2018-03-07, 23:50
Medlem
Om jag inte missförstått det hela så kunde tydligen Holmer i kraft av sin position utse sig själv till spaningsledare, rätta mig om jag har fel.
Citera
2018-03-07, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Här får du min uppfattning mer detajerat. Varsågod

Kontrollen av Namibias naturresursflöden är inte avgörande för ett mord på en statsman. På vilket sätt skulle ett veto göra utgången annorlunda?
Citera
2018-03-07, 23:54
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om jag inte missförstått det hela så kunde tydligen Holmer i kraft av sin position utse sig själv till spaningsledare, rätta mig om jag har fel.
Stämmer. Vilken länk på tuben var det du refererade till från Norra Magasinet? Den på knappt 2h med Borgnäs i förgrunden?
Citera
2018-03-07, 23:58
Avslutad
Utgår från att Lena Andersson läser den här tråden so here we go.

Det är uppenbart att Lisbeth Palme döljer något. Anledningen till detta kan knappast vara att hon vill skydda mördaren för mördarens egen skull. Man bör därför fråga sig vad som är allra viktigast för en person med Lisbeths sociala bakgrund. Mitt enkla svar på den frågan är: heder. Eller om man vill använda ett modernare ord: anseende. Lisbeth var precis som Olof överklass och då värderar man familjens och släktens anseende väldigt högt. Detta är det viktigaste av allt. Pekuniära tillgångar har man råd att förlora, men inte hedern.

En ingång till mordgåtans lösning ligger därför i vad det kan tänkas vara som skulle åsamka Lisbeths släktheder så stor skada att det absolut inte får komma ut.
Citera
2018-03-08, 00:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Håll dig till sakfrågan, Natsch.

Föregående passus är i all sin enkelhet ett konstaterande av fakta:

Både Holmér och Ölvebro hade aldrig passerat som styrmän i jollen om de hade varit kvinnor.

I det här fallet är det inte bara en olycklig omständighet att man släppt igenom dem på chefsposter - utan en konventionell kvotering av sällan skådat slag.

En kvinna som Ahlenius hade gjort sitt jobb. Gubbsen hade aldrig släppts fram på så urusla meriter i ett land som legat i framkant.

Det är pinsamt för Sverige och har trasslat till utredningsläget betydligt.

Vad pratar du för strunt, är det något som verkligen inte hör hemma i tråden så är det dina förvirrade genusteorier. Du är uppenbarligen väldigt illa insatt i turerna kring mordet och utredningen om du tror att Holmér och Ölvebro var inkvoterade, inkompetenta nollor. Så var det inte.
Citera
2018-03-08, 00:07
Medlem
Citat:
Stämmer. Vilken länk på tuben var det du refererade till från Norra Magasinet? Den på knappt 2h med Borgnäs i förgrunden?

Jag tror att Lena A syftar på det här klippet:

Palmemordet 1992 Utfrågningen - SVT Norra Magasinet
https://www.youtube.com/watch?v=T_mXLcMBxOI
Citera
2018-03-08, 00:20
Medlem
Xedomes avatar
.

Citat:
Ursprungligen postat av natsch
Vad pratar du för strunt, är det något som verkligen inte hör hemma i tråden så är det dina förvirrade genusteorier. Du är uppenbarligen väldigt illa insatt i turerna kring mordet och utredningen om du tror att Holmér och Ölvebro var inkvoterade, inkompetenta nollor. Så var det inte.

Apropå strunt, är teorin om att LP skulle vara inblandad i mordet för att rädda släkthedern (!?) rena foliehatt-tramset.

Vad som däremot inte är trams - är just de positioner som Holmér och Ölvebro kom att inneha i P.U. Ingen av dem kan stoltsera med vare sig heder, integritet eller meriter. Inte desto mindre har de båda bidragit till att fördunkla utredningen till den grad att det vore på sin plats att instifta en nationell skämskudde.

Jag är helt övertygad om, att man hade nått betydligt längre med en polisiär outsider som t.e.x Ahlenius. Istället tilläts Gubbsen ovan styra av skäl som vida skiljer ut sig från meriter resp. lämplighet. Därtill står det klart att den här typen av könskvotering (som är relativt vanlig) är djupt olycklig.

