2018-03-07, 23:21
Medlem
[quote=OPK123|63439514]Vad tror ni om dessa deltagare i en mordoperation:

C-G-Ö (lokal)
I.G (avlyssning)

B.P
T.F

T.U
R.R (skytt)
E.H

Vilka fler?

Det blir för många om jag lägger ihop med din lista men jag hakar ofta upp mig på polisbil 3230 och att omparkeringen av Djurfeldts bil skulle ske just strax före mop.

http://www.politiskamord.com/p4polispatruller.html

Södermalmspiketen 3230

Den andra av de två piketer som besvarade det första larmet var den s k Södermalmspiketen med patrullnummer 3230. Polisinspektören Kjell Östling var befäl. De övriga i piketen var poliserna Claes Djurfeldt, Klas Gedda, Peter Wikström, Jan Hermansson och Leif Svensson.

Var några av dessa poliser motståndare till OP?

"Södermalmspiketens turer uppe på Brunkebergsåsen förefaller märkliga i flera avseenden. Vi har här att göra med ett flertal omständigheter, som sammantagna är svåra att förklara. Den förre spaningsledaren Hans Ölvebro värderar alla dessa som just tillfälligheter, för annars "har man ju fem poliser där som skulle vara inblandade"- en möjlighet som Ölvebro är främmande för (SVT, Norra Magasinet, 1994-04-28).

Tillfälligheterna är alltså många när det gäller denna piket och dess besättning: "
Citera
2018-03-07, 23:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Offentliga post mortem-hyllningar har väldigt liten korrelation med vad det ledande skiktet egentligen tyckte om personen, de produceras för den stora massan.

Men jag tror att Sovjet så sig ha mer att vinna på en värld med Palme än en utan och det är svårsmält att de skulle ligga bakom mordet.
Såååå frimärket är nog nog på det sättet relativt uppriktigt i detta fall. (finns förövrigt att köpa på blocket).

Att bli förärad ett eget frimärke måste dock ändå sägas vara en ganska bestämd hyllning. Inte vem som helst som får figurera på ett lands frimärken.
Citera
2018-03-07, 23:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LSdalmiak
Det finns väl tusentals teorier kring hur han mördades och här kommer en till.

Om det skulle vara ett infall av t ex Christer P eller liknande är väl sannolikheten att den undre världen han rörde sig i skulle vara tyst och ingen skulle tjalla och börja prata om det. Speciellt när Christer var missbrukare som vi alla vet brukar glappa ganska bra, speciellt om dom har egen vinning i det.

Skulle Christer ha gjort det hade det kommit ut. Det leder väl hela teorin till att det måste vara välplanerat och att det är något större som ligger bakom det.

Det finns ju folk som blivit mördade för mindre än Palme och vad han hade för motståndare runt om i världen och här i Sverige.

Att det finns så lite spår, knappt några vittnen eller att ingen yttrat något pekar väl med största sannolikhet om att det är någon underättelsetjänst eller liknande som utfört mordet?

Fanns en rad individer i hans krets som påstod att han mördat Palme. Dock saknade dessa påståenden substans.
Citera
2018-03-07, 23:25
Medlem
Citat:
Offentliga post mortem-hyllningar har väldigt liten korrelation med vad det ledande skiktet egentligen tyckte om personen, de produceras för den stora massan.

Men jag tror att Sovjet så sig ha mer att vinna på en värld med Palme än en utan och det är svårsmält att de skulle ligga bakom mordet.
Såååå frimärket är nog nog på det sättet relativt uppriktigt i detta fall. (finns förövrigt att köpa på blocket).

Där får jag nog hålla med dig. Vad som sägs och görs offentligt har mer med politiker finner opportunt.

Jag tror nog jag avstår från frimärksköp, man kan aldrig veta vem som slickat på det.
Senast redigerad av Utredaren 2018-03-07 kl. 23:28.
Citera
2018-03-07, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natsch
Jo men det fanns ju fler män i Moskva än Gorbatjov som Palme hade kunnat tänkas träffa under sin vistelse, eller hur? Det var inte riktigt så enkelt i det poststalinistiska Sovjet att en enda person bestämde allt och den som inte lydde fick en kula i huvudet.
Spekulera fritt och vilt men du måste komma upp med namn och bevis om det skall leda till någonting.
Citera
2018-03-07, 23:28
Medlem
[quote=Sumer|63439732]
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Vad tror ni om dessa deltagare i en mordoperation:

C-G-Ö (lokal)
I.G (avlyssning)

B.P
T.F

T.U
R.R (skytt)
E.H

Vilka fler?

