2018-03-07, 18:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Spioneri och lönnmord är en ovärderliga vapen för alla länder vars säkerhet hotas. Skillnaden är att demokratier (inklusive Israel) spelar inom lagens gränser,
Då ser du alltså inte Israel som demokrati eftersom de ägnar sig ut utomrättsliga avrättningar.
Citat:
Lönnmord är endast tillåtna då den misstänkte terroristens skyldighet har säkerställts bortom rimligt tvivel och gripande är en fysisk omöjlighet.
Lönnmord är inte tillåtna. Punkt.I Lillehammer vet vi dessutom att inget av dessa villkor var uppfyllda.
Citat:
Alla gör väl misstag, men det faktum att ditt exempel på då Mossad senast dödade en oskyldig var på 70-talet understryker bara deras professionalitet.
Nej, det belyser:
1. Jag har inte en komplett lista på Mossads alla mord utan tog upp ett jag hört talats om.
2. Lönnmord är något som sker just i lönn. Det är ovanligt att det går att bevisa vem som låg bakom. T ex antar de flesta att det var Israel som mördade Gerald Bull, men bevis finns mig veterligt inte.
3. Alla som mördas är enligt normalt rättsmedvetande oskyldiga, dvs de har inte dömts i en rättvis rättegång där de fått chans att försvara sig. För regimtrogna som dig torde dock det faktum att Mossad mördat dem i sig vara en form av bevis för att de är skyldiga, och bara i ett extremfall som Lillehammer tvingas även du gå med på att det var ett "misstag".
Citera
2018-03-07, 18:54
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Då ser du alltså inte Israel som demokrati eftersom de ägnar sig ut utomrättsliga avrättningar.

Lönnmord är inte tillåtna. Punkt.I Lillehammer vet vi dessutom att inget av dessa villkor var uppfyllda.

Nej, det belyser:
1. Jag har inte en komplett lista på Mossads alla mord utan tog upp ett jag hört talats om.
2. Lönnmord är något som sker just i lönn. Det är ovanligt att det går att bevisa vem som låg bakom. T ex antar de flesta att det var Israel som mördade Gerald Bull, men bevis finns mig veterligt inte.
3. Alla som mördas är enligt normalt rättsmedvetande oskyldiga, dvs de har inte dömts i en rättvis rättegång där de fått chans att försvara sig. För regimtrogna som dig torde dock det faktum att Mossad mördat dem i sig vara en form av bevis för att de är skyldiga, och bara i ett extremfall som Lillehammer tvingas även du gå med på att det var ett "misstag".
Så du föredrar att låta terrorister gå fria istället för att döda dem?

Läser du inte ordentligt eller? Israels högsta domstol har beslutat att lönnmord är en legitim form av självförsvar mot terrorister om a) deras skyldighet är bevisad bortom rimligt tvivel och b) gripande är omöjligt på grund av omständigheterna. Jag vet inte vilken värld du lever i, men på jordens demokratier är det trots allt högsta domstolen som har ultimat jurisdiktion över respektive lands rättspraxis. Alltså är dessa lönnmord fullt rättsliga.

Jag känner inte till något fall senare än Lillehammer då Mossad tagit fel på person och likviderat någon oskyldig.

Kan du nämna ett enda land som har utsatts för liknande hot men trots det tillämpar starkare demokratiska värderingar än Israel?
Citera
2018-03-07, 19:31
Avstängd
Citat:
Så du föredrar att låta terrorister gå fria istället för att döda dem?
Jag föredrar att ställa folk inför rätta. Att man kallar någon "terrorist" är ingen ursäkt till mord. Tycker du andra länder har rätt att på egen hand definiera vilka de kallar terrorister och mörda dessa? Säg, alla som är involverade i Israels krigsbrott på Västbanken.
Citat:
Läser du inte ordentligt eller? Israels högsta domstol har beslutat att lönnmord är en legitim form av självförsvar mot terrorister om a) deras skyldighet är bevisad bortom rimligt tvivel och b) gripande är omöjligt på grund av omständigheterna. Jag vet inte vilken värld du lever i, men på jordens demokratier är det trots allt högsta domstolen som har ultimat jurisdiktion över respektive lands rättspraxis. Alltså är dessa lönnmord fullt rättsliga.
Du menar på fullt allvar att Israels högsta domstol står över norska rättsväsendet i Norge? Om Israel mördar israeler i Israel har ditt resonemang någon bäring, även om det fortfarande gör att Israel får underkännas som rättsstat, men när Israel mördar folk runt om i världen är vad Israels domstolar säger totalt ointressant annat än för er regimtrogna. Du bekräftar bara att för dig står Israel över alla andra av världens stater.
Citat:
Jag känner inte till något fall senare än Lillehammer då Mossad tagit fel på person och likviderat någon oskyldig.
Nej, Mossad skulle ju knappast gå ut och skryta med det så hur skall vi veta?

