2018-03-03, 14:48
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Frågeställningen gjorde mig nyfiken. Vad gäller landslagsuppdrag så hade Elmander gjort 10 A-kamper och 6 mål när han var 23. Tibbling har väl noll i bägge kolumnerna?

Citat:
Elmander internationella mål:

1. 16 February 2003 vs Qatar 1–0 3–2 2003 King's Cup
2. 2–0 2 MÅL
3. 20 February 2003 vs Thailand 2–0 4–1 2003 King's Cup 1 MÅL
4. 17 November 2004 vs Scotland 3–0 4–1 Friendly 1 MÅL
5. 4 June 2005 vs Malta 6–0 6–0 2006 FIFA World Cup qualification 1 MÅL
6. 8 June 2005 vs Norway 2–3 2–3 Friendly 1 MÅL
osv....

Så om inte min matte sviker mig nu, hade Elmander under 23-års ålder endast gjort mål mot Qatar, Thailand och Skottland i helt irrelevanta matcher. Det som striker dessutom. Inte så mycket att hänga i julgranen.

Tibbling har tyvärr inte fått chansen eftersom svenska tränare är kända för att satsa på rutin istället för talanger. Se på Lindelöf t.ex., som trots att han var en kugge i Benficas försvar redan som 20-21 åring fick se sig själv bli passerad av Antonsson, 33 år i FCK. Tibbling blev uttagen till januariturnén av Janne men tackade nej för att han ville lägga fokus på Bröndby.

Tibblings mål mot Portugal i U-21 EM, som gjorde att vi gick vidare från gruppen väger tyngre än Elmanders alla mål i "Kings Cup" på A-nivå.
Senast redigerad av OvissFramtid 2018-03-03 kl. 14:54.
Citera
2018-03-03, 14:50
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
inlägget strax ovanför
Är nog bäst om Sema konkurrerar om en anfallsposition, det jag sett av honom är han för mycket av en chansspelare och för offensivt viktad för att spela högermittfältare i Jannes system, där har det ju varit innermittfältstyper för att kompensera för Forsberg på andra kanten.

Hiljemark har egentligen spelat sig ur diskussionen enligt mig, men han har grundklassen för att vara med och bör få chansen att visa upp sig igen.

Tibbling har bra bollkänsla och bra spelkänsla, men har också fördelen av att vara lojal och arbetsvillig, han har ju sett ut som en tvåvägsspelare mycket i u21, tycker han är den perfekta spelartypen för den högermittfältsrollen. Källström, Svensson och Linderoth var nog alla minst lika stora bollbegåvningar som Tibbling, men blev mer defensivt inriktade med åren. Den stora fördelen Tibbling har gentemot dem är att han har ett bättre driv i steget och en känsla för att ta sig fram mellan motståndare. Frågetecken för om han håller på nivån, jag tror det var i OS som han såg ut att inte hålla i tempot, kom på mellanhand, blev stressad osv. Lite som Forsberg i EM. Tror att han utvecklats sen dess.
Citera
2018-03-03, 15:41
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Jag vill ha in en spelare med större kaliber än de flesta har i nuläget. Du tycker jag överdriver och bör retirera. Du ville ha in en våldtäktsman i landslaget, jag påpekar det komiska i det. Och det gör mig till en dåre. Fin logik din rikstönt.

Tibbling är varken bättre eller har nämnvärt större potential än nuvarande landslagsmän. Du har objektivt fel. Dessutom har du mage att nämna att ett halvår i en dansk klubb med gedigen historia gör Tibbling till att närapå vara bäst i klubbens historia.

