2018-03-06, 13:06
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
För väldigt länge sedan skrev jag att det är tämligen meningslöst att driva tråden vidare eftersom det är så pass många detaljer som undanhålls läsarna, vilket gör dessa förvirrade eller t.o.m förargade, uppenbarligen. Men eftersom Skara är en artig person, bemöter han alltid intresserade så gott det går, och det har lett till att tråden blivit en evighetsmaskin utan att någonting nytt framkommer. Och det kan väl inte vara speciellt meningsfullt för någon.

Han har alltid bemött mig bra och så gott han har kunnat svarat eller pekat åt rätt håll, jag antar att det är lite av gör det själv också och att svaret inte kommer att serveras på silverfat för den som inte orkar bry sig tillräckligt för att forska lite själv. Sedan kan jag hålla med dig om att det är något frustrerande att inte få lika mycket information som ett fåtal övriga besitter i tråden

Meningsfullt och meningsfullt, det har fångat mitt intresse och jag fann det roande att spekulera och fundera på vad som skulle vara det troligaste scenariot. Men vad vet en enkel männsika som jag, det kanske hade varit mer meningsfullt att knyppla?!

/Azril
Citera
2018-03-06, 14:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ta upp liftare.

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Min personliga övertygelse är att de på något sätt och vis hade ett uppdrag under rånet, må så vara litet i sammanhanget men ändå ett uppdrag som de klåpade till, detta blev upptakten till mysteriet vi nu sitter med.

/Azril

Inte åkte trion vare sig norr- eller söderut en dag som den 29 juli. I ett väder som då rådde så blev både de och bilen kvar i Göteborg. Regnet var så kraftigt, enligt polisen, efter kl. 14.11 att det inte gick att se vägbanan framför sig så de var tvungna att sakta ner farten när de var på väg till Gamlestaden.

Den 29 juli 1965 var inte en dag som man gjorde en liten sightseeing tur på landet.

Inte någonstans någon gång har det under snart 9 år framkommit att de skall ha plockat upp liftare som var okända för dem. Däremot är det troligt att de gav skjuts åt bekanta.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-03-06 kl. 14:57.
Citera
2018-03-06, 15:41
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Inte åkte trion vare sig norr- eller söderut en dag som den 29 juli. I ett väder som då rådde så blev både de och bilen kvar i Göteborg. Regnet var så kraftigt, enligt polisen, efter kl. 14.11 att det inte gick att se vägbanan framför sig så de var tvungna att sakta ner farten när de var på väg till Gamlestaden.

Kan detta ruskväder spelat in i orsaken till att Kjell-Åke(?) ställde till det?

/Azril
Citera
2018-03-06, 15:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke och ruskvädret.

Citat:
Kan detta ruskväder spelat in i orsaken till att Kjell-Åke(?) ställde till det?

/Azril

Kan du förklara hur du menar detta litet närmare med Kjell-Åke och ruskvädret så att jag inte missuppfattar dig?
Citera
2018-03-06, 16:09
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Kan du förklara hur du menar detta litet närmare med Kjell-Åke och ruskvädret så att jag inte missuppfattar dig?

Att de (vår trio, tillsammans eller var för sig) var ute i ruskvädret och inte satt hemma och spela finns i sjön är väl med största sannolikhet fastslaget.

Kan ovädret haft en inverkan på att någon i trion klåpade till något som sedan fick de otäcka konsekvenserna?

/Azril
Citera
2018-03-06, 16:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den gamla Forden från Onsala.

Citat:
Att de (vår trio, tillsammans eller var för sig) var ute i ruskvädret och inte satt hemma och spela finns i sjön är väl med största sannolikhet fastslaget.

Kan ovädret haft en inverkan på att någon i trion klåpade till något som sedan fick de otäcka konsekvenserna?

/Azril

Att åtminstone Dahlsjö och Kjell-Åke inte befann sig denna dag varken i sina hem eller på sina respektive arbeten är faktiskt helt klarlagt. Den sista dagen som i a f Dahlsjö var på sitt arbete var dagen innan.

Om Gay däremot är inget känt. Han hade inget fast arbete så han bestämde själv över sin tid.

