2018-03-07, 16:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja det byggs mycket utmed Mölndalsvägen. Bostäder från JM, Husvärden, Wallenstam, Tornstaden och Skanska(det bostadsprojektet hamnade dock i papperskorgen pga Länsstyrelsen, GBG stad och Skanska har överklagat till regeringen), kan ha missat någon byggherre, både HR och BR.

Geografiskt ligger det ju centralt, men mentalt är det än så länge inte en del av innerstaden. I framtiden kan ju dock definition av innerstad förändras mentalt, i och med att staden utvecklas. Mölndalsvägen kommer definitivt få betydligt mer innerstadskaraktär i och med allt som byggs, inte bara bostäder, utan även t ex hotell och kontor(finns redan), det händer mycket, jag gillar framförallt Castellums projekt, men jag har en tegelfetisch.
Ja, enligt Booli är det tydligen så att Göteborgs innerstad når till Mölndals kommungräns.
2018-03-07, 17:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Markpriser är väldigt komplicerat och kommunerna styr dessa, vare sig de vill eller inte.

Låt oss anta att Lidingö vill maximera sina invånares privatförmögenheter. För detta ändamål säger de då nej till tunnelbana, och nej till bostadsbyggande. Ön kommer då inte att invaderas av invandrare, och befolkningen är gladare. Nå, de beställer ju förstås in invandrare som ROTare och RUTare, men de åker i alla fall iväg på kvällen.

Är detta rätt gjort av Lidingö?

Ur ett Lidingöperspektiv JA, ur ett Sverigeperspektiv NEJ. Lidingö måste alltså sättas åt av alla oss övriga, för det är inte i VÅRT intresse att DE håller på som de gör. DÄREMOT bör vi alla i ett nationellt perspektiv göra som Lidingö och hålla nere invandringen.

Så allt detta mynnar ut i en "kamp" mellan grupper i Sverige, vare sig vi vill det eller inte, och det enda vi kan förvänta oss av politikerna är att de åtminstone ska förstå att denna kamp existerar. Sverige behöver en statsminister som säger "Sweden first" och kör över alla övriga intressen, vare sig de är lokala, eller utifrån. Och finns ingen sådan statsminister, så håller Stockholms moderata kommunpolitiker hov bäst de vill, och driver sina små stadsstater.

Så i markfrågan är det självklart att ett svenskt barn som föds till Sverige ska ha billig mark att bosätta sig på den dag det behövs. Mark är en resurs som inte behöver arbete för att skapas, och då ska vi heller inte pressa befolkningen att betala flera årslöner för en tomt. Landet HAR mark.

Så en vanlig knegare ska inte behöva jobba i åratal för en markplätt att bo på. Däremot kan han givetvis inte göra anspråk på att få den i Stockholm city. I städernas utkanter bör däremot mark för bostadsbyggande säljas, även om, eller till dess att, priset sjunkit till noll. (i praktiken alternativkostnad för jordbruksproduktion)
I Lidingös fall handlade det om en massiv utbyggnad kring Torsvik. Det skulle innebära 15.000-20.000 st nya innevånare i en kommun med färre än 50.000 st innevånare. Som att Uppsala skulle på kort sikt växa med ett Gävle.
Helt orimligt för att få tunnelbana.

Exempelt pekar på dels det sinnessjuka i massinvandringen. Dels den tungfotade och Sovjetinspirerade planläggningen av nya bostäder och stadsdelar.
Exakt det som hjälpt till att sätta oss i den här sitsen.
2018-03-07, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation
Känner ungefär likadant.

https://www.svd.se/jag-lagger-skambud-utan-att-skammas?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Betalvägg, kan du lägga ut texten?

Angående mölndalsvägen så fick jag notis igår att en jag bevakade där sålts, "slutpriset kan inte publiceras" men baserat på booli låg den ute för 3 690 000.

https://www.booli.se/annons/2397439

Enligt ekonomiska planen kombinerad insats och upplåtelseavgift på 3 795 000.
http://www.lundin.se/fil/pdf/4MERO4OTDUDOQ74R

Så om den gått för utgångspriset (som enligt booli var sänkt med 805 000 eller 17.9%) har det blivit förlust på minst 100 000 för säljaren, och det förutsätter att man fick den köpt för planpriset och räknar inga arvoden och liknande.

Det byggs mycket där, men hur mycket av det som köpts som är spekulation är den intressanta frågan tycker jag.
2018-03-07, 17:34
Medlem
Citat:
Ja, enligt Booli är det tydligen så att Göteborgs innerstad når till Mölndals kommungräns.

hehe, ja det kanske inte stämmer exakt. Men som sagt, finns mycket mark att bebygga i Mölndalsåns dalgång. Stora markparkeringar, bilhallar osv, dvs lågt utnyttjad relativt central mark, så det finns utvecklingspotential. Mölndal och Göteborg är ju dock i princip ihopbyggt, och Mölndal är även en kommun som har många arbetsplatser.

Finns enormt mycket mark i centrala delar av GBG som skulle kunna utgöra en grogrund för en utökad innerstad. DPn med triangeltomten är ju ett exempel på detta.

