2018-03-09, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
De hölls inte isolerade. De två postare som verkar känna till förhållandena bäst, är eniga om att barnen umgicks med jämnåriga, som kom på besök. De verkar bara vara lite oeniga om formerna.
Det finns väl inte heller något som säkert visar att de aldrig vistades ute på egen hand. Att en hundrastande pensionär säger att hen aldrig sett flickorna på lekplatsen, bevisar inte de satt isolerade i hemmet.

Det finns inga postare i tråden som vet hur familjen levde. Vilka syftar du på? Isolering uppstår om man inte går i skolan. Barn behöver vara där varje dag, och om det inte fungerar, byta skola. Att undervisas hemma är en så dålig lösning att den borde förbjudas om barnet inte har ASIH... Barn ska definitivt inte hållas hemma om det finns problem inne i familjen, som rektorn sa. Då ska de ut!

Jag tror att detta kan bli ett fall som får konsekvenser både för skolan och kommunen, med lite vakenhet!
Senast redigerad av rappytt 2018-03-09 kl. 16:59.
Citera
2018-03-09, 16:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
FEL. Han for runt överallt och klagade på att barnen inte orkade. Det var han som avslutade pianospelet. Det var han som avslutade undervisningen i skolan. Det var han som klagade på jobbet och berättade för en kollega att han inte orkade mer. I stället för att söka hjälp då, mördade han. Han var inte dum. Han var ondskefull!

Vi talar förbi varandra. Är jag rädd.
Citera
2018-03-09, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boboqqqq
Nää det är inte anmärkningsvärt, jag postar aldrig bilder på barnen på Facebook och har sagt till mormor och farmor att inte göra det heller, deras morfar och farfar vet knappt vad sociala medier är. Det är väldigt många helt vanliga människor som väljer att inte hänga ut barnen på nätet.

Håller med. Bland mina vänner är det till och med majoriteten som väljer att hålla på sina barns integritet. Kunskapen att det som läggs ut på nätet, kan segla omkring i evigheter, är spridd.
Citera
2018-03-09, 17:07
Medlem
Citat:
Huvudfrågan blir inte besvarad ordentligt. Varför hölls flickorna hemma, vad led de av, egentligen? Föräldrarna kan man ju faktiskt strunta i, de var inga offer (om de gemensamt tog livet av barnen), men letande efter omständigheter som är begripliga pågår ändå....

Jag tycker att du har alldeles rätt när du använder ordet "huvudfrågan." Isolering och diffus sjukdom är nyckelbegrepp i händelsen. Anledningarna till att barnen hölls hemma har stor betydelse för att man ska förstå resten av händelseförloppet - som kanske hade blivit annorlunda om någon långt tidigare forskat i frågan om varför barnen var hemma.

Det var problem "inne i familjen", det vet vi - det har skolpersonal sagt. Och att det var en familj i djup kris.

Så här är det: alla i detta land, som anar/tror/misstänker/funderar över om ett barn inte har det bra, ska anmäla denna oro till socialtjänsten. Det gäller alltså alla barn och oavsett vilken relation man själv har till barnets och dess familj. Och då ska "inte har det bra" tolkas mycket vid bemärkelse.

Vissa yrkeskategorier - exempelvis personal i skola och förskola - har dessutom enligt lag skyldighet att göra sådana orosanmälningar på grund av sin profession. Om problemet anses finnas "inne i familjen" eller "inne i skolan" eller någon annanstans spelar ingen roll. Det är inte meningen att skolpersonal endast ska anmäla problem som anses härröra sig från barnens skolsituation och att någon annan ska anmäla oro för problem som finns "inne i familjen."

Allt i ett barns liv hör ihop. Problem hemma avspeglas ofta i skolan och vice versa.
Citera
2018-03-09, 17:09
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
FEL. Han for runt överallt och klagade på att barnen inte orkade. Det var han som avslutade pianospelet. Det var han som avslutade undervisningen i skolan. Det var han som klagade på jobbet och berättade för en kollega att han inte orkade mer. I stället för att söka hjälp då, mördade han. Han var inte dum. Han var ondskefull!