Ovädret kan mycket väl ha haft inverkan på att någon inte utförde det som han var ålagd till att göra. Denne "någon" bör då ha varit Kjell-Åke. Hur var det nu? Kjell-Åkes son berättade för mig för ett antal år sedan att han hade erhållit ett brev där det skall ha stått i stil med "den som skulle sprängas skulle själv sprängas". Detta kan man tolka på flera olika sätt. Jag tolkar det som att Kjell-Åke själv skulle sprängas eftersom han inte utförde det som han var ålagd att göra.

Nu enbart en teori som jag inte på något sätt kan bevisa: Jag, och flera med mig, tror att det kan ha varit som så att bilen, en Ford Consul av årgång 1955 hemmahörande i Onsala, skulle sprängas för att användas som en avledningsmanöver. Den här bilen kom sedan i oktober 1965 att säljas som skrot till en skrotfirma på Hisingen.
Citera
2018-03-06, 16:47
Medlem
Azrils avatar
[quote=Skaraborg2|63425070]Att åtminstone Dahlsjö och Kjell-Åke inte befann sig denna dag varken i sina hem eller på sina respektive arbeten är faktiskt helt klarlagt. Den sista dagen som i a f Dahlsjö var på sitt arbete var dagen innan.

Om Gay däremot är inget känt. Han hade inget fast arbete så han bestämde själv över sin tid./QUOTE]

Han var väl dagavlönare eller vad de kallades på den tiden, bak i tråden så finns det angivet vilken dag han sågs hoppa in i en lastbil(?) då de ville ha just honom.

Citat:
Ovädret kan mycket väl ha haft inverkan på att någon inte utförde det som han var ålagd till att göra. Denne "någon" bör då ha varit Kjell-Åke. Hur var det nu? Kjell-Åkes son berättade för mig för ett antal år sedan att han hade erhållit ett brev där det skall ha stått i stil med "den som skulle sprängas skulle själv sprängas". Detta kan man tolka på flera olika sätt. Jag tolkar det som att Kjell-Åke själv skulle sprängas eftersom han inte utförde det som han var ålagd att göra.

Du menar "Den som skulle spränga skulle själv sprängas"? Låter som något sagt eller skrivet i vredesmod för kanske en missad arbetsinsats.

Citat:
Nu enbart en teori som jag inte på något sätt kan bevisa: Jag, och flera med mig, tror att det kan ha varit som så att bilen, en Ford Consul av årgång 1955 hemmahörande i Onsala, skulle sprängas för att användas som en avledningsmanöver. Den här bilen kom sedan i oktober 1965 att säljas som skrot till en skrotfirma på Hisingen.

Jag är säker på att du är något på spåret här, de var inte inblandade i rånet utan hade något uppdrag som gick snett eller inte utfördes korrekt. De behövde nödvändigtvis inte ens känna till varken rån eller vilka som utförde det utan kanske bara hade fått ett uppdrag mot betalning att anordna smällen vid en viss tid för att skapa en avledning.

Jag har svårt att se att Kjell-Åke skulle "fega ur" då som det har påtalats i tråden inte var några gossar ifrån söndagsskolan, frågan är vad det var som gick snett. Misslyckande av införskaffande av dynamit, pga vädret blöta tändhattar, fumlighet pga ovana att hantera sprängmedel?

Om man läser på lite om rånarna så står det klart att de verkligen hade grandiosa planer på två rediga smällar och stor brand till följd som avledningsmanöver så din teori är helt klart trovärdig och ligger ganska bra i linje med vad som har framkommit tidigare.

Tack!

/Azril
Citera
2018-03-06, 16:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bilar.

Citat:
Mmm, jag är fortfarande övertygad om att vissa saker hänger ihop om så avlägset denna dag. Att just allt som hände denna skulle bero på slumpen finner jag högst osannolikt.

Hahahaha, friluftsliv var ingick nog inte ens i deras vokabulär utan som förut påtalats så var det nog mest ofog och pengar i kikaren.

Hmm, började Forden kännas igen och det kanske var dags att byta upp sig till något diskretare som inte var igenkänd hos polisen? Just 444 modellen och färgen var väl tämligen vanlig och smälte bra in i miljön om man inte ville synas?

Ett stort tack till dig Skaraborg2 som förser oss vanliga dödliga med artiklar mm

/Azril

Att det enbart skulle handla om slumpen vad som hände den här dagen tror jag inte ett dugg på. Jag tror som GW: Hata slumpen.

Nej friluftsliv och små lustresor på landet för att t. ex. studera natur och fågelliv var inte något som stod högt i kurs hos de tre försvunna.