Angående Sarfo så kan bara en direkt dum, obegåvad, och försumbart resonerande person anse att jag vill ha in våldtäktsmän i landslaget; att ta hänsyn till okända fakta vid mitt inlägg är antingen dumt, obegåvat etc, eller intellektuellt ohederligt. Du visar stora intellektuella brister, så att du ens skulle kunna vara intellektuellt ohederligt håller jag för osannolikt.
Citera
2018-03-03, 15:46
Medlem
anteri17s avatar
I övrigt är Tibblings grundteknik extremt överskattad. Han är inget geni som gör sin gubbe, och hans passningsspel är bara bra i det väldigt korta spelet. Däremot syns det att han har mycket fotboll i sitt huvud; hans främsta egenskap är således hans klokhet snarare än tekniska attribut. Likaså är hans fysik rätt bra.
Citera
2018-03-03, 17:01
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Tibbling är varken bättre eller har nämnvärt större potential än nuvarande landslagsmän. Du har objektivt fel. Dessutom har du mage att nämna att ett halvår i en dansk klubb med gedigen historia gör Tibbling till att närapå vara bäst i klubbens historia.

Angående Sarfo så kan bara en direkt dum, obegåvad, och försumbart resonerande person anse att jag vill ha in våldtäktsmän i landslaget; att ta hänsyn till okända fakta vid mitt inlägg är antingen dumt, obegåvat etc, eller intellektuellt ohederligt. Du visar stora intellektuella brister, så att du ens skulle kunna vara intellektuellt ohederligt håller jag för osannolikt.

Du skriver som en pårökt haschtomte, vad fan gaggar du om? Du är uppenbart kränkt och har redan förlorat matchen, nu försöker du komma in i den igen, sluta bara skämma ut dig för allas skull är du snäll.

Kända fakta: Du ville ha med en spelare i svenska landslaget, som endast spelat fotboll i Sirius som största bedrift. Som fått sin skolning i Ghana och endast levt i Sverige i knappt 5 år. På det, så var det redan känt att han inte ens kunde prata svenska vilket borde få varningsklockorna att ringa för vilken normal människa som helst. Utöver detta saknade han dessutom svenskt medborgarskap. Det här är den kända faktan. Baserade på dessa "meriter" ville du trots det ändå ha med honom i landslaget, skulle det i realiteten ha skett så skulle det vara ett enormt särfall som aldrig tidigare skådats inom svensk fotboll - då det veterligen aldrig har hänt i svensk fotbollshistoria att en icke-svensktalande person utan svenskt medborgarskap fått spela i landslaget tidigare. Det är vad landslaget betyder för anteri17. Det är den kända faktan i sammanhanget, och för en normalt tänkande person, med sunt förnuft, så kan man utifrån den enstaka faktan förstå att Sarfo saknar äkta lojalitet till Sverige och att hans vilja att spela för oss var för att använda Sverige som en språngbräda för nästa steg i karriären.

Du skriver dessutom i ditt inlägg att du är beredd att gå emot dina "principer", med faktan ovan i minne, så framstår du som en intellektuellt svagsint och principlös person som låter dina "principer" rubbas baserat på faktan ovan. Inte bara är du principlös och svagsint, dina fotbollskunskaper är nära noll och hör hemma på dagis.

Jämför nu Sarfos bländande meriter, med Tibblings, så ser vi skillnaden på vem som "överdriver sinnessjukt" i sakfrågan.
Senast redigerad av OvissFramtid 2018-03-03 kl. 17:33.
Citera
2018-03-03, 20:41
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Du skriver som en pårökt haschtomte, vad fan gaggar du om? Du är uppenbart kränkt och har redan förlorat matchen, nu försöker du komma in i den igen, sluta bara skämma ut dig för allas skull är du snäll.

Kända fakta: Du ville ha med en spelare i svenska landslaget, som endast spelat fotboll i Sirius som största bedrift. Som fått sin skolning i Ghana och endast levt i Sverige i knappt 5 år. På det, så var det redan känt att han inte ens kunde prata svenska vilket borde få varningsklockorna att ringa för vilken normal människa som helst. Utöver detta saknade han dessutom svenskt medborgarskap. Det här är den kända faktan. Baserade på dessa "meriter" ville du trots det ändå ha med honom i landslaget, skulle det i realiteten ha skett så skulle det vara ett enormt särfall som aldrig tidigare skådats inom svensk fotboll - då det veterligen aldrig har hänt i svensk fotbollshistoria att en icke-svensktalande person utan svenskt medborgarskap fått spela i landslaget tidigare. Det är vad landslaget betyder för anteri17. Det är den kända faktan i sammanhanget, och för en normalt tänkande person, med sunt förnuft, så kan man utifrån den enstaka faktan förstå att Sarfo saknar äkta lojalitet till Sverige och att hans vilja att spela för oss var för att använda Sverige som en språngbräda för nästa steg i karriären.