Vad tror du att Hanna gjorde under tiden?
Citera
2018-03-09, 17:13
Medlem
Har läst på lite om ME. Som jag har förstått det måste en människa som lider av ME hushålla med sin energi, dvs ha väldigt strikta rutiner för hur energin ska fördelas över dagen för att orka med/inte ligga däckad dagen/veckan efter.

Denna sjukdom TROR jag kan SKAPA väldigt tvångsmässiga rutiner hos en familj. Vars (båda) barn lider av ME. Dvs. Från att barnen kliver upp på morgonen. Tror jag en väldigt STRIGENT person är både sträng och tillrättavisande dvs, vill hålla sig till rutinerna för att inte hela dagen/veckan månaden ska fallera och kanske få ett enormt bakslag av trötthet, ont i kroppen m.m.

Under jul, nyår och ledigdagarna tror jag kan ha skapat stress och FRÅNGÅTT dessa rutiner. Det kan ha varit så att mamman skötte barnen 50 % deltid hemma. När pappan väl blev långledig och hemma. Var det FYRA personer som skulle komma överens om VAD som skall göras, VILKA RUTINER som ska följas. Dvs pappan kanske kom hem och var långledig och ruckade rutinerna för barnen + hustrun.

Pappan kan i detta fall blivit mer överbeskyddande och tillrättavisande att barnen måste vila, stop inte se film, nu ska ni sova, äta m.m. För två stycken tonårstjejer kan detta ha skapat stress, vrede och ilska.

Familjen kanske grälade.
Pappan kände hopplöshet, att detta funkar inte.
"I ett fängelse finns ett fängelse".

Pappan orkar inget mer - hopplöshet
Barnen är totalt slutkörda och sängliggandes av alla ruckade rutiner kring jul varav pappans stigenta sätt att följa regler och rutiner kontra vad ledighet innebär.
Mamman gråter över barnens försämring.

Hopplöshet, ingen orkar mer. Föräldrarna gör (gjort allt) i sin makt. Barnen gråter över att man inte orkar nått mer, vara sjuk mer. Ingen hjälp finns att tillgå.

Hopplöshet hos båda föräldrarna som är slutkörda. Stigent pappa klarar inte av livet hemma längre. Mamman är insyltad i det hela och har sån intigritet och skulle aldrig visa utåt hur illa hon mådde (för så kanske hon var uppfostrad).

Mamman äter tabetter (lugnande). Pratar om självmord. Pappan känner inget hopp - verkar vara en vältränad pappa som vill röra sig mycket (av bilderna av att döma) det livet finns det ingen framtid för.

Båda avslutar livet tillsammans. Med brev och video.
Julledighetens "ledighet" och frånvaron av rutinerna ruskade om allt. Hade det inte varit för julledigheten hemma själv med barnen tankarna rutinerna

Hade dom garanterat levt idag!
Citera
2018-03-09, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vi är nog rätt nära sanningen nu för det satte igång hela motståndsrörelsen.

Det får en att misstänka att det var han som sökte hjälp hos skolmedicinen snarare än hos handpåläggare.

Varför raderades alla sociala medier?
Precis vad jag tänkte. Så fort andra spår kommer upp ska det kommenteras på gamla inlägg.
Ni två är vassa och jag läser med stor beundran.
Kan pengar/skulder ha något med allt att göra?
Tidigare skrev jag ett inlägg om info jag fått och det var två ord: s. och skulder.
Citera
2018-03-09, 17:28
Medlem
Var skulle problemet ha varit om det inte var inne i familjen? Finns det något annat uttryck man normalt använder om barnen i familjen är ofattbart sjuka, ett problem utom familjen? Är det orimligt att familjen hamnar i en djup kris om flera medlemmar drabbas av sjukdom? Om barnen har fått en diagnos på en svår sjukdom som till och med leder till att dom inte orkar delta i skolundervisningen så bör man väl mer än ana att barnen inte mår bra? Men skulle en anmälan till socialen ha gjort dom friska? Knappast.