Volvon var en PV 444 av årsmodell 1956. Färgen vad midnattsblå och den var inte så vanlig. Dock kunde färgen misstagas som svart under dåliga ljusförhållanden och en bit på avstånd. Detta hände mig själv vid flera tillfällen. Bilen fick registreringsnummer O 18920 som var ett vakansnummer då bilen återvände till Göteborg.

Ford Consuln var av årgång 1955 och hade körförbud då Kjell-Åke var försäljare av denna bil. Den hade tidigare varit registrerad i O-län men var vid detta datum registrerad på en kvinna boende i Onsala. Detta gamla kvitto hittades av hans syster i hans gamla plånbok hemma hos sin mamma som hon hade sparat under alla år.

På kvittot som var utfärdat Göteborg 1964-12-17 kan man utläsa att bilen såldes i befintligt skick samt att bilen hade körförbud och att den såldes för 100 kr. Denna bil hade registreringsnummer N 14549.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-03-06 kl. 16:57.
Citera
2018-03-06, 17:52
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Jag ser ingen kritik i mitt uttalande, att det är som en spännande bok?! Det har varit väldigt spännande att följa det som har kommit fram och själv odla vissa teorier om det. Sedan är nog den genomsnittlige fb:aren ett tvärsnitt av befolkningen i övrigt och du kan inte begära att alla ska vara utbildade spanare eller kriminalare med tillhörande logik eller disciplin utan du får nog bara acceptera att vissa har bättre fantasi än andra (såg faktiskt att någon höll för troligt? att polis eller stat hade försett dem med nya hemliga identiteter)

Min teori om fordonet är att det skylten med ramnummer och nummerplåtar hämtades ifrån en betydligt mer legitim bil, troligtvis skrotad. På detta sätt så försvann den omärkligt och väckte ingen uppmärksamhet. Jag är dessutom ganska övertygad om att pojkarna försvann separat ifrån bilen, dvs. ej vid samma tillfälle.

Du menar på att de precis i anslutning till skolan då skulle ha förivrat sig och kört av i vattnet samt att du är säker på att den som hittades under sjöboden är vår Hymme? Är det en teori, övertygelse eller något som går att leda i bevis?

Framkom det någon identitet på sjöbodsskallen eller förblev den oidentifierat?

Att folk tror sig ha sett dem utomlands är väl ganska ofrånkomligt, det kommer alltid att finnas snarlika personer sk. dubbelgångare samt "vittnen" som vill få sina tid i rampljuset genom att komma med något sensationellt.

Att påtryckningar har skett är jag nog böjd att flytta ifrån teori stadiet till övertygelse. Sätt dig själv in vad som skulle hända för efterlevande samt vänner om de får reda på att pappa "Sven" (påhittat namn) inte var klassens stjärna, ordningsman och med finaste betyg gick direkt till det fina bankjobbet som under alla år har försörjt familjen utan att det framkom att pappa/farfar/morfar i själva verket var en liten ligist/kravallbarn som ställde till det så att han fick fly och byta identitet.

Jag är övertygad om att detta scenario som Skaraborg2 har målat upp så är nog inblandade och sådana med insyn lite ovilliga att släppa den korrekta versionen med hänsyn till just vänner och efterlevande...

Det finns sådana som gillar "Hemmets veckotidning" också Men jag är helt ok med din teori, bara att jag inte finner den lika sannolik som du gör.

Kanske nördigt, men jag är lika nyfiken på bilens fortsatta öde som "våra pojkars" öden....

/Azril

Lol! Någon utbildad spanare är jag ju icke, bara en helt vanlig skeptisk och verbal akademiker!

Min metod är mer psykologisk: hur har personerna gjort för att försvinna spårlöst? (Med en personbil ned i en maritim grav.) Vilket är det troligaste scenariot? (Hymme liftade med dem.) Finns det speciella omständigheter som gör dessa försvinnanden unika? (Egentligen inte.) osv.

Sedan är jag lika barnsligt road som andra här av just spårlösa försvinnanden och försöker ta intryck av hur polisen tänker (när den gör det) och "Vips!" så har jag en eller ett par troliga förklaringar.