Inte för att Israel är ensamt om sådana här metoder. Ryssland antas ju ligga bakom ett antal lönnmord liksom USA, Nordkorea m fl.
Citera
2018-03-07, 19:46
Medlem
Melange5738s avatar
Märkligt att just Israel ska singlas ut som landet som håller på och lönnmördar terrorister, i synnerhet när stormakter som Ryssland, USA, Storbritannien och Frankrike hållit på med sånt i långt större skala än Israel.

Jag är så otroligt trött på självgoda britter som Roger Waters och Ken Loach som ska hålla på och shama artister som spelar i Israel.
Citera
2018-03-07, 19:50
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Mördaren vart sen livvakt åt Ben Gurion, medan ledaren Menachem Begin gick vidare och blev premiärminister i Israel. Det fungerar inte att skylla på att det bara var en extremistgrupp när denna är så väl integrerad i israeliska staten.

Mordet var helt avsiktligt, måltavlan var fel. En rättsstat hade istället begärt den misstänkte terroristen utlämnad så hade felet framkommit.

Vad har nu det haft för praktisk betydelse? Israel får ändå fullt stöd från Västvärlden.

Ja, bara för att en grupp ryska invandrare driver ut den tidigare befolkningen och utropar en egen, etniskt definierad stat, så blir somliga sura. Vad konstigt.
Du måste ta hänsyn till att Irgun en gång var i strid med Haganah. Dessutom ville Ben Gurion avväpna gruppen. Haganah var gruppen som utgjorde kärnan i det senare som skulle bli IDF.

Jag syftade på att måltavlan var just fel. Skrev fel.

Israel får inte alls "fullt stöd" från västvärlden. Västvärlden kritiserar Israels krigföring (sammanblanda det inte med rätten att föra krig), bosättningspolitiken samt det faktum att man inte erkänner Jerusalem som Israels huvudstad. Det är det som är den praktiska betydelsen.

Ditt sista påstående är irrelevant med hänsyn till ämnet jag diskuterar.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2018-03-07 kl. 20:12.
Citera
2018-03-07, 20:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Du måste ta hänsyn till att Irgun en gång var i strid med Haganah. Dessutom ville Ben Gurion avväpna gruppen. Haganah var gruppen som utgjorde kärnan i det senare som skulle bli IDF.
Det är som inbördesstriderna mellan kommunistiska fraktioner tidigt i Sovjet, för utomstående är skillnaderna mycket små, och det insåg uppenbarligen också Ben Gurion.
Citat:
Israel får inte alls "fullt stöd" från västvärlden. Västvärlden kritiserar Israels krigföring (sammanblanda det inte med rätten att föra krig), bosättningspolitiken samt det faktum att man inte erkänner Jerusalem som Israels huvudstad. Det är det som är den praktiska betydelsen.
Man ger lite verbal kritik ibland, men ger samtidigt stort ekonomiskt och militärt bistånd, förmånliga handelsavtal, veton i säkerhetsrådet etc. Uppenbarligen ser man inte Israels beteende som något allvarligt problem. På flera håll försöker man rentav göra det olagligt att uppmana till bojkott mot Israel.
Serbien däremot kunde man bomba sönder för att de gjorde ungefär samma sak som Israel.
Citat:
Ditt sista påstående är irrelevant med hänsyn till ämnet jag diskuterar.
Det är högst relevant eftersom det på dig lät som om omvärlden började "hata" Israel sådär helt utan anledning.
Citera
2018-03-07, 20:33
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Jag föredrar att ställa folk inför rätta. Att man kallar någon "terrorist" är ingen ursäkt till mord. Tycker du andra länder har rätt att på egen hand definiera vilka de kallar terrorister och mörda dessa? Säg, alla som är involverade i Israels krigsbrott på Västbanken.