Detta alldeles oavsett vilken kultur och grupp som gynnas i det korta perspektivet.
Senast redigerad av Xedome 2018-03-08 kl. 00:22. Anledning: .
Citera
2018-03-08, 00:23
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag tror att Lena A syftar på det här klippet:

Palmemordet 1992 Utfrågningen - SVT Norra Magasinet
https://www.youtube.com/watch?v=T_mXLcMBxOI

Citera
2018-03-08, 00:47
Avslutad
Citat:
Apropå strunt, är teorin om att LP skulle vara inblandad i mordet för att rädda släkthedern (!?) rena foliehatt-tramset.

Vad som däremot inte är trams - är just de positioner som Holmér och Ölvebro kom att inneha i P.U. Ingen av dem kan stoltsera med vare sig heder, integritet eller meriter. Inte desto mindre har de båda bidragit till att fördunkla utredningen till den grad att det vore på sin plats att instifta en nationell skämskudde.

Jag är helt övertygad om, att man hade nått betydligt längre med en polisiär outsider som t.e.x Ahlenius. Istället tilläts Gubbsen ovan styra av skäl som vida skiljer ut sig från meriter resp. lämplighet. Därtill står det klart att den här typen av könskvotering (som är relativt vanlig) är djupt olycklig.

Detta alldeles oavsett vilken kultur och grupp som gynnas i det korta perspektivet.

Har aldrig påstått att hon skulle vara inblandad i mordet, däremot är det uppenbart att hon blivit tubbad till att peka ut CP mot bättre vetande. Alltså döljer hon något. Då måste man fråga sig varför. Vad är viktigast i överklassen? Jo hedern. Familjens och släktens anseende. Där menar jag att det finns en ingång till mordgåtans lösning. En av flera.

Genustramset kan du ta med din handledare på Södertörn eller nåt.

Hej då.
Citera
2018-03-08, 01:11
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natsch
Har aldrig påstått att hon skulle vara inblandad i mordet, däremot är det uppenbart att hon blivit tubbad till att peka ut CP mot bättre vetande. Alltså döljer hon något. Då måste man fråga sig varför. Vad är viktigast i överklassen? Jo hedern. Familjens och släktens anseende. Där menar jag att det finns en ingång till mordgåtans lösning. En av flera.

Genustramset kan du ta med din handledare på Södertörn eller nåt.

Hej då.

Som väl de flesta redan vet, var det ju åklagaren som avgjorde utfallet av vittneskonfrontationen då LP pekade ut CP.

För att återgå till ämnet, funderar jag på om man inte kan tillämpa Ockhams rakkniv på attentatet, där vetskapen om att Palme var utan livvakter (Säpo) är den springande punkten (säkert avhandlat tidigare i tråden..).

Omvänt är det anmärkningsvärt att det är just Säpo som ligger bakom rönen från diplomatbuggningen.

Men buggade diplomaten VN ligger väl ändå ett snäpp närmare liknelsen med Kim Philby än Palme själv.

Hade varit intressant att veta vem ledaren för narkotikanätverket han stod i förbindelse med är/var. Som enligt Kegö & Barrling torde vara GM, om jag minns rätt.
Citera
2018-03-08, 03:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
OT? ironisk att man idag kan köpa denna mängd tritium från Kina för några hundralappar på internet.

VELA-incidenten är spännande läsning:
https://en.wikipedia.org/wiki/Vela_Incident
1. Vad kan man göra med 30 g tritium?
2. Vad exakt tyder på att LP inte talar sanning om vad som hände vid tiden för mordet (plusminus 1 minut)?
Citera
2018-03-08, 03:53
Medlem
ieshos avatar
Många som insåg att mordet inte var ett verk av en enskild galning kom att försöka bevisa att Christer Pettersson inte kan ha befunnit sig vid Dekorima vid tiden för mordet. Och fortsätter så än idag trots att knappt någon längre kan argumentera övertygande för "ensam galning" - det kan man kalla för en framgångsrik psyop!

Varför skulle just CP - av alla människor - omöjligen kunnat befinna sig där? Eller varför inte någon lik honom?

Varför skulle det inte kunnat ha funnits fler personer med blå täckjacka i närheten av varandra?

Varför skulle LP ljuga om händelsen?

Efter mordet såg sig LP omkring för att få hjälp och hon har redovisat vad hon uppmärksammade. Hon associerade inte personerna hon såg till beskjutningen, som hon trodde skett från ett visst avstånd. Polisen övertygade henne att den person hon uppmärksammade först, måste ha varit mördaren. IMs och ABs vittnesmål understödjer polisens bild av mordet.
Senast redigerad av iesho 2018-03-08 kl. 03:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in