Givetvis går jag igenom vad andra bidragit med och en del håller jag i högsta grad med om men mycket - särskilt i denna tråden - upplever jag som irrelevant och överdrivet, t ex detta med påtryckningar; det är ju inget spionfall vi talar om, ej heller något som hände förhållandevis nyligen, utan ett gäng vanliga snubbar som gick upp i rök för 52 år sedan.

Polisen har ju tre deviser:

(1) Gilla läget.
(2) Krångla inte till det i onödan.
(3) Hata slumpen.

Gilla läget är inget problem i sammanhanget.

Dessvärre har däremot åtskilliga - inte minst TS - påtagligt krånglat till bilden i onödan med allsköns detaljer och spekulationer som åtminstone jag tycker känns ovidkommande, t ex huruvida Dahlsjö skulle åka och bada när det regnade. Nej, det skulle de knappast göra men det är väl också en rimlig sak att påstå även om de inte planerat mer än att sladda runt med PV:n ett tag.

Hata slumpen har inte heller alla gjort men här tänker jag tack och lov som GW när jag främst kopplar ihop Dahlsjö- och Hymmehändelserna med varandra men inte rånet: de bägge försvinnandena har nämligen en rad likheter medan rånet handlade om något annat. Det kan finnas en indirekt koppling men inte mer, tror jag.
Citera
2018-03-06, 19:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
En lägenhetsnyckel.

Citat:
Ett stort tack till dig, jag ser verkligen fram emot detta

Jo, det är faktiskt en möjlighet såvida han kände starka band till familjen och en saknad över att inte mer kunna delta i detta familjeliv igen. Han kan ju faktiskt ha besökt lägenheten nattetid en gång då hans mor påstod att hans ande for igenom den.

Jag är helt enig med dig och teorin om att han inväntade sin flickvän som troligtvis var väntad med kläder och mat. Det förklarar också valet av tröjan i väntan på egna rena kläder.

Inget i denna tråd går väl att leda i bevis till 100%, men det är väl ett mycket troligt händelseförlopp vilket kunde förklara att han på ett enkelt sätt kunde fortsätta att finnas i samhället.

/Azril

Lycka till då du begär att få ta del av dessa polisutredningar.

Kjell-Åke var modersbunden och han hade i a f starka kopplingar till sin syster. De hade växt upp tillsammans och umgåtts mycket med varandra under 1950-talet fram tills dess han försvann. Det var bara en åldersskillnad mellan dem på 1 år 9 månader.

Om det var Kjell-Åke som gjorde detta nattliga besök i föräldrahemmet vet vi inte men han kan ha gjort det. Vad han hade med sig då han försvann måste bl. a. ha varit en lägenhetsnyckel,

Som jag har skrivit förut så är jag näst intill övertygad, även om jag inte kan bevisa det, att han väntade på sin flickvän. Han måste ha varit beroende av henne tiden efter att han gick under jorden.

Jag tror att detta kan mycket väl ha varit ett troligt händelseförlopp. Fast hur bevisar man detta efter över 52 år?
Citera
2018-03-06, 22:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intresset för vad som hände den 29 juli 1965.

Citat:
För väldigt länge sedan skrev jag att det är tämligen meningslöst att driva tråden vidare eftersom det är så pass många detaljer som undanhålls läsarna, vilket gör dessa förvirrade eller t.o.m förargade, uppenbarligen. Men eftersom Skara är en artig person, bemöter han alltid intresserade så gott det går, och det har lett till att tråden blivit en evighetsmaskin utan att någonting nytt framkommer. Och det kan väl inte vara speciellt meningsfullt för någon.

Ja så är det.

Med tanke på all den uppmärksamhet fallet har fått nu framför allt under 2010-talet, t ex. Veckans brott, så är det många numera som känner till detta. Det har fått en mycket stor spridning. Intresset kommer nog inte minska med tanke hur ovanligt det är att något sådant här händer under en och samma dag dessutom i samma stad.

Kjell-Åke ville själv, enligt uppgift, för ett antal år sedan att tråden inte skulle komma att diskuteras i all evighet. Om nu den här uppgiften är med sanningen överensstämmande?
Citera
2018-03-07, 01:56
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:

Jag vill mena det men som material för en pojkbok i Bröderna Hardystil funkar väl tråden hyfsat?

Det känns ju snopet att när man t o m pekat ut en trolig plats för försvinnandet så slår även här jantelagen in och kommentarerna antingen uteblir eller ifrågasätts mot bakgrund av obetydliga och möjligen missförstådda detaljer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in