Du menar på fullt allvar att Israels högsta domstol står över norska rättsväsendet i Norge? Om Israel mördar israeler i Israel har ditt resonemang någon bäring, även om det fortfarande gör att Israel får underkännas som rättsstat, men när Israel mördar folk runt om i världen är vad Israels domstolar säger totalt ointressant annat än för er regimtrogna. Du bekräftar bara att för dig står Israel över alla andra av världens stater.

Nej, Mossad skulle ju knappast gå ut och skryta med det så hur skall vi veta?

Inte för att Israel är ensamt om sådana här metoder. Ryssland antas ju ligga bakom ett antal lönnmord liksom USA, Nordkorea m fl.
Nej, jag menar att varje demokratis högsta domstol har ultimat jurisdiktion över vad deras egna agenter tillåts göra. Oavsett om dessa operationer utförs inrikes eller i utlandet. Om Säpo lönnmördade terrorister som mördat svenskar skulle jag inte ha några invändningar (även om likvideringarna tog plats i utlandet) så länge Sverige höll våra agenter till samma standard som exempelvis Israel.

Mossad, likt resten av världens underrättelsetjänster, erkänner aldrig till lönnmord av diplomatiska skäl. Men kan du hitta ett enda fall sedan 70-talets Lillehammer-misstag där Mossad ens misstänks ha likviderat oskyldiga?
Citera
2018-03-07, 20:40
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Det är som inbördesstriderna mellan kommunistiska fraktioner tidigt i Sovjet, för utomstående är skillnaderna mycket små, och det insåg uppenbarligen också Ben Gurion.

Man ger lite verbal kritik ibland, men ger samtidigt stort ekonomiskt och militärt bistånd, förmånliga handelsavtal, veton i säkerhetsrådet etc. Uppenbarligen ser man inte Israels beteende som något allvarligt problem. På flera håll försöker man rentav göra det olagligt att uppmana till bojkott mot Israel.
Serbien däremot kunde man bomba sönder för att de gjorde ungefär samma sak som Israel.

Det är högst relevant eftersom det på dig lät som om omvärlden började "hata" Israel sådär helt utan anledning.
Det var strider just för att Irgun ville köra offensiver.

Citat:
Fighters had been instructed to only defend communities and not initiate counterattacks against Arab gangs or their communities. This policy appeared defeatist to many who believed that the best defense is a good offense. In 1931, the more militant elements of the Haganah splintered off and formed the Irgun Tsva'i-Leumi (National Military Organization), better known as "Irgun" (or by its Hebrew acronym, pronounced "Etzel").

Västvärlden stödjer inte Israel "fullt ut", vilket är vad du påstod. De stödjer inte Israels politik i alla avseende, och i synnerhet de jag precis nämnde. Jag tycker inte det finns mer att diskutera, om du inte är prestigefull.

Jag behöver inte sitta ge bakgrundsinfo till alla påståenden jag har, eller hur? Men tanken var inte att få hatet att framstå som oförståeligt. Syftet var att förklara att Israel inte har så mycket att förlora gällande sitt moraliska anseende när omvärlden har redan bestämda åsikter om den. Jag tycker att det framgick ganska tydligt, såvida man inte själv lägger sina egna tolkningar för att förvränga det.
Citera
2018-03-07, 20:46
Avstängd
Citat:
Nej, jag menar att varje demokratis högsta domstol har ultimat jurisdiktion över vad deras egna agenter tillåts göra.
Så du tycker t ex att det var helt OK att Frankrike sprängde Rainbow Warrior? Att Ryssland och Nordkorea mördar dissidenter lite där de känner för det? Inse att världen inte är tänkt att fungera så, även om den deprimerande ofta gör det. Inget land har jurisdiktion utomlands.
Citat:
Mossad, likt resten av världens underrättelsetjänster, erkänner aldrig till lönnmord av diplomatiska skäl. Men kan du hitta ett enda fall sedan 70-talets Lillehammer-misstag där Mossad ens misstänks ha likviderat oskyldiga?
Jag nämnde Gerald Ball. Finns det f.ö. något dödsfall som Mossad inte av någon misstänks ligga bakom? Princessan Diana t ex. Sen har vi nog rätt olika syn på oskyldiga.
Citera
2018-03-07, 21:28
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Så du tycker t ex att det var helt OK att Frankrike sprängde Rainbow Warrior? Att Ryssland och Nordkorea mördar dissidenter lite där de känner för det? Inse att världen inte är tänkt att fungera så, även om den deprimerande ofta gör det. Inget land har jurisdiktion utomlands.

