Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-03, 17:28
Citat:
Ursprungligen postat av anenome
Jag tror du har helt rätt.

Jag spekulerar enbart här, jag gissar alltså, men jag tror man kommer vara nationalkonservativa med de främsta förebilderna Strache som leder österrikiska FPÖ och Orban som ju leder ungerska Fidesz. Sannolikt kommer retoriken vara ganska lik Orbans. https://en.wikipedia.org/wiki/National_conservatism

Detta innebär att AfS, enligt mina gissningar, kommer

1 befinna sig i gränslandet mellan kulturnationalism och etnonationalism, med andra ord kommer man sannolikt säga att människor som är icke-etniska svenskar kan bli svenskar, men gardera sig med att det tillhör undantagen. Och detta kan ju de flesta hålla med om. Problemet är bara att de som har förmågan att bli svenskar är outliers, the talented tenth, de smartaste 10 % eller vad man vill kalla dem, och resten av icke-östasiatiska utomeuropéer kommer aldrig kunna bli svenskar, ens om de skulle vilja, vilket sannolikt mindre än 50 % av utomeuropéerna gör.

2 inte dra sig för att prata om etnicitet spelar roll, att olika etniciteter har olika karaktärer, och inte heller dra sig för att prata om att det finns ett svenskt folk som enas av blodsband, gemensam historia och en kultur och att Sverige är dessa svenskars land, vår plats på jorden. Man kommer dock sannolikt att undvika att tala i termer av biologi eller genetik.

3 gå ut hårt för att merparten av de som kommit de senaste decennierna ska repatrieras, sannolikt även många av de som fått medborgarskap (Som t ex kan motiveras med att endast någon enstaka procent varit riktiga flyktingar enligt FNs defintion och extremt många inte gjort sin identiet sannolik, i strid med gällande lag, eftersom 90+ % slängt sina ID-handlingar innan de sökt asyl). Problemet för etablissemanget är ju att när etablissemanget försöker förfäkta vad som egentligen är en medborgarskapsnationalism men medborgarskapen har delas ut utan några som helst krav, till och med till brottslingar, så kommer ursprungsbefolkningen inte känna samhörighet eller någon solidaritet med de som fått medborgarskap - man kommer alltid vara "vi och dem" och detta är högst mänskligt, naturligt och sunt om du av överheten förväntas betrakta någon som på alla sätt är Eritrean som en del av ditt "vi", bara för att denna fått en papperslapp som det står "Svensk" på. Om medborgarskapsnationalism ens ska ha en chans att fungera krävs det att kraven för medborgarskap är superhårda. I Romarriket krävdes väl 10 års tjänstgöring i romerska armén för att bli romare/romersk medborgare. Det var nog en uppoffring som folk kunde respektera, med tanke på det våld, de risker och det lidande som en person då frivilligt hade utsatt sig för för att få medborgarskapet. En ursprungsbefolkningen vill alltid att en ny befolkning ska offra något för att få komma in i "Vi:et" - allt annat är mycket onaturligt av evolutionspsykologiska skäl.

4 vara implicit vita etnonationalister, med andra ord kommer de driva en politik som i stort sett enbart lockar svenskar och andra vita och tillvaratar deras intressen. Jag tror dock absolut inte att man öppet kommer prata om biologiska skillnader mellan folk och raser och inte heller om den så kallade judefrågan. Och det är nog bra. Det arbetet måste ske metapolitiskt än så länge.

5 vara mycket kritiska mot den urspårade jämlikheten och den absurda jämlikhetstanken "Alla männniskors lika värde", som är grunden i socialliberalismen (som i en ohelig blanding med kulturmarxismen är den hegemona ideologin idag i Sverige). Man kommer alltså vara (I förh till de andra partierna) anti-egalitära och i princip inte ha något emot en elit i samhället (Alla samhällen har ju ändå detta), bara det att det ska vara en elit som prioriterar nationens bästa, drivs av viljan att hjälpa sitt folk till storhet och absolut inte drivs av vänsterns slavmoral, godhetssignalering och monetära belöningar. Man kommer nog dock inte vilja att det anti-egalitära samhället primärt ska präglas av värdet finansiell olikhet utan olikheter vad gäller sund och positiv ära, heder, kompetens, moral, intelligens, bildning och spiritualitet. Man kommer dock inte explicit vara emot ekonomisk olikhet.

6 vilja se ett samhälle där auktoritet ses som något positivt, som något som ska respekteras, som något som är en viktig beståndsdel i ett sunt samhälle, alltså där man ser det som positivt att vissa grupper har auktoritet i förhållande till andra grupper. T ex ska lärare ha mer auktoritet när de tar hand om elever, poliser ska ha mer auktoritet när de hanterar livsstilskriminella.

