2018-03-08, 00:00
  #63565
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Det är ju fullständigt skitsamma hur man agerar retoriskt. Sakpolitiken är det enda som räknas.

SD har bara sin retorik eftersom man sakpolitiskt har 0 makt i nuläget.
2018-03-08, 00:02
  #63566
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
SD har bara sin retorik eftersom man sakpolitiskt har 0 makt i nuläget.
Det har ingenting med saken att göra. Svara på mitt inlägg istället. Skulle AfS ha någon makt i SDs läge menar du nu då? Centerpartiet och UK följer efter Kasselstrands pipa(om de istället haft 13%) och stänger gränserna samt skickar tillbaks alla som ljugit sig till uppehållstillstånd sedan 2000. Tänk lite....
__________________
Senast redigerad av Mellbergan 2018-03-08 kl. 00:06.
2018-03-08, 00:37
  #63567
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Jag sade att SD's retorik är viktig för att man sakpolitiskt inte har inflytande. Fattar fortfarande inte vad du anser vara problemet med den meningen.
SD har haft hård retorik, mesig retorik, och nu återigen relativt hård retorik mot M. Inget har gett SD något inflytande. Enda sättet SD kan få inflytande är genom att växa och tvinga UK till politisk anpassning. Så jag fattar inte alls hur SDs retorik spelar in i sammanhanget. Viktigaste är ju vad de försöker uppnå för politik.

Jag tyckte inte alls att du bemötte mitt inlägg med den tidigare meningen, vår diskussion slutade att bli saklig och jag orkar inte ha oseriösa osakliga diskussioner.
2018-03-08, 01:06
  #63568
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
SD har haft hård retorik, mesig retorik, och nu återigen relativt hård retorik mot M. Inget har gett SD något inflytande. Enda sättet SD kan få inflytande är genom att växa och tvinga UK till politisk anpassning. Så jag fattar inte alls hur SDs retorik spelar in i sammanhanget. Viktigaste är ju vad de försöker uppnå för politik.

Jag tyckte inte alls att du bemötte mitt inlägg med den tidigare meningen, vår diskussion slutade att bli saklig och jag orkar inte ha oseriösa osakliga diskussioner.

Men förstår du inte att retorik spelar roll för att SD ska få ökat stöd vilket i förlängningen kan ge dom sakpolitiskt inflytande?
2018-03-08, 01:20
  #63569
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Men förstår du inte att retorik spelar roll för att SD ska få ökat stöd vilket i förlängningen kan ge dom sakpolitiskt inflytande?
Det håller jag med dig helt om, ett smart argument från dig. Dock att man för det börjar lägga röster utanför riksdagen i ett sådant här viktigt val, hjälper oss inte att nå målet med att få stoppade gränser på något sätt.

Men ja, hård retorik --> ökad opinionsandel, det har du rätt i. Men att byta parti för att man tror AfS med opinionsargumentet skulle lyckas bättre köper jag dock inte. Afs kommer inte få några 25% på väldigt lång tid. Däremot kan AfS agera som blåslampa på SD. Samtidigt, vad gör det om SD blir för små för att få något inflytande 2018-2022 och AfS får 3%? Jag hoppas snarare att AfS kommer att börja växa efter valet 2018, dvs så länge de faktiskt inte redan kommer in detta. Något 0.1-39% parti får de inte bli.

https://www.youtube.com/watch?v=Ls6TVIaedwg

Som sagt, tycker retoriken här i senaste debatten mellan JÅ och UL är bra. Finns en hel del tveksamma företrädare som Bieler. Men jag tycker inte alls att JÅ/MK/RJ retorik är för vek. Speciellt inte de två sistnämnda herrarnas.

Det du säger om retorik ger ökat opinionsstöd köper jag. Men fortfarande så är ju vad sakpolitiken i slutändan ger för resultat det enda intressanta för mig(Om något opinionsstöd inte signifikant förändras då). Jag skiter egentligen högaktningsfullt vad SD säger rent retoriskt i debatter, utan vad de kommer att driva igenom är det viktiga för mig.