Du skriver dessutom i ditt inlägg att du är beredd att gå emot dina "principer", med faktan ovan i minne, så framstår du som en intellektuellt svagsint och principlös person som låter dina "principer" rubbas baserat på faktan ovan. Inte bara är du principlös och svagsint, dina fotbollskunskaper är nära noll och hör hemma på dagis.

Jämför nu Sarfos bländande meriter, med Tibblings, så ser vi skillnaden på vem som "överdriver sinnessjukt" i sakfrågan.

Det går inte att vara intellektuellt ohederlig utan ett någorlunda intellekt.

Du klarar uppenbart inte av att läsa mitt inlägg angående Sarfo. Jag skriver uttryckligen att svenska landslaget primärt är till för svenskar, exemplifierat med att man bör ha vuxit upp i landet. Jag skriver att jag är medveten om att jag frångår ovannämnda princip. Principer går med viss argumentativ styrka att göra undantag från; det vet de flesta som antingen läser på högre nivå eller självlär sig genom bokläsning av högre kvalitet än valfritt alster från Läckberg.

Skälen för att göra undantag för Sarfo framgick återigen i mitt inlägg. 1. Han spelade i min favoritklubb. 2. Han uttryckte en vilja att spela för Sverige. 3. Det fanns risk att förlora möjligheten att binda upp honom om han skulle lämna för utlandet.

Angående medborgarskap fattar vem som helst att det är en absolut grundförutsättning för att spela i något landslag öht. Ditt argument är således slående svagt.

Frågan har aldrig gällt Sarfo vs Tibbling. Frågan angående Sarfo gällde att man kan, inte helt utan kritik, argumentera för att binda upp potentiellt landslagmässiga spelare med dubbla medborgarskap. Frågan angående Tibbling handlar om att du gör årets värsta överdrift, och saknar sedan självinsikt nog för att krypa till korset.

För en halvt intresserad av mänsklig interaktion är det med stor förundrar jag iakttar din totala brist på självinsikt. Jag fortsätter debatten av ovan nämnda skäl; hur långt kan en människa gå i sitt försvar av en motbevisad tes?
Citera
2018-03-04, 10:46
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Det går inte att vara intellektuellt ohederlig utan ett någorlunda intellekt.

Du klarar uppenbart inte av att läsa mitt inlägg angående Sarfo. Jag skriver uttryckligen att svenska landslaget primärt är till för svenskar, exemplifierat med att man bör ha vuxit upp i landet. Jag skriver att jag är medveten om att jag frångår ovannämnda princip. Principer går med viss argumentativ styrka att göra undantag från; det vet de flesta som antingen läser på högre nivå eller självlär sig genom bokläsning av högre kvalitet än valfritt alster från Läckberg.

Skälen för att göra undantag för Sarfo framgick återigen i mitt inlägg. 1. Han spelade i min favoritklubb. 2. Han uttryckte en vilja att spela för Sverige. 3. Det fanns risk att förlora möjligheten att binda upp honom om han skulle lämna för utlandet.

Angående medborgarskap fattar vem som helst att det är en absolut grundförutsättning för att spela i något landslag öht. Ditt argument är således slående svagt.

Frågan har aldrig gällt Sarfo vs Tibbling. Frågan angående Sarfo gällde att man kan, inte helt utan kritik, argumentera för att binda upp potentiellt landslagmässiga spelare med dubbla medborgarskap. Frågan angående Tibbling handlar om att du gör årets värsta överdrift, och saknar sedan självinsikt nog för att krypa till korset.

För en halvt intresserad av mänsklig interaktion är det med stor förundrar jag iakttar din totala brist på självinsikt. Jag fortsätter debatten av ovan nämnda skäl; hur långt kan en människa gå i sitt försvar av en motbevisad tes?

