2018-03-02, 15:44
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Ok, har aldrig hört talas om förkortningen tidigare. Möjligtvis något som är känt inom den judiska gruppen. Det är dock fortfarande inget svar på frågan. Vilka är de, BDS? Tillhör de särskilda samhällsgrupper? En viss etnicitet? Politisk tillhörighet?

Du nämnde nynazister och islamister, men dessa grupper har inget inflytande över den allmänna folkopinionen. Boycott, Divest, Sanction verkar väldigt, väldigt långsökt.

Det är din högst subjektiva tolkning. Expats i Dubai är inga turister utan folk som flyttat dit för att arbeta och bo. Chippen Wilhelmsson är en av dem.https://www.dn.se/sport/chippen-vill-locka-varldens-basta-till-dubai-finns-manga-fordomar-om-landerna-har-nere/
Du skulle nog bli förvånad hur många västerlänningar som bor och jobbar i Dubai.
Däremot har jag knappast hört talas om att några flyttar till Israel - ryssar borträknade.

Politiskt stöd till Israel är praktiskt taget militärt stöd med all vad det innebär. Utan USA och den judiska lobbyn hade Israel inte klarat sig. Det vidhåller jag.
Visst har du rätt i att nynazister och islmaister har minimal inverkan på våra regeringar. Strategin handlar nog mer om enskilda individer än länder i västvärlden.

Det finns också västerlänningar som flyttar till kommunistparadiset Nordkorea. De är så obetydliga i antal att det inte har någon inverkan på våran ekonomi; samma gäller islamistparadiset Dubai.

Du får nog förklara vad du menar med "politiskt stöd". För jag tänker bara på veto i FN och andra småsaker i den stilen.
Citera
2018-03-02, 15:50
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du som alltid brukar stödja Israel. Hur kommer det sig att du nu gör sådan reklam för israeliska produkter samtidigt som du menar att det är bättre för Israel om man inte vet att produkterna kommer därifrån? Priset för Israel är att man inte kan bygga upp något varumärke, utom när det gäller vapen och säkerhetsprodukter där de är stora och ockupationen och ständiga angrepp på grannländerna mest ses som bevis för att israeliska produkter fungerar.
Jag tycker om Israel som land och uppskattar många av deras produkter. Men jag är pragmatiker och inser att lågtonad marknadsföring är effektiv; man varken döljer att produkterna är israeliska, eller skriker det rakt ut. Inte för att BDS har stort inflytande, utan för att Israel inte förlorar något på strategin och får högre inkomst på köpet.
Senast redigerad av Memestar 2018-03-02 kl. 15:52.
Citera
2018-03-02, 19:20
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Jag tycker om Israel som land och uppskattar många av deras produkter. Men jag är pragmatiker och inser att lågtonad marknadsföring är effektiv; man varken döljer att produkterna är israeliska, eller skriker det rakt ut. Inte för att BDS har stort inflytande, utan för att Israel inte förlorar något på strategin och får högre inkomst på köpet.

När jag försöker dra mig till minnes, äger jag någonting som det står made in Israel på, men kommer inte ihåg vad det är. Minns bara att jag blev ganska paff, eftersom det var nog första gången jag överhuvudtaget sett en vara med den märkningen.
När du skriver många av deras produkter, vilka menar du då? Det går knappt att hitta något från Israel. Möjligtvis frukt.
Citera
2018-03-02, 19:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
När du skriver många av deras produkter, vilka menar du då? Det går knappt att hitta något från Israel. Möjligtvis frukt.

Det är främst saker som används inom tillverkningsindustrin, inom datorindustrin (både hårdvara och mjukvara) samt inom jordbruksindustrin. Alltså business to business, inte så mycket grejer som säljs till privatpersoner, det är väl därför så få araber fattar att de använder israeliska produkter indirekt varje dag.
Citera
2018-03-02, 19:44
Medlem
Memestars avatar
Citat:
När jag försöker dra mig till minnes, äger jag någonting som det står made in Israel på, men kommer inte ihåg vad det är. Minns bara att jag blev ganska paff, eftersom det var nog första gången jag överhuvudtaget sett en vara med den märkningen.
Hahaha du skojar väl? Made in USA är också extremt sällsynt, betyder det att de aldrig uppfinner/utvecklar något? Nej, själva produkterna tillverkas ju i U-länder med billigare arbetskraft.

Plus det som Melange skrev.
Citera
2018-03-02, 20:13
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Hahaha du skojar väl? Made in USA är också extremt sällsynt, betyder det att de aldrig uppfinner/utvecklar något? Nej, själva produkterna tillverkas ju i U-länder med billigare arbetskraft.

Plus det som Melange skrev.

