2018-03-02, 20:14
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Jag har precis varit och hämtat ett paket och betalade inget. Det står value $2,0 och har skickats från Singapore. Landade i Sverige 28/2.
Ja avgiften plus moms togs inte ut förrän den 1/3
Citera
2018-03-02, 20:18
Medlem
Postnord påstår att dom börjat skicka ut SMS till folk igår kl. 07.00. Någon borde rimligtvis ha fått ett SMS med krav på 75 kr + momsen?
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Så vad kostar adminstration, ompackningen samt frakt från Holland till Sverige för en kinaklump (> 75kr)?
Det kostar nog knappast speciellt mycket mer än det gör idag, eftersom processen är nästan samma som idag. Saker som folk köper från Wish verkar ju skickas med EU-länders postbolags logistikbolag. Så det blir samma. Någon rent fysisk ompackning mer än idag behövs ju inte. Portot borde inte bli dyrare än det är idag med spring, landmark, etc. även om det såklart blir dyrare än med China post. (Så för saker som är väldigt billiga och skickas med China post eller Solomon så kommer det inte fungera.) Administrationen kräver en del trixande i datorerna för att få till det, men det är ju mer en kostnad i början. Men visst, kanske blir 2-5 kr dyrare. Svårt att säga.

Känns troligare att Wish försöker med något sådant än tar ut moms till staten direkt vid köp och lämnar konsumenten i Sverige med avgiften på 75 kr men utan moms. Då tar ju Wish ut moms helt i onödan.
Citera
2018-03-02, 20:22
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Allting kostar ingenting är gratis det är därför det blivit som det blivit hade alla skött sig och betalt in momsen så hade vi sluppit avgiften för att hantera den...

Det kan väl inte finnas någon i verkligheten som tror på detta?
Citera
2018-03-02, 20:26
Medlem
Enydrions avatar
Jag har undvikit att stoppa in mina återstående tio pakets spårningsnummer i PostNords app, då jag inte vill förenkla jobbet för PostNord... Jag vill få full valuta för de 75 kronor som jag inte kommer att betala...
Citera
2018-03-02, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Avgiften har ju varit känd i flera månader så att den införs helt plötsligt tycker jag inte är ett argument som håller. Visst någon kanske beställt något som restnoterats för tre månader sedan men det måste vara ett undantag.

Det är inte Postnord som infört avgiften det är "regeringen" som bestämt att Tullverket skall följa de lagar som gäller och sedan ålagt Postnord att se till att det blir gjort. Att det varit moms och en avgift på 125 kr har alla som handlat från USA varit varse om under alla år...
Jo, det är posthelvetet som har hittat på avgiften. Vad tullverket anbelangar är bara momsen av intresse. Att tullen inte fattar att de 1) får göra jobbet själv eller 2) köpa tjänsten av posten, dvs tullen betalar avgiften ser jag som en självklarhet.

"Alltid varit" och "alla gör" är inte ett argument för någonting någonsin någonstans. Ja, vi har varit varse att posten tycker att mottagaren ska betala för ett jobb som mottagaren inte beställt, bett om eller kan kontrollera, och hålla paketet som gisslan. Det gör inte saken rätt.

Det rättmätiga är förstås att posten kan erbjuda sig att göra en tjänst, t.ex. förtullning och hantering mot en avgift, men det är faktiskt kunden som ska välja. Jag kan betala in min moms själv tack, jag behöver inte "hjälp" att sno mina pengar och det är inte rätt någonstans att jag ska behöva *betala* för det också.

Anser posten att hanteringen kostar, så får de ta betalt av beställaren, dvs tullverket.

Det verkar dock bra att paketet "skickas tillbaka" (eldas upp eller snos av anställda) om man inte betalar. Det gör det möjligt att trolla sönder systemet totalt om man bara hittar något billigt nog som man kan anse sig ha råd med. Tror det billigaste jag köpt var strax under 2 kronor. Det kan jag gärna lägga ut för att låta posten "hantera" något de aldrig kommer få betalt för. Per dag, och propagera för fenomenet, tills posten inser att de förlorar pengar på detta. Postens dåliga ekonomi förefaller bero på misslyckanden i Danmark mer än något annat. Det är inte vi mottagare som ska betala det. Men, vi vet inte ännu hur detta kommer fungera i praktiken. Det dröjer några dagar innan paket som kom in i landet idag börjar delas ut och att folk återrapporterar i denna tråd exempelvis.
Citera
2018-03-02, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Postnord påstår att dom börjat skicka ut SMS till folk igår kl. 07.00. Någon borde rimligtvis ha fått ett SMS med krav på 75 kr + momsen?