Bortsett från opinionsargumentet. Spelar retorik någon som helst roll egentligen tycker du? Det kan vara skönt att se SD sätta dig PK-människor, men saken är den att det egentligen inte ger en någonting. Däremot sakpolitik kan faktiskt ge en någonting.
__________________
Senast redigerad av Mellbergan 2018-03-08 kl. 01:32.
2018-03-08, 01:44
  #63570
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Det håller jag med dig helt om, ett smart argument från dig. Dock att man för det börjar lägga röster utanför riksdagen i ett sådant här viktigt val, hjälper oss inte att nå målet med att få stoppade gränser på något sätt.

Men ja, hård retorik --> ökad opinionsandel, det har du rätt i. Men att byta parti för att man tror AfS med opinionsargumentet skulle lyckas bättre köper jag dock inte. Afs kommer inte få några 25% på väldigt lång tid. Däremot kan AfS agera som blåslampa på SD. Samtidigt, vad gör det om SD blir för små för att få något inflytande 2018-2022 och AfS får 3%?

https://www.youtube.com/watch?v=Ls6TVIaedwg

Som sagt, tycker retoriken här i senaste debatten mellan JÅ och UL är bra. Finns en hel del tveksamma företrädare som Bieler. Men jag tycker inte alls att JÅ/MK/RJ retorik är för vek. Speciellt inte de två sistnämnda herrarnas.

Det du säger om retorik ger ökat opinionsstöd köper jag. Men fortfarande så är ju vad sakpolitiken i slutändan ger för resultat det enda intressanta för mig(Om något opinionsstöd inte signifikant förändras då). Jag skiter egentligen högaktningsfullt vad säger rent retoriskt i debatter, utan vad de kommer att driva igenom är det viktiga för mig.

Grejen är att väldigt få ser debatter från riksdagen. SD skulle behöva använda Facebook, twitter etc på ett mkt bättre sätt. Samt att maximera de få chanser man får hos MSM. Säger Lövin att SD tänker dra in 10 miljarder från kommunerna så ska Jimmie svara "tror du nån går på dessa lögner när vi vill spara 100-tals miljarder på 0 invandring + återvandring". Har ordet återvandring ens yppats i Public Service?

Tappar SD 2-3% till AFS och dom inte kommer in i riksdagen är det inte hela världen. 25 eller 28% spelar ingen större roll. AFS på 3% och FI på 2,5% är en liten seger även det
2018-03-08, 13:32
  #63571
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Det finns en tråd där AfS diskuteras. Denna rör SD i OU.

Verkligen, man kan undra vad som är så svårt för vissa att fatta som är off topic i precis varenda tråd.

Hade trott att Demoskop skulle ha kommit till idag, men verkar inte bli så. Det är ändå den 8 mars och Demoskop kommer ofta tidigt i månaden. Tror att man måste lägga på betydande ökningar på Sverigedemokraterna dom närmaste mätningarna då man tillsammans med Inizio oförklarligt lagt sig toksist bland instituten och efter institut som är välkända för sin stora underskattning av Sverigedemokraterna.

Så gissar på en bit över 16% denna månad och cirka 17% om 1 eller 2 månader. På sikt måste man nog upp mot 18-19% för att inte ligga för lågt inför valet i september då man ändå kommer ha en betydande underskattning mot valresultatet som jag tippar blir 21-23% som sagt.
__________________
Senast redigerad av 8711 2018-03-08 kl. 13:39.
2018-03-08, 14:19
  #63572
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Verkligen, man kan undra vad som är så svårt för vissa att fatta som är off topic i precis varenda tråd.