Det blir för många om jag lägger ihop med din lista men jag hakar ofta upp mig på polisbil 3230 och att omparkeringen av Djurfeldts bil skulle ske just strax före mop.

http://www.politiskamord.com/p4polispatruller.html

Södermalmspiketen 3230

Den andra av de två piketer som besvarade det första larmet var den s k Södermalmspiketen med patrullnummer 3230. Polisinspektören Kjell Östling var befäl. De övriga i piketen var poliserna Claes Djurfeldt, Klas Gedda, Peter Wikström, Jan Hermansson och Leif Svensson.

Var några av dessa poliser motståndare till OP?

"Södermalmspiketens turer uppe på Brunkebergsåsen förefaller märkliga i flera avseenden. Vi har här att göra med ett flertal omständigheter, som sammantagna är svåra att förklara. Den förre spaningsledaren Hans Ölvebro värderar alla dessa som just tillfälligheter, för annars "har man ju fem poliser där som skulle vara inblandade"- en möjlighet som Ölvebro är främmande för (SVT, Norra Magasinet, 1994-04-28).

Tillfälligheterna är alltså många när det gäller denna piket och dess besättning: "

Ingen tillfällighet. Kan dock lika gärna ha befunnit sig på platsen för att möta upp Sigge och förse honom med ett parti beslagtaget tjack. Inte första gången snutar sålt beslagtagna varor.
Citera
2018-03-07, 23:30
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Så varför vill inte folk diskutera OF DF och Barbro?

Sätt igång! Berätta allt du vet och tror om Barbro.

Jag tycker inte heller att pro- och antisovjetism är särskilt spännande idag. De som är pro glömmer fortfarande bort att en halv miljard människor var fångar bakom järnridån och de som är anti glömmer bort att de vann kalla kriget 1991. Så - dra en bra Barbrohistoria nu!
Citera
2018-03-07, 23:31
Medlem
Xedomes avatar
.

Sumers post om Lena Andersson i tråden är uppskattad och intressant.

Oerhört Pinsamt! Att Sverige är ett av de länder, där män blir inkvoterade utan adekvat kompetens.

Hans Holmér och Hans Ölvebro är väl de mest frapperande fallen här: Utan kompetens och fullständigt malplacerade. Kvinnor kvoteras mycket sällan in på så lösa meriter - oftast råder raka motsatsen - och de tvingas snarare överbevisa sin kompetens.

Det är min övertygelse att en för polisen främmande fågel som Inga-Britt Ahlenius givetvis gjort ett betydligt bättre jobb.
Bara för att nämna ett exempel på hur de mest amatörmässiga misstagen kunnat stävjas med kompetenta kvinnor vid rodret.

Ännu mer frågande ställer jag mig emellertid till K.Skarp & svågern Jan Guillous enbenta och mycket märkliga ältande av CP som GM.

Men på det hela taget saknar Grabbarna grus inte bara kompetens - de saknar både meriter, integritet och intelligens, därtill. Inkvoterade oneliners a la C.Eastwood & idel presskonferenser på meriten dolme.

Således borde de givetvis aldrig tillsatts från början för att utreda en sak av sådan dignitet som Palmemordet.
Senast redigerad av Xedome 2018-03-07 kl. 23:37. Anledning: .
Citera
2018-03-07, 23:33
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
OT?
Ibland blir jag nyfiken på varifrån dina starka känslor mot gamla östblocket kommer ifrån? Är det något personligt som hänt eller vad är det.
Jag vet att du tycker att alla borde känna så starkt, men det är inte det min fråga gäller, den är seriöst menad och jag är mycket nyfiken på varför du känner som du gör?
Jag har själv varit med och smugglat in subversivt material in i USSR och jobbat mot det systemet och jag har hört alla historierna, men dina känslor verkar gå mycket längre. Får jag fråga varför.

