2018-02-23, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glaspannan
Tror denna gäller fortfarande.
Se "kap. 3":
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-1995238-om-totalforsvarsplikt_sfs-1995-238#K3

Citat:
14 a § Kommuner, landsting och vårdgivare som bedriver enskild verksamhet ska på begäran av Totalförsvarets rekryteringsmyndighet lämna de uppgifter om totalförsvarspliktigas hälsotillstånd som behövs för att kontrollera de uppgifter som en totalförsvarspliktig har lämnat till Totalförsvarets rekryteringsmyndighet och som utgör underlag för beslut om kallelse till mönstring. Förordning (2010:1473).

1. Vad innebär enskild verksamhet? Vården i allmänhet?

2. Är man totalförsvarspliktig om man söker GMU/GU frivilligt?

3. De skriver "på begäran" - innebär det att de inte alltid begär att få ut uppgifter?
Citera
2018-02-23, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
1. Vad innebär enskild verksamhet? Vården i allmänhet?

2. Är man totalförsvarspliktig om man söker GMU/GU frivilligt?

3. De skriver "på begäran" - innebär det att de inte alltid begär att få ut uppgifter?
verkar som att dom endast är intresserade av besök hos psykiatrin. ja alla som söker från och med i år blir totalförsvarspliktiga! din sista fråga är jag osäker på, svårt att säga.
Citera
2018-02-23, 17:16
Medlem
Citat:
Rekryteringsmyndigheten kommer att kolla dina sjukjournaler efter att du mönstrat.
Det bästa är nog därav att du förklarar hur det ligger till under psykologsamtalet.
Tönt, psykologen är förmodligen en tönt likväl
Citera
2018-02-23, 17:18
Medlem
Citat:
Tror denna gäller fortfarande.
Se "kap. 3":
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-1995238-om-totalforsvarsplikt_sfs-1995-238#K3
står ingenting om arbetsförmedlingen där, innebär det att dom inte hämtar uppgifter därifrån?
Citera
2018-02-24, 12:57
Medlem
Citat:
Rekryteringsmyndigheten kommer att kolla dina sjukjournaler efter att du mönstrat.
Det bästa är nog därav att du förklarar hur det ligger till under psykologsamtalet.

Nej det gör dem verkligen inte. Var får du dina källor ifrån?
Rekryteringsmyndigheten kollar endast dina journaler om det framkommer ett tydligt misstroende till individen. Även då måste du ge ditt godkännande för att dem skall få tillgång till dina sjukjournaler.

Utdrag från belastningsregistret sker alltid.
Utdrag från sjukvårdsjournaler sker ytterst sällan.

Ex på händelser då rekryteringsmyndigheten begärt godkännande för sjukvårdsjournaler.

1. individen sökte gmu och fyllde i att han varit inlagd på psyket. Han nekas. Året därpå söker han igen och kryssar INTE i att han varit inlagd. Väl kommen till mönstringen har rek.mynd jämfört de två söknaderna och ser att han då detta. De begär då hans godkännande för att få tillåtelse till hans journaler.

2. En individ söker och kryssar i att han inte har några allergier. Rek.mynd får reda på via ett samtal från referenser eller via andra vägar att individen är högallergisk mot gräs. Rek.mynd begär tillåtelse från individen för att göra utdrag från journalerna.
Citera
2018-02-24, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4tusen
Rekryteringsmyndigheten kollar endast dina journaler om det framkommer ett tydligt misstroende till individen. Även då måste du ge ditt godkännande för att dem skall få tillgång till dina sjukjournaler.

Ex på händelser då rekryteringsmyndigheten begärt godkännande för sjukvårdsjournaler.

1. individen sökte gmu och fyllde i att han varit inlagd på psyket. Han nekas. Året därpå söker han igen och kryssar INTE i att han varit inlagd. Väl kommen till mönstringen har rek.mynd jämfört de två söknaderna och ser att han då detta. De begär då hans godkännande för att få tillåtelse till hans journaler.

