Citat:
Ursprungligen postat av
Shobren99
Känns som jag slits isär vill rösta på afs men rösten är ju meningslös om dom inte når 4% då skulle jag lika gärna kunna lägga den på sd, hur tänker ni andra?
Om SD får 20% eller 22,5% bör inte spela någon roll om de skulle vara öppna med att samarbeta med alla partier istället för att bara inrikta sig på Moderaterna, även om SD i teorin kan tänka sig samarbeta med S också. Väljarna väljer sällan SD på grund av den ekonomiska höger- och vänsterskalan, själv är jag höger men skulle hellre se ett S-styrt Sverige med utvisade invandrare än ett invandringsliberalt allianssverige. Om Alternativ för Sverige kommer in i riksdagen så kommer ingen samarbeta med dem, men debatten kommer att hårdna. Jämför med innan SD:s riksdagsinträde då majoriteten av folket verkligen trodde att invandringen var bra för Sverige, eftersom de inte hörde något annat, och alternativmedia och sociala medier var inte lika stort bland svenssons.
Själv är jag 50/50 i dagsläget, min enda motivering till att jag skulle rösta på det lama SD skulle vara för att markera att jag är missnöjd med invandringspolitiken, medan en röst på AfS skulle markera att de invandrare som är här inte borde vara här och därmed utvisas. Även om invandringspolitiken skulle hårdna så finns det alldeles för många invandrare som aldrig kommer kunna klara försörja sig själva, en 50-årig analfabet som inte pratar svenska kommer aldrig bli anställningsbar utan subventioner eller en låtsasbefattning. Om de välfärdsparasiterna skulle utvisas skulle det finnas pengar, men SD avser enbart att stoppa inflödet av nya invandrare, precis som 2010, om de hade varit konsekventa i sin politik borde alla invandrare som kommit efter 2010 och som fortfarande belastar samhällssystemen att utvisas.
Erik Almqvist nämnde dock i sin artikel på samnytt att 1% röster som går från SD till AfS skulle kunna generera 2% röster från sjuklövern då SD skulle framstå som ett allmänt folkhemsparti utan radikala nationalistiska inslag. AfS bryr sig inte om de blir stämplade som nazister osv av media, då AfSs potentiella väljare röstar för att svenskar har mer rätt till välfärd och uppehälle i Sverige jämfört med invandrare som blivit svenskar på pappret. Utan AfS skulle de radikala SD-sympatisörerna fortsätta rösta SD i brist på annat, men SD har legat still i ett par år i opinionen och till och med backat, så rätt taktik är kanske att fortsätta vara det mest invandringskritiska partiet i riksdagen, men de kan ändå mjuka upp sig mer då gränsen till sjuklövern är stor oavsett om vänsterliberal media anklagar M för att bedriva en hård invandringspolitik. Utan att hamna runt samma valresultat som M och S kommer SD inte ges något reellt inflytande, så istället för ett opinionsbildade småparti vars politiska inflytande blir noll utöver i debatten, så kan de åtminstone få igenom något om de når 25% av rösterna.
Är man kärnväljare i SD och står för en aktiv återvandringspolitik bör man rösta på AfS för att visa vad man tycker, och SD kan växa trots att de förlorar röster till AfS då SD kan framstå som mindre PK när det finns ett parti som är tuffare. Om AfS och Kent Ekeroth skulle skita i Israel-Palestinakonflikten eller åtminstone respektera att de tycker olika i frågan men att de har samma åsikter i övrigt, skulle en aktiv Kent Ekeroth höja AfSs potential betydligt.