Så dina principer kunde du frångå ifrån, på grund av vad du själv anser är starka argument, ju mer blir det uppenbart att du inte har alla indianer i kanoten. Det roliga är att du inte ens nämner Sarfos egenskaper som skäl till varför du ville ha med honom i det svenska landslaget. Du slår bara ännu mer knut på dig själv in absurdum och man kan ganska snabbt konstatera att du borde portas från nationalarenan inom all överskådlig framtid.

Vilka spelare i dagens Sirius vill inte spela i Sveriges landslag? Är det inte varenda spelares dröm att få representera sitt landslag? Du låter din kärlek för din Uppsala-klubb övergå allt förstånd, skulle du få din vilja igenom hade vi väl snart fått se Busch Thor i vårt landslag Du skiljer inte på saga och verklighet. Vilket får dig att framstå som än mer oförståndig än vad jag från början trodde om dig.

Mitt argument var inte slående svagt, kanske för en person som inte kan läsa mellan raderna - skulle du inte saknat den förmågan, hade du insett att jag helt enkelt syftade på: Att du ville ha med en fotbollsspelare i Sveriges landslag, som just då när du nämnde honom, saknade svenskt medborgarskap. Att en icke-svensk medborgare inte kan spela för Sverige vet 4-åringar om. Men här är ett skolexempel på en människa där det inte krävs mycket, för att du ska vilja ha med spelare med noll anknytning till Sverige. Det lustiga i sammanhanget är att du ändå måste skriva att du anser att Sveriges landslag är till för svenskar, med definition. Men hade någon som du suttit i förarsätet skulle Sverige lika gärna kunnat ha förvandlats till ett nytt Qatar med massa inköpta utlänningar i landslaget.

Frågan har aldrig gällt Tibbling vs Sarfo, frågan gällde att du tycker jag höjer Tibbling till skyarna, att han är överskattad och att jag kommer med överdrifter för att ha med honom i landslaget. Därefter vill du att jag ska fly en "diskussion" som aldrig existerat och som inte inkluderade dig själv från början. Jag försöker bara ge dig ett perspektiv på saken...känns förövrigt nästan som att jag pratar med en senil 105-åring - att du själv ville ha med en spelare i landslaget som du själv skriver:

Citat:
1. Han spelade i min favoritklubb. 2. Han uttryckte en vilja att spela för Sverige. 3. Det fanns risk att förlora möjligheten att binda upp honom om han skulle lämna för utlandet.

+ Alla andra häpnadsväckande kända fakta om den aktuella spelaren i minne, tyckte alltså Anteri: Att Sarfo, som idag är våldtäktsanklagad att han var bra nog för Sveriges landslag. Men när Tibbling kommer upp på bordet - Då överdriver man hans attributer och dessutom är Tibbling överskattad

Förstår du inte hur patetisk du ser ut när man gör den jämförelsen som uppenbarligen var för svår för dig att förstå? Dessutom saknar du antagligen insyn i dansk fotboll då du är en Uppsala-hen som håller till i Uppsala. Jag är själv MFFare, att jag har mer koll på dansk fotboll är logiskt. Att Bröndby-fans sagt att de ser Tibbling som en av deras bästa någonsin, borde en svensk uppfatta som en komplimang och att de ser något i honom som man sällan ser i svenska fotbollsspelare.