2. En individ söker och kryssar i att han inte har några allergier. Rek.mynd får reda på via ett samtal från referenser eller via andra vägar att individen är högallergisk mot gräs. Rek.mynd begär tillåtelse från individen för att göra utdrag från journalerna.

gäller det samma med arbetsförmedlingen? hur ser kopplingen ut mellan rekryteringsmyndigheten och arbetsförmedlingen? har rekmynd rätt att gå in och gräva i ens anställningar, ringa företagen, kolla ens aktiviteter i jobb och utvecklingsgarantin m.m? hade varit lättare å vara en 18 åring nu. slippa tänka på cv't -.-

försäkringskassan förstår jag att dom inhämtar uppgifter av, om man har aktivitetsersättning och är skadad eller har en diagnos, men det står ingenting om aktivitetsstödet. aktivitetsstödet får man när man deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program hos arbetsförmedlingen. händer ofta att folk blandar ihop aktivitetsersättningen och aktivitetsstödet.

om någon har lite koll får ni gärna förklara, läser jag kap.3 uppgiftshantering i lagen om totalförsvarsplikt så nämns inget av detta iallafall.
Citera
2018-02-24, 15:20
Medlem
Citat:

Kan ha tolkat nedanstående fel men tror inte att ett godkännande behövs från den mönstrande.

Citat:
Därutöver får uppgifter av det slaget bara röjas om det enligt lag eller förordning finns en skyldighet att lämna ut uppgifter,
- Socialstyrelsen ang. sjukvårdens tystnadsplikt, "Finns det några undantag beträffande sekretessen och tystnadsplikten?", http://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/sekretess.

Citat:
4 § Kommuner, landsting och enskilda vårdinrättningar ska till Totalförsvarets rekryteringsmyndighet lämna de uppgifter om en totalförsvarspliktigs hälsotillstånd och personliga förhållanden i övrigt som behövs för att bedöma hans eller hennes förutsättningar att fullgöra värnplikt eller civilplikt. Lag (2010:448).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-19941809-om-totalforsvarsplikt_sfs-1994-1809

Känns väl förövrigt rimligt att de kollar upp journalerna över de som eventuellt skall skrivas in i försvaret då det är rikets säkerhet som står på spel?
Senast redigerad av Glaspannan 2018-02-24 kl. 15:37.
Citera
2018-02-25, 00:47
Medlem
Citat:
Kan ha tolkat nedanstående fel men tror inte att ett godkännande behövs från den mönstrande.

läs igen

"För att en totalförsvarspliktigs förutsättningar att fullgöra värnplikt eller civilplikt ska kunna utredas och bedömas är han eller hon skyldig att, på begäran av Totalförsvarets rekryteringsmyndighet, en annan statlig myndighet som regeringen bestämmer, en kommun eller ett landsting, skriftligen eller muntligen eller, om det behövs, vid en personlig inställelse lämna nödvändiga uppgifter om hälsotillstånd, utbildning, arbete och personliga förhållanden i övrigt. Lag (2010:448)."

Det innebär att, som vi diskuterat tidigare, är du som mönstrande skyldig att lämna ut dina journaler om dem efterfrågas, du måste då ge ditt godkännande innan rekryteringsmydigheten får tillgång till dem.

Som jag nämnde tidigare sker detta ytterst sällan och om det sker finns det god grund för misstanke av förfalskning av den enkät man fyller i till rekyteringsmyd.
Citera
2018-02-25, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumnel
verkar som att dom endast är intresserade av besök hos psykiatrin. ja alla som söker från och med i år blir totalförsvarspliktiga! din sista fråga är jag osäker på, svårt att säga.

Nej igen. Dem är inte endast intressarad av besök på psykiatrin. Dem är intresserad av ditt allmäntillstånd. En individ som är högallergisk mot gräs är lika bortplockad som en individ som besökt psykiatrin för suicidala tankar. Som jag frågade innan är jag nyfiken på var du får dina källor ifrån och om du har mönstrat? Svara här eller på PM.

Citat:
Ursprungligen postat av trumnel
gäller det samma med arbetsförmedlingen? hur ser kopplingen ut mellan rekryteringsmyndigheten och arbetsförmedlingen? har rekmynd rätt att gå in och gräva i ens anställningar, ringa företagen, kolla ens aktiviteter i jobb och utvecklingsgarantin m.m? hade varit lättare å vara en 18 åring nu. slippa tänka på cv't -.-

försäkringskassan förstår jag att dom inhämtar uppgifter av, om man har aktivitetsersättning och är skadad eller har en diagnos, men det står ingenting om aktivitetsstödet. aktivitetsstödet får man när man deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program hos arbetsförmedlingen. händer ofta att folk blandar ihop aktivitetsersättningen och aktivitetsstödet.

om någon har lite koll får ni gärna förklara, läser jag kap.3 uppgiftshantering i lagen om totalförsvarsplikt så nämns inget av detta iallafall.

