2018-03-06, 20:13
Medlem
Jag fick idag antagningsbeslutet, får köra på mitt andrahandsval som är Lastbilsförare i Enköping. Känns bra då jag tycker om att köra bil! Men jag har lite obesvarade frågor som jag inte lyckats få svar på. Först så är min utbildning 11 månader, till skillnad från de flesta andra som har 9 månader. Jag är inte gruppbefäl. Någon som vet varför det är så? Dessutom så är jag tjej, någon som vet om det är vanligt med tjejer på den utbildningen eller om jag ska räkna med att vara ensam tjej?
Citera
2018-03-06, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eit99
Jag fick idag antagningsbeslutet, får köra på mitt andrahandsval som är Lastbilsförare i Enköping. Känns bra då jag tycker om att köra bil! Men jag har lite obesvarade frågor som jag inte lyckats få svar på. Först så är min utbildning 11 månader, till skillnad från de flesta andra som har 9 månader. Jag är inte gruppbefäl. Någon som vet varför det är så? Dessutom så är jag tjej, någon som vet om det är vanligt med tjejer på den utbildningen eller om jag ska räkna med att vara ensam tjej?

Du har 11 månaders GU eftersom din befattningsutbildning är längre, det tar längre tid att lära sig köra lastbil än att skjuta granatgevär eller kulspruta.

Vet inget om könsfördelningen där, men skulle inte tro att du blir ensam tjej.

Grattis och lycka till!
Citera
2018-03-06, 21:11
Medlem
Jo det känns rimligt, men grejen är att det finns lastbilsutbildningar på andra regementen som är 9 månader, därför jag är lite förvirrad vad som skulle skilja min utbildning från dem
Citera
2018-03-09, 00:34
Medlem
Tjenixen, har gjort liknande inlägg innan med varje dag bär med sig nya flashbackfrågor, såklart.

Jag ska mönstra i Malmö på onsdag och jag kommer gå för jägarsoldat som har varit lite av en dröm ett tag. Jag vet att jag har fysiken, men man vet aldrig om man torskar psykologen eller inskrivningsprovet. Så i min rädsla(detta har hänt polare) att jag går dit och presterar bra fysiskt men får typ en 6:a hos psykologen och därmed inte är kvalificerad som jägarsoldat så vill jag ha ett par befattningar som backup. Har polare som blivit värnpliktiga till totalt pissiga befattningar för att de ej hade en aning vad de ville ha. Så frågan lyder : vad finns det för befattningar som liknar jägarsoldat? Jag vill ha en så fysiskt krävande befattning som möjligt med mycket strid och tid i fält. Nejtack, inte skyttesoldat. Har även fått höra ifrån en försvarsmakten-anställd att ubderättelsesoldat inte alls är som det beskrivs på deras hemsida. Så det ströks tyvärr :/
Hade fint osv
Citera
2018-03-09, 08:59
Medlem
Hej på er. Jag har gått i tankar på att gå GMU eller så, jag har bara en fråga. Hur gör jag med min anställning på jobbet? Vad händer med den liksom? Helt grön på det här området så uppskattar tips, råd och/eller raka svar.

Tack, ha det.
Citera
2018-03-09, 09:32
Bannlyst
Kan någon förklara Krigsplacering? Innebär det att man blir som en slav hos FM och de kan göra vad de vill med en i tio år?
Citera
2018-03-09, 09:41
Bannlyst
När hamnar man i Sveriges misstankeregister? Kan det räcka med att man röstar på ett visst sätt eller har skrivit något kritiserande online?
Citera
2018-03-09, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adrenaline.rush
Kan någon förklara Krigsplacering? Innebär det att man blir som en slav hos FM och de kan göra vad de vill med en i tio år?
Det innebär att om det blir krig i Sverige har du en skyldighet att anmäla dig till tjänstgöring vid ditt krigsplaceringsförband så fort som möjligt. Sedan typ 2år tillbaka efter regeringsbeslut har även Försvarsmakten rätt till att kalla in dig på sk. repmånad.
Din andra fråga angående misstankeregister har jag ingen aning om vad du syftar på.
Citera
2018-03-09, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuhnkee
Tjenixen, har gjort liknande inlägg innan med varje dag bär med sig nya flashbackfrågor, såklart.

Jag ska mönstra i Malmö på onsdag och jag kommer gå för jägarsoldat som har varit lite av en dröm ett tag. Jag vet att jag har fysiken, men man vet aldrig om man torskar psykologen eller inskrivningsprovet. Så i min rädsla(detta har hänt polare) att jag går dit och presterar bra fysiskt men får typ en 6:a hos psykologen och därmed inte är kvalificerad som jägarsoldat så vill jag ha ett par befattningar som backup. Har polare som blivit värnpliktiga till totalt pissiga befattningar för att de ej hade en aning vad de ville ha. Så frågan lyder : vad finns det för befattningar som liknar jägarsoldat? Jag vill ha en så fysiskt krävande befattning som möjligt med mycket strid och tid i fält. Nejtack, inte skyttesoldat. Har även fått höra ifrån en försvarsmakten-anställd att ubderättelsesoldat inte alls är som det beskrivs på deras hemsida. Så det ströks tyvärr :/
Hade fint osv

Ville också bli jägare som dig men torska på inskrivningsprovet och cykeln. Jag hörde mig lite för och spaningssoldat ska va ganska fysiskt krävande, jägarna hade mycket fast spaning medans spaningssoldat hade mycket rörlig spaning. Och när det är rörlig spaning så måste du ju kunna förflytta dig långa sträckor med all utrustning osv.
Här kan du läsa lite mer om spaningssoldat:
https://forum.soldf.com/topic/51721-spaningssoldat-l%C3%A4tt-mekaniserad-bataljon-efters%C3%B6ker-tipsinfo-ifr%C3%A5n/
Citera
2018-03-09, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moller11
Ville också bli jägare som dig men torska på inskrivningsprovet och cykeln. Jag hörde mig lite för och spaningssoldat ska va ganska fysiskt krävande, jägarna hade mycket fast spaning medans spaningssoldat hade mycket rörlig spaning. Och när det är rörlig spaning så måste du ju kunna förflytta dig långa sträckor med all utrustning osv.
https://forum.soldf.com/topic/51721-spaningssoldat-l%C3%A4tt-mekaniserad-bataljon-efters%C3%B6ker-tipsinfo-ifr%C3%A5n/

Ajdå, sånt som händer! Har du kommit in som spaningssoldat då? När börjat utbildningen?
Citera
2018-03-09, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kingofbrickbreaker
Det innebär att om det blir krig i Sverige har du en skyldighet att anmäla dig till tjänstgöring vid ditt krigsplaceringsförband så fort som möjligt. Sedan typ 2år tillbaka efter regeringsbeslut har även Försvarsmakten rätt till att kalla in dig på sk. repmånad.
Din andra fråga angående misstankeregister har jag ingen aning om vad du syftar på.
Repmånad? = Repetitionsutbildning?

Gäller den här skyldigheten både civila, eller bara de som gör GMU? '

Så jag kan befinna mig på semester i Asien och helt plötsligt bli tvingad av regeringen och FM att komma hem, annars = fängelse? Och detta under en period på tio år? Är det korrekt?

Misstankeregistret måste man vara fri från om man vill jobba inom FM, men vad klassar de som misstänksamt? Är det misstänksamt att kritisera regeringen, eller en politiker? Är det misstänksamt att inte använda sociala medier? Vad är misstänksamt?
Citera
2018-03-09, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moller11
Berätta gärna lite om inskrivningsprovet och cykeltestet, tränade du något innan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in