Du kanske bara är trött, men jag har aldrig insinuerat att det finns koppling mellan made in-märkningen och utvecklingslandet. Det var n:te gången du lägger ord i munnen på mig. Inte snyggt.

Angående made in USA. Jag äger både ett par kavajer made in USA, en hammare och säkert en del andra prylar som jag inte kan rabbla upp på rak arm.

Israel Product Exports (2016) from Harvard Atlas of Economic Complexity
https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Israel#/media/File:Israel_Product_Exports_(2016).png

Nu börjar man ana varför det är så sällsynt med israeliska produkter, eller märkningen made in Israel . Drygt 25% av exporten utgörs av diamanter.
Citera
2018-03-07, 01:28
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
En intressant artikel som handlar om Israels militära operationer. De hävdar att Israel har lyckats med sina krig på kostnad av moral.

Citat:
A decade of targeted assassinations has pushed the boundaries of Israel's laws and military ethics — and harmed its image across the globe.

http://foreignpolicy.com/2018/02/03/how-israel-won-the-war-against-suicide-bombers-but-lost-its-moral-compass-ronen-bergman/?utm_content=bufferf8d1e&utm_medium=social&utm_sou rce=facebook.com&utm_campaign=buffer
Citera
2018-03-07, 06:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
En intressant artikel som handlar om Israels militära operationer. De hävdar att Israel har lyckats med sina krig på kostnad av moral.
Mord har alltid varit del av Israels arsenal. Vi har för svensk del Folke Bernadotte, i Norge var det en helt oskyldig marockan som vart mördad i Lillehammer osv.
Citera
2018-03-07, 12:08
Medlem
Citat:
Mord har alltid varit del av Israels arsenal. Vi har för svensk del Folke Bernadotte, i Norge var det en helt oskyldig marockan som vart mördad i Lillehammer osv.

Så sant. För dom som tvivlar kan jag hänvisa till en ny bok "Rise and Kill First: The Inside Story and Secret Operations of Israel’s Assassination" som beskriver 2700 riktade mord sedan 1947. Boken är skriven av en israel och är baserad på mer än 1000 intervjuer av underrättelsetjänsten, säkerhetspolisen och militären.
Citera
2018-03-07, 15:14
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Folke Bernadotte mördades dock utav en judisk extremistliga, Irgun. Den andra personen mördades av misstag, vilket inte bör förminska saken.

Men visst. Israel har tagit till åtgärder som i många avseenden är moraliskt förkastliga. Det finns ett pris för det, och det är det moraliska anseendet. Visserligen hade Israel inte mycket att gå på eftersom omvärlden redan bestämt sig att hata Israel (syftar på arabvärlden, och det kritiska förhållningssätt många medborgare i västvärlden har gentemot Israel).
Citera
2018-03-07, 15:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Folke Bernadotte mördades dock utav en judisk extremistliga, Irgun.
Mördaren vart sen livvakt åt Ben Gurion, medan ledaren Menachem Begin gick vidare och blev premiärminister i Israel. Det fungerar inte att skylla på att det bara var en extremistgrupp när denna är så väl integrerad i israeliska staten.
Citat:
Den andra personen mördades av misstag, vilket inte bör förminska saken.
Mordet var helt avsiktligt, måltavlan var fel. En rättsstat hade istället begärt den misstänkte terroristen utlämnad så hade felet framkommit.
Citat:
Men visst. Israel har tagit till åtgärder som i många avseenden är moraliskt förkastliga. Det finns ett pris för det, och det är det moraliska anseendet.
Vad har nu det haft för praktisk betydelse? Israel får ändå fullt stöd från Västvärlden.
Citat:
Visserligen hade Israel inte mycket att gå på eftersom omvärlden redan bestämt sig att hata Israel (syftar på arabvärlden, och det kritiska förhållningssätt många medborgare i västvärlden har gentemot Israel).
Ja, bara för att en grupp ryska invandrare driver ut den tidigare befolkningen och utropar en egen, etniskt definierad stat, så blir somliga sura. Vad konstigt.
Citera
2018-03-07, 17:26
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Spioneri och lönnmord är en ovärderliga vapen för alla länder vars säkerhet hotas. Skillnaden är att demokratier (inklusive Israel) spelar inom lagens gränser, eller som landets högsta domstol uttrycker sig: "A democracy fights with one hand tied behind her back: The ends do not justify the means". Lönnmord är endast tillåtna då den misstänkte terroristens skyldighet har säkerställts bortom rimligt tvivel och gripande är en fysisk omöjlighet. http://www.jewishvirtuallibrary.org/summary-of-supreme-court-ruling-on-targeted-killings

Alla gör väl misstag, men det faktum att ditt exempel på då Mossad senast dödade en oskyldig var på 70-talet understryker bara deras professionalitet.
Senast redigerad av Memestar 2018-03-07 kl. 17:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in