Rekryteringsmyndigheten lägger inte någon större tyngd på det du precis frågade om, du skall ta med ditt CV till mönstringen. Psykologen kommer att läsa igenom det innan du får gå in. Därefter kommer ni att diskutera ditt liv, kortfattat. Psykologen kommer att ställa frågor och gräva i ditt förflutna, försöka hitta svaga punkter och trycka på dessa för att se hur du reagerar.
Dem kommer inte att kontakta arbetsförmedlingen eller gräva där. Vad mig veta ringer dem inte ens referenserna som står på ditt cv.

Det känns som att ni har gjort en melon av ett frö. Ta det lugnt. Det görs inga narkotikaprov, pisstester eller journalutdrag regelbundet. Detta görs endast när dem har måttligt till goda misstankar.

Nej vad mig veterligen har dem inte kontakt med försäkringskassan. samma sak gäller där. Finns det inga misstankar om det, är det inget dem lägger tid på.

Det dem begär ut, alltid, är ditt belastningsregister, du ger ditt muntligt godkännande att dem får lov att hämta det. Det är det. Sluta vara så nojig nu.
Citera
2018-02-25, 01:15
Medlem
Citat:
Nej igen. Dem är inte endast intressarad av besök på psykiatrin. Dem är intresserad av ditt allmäntillstånd. En individ som är högallergisk mot gräs är lika bortplockad som en individ som besökt psykiatrin för suicidala tankar. Som jag frågade innan är jag nyfiken på var du får dina källor ifrån och om du har mönstrat? Svara här eller på PM.

Rekryteringsmyndigheten lägger inte någon större tyngd på det du precis frågade om, du skall ta med ditt CV till mönstringen. Psykologen kommer att läsa igenom det innan du får gå in. Därefter kommer ni att diskutera ditt liv, kortfattat. Psykologen kommer att ställa frågor och gräva i ditt förflutna, försöka hitta svaga punkter och trycka på dessa för att se hur du reagerar.
Dem kommer inte att kontakta arbetsförmedlingen eller gräva där. Vad mig veta ringer dem inte ens referenserna som står på ditt cv.

Det känns som att ni har gjort en melon av ett frö. Ta det lugnt. Det görs inga narkotikaprov, pisstester eller journalutdrag regelbundet. Detta görs endast när dem har måttligt till goda misstankar.

Nej vad mig veterligen har dem inte kontakt med försäkringskassan. samma sak gäller där. Finns det inga misstankar om det, är det inget dem lägger tid på.

Det dem begär ut, alltid, är ditt belastningsregister, du ger ditt muntligt godkännande att dem får lov att hämta det. Det är det. Sluta vara så nojig nu.

d första du skrev var nog menat åt glaspannan. jag e användaren som frågade om arbetsförmedlingen och CV't.

de verkar som att du har koll. jo men klart man undrar lite, skulle ta emot i själen om man blev kuggad pga CV't. borde jag fortsatt jobba med det man är utbildad till? ja förmodligen då hade jag iaf inte haft så stort gap i CV't, men tröttnade och ville testa på något nytt, det är väl inget konstigt att säga så till psykologen? ska nog inte tänka och istället åka dit och göra d bästa av situationen. jag e hungrig efter ett jobb hehe, hade varit schyst att jobba inom fm.
Citera
2018-02-25, 11:45
Medlem
Citat:

Från en annan tråd, ang. att de pratar eller inte pratar med referenserna på CV:t.

Citat:
Intressant läsning. Gör de alltid referenstagning, dvs. pratar med nuvarande och gamla arbetsgivare och annat?

Citat:
Ursprungligen postat av AllarN
Nej inte i säkerhetsklass 3, där är min uppfattning att det är en ganska lam prövning, speciellt i Hemvärnet. säkerhetsklass 2 däremot, då kollar man upp allt som är tillgängligt. Jag vet ett fall där en kille hade en syster om var tillsammans en HA medlem. Han fick inte vara placerad i i en säkerhetsklass 2 tjänst. Säkerhetsklass 3 var däremot OK.

https://www.forsvarsmakten.se/siteas...provn-2017.pdf

Detta handlar visserligen om säkerhetsprövningen, och inte för att jag misstror AllarN, men vad säger du om saken?
Citera
2018-02-25, 11:55
Medlem
Citat:
Från en annan tråd, ang. att de pratar eller inte pratar med referenserna på CV:t.

https://www.forsvarsmakten.se/siteas...provn-2017.pdf

Detta handlar visserligen om säkerhetsprövningen, och inte för att jag misstror AllarN, men vad säger du om saken?

gäller nog bara om man ska jobba med underrättelse..men kan ha fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in