7 vara extremt kritiska mot kulturmarxismen och de förändringar vi sett vad gäller samhälleliga normer de senaste 50 åren, där nästan alla dessa drivits på av 68-vänstern/The J-left/postmarxister/eliten. Ideologier och tillhörande normer som som feminismen de senaste 50 åren, politisk korrekthet, urspårad HBTQ-lobbyism, antinationalism, förakt för all auktoritet och anti-vithet där den vita heterosexuella mannen är den enda person som man kan varqa god och samtidigit hata pga etnicitet, sexuell lägning och kön kommer man bekämpa

8 vara emot svenskt medlemsskap i NATO och för kraftigt ökade svenska försvarsutgifter

9 sträva efter en stor översyn av rättsväsendet som syftar till att livsstilskriminella ska sätta inlåsta i stort sett hela sina liv om det är vad som krävs för att skydda vanliga medborgare. Man kommer vilja förlänga fängelsestraffen för nästan alla brott och se till att hela straffskalan används regelbundet när domarna dömer, man kommer vilja ta bort mängdrabatten och ungdomsrabatten vad gäller straffen, och kanske införa att man automatisk tilldelas maxstraffet för ett brott tredje gången man döms, förändra så att man anses icke trovärdig om man vägrar prata med polisen och att detta kan ge högre straff, samt ge polisen mer tvångsmedel och minska beviskraven eftersom domarna de senaste 20-30 åren självsvådligt gjort det svårare att få någon dömd där de letar efter helt orimliga anlednignar att frikänna grovt kriminella. Man kommer vilja ge Polisen mer resurser, högre löner och en bättre arbetsmiljö där de inte behöver ta så mycket skit och dessutom slipper se grova kriminella utsläppta tre timmar efter de anhållits för t ex grov misshandel samt öka lönerna för poliser och kanske även tillåta etnisk och religiös profilering. Man kanske även vill införa beredskapspolisen igen och utöka nödvärnsrätten samt utöka rätten för vanliga, laglydiga medborgare att få vapenlicens för att skydda sig

10 att angripa media mycket hårt och vägra underordna sig vänsterns moraliska paradigm och inte heller cucka när vänstern blir upprörd när man sagt något.

Får se om jag får rätt!

PS. Den stora faran som jag ser det är att man kommer influeras alltför mycket av bolagshögern, med en idealiserad bild av företag, företagande och övertro till marknaden.
Där har vi ett parti som jag förbehållslöst skulle kunna lägga min röst på.
Citera
2018-03-03, 17:30
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Just ja, den famösa palestina-artikeln, sam nog var bland det mest korkade SDU kunde ha gjort. Varför överhuvudtaget bry sig? Vi får se om de förbigår frågan med klädsam tystnad.

Tycker du att det är lika fel att bry sig om Israel? Jag skiter högaktningsfullt i den där semitiska konflikten men du borde tycka att Sverigedemokraternas vurmande för Israel är problematiskt om du nu är kritisk mot den aktuella debattartikeln.
Citera
2018-03-03, 17:32
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Om AfSs partiprogram skiljer sig på ett avgörande sätt från SDs så har Kesselstrand & Co bevisat att det var rätt av SD att utesluta dem; för då var de ju aldrig SD-are om de ville något helt annat än SD. Om de var bra för SD och delade deras ideologi, och mest var mot partikulturen och partiledningen, så måste ju deras nya parti ha ett ganska likartat partiprogram som SDs. Lämnar man moderaterna och bildar ett kommunistiskt parti så skulle man ju aldrig ha varit med i Moderaterna till att börja med.

Det finns många människor inom SD med renodlat kulturmarxistiska åsikter.
Citera
2018-03-03, 17:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
https://www.dn.se/nyheter/politik/gustav-kasselstrand-sverigedemokraterna-far-se-upp/

Man får ju ge dem det att det är ganska stort för ett helt nytt parti att få uppmärksamhet för sin lansering i DN, t.ex. MED har ju inte fått mycket uppmärksamhet.
Citera
2018-03-03, 17:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det finns många människor inom SD med renodlat kulturmarxistiska åsikter.

Subjektiva personliga bedömningar om individer är en sak; partiprogrammet är en annan. Om det är individerna inte partiets officiella ideologi AfS motsäger sig så kommer ju deras partiprogram vara identiskt men med bara andra personer eller hur? Skiljer sig partiprogrammet på avgörande punkter så är det ju inte bara vad folk i SD tycker som är problemet; då har de ju problem med hela partiet och skulle aldrig varit med där; då var de ju bara med i SD för att kuppa moderpartiet. Det finns likheter med när moderaterna gjorde sig av med sitt ungdomsförbund.
Citera
2018-03-03, 17:52
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Subjektiva personliga bedömningar om individer är en sak; partiprogrammet är en annan. Om det är individerna inte partiets officiella ideologi AfS motsäger sig så kommer ju deras partiprogram vara identiskt men med bara andra personer eller hur? Skiljer sig partiprogrammet på avgörande punkter så är det ju inte bara vad folk i SD tycker som är problemet; då har de ju problem med hela partiet och skulle aldrig varit med där; då var de ju bara med i SD för att kuppa moderpartiet. Det finns likheter med när moderaterna gjorde sig av med sitt ungdomsförbund.