För att göra ännu en jämförelse, så ska jag utskilja ett äkta Sverige-fan från ett falskt sådant: Jag anser att flera spelare i MFF håller landslagsnivå, Lewicki, Brorsson, möjligtvis Dahlin nu när Olsen är skadad m.fl. men jag skulle aldrig låta min klubbkärlek gå ut över min kärlek till Sverige och jag skulle fortsatt se nyktert på saken. Just nu konkurrerar ingen MFFare om en startplats eller ens knappt om en avbytarplats. Du däremot, besitter en femårings synsätt, en senil 105-årings läsförståelse och en batikhäxas riskbedömning. Förövrigt hoppas jag inte min kära klubb handlar något mer från din mygelklubb utan grundlig bakgrundskontroll i fortsättningen. Och då syftar jag inte enbart på våldtäktsanklagelserna mot Sarfo, utan också på hur extremt jävla kass han såg ut under de få matcherna jag såg honom.
Citera
2018-03-04, 11:18
Medlem
Citat:
Text
Tibbling är inte i närheten av att vara en av Bröndbys bästa genom tiderna, oavsett vad någon korkad Bröndbyfan som inte vet något om sin egen klubb enligt dig ska ha sagt. Det är faktiskt bland de dummaste påståendena jag någonsin hört inom fotboll. Dina inlägg blir ännu mer skamliga när du greppar efter halmstrån och tar upp gamla inlägg och irrelevant trams, för att du vägrar acceptera att du har fel. Lägg ner bara.
Senast redigerad av Delvest 2018-03-04 kl. 11:31.
Citera
2018-03-04, 11:35
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delvest
Tibbling är inte i närheten av att vara en av Bröndbys bästa genom tiderna, oavsett vad någon korkad Bröndbyfan som inte vet något om sin egen klubb enligt dig ska ha sagt. Det är faktiskt bland de dummaste påståendena jag någonsin hört inom fotboll. Dina inlägg blir ännu mer skamliga när du greppar efter halmstrån och tar upp gamla inlägg och irrelevant trams, för att du vägrar acceptera att du hade fel. Lägg ner bara.

Vad har jag egentligen fel i? Att jag påstår att Bröndby-fans sagt att han är en av deras bästa någonsin? Om du läste mitt allra första inlägg som jag skrev om Tibbling skrev jag att: "Det snackas om att Tibbling är den bästa laget haft någonsin". (FB) Svenska Fotbollslandslaget /mod. Gick du på samma skola, för obegåvade barn, som anteri17? Era obefintliga läskunskaper är slående lika.

Jag påstår inte själv att han är den bästa någonsin. Och rent statistiskt är han ju inte den bästa, långtifrån. Men han besitter en talang, som är sällsynt inom både svensk och dansk klubblagsfotboll och som kanske inte tidigare skådats i Bröndby. Det påståendet kommer ifrån mig. Ska bli kul att se var Tibbling är om 2 år, han lär ju åtminstone inte sitta häktad som anteri17s landslagskandidat
Citera
2018-03-04, 11:51
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Väldigt osannolikt att Janne ändrar elvan utöver att placera in ersättare i kolumner där vi har skador. Ergo; det är bara 2 platser i startelvan som är öppna inför träningskamperna.

- Målvakt
- Offensiv central mittfältare

Målvaktspositionen ter sig tämligen självklart: Karl-Johan Johnsson. bakom honom Nordfelt (jag förstår inte vad Janne ser i honom, men man får leva med den uttagningen). Detta lämna en lucka öppen: 3e målvakt. Inte helt orimligt att Janne tar med Dahlberg för att ge honom rutinen.

Vem som ersätter Ekdal som offensiv mittfältare och en mycket behövd playmaker är fortfarande för mig oklart. I kvalet såg vi hur spelet led när vi inte hade en dirigent som ekdal för att öppna upp spelet, hålla i boll och vara en offensiv tyngdpunkt.

Som jag nämnt tidigare i tråden finns det för mig (och min något begränsade fotbollsvärld) bara en, kanske två ersättare: Kristoffer Olsson och möjligtvis Erdal Rakip. Ingen av dessa är tyvärr i närheten av att komma upp till Ekdals spelmässiga kvalité än och får därför ses som jokrar av den högsta kalibern.

Finns bara svåra val för Janne att göra här.

---

Vad jag tror kommer vara den troliga startelvan

Karl Johan Johnsson

Lustig -- VNL -- Granqvist (C) -- Augustinsson

Claesson -- Seb Larsson -- Gustav Svensson -- Forsberg

Toivonen --- Berg

---

De som ev. kan komma att hänga löst inför träningsmatcherna är Tovionen där Kiese Thelin tar hans plats. Samt Gustav Svensson för en mer renodlad playmaker.

Skulle Durmaz mot förmodan börja spela inom kort är det möjligt att Claesson får ge vika åt Durmaz, men Claesson kommer förmodligen få 90 min i åtminstonde en match. Tror även Sema, Isak Kiese Thelin och Martin Olsson kommer att matchas. John Guidetti vet jag inte, men tror inte han kommer matchas, ev. i 20 min mot slutet av matcherna istället för Berg.