Det märkliga är vad som hände sen, vad gjorde att två välutbildade akademiker med karriärer inte klarade att hantera situationen? Det beror inte på sinnessjukdom, det beror på deras omvärldsuppfattning. Att hävda att dom inte kunde hamna i influensen av en sekt är lika ologiskt som att hävda att någon med en gudstro inte kan vara akademiker eftersom denne tror på sagor. Vissa personer är predestinerade att tro på ett högre väsen oavsett intelligens eller utbildning.

Det finns bara en anledning att med en dåres envishet hävda att barnen var friska, det är om man delar samma tro att alla sjukdomar som inte orsakas av virus eller bakterier orsakas av någon förhistorisk kraft som man måste bekämpa med ritualer. En modern variant av andefördrivning.
Citera
2018-03-09, 17:30
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Åh herregud. Detta börjar verkligen bli en soppa, lite obehagligt för ju mer man nystar runt i detta desto mer märkligheter kommer upp. Nu får jag nog ta en paus och smälta allt detta. Att ingen journalist dyker ner i allt detta är för mig en gåta.

Som ni säkert vet sköt en son ihjäl sin mor i Bjärred 2014.
https://www.expressen.se/kvallsposten/mamma-och-son-har-hittats-doda-i-bostad/

I Bjärred bodde även Kent Reimers som 2013 knivmördade sin fru medan deras dotter hörde på i telefon. Han hade tidigare dömts för misshandel på frun. Vad är det egentligen som händer i "fina Bjärred"??
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article17751347.ab

Jag kände igen namnet Reimers någonstans och googlade vidare på det. Det som snabbt dök upp i sökningarna är en viss barnläkare, Mats Reimer i Mölnlycke, som ses som kontroversiell då han förespråkar lite annorlunda behandlingsmetoder och sägs ha någon form av samröre med scientologer.
Det finns massor att läsa om denne Mats Reimer på nätet för den som vill söka. Men bl.a.detta fick mig att frysa till:

"Mats Reimer har på sin blogg under lång tid okritiskt försvarat den så kallade Oxfordmodellen för ME/CFS, som säger att sjukdomen vidmakthålls av kognitiva processer och kan reverseras med KBT och träning. De studier som förespråkarna hänvisar till – bland annat den brittiska PACE-studien – har på senare tid utsatts för hård kritik av prominenta forskare [4]. Idén om att ME/CFS skulle vare en sorts somatisering avvisas i den stora, opartiska expertrapport som publicerades av Institute of Medicine 2015. Trots kritiken och trots att Mats Reimer inte har kunnat svara på kritiska frågor om studierna – till exempel om oblindade studier av homeopati med subjektiva självrapporter också skall accepteras som god evidens – fortsätter han att utnyttja sin plattform på Dagens Medicin för att lobba för Oxfordmodellen."

Har Mats Reimer någon koppling till Bjärred? Låg den där kliniken Gottfries inte också i Mölnlycke?
Kanske är detta gammal info för jag har hoppat över allt kring ME den senaste tiden då mitt fokus inte legat där för tillfället.
Det är Mats Reimer bl.a. som ligger bakom att Gottfries blev av med sitt avtal med landstinget. Han avskyr Gottfries. Och hans mottagning. Och har bedrivit en stor kampanj mot Gottfriesmottagningen. Som ligger i Mölndal. Mats Reimer har skrivit massor om hur dåligt han tycker om Gottfriesmottagningen.
Citera
2018-03-09, 17:30
Medlem
Citat:
Ok - men varför sker inte fler mordfall likt detta om det var så enkelt? De är inte den första familjen i världen där flera familjemedlemmar drabbas av svåra sjukdomar. Men de är en av de första föräldrarna i världen som begår denna typ av familicid eller vad man nu vill kalla det. Vi får då hoppas att det inte är något enkelt som utlöst detta. Troligen är det inte bara så enkelt för då hade dessa familicid skett oftare världen över.