Hade trott att Demoskop skulle ha kommit till idag, men verkar inte bli så. Det är ändå den 8 mars och Demoskop kommer ofta tidigt i månaden. Tror att man måste lägga på betydande ökningar på Sverigedemokraterna dom närmaste mätningarna då man tillsammans med Inizio oförklarligt lagt sig toksist bland instituten och efter institut som är välkända för sin stora underskattning av Sverigedemokraterna.

Så gissar på en bit över 16% denna månad och cirka 17% om 1 eller 2 månader. På sikt måste man nog upp mot 18-19% för att inte ligga för lågt inför valet i september då man ändå kommer ha en betydande underskattning mot valresultatet som jag tippar blir 21-23% som sagt.
Demoskop har ju just kört sin "Stora livsstilsundersökning" i 2 delar med hundratals frågor, många om politik. Så det tar kanske lite extra tid att bearbeta detta omfattande material.
2018-03-08, 14:41
  #63573
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Verkligen, man kan undra vad som är så svårt för vissa att fatta som är off topic i precis varenda tråd.

Hade trott att Demoskop skulle ha kommit till idag, men verkar inte bli så. Det är ändå den 8 mars och Demoskop kommer ofta tidigt i månaden. Tror att man måste lägga på betydande ökningar på Sverigedemokraterna dom närmaste mätningarna då man tillsammans med Inizio oförklarligt lagt sig toksist bland instituten och efter institut som är välkända för sin stora underskattning av Sverigedemokraterna.

Så gissar på en bit över 16% denna månad och cirka 17% om 1 eller 2 månader. På sikt måste man nog upp mot 18-19% för att inte ligga för lågt inför valet i september då man ändå kommer ha en betydande underskattning mot valresultatet som jag tippar blir 21-23% som sagt.

Det är som " jag tyar inte mer ". Demoskop kommer att ligga på 15,3. Man kan hoppas på att de undersökta inte följer med så noga, för då blir det mindre.
Jag menar, att om man är oinitierad tror man att det är som vanligt. Är man upplyst, så vet man om AfS och Åkessons syn på dem. Han sjunker så lågt att han benämner dem i ordalag som han själv fått utstå. TROTS att de kommer att stå på samma sida skranket i Riksdagen och förhoppningsvis samarbeta.

Vi får nog räkna ner SD en bit i valet, och innan dess beror mycket på hur det ser ut i samhället och om de får plats i media.
2018-03-08, 16:28
  #63574
Medlem
Powergirls avatar
Oavsett viket opinionsinstitut som kommer först med nya mätningar så gissar jag på en nedgång för SD. Det baserar jag på anekdoter från mina vänner och det måste vara en säker källa.
2018-03-08, 17:06
  #63575
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag måste säga att du tar en irrationell ståndpunkt i frågan. Du utmanar självaste Einstein i frågan om höjden av dumhet. Du känner säkert till aforismen...

Om det finns 2-3 tidigare utfall av underskattning (OU kontra utfall vid val), på vilka grunder menar du att det inte skulle gälla vid nästa utfall? Jag förstår att du "önskar" det, men krasst, rosa fluffiga drömmoln dunstar snabbt när kalla högervindar blåser (som senast i Italien).

Riksdagsval/facit kommer söndag, 9 september.
Så du menar att spelar jag på rött och det kommer upp två gånger så är sannolikheten att det kommer upp en gång till större än att det blir svart. Eller vad sa du?
2018-03-08, 17:07
  #63576
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Oavsett viket opinionsinstitut som kommer först med nya mätningar så gissar jag på en nedgång för SD. Det baserar jag på anekdoter från mina vänner och det måste vara en säker källa.
Varför bjuder inte SVT in en tjej som dig att bli politiskt expertkommentator? Att bara vi i tråden ska få tal del av dina djupa politiska analyser känns inte på något sätt rättvist. Mats Knutsson kanske kan ta in dig som praktikant?

Tror förövrigt på att SD ligger helt still i opinionen denna månaden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in