Jag skall inte ens vara motvalls kärring i denna fråga fast det finns en del man kan häva ur sig om man vill (har kompisar i baltiska staterna som saknar sovjet, de var ryssar och idrottsmän och föll från VIP till lägre än ingenting.) men det strutar jag i får då spårar nog diskussionen ur, och jag menar inte att de har rätt bara att mycket går att nyansera, men som sagt jag är nyfiken på var dina känslor kommer ifrån?

Personliga frågor ska avhandlas i PM. Såna är reglerna vilket du vet.

Mitt enda svar här att jag aldrig sett "nyanserna i 94 miljoner mördade. Det bygger inte på känslor utan förnuft .
Citera
2018-03-07, 23:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Sumers post om Lena Andersson i tråden är uppskattad och intressant.

Pinsamt att Sverige är ett av de länder, där män blir inkvoterade utan adekvat kompetens.

Hans Holmér och Hans Ölvebro är väl de mest frapperande männen utan kompetens som är fullständigt malplacerade i just detta fall. Kvinnor kvoteras mycket sällan in på så lösa meriter - oftast råder raka motsatsen - och de tvingas snarare överbevisa sin kompetens.

Det är min övertygelse att en för polisen främmande fågel som Inga-Britt Ahlenius givetvis gjort ett betydligt bättre jobb.
Bara för att nämna ett exempel på hur de mest amatörmässiga misstagen kunnat stävjas med kompetenta kvinnor vid rodret.

Ännu mer frågande ställer jag mig emellertid till K.Skarp & svågern Jan Guillous enbenta och mycket märkliga ältande av CP som GM.

Men på det hela taget saknar Grabbarna grus inte bara kompetens - de saknar både meriter, integritet och intelligens, därtill. Inkvoterade oneliners a la C.Eastwood & idel presskonferenser på meriten dolme.

Således borde de givetvis aldrig tillsatts från början för att utreda en sak av sådan dignitet som Palmemordet.

Inget feministiskt trams här i tråden tack, Holmér och Ölvebro var allt annat än inkompetenta i den meningen att de misskötte sina uppgifter. Deras uppgift har hela tiden varit att sabotera utredningen och delta i mörkläggningen.

Guillou vet mycket väl att det inte var CP som mördade Palme. Det är sannolikt bara något han säger för att krafterna bakom Palmemordet och mörkläggningen av det har hållhakar på honom och han vet vad som skulle hända om han började ge uttryck för tvivel på den offentliga lögnversionen om hur mordet gick till.
Citera
2018-03-07, 23:45
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Personliga frågor ska avhandlas i PM. Såna är reglerna vilket du vet.

Mitt enda svar här att jag aldrig sett "nyanserna i 94 miljoner mördade. Det bygger inte på känslor utan förnuft .

OK, noterat.
Citera
2018-03-07, 23:47
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natsch
Inget feministiskt trams här i tråden tack, Holmér och Ölvebro var allt annat än inkompetenta i den meningen att de misskötte sina uppgifter. Deras uppgift har hela tiden varit att sabotera utredningen och delta i mörkläggningen.

Guillou vet mycket väl att det inte var CP som mördade Palme. Det är sannolikt bara något han säger för att krafterna bakom Palmemordet och mörkläggningen av det har hållhakar på honom och han vet vad som skulle hända om han började ge uttryck för tvivel på den offentliga lögnversionen om hur mordet gick till.

Håll dig till sakfrågan, Natsch.

Föregående passus är i all sin enkelhet ett konstaterande av fakta:

Både Holmér och Ölvebro hade aldrig passerat som styrmän i jollen om de hade varit kvinnor.

I det här fallet är det inte bara en olycklig omständighet att man släppt igenom dem på chefsposter - utan en konventionell kvotering av sällan skådat slag.

En kvinna som Ahlenius hade gjort sitt jobb. Gubbsen hade aldrig släppts fram på så urusla meriter i ett land som legat i framkant.

Det är pinsamt för Sverige och har trasslat till utredningsläget betydligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in