Citat:
Ursprungligen postat av
Djimmie
Men förstår du inte att retorik spelar roll för att SD ska få ökat stöd vilket i förlängningen kan ge dom sakpolitiskt inflytande?
Det håller jag med dig helt om, ett smart argument från dig. Dock att man för det börjar lägga röster utanför riksdagen i ett sådant här viktigt val, hjälper oss inte att nå målet med att få stoppade gränser på något sätt.
Men ja, hård retorik --> ökad opinionsandel, det har du rätt i. Men att byta parti för att man tror AfS med opinionsargumentet skulle lyckas bättre köper jag dock inte. Afs kommer inte få några 25% på väldigt lång tid. Däremot kan AfS agera som blåslampa på SD. Samtidigt, vad gör det om SD blir för små för att få något inflytande 2018-2022 och AfS får 3%? Jag hoppas snarare att AfS kommer att börja växa efter valet 2018, dvs så länge de faktiskt inte redan kommer in detta. Något 0.1-39% parti får de inte bli.
https://www.youtube.com/watch?v=Ls6TVIaedwg
Som sagt, tycker retoriken här i senaste debatten mellan JÅ och UL är bra. Finns en hel del tveksamma företrädare som Bieler. Men jag tycker inte alls att JÅ/MK/RJ retorik är för vek. Speciellt inte de två sistnämnda herrarnas.
Det du säger om retorik ger ökat opinionsstöd köper jag. Men fortfarande så är ju vad sakpolitiken i slutändan ger för resultat det enda intressanta för mig(Om något opinionsstöd inte signifikant förändras då). Jag skiter egentligen högaktningsfullt vad SD säger rent retoriskt i debatter, utan vad de kommer att driva igenom är det viktiga för mig.
Bortsett från opinionsargumentet. Spelar retorik någon som helst roll egentligen tycker du? Det kan vara skönt att se SD sätta dig PK-människor, men saken är den att det egentligen inte ger en någonting. Däremot sakpolitik kan faktiskt ge en någonting.