Ett ungdomsförbund ska inte nödvändigtvis följa moderpartiets linje slaviskt, det får du försöka ha i minnet.
Citera
2018-03-03, 18:02
Medlem
Scrofas avatar
Har sett fram emot detta i över ett år nu! Det har länge känts allt sämre att i brist på annat "behöva" lägga en röst på SD då allt de verkar kunna leverera, förutom ingenting och dåliga opinionssiffror, är besvikelser.
Ideologi, hjärna och ryggrad är vad jag ser i Kasselstrand och jag är djupt imponerad av allt han gör och har gjort. Jag gissar att du läser detta, så tack, du har min röst.
Citera
2018-03-03, 18:11
Medlem
Citat:
Tycker du att det är lika fel att bry sig om Israel? Jag skiter högaktningsfullt i den där semitiska konflikten men du borde tycka att Sverigedemokraternas vurmande för Israel är problematiskt om du nu är kritisk mot den aktuella debattartikeln.
Jag gillar varken vurmandet för Israel eller Palestinierna. Det är en soppa som båda borde hålla sig borta från så mycket möjligt. Israelerna är mer europeiska, men båda sidor ser förstås bara till sina egna intressen. Min enda åsikt är att palestinier från början inte skulle ha tillåts bli en egen grupp utan hade (tvingats upptas) upptagits i de länder som medborgare i de arabiska länder de faktiskt bebor/etniskt och religiöst är en del av. Det var fullkomligt idiotiskt, och helt onödigt, av SDU att ge sig in i detta getingbo. Det spär dessutom bara på nazistanstrykningar, eftersom endast svenska kommunister och svenska nazister hyser någon sympati för palestinier (under förevändning att; din fiende är min vän) såvida man in är arab och muslim förstås.
Senast redigerad av Fnysington 2018-03-03 kl. 18:23.
Citera
2018-03-03, 18:19
Medlem
Citat:
Man får ju ge dem det att det är ganska stort för ett helt nytt parti att få uppmärksamhet för sin lansering i DN, t.ex. MED har ju inte fått mycket uppmärksamhet.
Det finns säkert en vilja av MSM att försöka uppmuntra till splittring av realiströrelsen, för att försöka begränsa SDs väljarkår. Men det finns ju samtidigt en risk att de får två realistpartier, av ansenlig storlek, på halsen.

Korkat arrogant svar av Jomshof förresten (i DN:s artikel), ingen gillar en översittare. Det smartare svaret hade varit (från ett mer moget parti): "Vi välkomnar alla partier som har åsikter som ligger i linje med våra egna, nu får tiden visa om de har mognat. Jag tror dock att de får svårt att konkurrera med det SD vi under deras frånvaro byggt upp. Men vi följer dem förstås självklart, och ser till att vässa våra egna argument och politik för att bli en ännu bättre bas för att föra fram medborgarnas åsikter".
Senast redigerad av Fnysington 2018-03-03 kl. 18:27.
Citera
2018-03-03, 18:31
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Det jag skrev ska inte tolkas som helt seriöst såklart. Jag förväntar mig också några rubrikskapande nyheter.

Du länkade till DN-artikeln. Kan du inte kopiera och klistra in artikeln här? Jag har adbloc ...
Citera
2018-03-03, 18:32
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Har sett fram emot detta i över ett år nu! Det har länge känts allt sämre att i brist på annat "behöva" lägga en röst på SD då allt de verkar kunna leverera, förutom ingenting och dåliga opinionssiffror, är besvikelser.
Ideologi, hjärna och ryggrad är vad jag ser i Kasselstrand och jag är djupt imponerad av allt han gör och har gjort. Jag gissar att du läser detta, så tack, du har min röst.
Jag håller med. Problemet är att antagligen få människor kommer resonera som oss och istället rösta SD.
Citat:
Israelerna är mer europeiska, men båda sidor ser förstås bara till sina egna intressen.
Är endast en del israeler, förvisso en stor andel, som har europeiskt blod och europeisk kultur. Många israeler går inte att skilja etniskt och kulturellt från araber.
Citat:
Det finns säkert en vilja av MSM att försöka uppmuntra till splittring av realiströrelsen, för att försöka begränsa SDs väljarkår. Men det finns ju samtidigt en risk att de får två realistpartier, av ansenlig storlek, på halsen.
Jag tvekar starkt på att AFD kan uppbåda den kraft som krävs för att slå genom tillräckligt mycket för att nå 4-procentsspärren.
Citat:
Korkat arrogant svar av Jomshof förresten (i DN:s artikel), ingen gillar en översittare.
Länk?
Citera
2018-03-03, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Du länkade till DN-artikeln. Kan du inte kopiera och klistra in artikeln här? Jag har adbloc ...
Det har jag med, men ibland fungerar det i alla fall (även om det bär en emot att gå in på DN..)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in