Citat:
Ursprungligen postat av
Azril
Jag ser ingen kritik i mitt uttalande, att det är som en spännande bok?! Det har varit väldigt spännande att följa det som har kommit fram och själv odla vissa teorier om det. Sedan är nog den genomsnittlige fb:aren ett tvärsnitt av befolkningen i övrigt och du kan inte begära att alla ska vara utbildade spanare eller kriminalare med tillhörande logik eller disciplin utan du får nog bara acceptera att vissa har bättre fantasi än andra (såg faktiskt att någon höll för troligt? att polis eller stat hade försett dem med nya hemliga identiteter)
Min teori om fordonet är att det skylten med ramnummer och nummerplåtar hämtades ifrån en betydligt mer legitim bil, troligtvis skrotad. På detta sätt så försvann den omärkligt och väckte ingen uppmärksamhet. Jag är dessutom ganska övertygad om att pojkarna försvann separat ifrån bilen, dvs. ej vid samma tillfälle.
Du menar på att de precis i anslutning till skolan då skulle ha förivrat sig och kört av i vattnet samt att du är säker på att den som hittades under sjöboden är vår Hymme? Är det en teori, övertygelse eller något som går att leda i bevis?
Framkom det någon identitet på sjöbodsskallen eller förblev den oidentifierat?
Att folk tror sig ha sett dem utomlands är väl ganska ofrånkomligt, det kommer alltid att finnas snarlika personer sk. dubbelgångare samt "vittnen" som vill få sina tid i rampljuset genom att komma med något sensationellt.
Att påtryckningar har skett är jag nog böjd att flytta ifrån teori stadiet till övertygelse. Sätt dig själv in vad som skulle hända för efterlevande samt vänner om de får reda på att pappa "Sven" (påhittat namn) inte var klassens stjärna, ordningsman och med finaste betyg gick direkt till det fina bankjobbet som under alla år har försörjt familjen utan att det framkom att pappa/farfar/morfar i själva verket var en liten ligist/kravallbarn som ställde till det så att han fick fly och byta identitet.
Jag är övertygad om att detta scenario som Skaraborg2 har målat upp så är nog inblandade och sådana med insyn lite ovilliga att släppa den korrekta versionen med hänsyn till just vänner och efterlevande...
Det finns sådana som gillar "Hemmets veckotidning" också

Men jag är helt ok med din teori, bara att jag inte finner den lika sannolik som du gör.
Kanske nördigt, men jag är lika nyfiken på bilens fortsatta öde som "våra pojkars" öden....
/Azril
Lol! Någon utbildad spanare är jag ju icke, bara en helt vanlig skeptisk och verbal akademiker!
Min metod är mer psykologisk: hur har personerna gjort för att försvinna spårlöst? (Med en personbil ned i en maritim grav.) Vilket är det troligaste scenariot? (Hymme liftade med dem.) Finns det speciella omständigheter som gör dessa försvinnanden unika? (Egentligen inte.) osv.
Sedan är jag lika barnsligt road som andra här av just spårlösa försvinnanden och försöker ta intryck av hur polisen tänker (när den gör det) och "Vips!" så har jag en eller ett par troliga förklaringar.
Givetvis går jag igenom vad andra bidragit med och en del håller jag i högsta grad med om men mycket - särskilt i denna tråden - upplever jag som irrelevant och överdrivet, t ex detta med påtryckningar; det är ju inget spionfall vi talar om, ej heller något som hände förhållandevis nyligen, utan ett gäng vanliga snubbar som gick upp i rök för 52 år sedan.
Polisen har ju tre deviser:
(1) Gilla läget.
(2) Krångla inte till det i onödan.
(3) Hata slumpen.
Gilla läget är inget problem i sammanhanget.
Dessvärre har däremot åtskilliga - inte minst TS - påtagligt krånglat till bilden i onödan med allsköns detaljer och spekulationer som åtminstone jag tycker känns ovidkommande, t ex huruvida Dahlsjö skulle åka och bada när det regnade. Nej, det skulle de knappast göra men det är väl också en rimlig sak att påstå även om de inte planerat mer än att sladda runt med PV:n ett tag.
Hata slumpen har inte heller alla gjort men här tänker jag tack och lov som GW när jag främst kopplar ihop Dahlsjö- och Hymmehändelserna med varandra men inte rånet: de bägge försvinnandena har nämligen en rad likheter medan rånet handlade om något annat. Det kan finnas en indirekt koppling men inte mer, tror jag.