Den som lever får se!

/JBG
Citera
2018-03-04, 11:59
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Vad har jag egentligen fel i? Att jag påstår att Bröndby-fans sagt att han är en av deras bästa någonsin? Om du läste mitt allra första inlägg som jag skrev om Tibbling skrev jag att: "Det snackas om att Tibbling är den bästa laget haft någonsin". (FB) Svenska Fotbollslandslaget /mod. Gick du på samma skola, för obegåvade barn, som anteri17? Era obefintliga läskunskaper är slående lika.

Jag påstår inte själv att han är den bästa någonsin. Och rent statistiskt är han ju inte den bästa, långtifrån. Men han besitter en talang, som är sällsynt inom både svensk och dansk klubblagsfotboll och som kanske inte tidigare skådats i Bröndby. Det påståendet kommer ifrån mig. Ska bli kul att se var Tibbling är om 2 år, han lär ju åtminstone inte sitta häktad som anteri17s landslagskandidat
Wow.
Citera
2018-03-04, 12:09
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnbauerGrisen
Väldigt osannolikt att Janne ändrar elvan utöver att placera in ersättare i kolumner där vi har skador. Ergo; det är bara 2 platser i startelvan som är öppna inför träningskamperna.

- Målvakt
- Offensiv central mittfältare

Målvaktspositionen ter sig tämligen självklart: Karl-Johan Johnsson. bakom honom Nordfelt (jag förstår inte vad Janne ser i honom, men man får leva med den uttagningen). Detta lämna en lucka öppen: 3e målvakt. Inte helt orimligt att Janne tar med Dahlberg för att ge honom rutinen.

Vem som ersätter Ekdal som offensiv mittfältare och en mycket behövd playmaker är fortfarande för mig oklart. I kvalet såg vi hur spelet led när vi inte hade en dirigent som ekdal för att öppna upp spelet, hålla i boll och vara en offensiv tyngdpunkt.

Som jag nämnt tidigare i tråden finns det för mig (och min något begränsade fotbollsvärld) bara en, kanske två ersättare: Kristoffer Olsson och möjligtvis Erdal Rakip. Ingen av dessa är tyvärr i närheten av att komma upp till Ekdals spelmässiga kvalité än och får därför ses som jokrar av den högsta kalibern.

Finns bara svåra val för Janne att göra här.

---

Vad jag tror kommer vara den troliga startelvan

Karl Johan Johnsson

Lustig -- VNL -- Granqvist (C) -- Augustinsson

Claesson -- Seb Larsson -- Gustav Svensson -- Forsberg

Toivonen --- Berg

---

De som ev. kan komma att hänga löst inför träningsmatcherna är Tovionen där Kiese Thelin tar hans plats. Samt Gustav Svensson för en mer renodlad playmaker.

Skulle Durmaz mot förmodan börja spela inom kort är det möjligt att Claesson får ge vika åt Durmaz, men Claesson kommer förmodligen få 90 min i åtminstonde en match. Tror även Sema, Isak Kiese Thelin och Martin Olsson kommer att matchas. John Guidetti vet jag inte, men tror inte han kommer matchas, ev. i 20 min mot slutet av matcherna istället för Berg.

Den som lever får se!

/JBG

Ser ut som en trolig elva. Angående Kristoffer Olsson har han en del eftertraktade egenskaper som Sverige skulle kunna få användning av. Han har dock ingen fysik och ser kroppsligt ut som en 17-åring. När det gäller just fysik biten hos de svenska spelarna finns det en del orostecken. Sam Larsson är ännu ett sådant, som kritiserats i Holland för att vara "svag" i kroppen. Eller jag kanske misstar mig, det var visst Simon Thern. Men Sam Larsson skulle nog också kunna komma upp flera nivåer om han jobbade mer på sin muskelstyrka. Där brister det hos svenskarna. J.Johansson är den enda bland svenska mittfältare som sett ut att ha någorlunda fysik. Kanske Ekdal, men han håller ju knappt en halv match. Du vill ha en playmaker, då är Tibbling ett givet val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in