Citat:
Ursprungligen postat av
kimdah2002
Man granskar givetvis inte varje transaktion utan man granskar den totala summan när företaget redovisar moms en gång per månad.
Man skulle granska korttransaktionerna skrev du, backar du från det nu?
Och företaget i det här fallet är ett kinesiskt företag, hur ska Sverige granska detta menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av
kimdah2002
Så här fungerar det om du handlar från USA
Misstänker tullen att det angivna värdet på paketet inte stämmer skickar dom en förfrågan till köparen om att skicka in orderbekräftelsen och en kopia på betalningen eller en skärmdum av sidan där produkten köpts har accepterats. Jag har råkat ut för det flera gånger. Visst man kan fuska med det också men blir man påkommen då blir det en polisanmälan vilket man kanske inte vill riskera för ett mobilskal...
Givetvis är dom inte så petiga att om du angivit fel på några kr så blir du misstrodd utan det är om en vara kan misstänkas vara värd 100 kr och du angivit 10 då blir det svårt att förklara
Jag har varit med om det en gång när jag beställde från USA också, då hade jag beställt två saker samtidigt och råkade av "misstag" skicka orderbekräftelse på den billigaste saken. Fick hem båda prylarna utan några avgifter alls den gången.
Skärmdumpar är extremt lätt fixa också, enklast är att ändra vad som står i din webbläsare innan du tar skärmdump och om du tror polisen och åklagare kan lägga resurser på det och bevisa i domstol att du har gjort fel då har du övertro på hur det fungerar. För ett mobilskal för 10 kr manipulerar man förstås inget men om det är en dyrare vara är det mycket enkelt och riskfritt (själva skärmdumpen är inte manipulerad så en granskning av den visar att den är helt okej).