bättre att helt neka dem undervisning, än att hjälpa dem så gott det gick?
Citera
2018-03-09, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Niklas mamma ville inte ha cellgift läste jag utan bara smärtstillande. Var det inte någon som skrev det om H också att hon inte tog någon medicin? Kanske inte har med det att göra men ändå...
Niklas olustiga död minns jag väl och det var och är ett mysterium. Var det inte dagen före han skulle resa iväg någonstans om jag inte minns fel.
Niklas skulle åka till Kina enligt denna artikel.

Citat:
Natten mellan den 27 och den 28 september 1991 cyklar hennes 20-årige son Niklas Elmberg hem mot Bjärred efter en festlig kväll med studentkompisarna i Lund. Någon dag senare ska han åka till Kina och kursare och vänner passar nu på att säga hejdå till honom. Men resan blir aldrig av. Niklas kommer aldrig hem till Bjärred.

Citat:
Den andra oktober publiceras en artikel i Sydsvenskan där man efterfrågar om någon sett Niklas eller vet var han befinner sig. Hans föräldrar, Irene och Berndt Elmberg, är oroliga och undrar var han är.
Några minuter i fem samma eftermiddag cyklar en ensam kvinna längs riksväg 16 mellan Lund och Fjelie. När hon vrider huvudet åt sidan för att slippa få den hårda vinden i ögonen får hon syn på något som ligger i det höga gräset i diket vid sidan av vägen.
Polis kallas till platsen. Det är Niklas Elmbergs kropp som har hittats. Han har dödats med ett stort antal knivhugg. Trots att flera namn förekommer i utredningen av brottet kan någon gärningsman aldrig ställas inför rätta. Mordet har nu gäckat polisen i 26 år.

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-30/sonen-dodades-irene-elmberg-agnade-sedan-livet-at-att-hjalpa-andra
Senast redigerad av likor 2018-03-09 kl. 18:43.
Citera
2018-03-09, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Två verkar ha en viss insyn och har du missat det, ja då det är ditt eget skyggslappsbeteende som är orsaken.
Isolering är avskärmning från omvärlden och omvärlden består av mycket mer än skolan. De träffade sina lärare, de träffade kamrater, enligt postare som verkar ha betydligt mer kött på benen än du har och kanske var de ute på egen hand också?
Du påstår själv att ingen i tråden vet hur de levde, men hur kan du då påstå, gång efter annan, att barnen isolerats av O, som sedan mördade dem (och H) av ren ondska?
Hemundervisning är en nödlösning. Det är inget en förälder kan välja efter eget tycke. Flera personer som kan antas ha en adekvat kompetens har varit involverade i besluten.
Om flickorna inte klarade av undervisningen i skolan, vore det bättre att helt neka dem undervisning, än att hjälpa dem så gott det gick?

Det vore intressant att veta om skolan noterade någon trötthet hos M eller någon minskning i prestation INNAN föräldrarna begärde hemundervisning. Fick intryck att man angående M bedömde behov av hemundervisning pga föräldrarnas önskemål samt läkarintyg, som visades fram senare.
Citera
2018-03-09, 18:48
Medlem
Hej, det är ett tag sedan jag följde detta ämne, men jag kan rekommendera Elisabeth Höglunds blogg, där hon har skrivit några artiklar om detta.
https://elisabethoglund.se/blogg/idag-kan-jag-avsloja-nya-tragiska-och-omskakande-uppgifter-om-de-mordade-flickorna-bjarred/
https://elisabethoglund.se/blogg/morden-bjarred-vem-eller-vad-fick-foraldrarna-att-doda-sina-barn-lat-socialstyrelsen-utreda-den-fruk tansvarda-handelen/
https://elisabethoglund.se/blogg/en-familj-pa-fyra-personer-ar-utplanad-vad-gjorde-de-sociala-myndigheterna-att-forhindra-denna-fasan sfulla-tragedi/

I en av artiklarna har en pianolärarinna berättat för Elisabeth om sina upplevelser av familjen och pappans förändring från slutet av hösten 2016 och de första månaderna 2017.
Citera
2018-03-09, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokaren0104
Hej, det är ett tag sedan jag följde detta ämne, men jag kan rekommendera Elisabeth Höglunds blogg, där hon har skrivit några artiklar om detta.
https://elisabethoglund.se/blogg/idag-kan-jag-avsloja-nya-tragiska-och-omskakande-uppgifter-om-de-mordade-flickorna-bjarred/
https://elisabethoglund.se/blogg/morden-bjarred-vem-eller-vad-fick-foraldrarna-att-doda-sina-barn-lat-socialstyrelsen-utreda-den-fruk tansvarda-handelen/
https://elisabethoglund.se/blogg/en-familj-pa-fyra-personer-ar-utplanad-vad-gjorde-de-sociala-myndigheterna-att-forhindra-denna-fasan sfulla-tragedi/

I en av artiklarna har en pianolärarinna berättat för Elisabeth om sina upplevelser av familjen och pappans förändring från slutet av hösten 2016 och de första månaderna 2017.

Hon har följt tråden och skriver bara sånt hon snappat upp här.
Citera
2018-03-09, 18:52
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja längre bort än så behöver man inte gå efter ”sanningen”.

Det är ju korrekt men den sanning som finns att få där passar ju inte konspirationsteoretikerna i tråden, sanningen får inte vara enkel, den måste vara brutal och innehålla sekter, incest och gärna en släng av psykopati.

Att det var en vanlig familj som brakade igenom totalt på grund av omständigheter som de inte såg någon lösning på ignoreras totalt, det får inte vara så enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in