Nordea markets har släppt sin senaste "Regionala utsikter".

https://nordeamarkets.com/sv/regionala-utsikter-press-pa-kommunerna/

https://e-markets.nordea.com/#!/article/43223/regionala-utsikter-press-pa-kommunerna

Citat:
Press på kommunerna när andelen unga och äldre stiger till de högsta nivåerna på minst 50 år. Samtidigt koncentreras tillväxten till de exportberoende regionerna. Senioranalytiker Susanne Spector och chefekonom Annika Winsth diskuterar den senaste regionala konjunkturprognosen.

Är väl i linje med den analys jag förhåller mig till(även om jag trodde att Stockholm skulle ta över ledartröjan igen 2018, men bostadsmarknaden är ju som den är, så det fick vi revidera), Nordeas prognos är att Västsverige(Halland+VGL) blir tillväxt ledande de närmaste åren, nu har det ju typ varit så under 2-3 år redan, trots en relativt sett låg byggtakt om man jämför med en del andra regioner. Arbetslösheten i Storgöteborg har t ex varit lägre än den i Storstockholm i ca 3 år nu.

Andra industritunga regioner som Norrland och Småland spås också stark tillväxt. Finns t ex många underleverantörer för Västsveriges industri i Småland.
2018-03-07, 18:30
Avslutad
Måste erkänna att jag trodde att kronraset skulle stanna på 10,20 men nu har EUR/SEK varit uppe och nosat på 10,25 idag. Det är uppenbart att marknaden testar Riksbanken. Nästa vecka kommer inflationssiffran för februari och där lär inga kroneffekter synas. Tvärtom, låg inflation i Euroområdet bådar för en låg siffra i Sverige också.

Detta är mumma för många exporterande börsbolag, men också förödande för en del importörer. Försäljare av tyska bilar i Sverige kan bara temporärt ignorera att kronan är 7-8% svagare än ifjol. Men även en massa komponenter i svenska bilar importeras. Elektronik, kläder och mycket annat måste upp i pris efter hand.

Detta pressar folks plånböcker, så frågan är när Riksbanken också ska komma sig för att höja räntan. Marknaden tvivlar allt mer och sänker kronan steg för steg. Kanske kommer kronan tillåtas rasa ner till 11 utan att Riksbanken gör något. De har ju visat sig vara duktiga på att hitta svepskäl för att inte höja. I ett sådant scenario kommer utlänningar bli intresserade av svenska tillgångar.

Men det är just risken för detta, dvs en krona som sakta med säkert ska mala sig nedåt i värde som gör att många flyr fältet redan nu och dumpar sina krontillgångar. Ju vildare rörelser kronan gör om dagarna, desto svårare kommer det bli för Riksbanken att återta kontrollen. Till slut bryr sig ingen om räntan skulle höjas, det kompenserar ändå inte för detta skvalpande.

Men ett totalhaveri för kronan skulle onekligen rädda den uppblåsta bostadsmarknaden, och de hårt skuldsatta. De som sparat skulle stå med lång näsa och pensionärernas tillgångar raderas. Så på något sätt måste nog Riksbanken sätta ned foten nu väldigt snart och visa om man överhuvudtaget kommer att bry sig om kronan. Men om man sätter ned foten, så kan det svänga fort åt andra hållet. Detta kan bli ett vobblande bortom kontroll. Just nu har kronan ingen aning om var den ska va.

Varje svensk med 1 miljon på bankkontot har "förlorat" 25 tusen spänn de senaste tre veckorna. Utan att ens märka att det hänt.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-03-07 kl. 18:37.
2018-03-07, 19:47
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston

Angående mölndalsvägen så fick jag notis igår att en jag bevakade där sålts, "slutpriset kan inte publiceras" men baserat på booli låg den ute för 3 690 000.

https://www.booli.se/annons/2397439

Enligt ekonomiska planen kombinerad insats och upplåtelseavgift på 3 795 000.
http://www.lundin.se/fil/pdf/4MERO4OTDUDOQ74R

Så om den gått för utgångspriset (som enligt booli var sänkt med 805 000 eller 17.9%) har det blivit förlust på minst 100 000 för säljaren, och det förutsätter att man fick den köpt för planpriset och räknar inga arvoden och liknande.

Det byggs mycket där, men hur mycket av det som köpts som är spekulation är den intressanta frågan tycker jag.

Ja, den där lägenheten är spännande. Skrivit några kommentarer om den här. Den har som mest varit prissänkt 1 mille från det man från början hade den ute för och den har legat ute sen Aug 2017. Aldrig sett någon budgivning pågår på den. Sedan så ligger det också andra treor ute på typ samma adress för 4M+. Mycket märkligt. De lär få sänka priserna ordentligt de också.