Jag nämnde Gerald Ball. Finns det f.ö. något dödsfall som Mossad inte av någon misstänks ligga bakom? Princessan Diana t ex. Sen har vi nog rätt olika syn på oskyldiga.
Nu kommer vi in på tre olika spår - de facto (alla agenter opererar globalt), de jure (internationell rätt vilken är irrelevant) och moral (subjektivt; enl. mig: likvidering av ej gripbara terrorister). Värt att notera att jag är motsatt till dödsstraffet som dom efter rättegång då jag anser det vara omoraliskt att avrätta någon man redan har gripit.

Gerald Bull utvecklade vapen åt Saddam Hussein. Visst hade Mossad motiv, men bevis saknas för att de skulle vara hans lönnmördare. Men det är obetydligt då jag frågade efter någon oskyldig.
Citera
2018-03-07, 21:42
Avstängd
Citat:
Nu kommer vi in på tre olika spår - de facto (alla agenter opererar globalt), de jure (internationell rätt vilken är irrelevant) och moral (subjektivt; enl. mig: likvidering av ej gripbara terrorister). Värt att notera att jag är motsatt till dödsstraffet som dom efter rättegång då jag anser det vara omoraliskt att avrätta någon man redan har gripit.
De facto finns inget som tyder på att mer än en liten minoritet av alla länder skickar ut dödspatruller på det sätt Israel gör. Kan du ge något exempel på att Sverige gjort det? Att du struntar i internationell rätt vet vi. Endast israelisk rätt har för dig betydelse någonstans i världen. Din moral är bara konstig. Det är mer rätt att döda en person utan rättegång än med rättegång???

Citat:
Gerald Bull utvecklade vapen åt Saddam Hussein. Visst hade Mossad motiv, men bevis saknas för att de skulle vara hans lönnmördare. Men det är obetydligt då jag frågade efter någon oskyldig.
Så inte bara terrorister utan vapenutvecklare är legitima mål. (I och för sig är väl än idag oklart om hans projekt Babylon, jättekanonen, var tänkt som vapen eller för att skjuta upp satelliter. En enorm kanon ute i öknen som inte går att rikta om och som är enormt sårbar för angrepp är ju inte direkt ideal som vapen).

Politiker från "fel" partier vet vi ju att Mossad mördar, så de är uppenbarligen skyldiga. Några fler kategorier på folk du vill räkna in som legitima att döda?
Citera
2018-03-07, 21:57
Medlem
Memestars avatar
Citat:
De facto finns inget som tyder på att mer än en liten minoritet av alla länder skickar ut dödspatruller på det sätt Israel gör. Kan du ge något exempel på att Sverige gjort det? Att du struntar i internationell rätt vet vi. Endast israelisk rätt har för dig betydelse någonstans i världen. Din moral är bara konstig. Det är mer rätt att döda en person utan rättegång än med rättegång???

Så inte bara terrorister utan vapenutvecklare är legitima mål. (I och för sig är väl än idag oklart om hans projekt Babylon, jättekanonen, var tänkt som vapen eller för att skjuta upp satelliter. En enorm kanon ute i öknen som inte går att rikta om och som är enormt sårbar för angrepp är ju inte direkt ideal som vapen).

Politiker från "fel" partier vet vi ju att Mossad mördar, så de är uppenbarligen skyldiga. Några fler kategorier på folk du vill räkna in som legitima att döda?
Ja, om man avrättar någon efter rättegång innebär det ju att personen i fråga redan är gripen - valet står alltså mellan fängelse eller dödsstraff och då väljer jag fängelse oavsett brottet. Men är man en agent som befinner sig på fientligt territorium är det oftast omöjligt att gripa terroristerna och föra dem till rättegång - valet står alltså mellan att döda dem eller låta dem gå helt fria och då väljer jag lönnmord i syfte att förhindra framtida terrorbrott. Mycket intressant att du anser dig själv vara någon sorts objektiv Gud som har rätt att bestämma vilkas moral som är "konstig" eller ej.

Du fortsätter slänga ur dig en massa anklagelser utan att ange konkreta exempel. När har Mossad dödat icke-militanta politiker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in