Hur många gånger liknande tragiska händelser utspelat sig, är svårt att veta. Om ett föräldrapar i t.ex Bangladesh dödar sina barn och sedan sig själva, är det nog bara slumpen som avgör om det ens omnämns, i annat än lokalmedia. Om samma sak händer i Rumänien, hur många svenskar skulle lägga det på minnet, om man ens fått reda på det?
Om det hänt i en dansk familj, hur många flashbackinlägg hade det genererat, om ens en tråd startats?
Citera
2018-03-09, 17:43
Medlem
Citat:
Nja, allt är ju möjligt men jag tror inte han har mördat förut. Niklas mördades dessutom i slutet av september så då är det långsökt att Oskar var i Bjärred, under sommarlovet hade i så fall varit en annan sak. Jag tänkte mer att om han kände Niklas eller ännu hellre Niklas bror Peter då de är jämngamla, så kan mordet på Niklas ha påverkat honom och på sikt gjort honom öppen för scientologin. På samma sätt som Niklas död påverkade hans mor och bror.

När något tragiskt händer i ens liv, då söker man direkt och indirekt svar på varför och försöker läka såren i själen. Om inte den traditionella sjukvården hjälper tillräckligt ligger t.ex. New Age och liknande inte långt borta för att söka bot och lindring. Både Niklas mor och bror engagerade sig i Mundekulla och liknande efter Niklas bortgång. Just Mundekulla i sig tror jag är harmlöst (och har säkert fyllt sitt syfte i att läka själen för mor och bror), men sådana ställen (typ Mundekulla) drar lätt till sig scientologer etc. eftersom människor som besöker dem är lätta byten och öppna för det t.ex. scientologin förespråkar. Jag börjar se en koppling i att det tragiska som hände Niklas öppnat upp Bjärred/Lomma för typ "själavård med inslag av New Age" i brist på bättre ord och att detta sträcker sig långt tillbaka. I och med denna öppenhet har samhället då också lättare accepterat scientologer, Narconon o.s.v.

Oskar verkar i vilket fall som helst ha drabbats av tragiska och omvälvande händelser redan i barndomen (sin brors död) och ev. även i ungdomen/tidiga vuxenår. Om inte genom att han påverkats av Niklas död, så kanske i det här tidigare förhållandet som sägs ha varit dramatiskt. Hade varit intressant att veta mer om det.
Niklas mamma ville inte ha cellgift läste jag utan bara smärtstillande. Var det inte någon som skrev det om H också att hon inte tog någon medicin? Kanske inte har med det att göra men ändå...
Niklas olustiga död minns jag väl och det var och är ett mysterium. Var det inte dagen före han skulle resa iväg någonstans om jag inte minns fel.
Citera
2018-03-09, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Precis vad jag tänkte. Så fort andra spår kommer upp ska det kommenteras på gamla inlägg.
Ni två är vassa och jag läser med stor beundran.
Kan pengar/skulder ha något med allt att göra?
Tidigare skrev jag ett inlägg om info jag fått och det var två ord: s. och skulder.

Det är snarare så att när teorier om familjens inre liv kommer upp, så skyfflas allt i väg mot s-spåret och särskilt om det riktas kritik mot ME-rörelsen. Det är tvärtom... För min del är jag inte säker på något, men det finns många som är tvärsäkra, eftersom de inte kan hålla flera teorier i huvudet samtidigt.

Förstår inte varför du ska beundra andra. Onödigt. Beundran leder sällan till något bra. Var självständig och tänk fritt. Det borde skolan ha gjort liksom alla runt denna familj som inte såg katastrofen närma sig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in