Har mailat mäklaren och frågat om vad denna såldes för men hen svarar inte, sannolikt för att jag tidigare skrivit något till hen angående att området är spekulantinfesterat och att det måste vara svettigt för hens säljare. Gillar att trolla lite ibland. Du kanske kan skicka ett mail och återkomma i tråden om du får svar på vad den gick för? Den borde ju gått för mindre än 3,69M iaf, och det lär ha svidigt ordentligt för spekulanten.
2018-03-07, 20:12
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
hehe, ja det kanske inte stämmer exakt. Men som sagt, finns mycket mark att bebygga i Mölndalsåns dalgång. Stora markparkeringar, bilhallar osv, dvs lågt utnyttjad relativt central mark, så det finns utvecklingspotential. Mölndal och Göteborg är ju dock i princip ihopbyggt, och Mölndal är även en kommun som har många arbetsplatser.

Finns enormt mycket mark i centrala delar av GBG som skulle kunna utgöra en grogrund för en utökad innerstad. DPn med triangeltomten är ju ett exempel på detta.

Nordea markets har släppt sin senaste "Regionala utsikter".

https://nordeamarkets.com/sv/regionala-utsikter-press-pa-kommunerna/

https://e-markets.nordea.com/#!/article/43223/regionala-utsikter-press-pa-kommunerna

Är väl i linje med den analys jag förhåller mig till(även om jag trodde att Stockholm skulle ta över ledartröjan igen 2018, men bostadsmarknaden är ju som den är, så det fick vi revidera), Nordeas prognos är att Västsverige(Halland+VGL) blir tillväxt ledande de närmaste åren, nu har det ju typ varit så under 2-3 år redan, trots en relativt sett låg byggtakt om man jämför med en del andra regioner. Arbetslösheten i Storgöteborg har t ex varit lägre än den i Storstockholm i ca 3 år nu.

Andra industritunga regioner som Norrland och Småland spås också stark tillväxt. Finns t ex många underleverantörer för Västsveriges industri i Småland.

Försökte lyssna på podcasten Nordea Market Insights om just detta men var faktiskt tvungen att stänga av. Det var outhärdligt av någon anledning. Kanske var det för att det var för mycket PK-ism i deras uttalanden. Det var samma två personer som stod för rapporten. Tacka vet jag de andra två, Henrik Unell och Martin Enlund. Tack Gullegubben för tipset om podcasten!
2018-03-07, 20:42
Bannlyst
Citat:
Måste erkänna att jag trodde att kronraset skulle stanna på 10,20 men nu har EUR/SEK varit uppe och nosat på 10,25 idag. Det är uppenbart att marknaden testar Riksbanken...

...Men ett totalhaveri för kronan skulle onekligen rädda den uppblåsta bostadsmarknaden, och de hårt skuldsatta...

...Varje svensk med 1 miljon på bankkontot har "förlorat" 25 tusen spänn de senaste tre veckorna. Utan att ens märka att det hänt.

Det kommer en korrigering till kronans fördel. EU är ju en skräp-ekonomi den också.
2018-03-07, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston

Har tyvärr inte tillgång till texten om den nu ligger bakom betalvägg. Den låg fritt imorse. Om du kollar tillbaka 2sidor i tråden där jag skrev det så har jag för mig att det är en användare som sammanfattar det kort och bra.

EDIT: En till var också intresserad av texten. Mitt nästa svar sammanfattar texten kort av vad jag minns när jag läste den imorse.
Senast redigerad av TheSituiation 2018-03-07 kl. 20:50.
2018-03-07, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagataChristie
Du kan inte citera en bit av artikeln?

Kommer tyvärr inte åt texten längre när den nu ligger bakom betalvägg. Om jag inte minns helt fel, så i stil med något som:

Krönikören ville köpa lägenhet runt 2016. Mäklarna ignorerade hans frågor om tex föreningens ekonomi, om de äger marken osv.

Krönikören hörde från bekanta och kollegor att väldigt många spekulera i lägenheter. Vissa hade kontakter med mäklare som försåg dom med info inför spekulationsköp.

Numer är det omvända roller för mäklarna. Dom kryper för att folk ska köpa lägenheter.

Någon annan som läst texten får gärna korrigera mig om jag är fel ute.
2018-03-07, 21:36
Medlem
Ojojoj nu är det strömavhopp från nybyggen enligt SvD.

Massavhopp hotar nybyggen – köpare stämmer föreningar

Bråken om oklara förhandsavtal i nyproduktionen trappas upp. Köpare har inlett rättsprocesser mot byggbolagens bostadsrättsföreningar. Särskilt den börsnoterade bostadsproducenten SSM är i blåsväder, med potentiella massavhopp framöver.

https://www.svd.se/massavhopp-hotar-nyproduktion--kopare-stammer-foreningar
2018-03-07, 22:17
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ojojoj nu är det strömavhopp från nybyggen enligt SvD.

Massavhopp hotar nybyggen – köpare stämmer föreningar

Bråken om oklara förhandsavtal i nyproduktionen trappas upp. Köpare har inlett rättsprocesser mot byggbolagens bostadsrättsföreningar. Särskilt den börsnoterade bostadsproducenten SSM är i blåsväder, med potentiella massavhopp framöver.

https://www.svd.se/massavhopp-hotar-nyproduktion--kopare-stammer-foreningar

Ja fast i detta fall handlar det om ett bolag som skitit i det blå skåpet rejält. Det är inte HSB eller JM vi pratar om

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in