Det kostar nog knappast speciellt mycket mer än det gör idag, eftersom processen är nästan samma som idag. Saker som folk köper från Wish verkar ju skickas med EU-länders postbolags logistikbolag. Så det blir samma. Någon rent fysisk ompackning mer än idag behövs ju inte. Portot borde inte bli dyrare än det är idag med spring, landmark, etc. även om det såklart blir dyrare än med China post. (Så för saker som är väldigt billiga och skickas med China post eller Solomon så kommer det inte fungera.) Administrationen kräver en del trixande i datorerna för att få till det, men det är ju mer en kostnad i början. Men visst, kanske blir 2-5 kr dyrare. Svårt att säga.

Känns troligare att Wish försöker med något sådant än tar ut moms till staten direkt vid köp och lämnar konsumenten i Sverige med avgiften på 75 kr men utan moms. Då tar ju Wish ut moms helt i onödan.
Du kan ju fråga posten vad frakten är för en kinaklump från Holland till Sverige kostar = samma pris som för något annat paket från Holland till Sverige.
+ Kostnad för adiministration
+ Ompackning, tillfällig lagring, intern transport etc..
Kostnaden är är sannolikt högre än 75 kr per kinaklump.

När posten sätter en avgift så gör de inte det bara sådär, utan det är en kvalificerad kalkyl de gör som skall vara till deras fördel - utifrån tänkta scenarier.

Posten har naturligtvis räknat så att det gynnar dem.
Edit: Det vill säga, deras kalkyl sätter nog transit-kostnaderna för kinaklumpar genom ett annat EU-land högre än 75 kr per klump.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-02 kl. 20:53.
Citera
2018-03-02, 21:13
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Hantera din postorderförsändelse själv med dessa 63 enkla steg, och betala ändå Postnords avgift.
http://www.tullverket.se/sv/privat/a...9ca47c307.html

Inlägget kan innehålla spår av ironi.

Haha... 63 enkla steg.

Varför ska man deklarera själv när PostNord ändå tar en avgift? Och hur vet PostNord om någon redan betalat in momsen? Risk för dubbeldebitering.
Citera
2018-03-02, 21:17
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furiouspanda
Bara att gå in på sidan själv? Allt är inklusive moms nu, förut vart det exklusive moms.

https://gyazo.com/e97f82dd948bf9e18f10b18119beefb9

https://gyazo.com/be1ac508c859024edbdd3666fe44e60b

Följ mina länkar så kan du se själv.

Var det du som skrev att man kan betala med Klarna på Wish? Är det Klarna som då sköter momsinbetalningen?
Citera
2018-03-02, 21:23
Medlem
Om dom där pissråttorna på PN inte ids leverera paketen så låt dom för allt i världen ligga kvar på terminalen så får väl folk åka dit och hämta upp dom på plats och göra det arbete som PN har betalt för att göra men inte vill göra.
Citera
2018-03-02, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonocronic
Beställde denna för några veckor sedan.
Nu är Sverige uteslutet.

https://www.aliexpress.com/item/IR-R...562190070.html

Ja tyvärr stoppar fler och fler e-handelssiter leveranser till Sverige eftersom de blir tvungna att betala frakten tillbaka om paketet inte tas emot pga nya avgifterna. Som vanligt utmärker sig Sverige som en anti-globalistisk stat; det går att få leverans till 150 länder i världen inklusive alla i Europa utom Sverige.
Citera
2018-03-02, 21:39
Medlem
Någon borde göra en penninginsamling och dagligen skicka miljoner tomma jiffypåsar till slumpmässigt utvalda adressater. Då ska vi se hur länge PostNord klarar av detta utan att börja gnälla.

En jiffypåse med frakt till Sverige lär inte kosta många ören i Kina. Jag beställde en 7-portars USB Hub på eBay för $0,99 inklusive frakt. En påse som väger upp till 50 gram kostar 0,08 CNY till Sverige. Med andra ord så kostar det 10 öre att skicka en sådan försändelse till Sverige.

Påsen lär inte kosta mer än frakten. Om varje svensk skulle lägga 1 krona var om dagen, då skulle vi kunna dränka PostNord med paket. Fy tusan vad härligt om PostNord blir tvungna att hantera 20 miljarder extra försändelser per år.
Citera
2018-03-02, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Varför ska man deklarera själv när PostNord ändå tar en avgift?

Det skulle väl möjligen kunna innebära en snabbare leverans om Postnord inte lagrar paketet i Örebro i väntan på betalning, och sedan inte kan hitta paketet när betalning kommit in osv. Fast de har nog lyckats eliminera den möjligheten till en liten förbättring också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in