Citat:
Ursprungligen postat av
kimdah2002
Avgiften har ju varit känd i flera månader så att den införs helt plötsligt tycker jag inte är ett argument som håller. Visst någon kanske beställt något som restnoterats för tre månader sedan men det måste vara ett undantag.
Det är inte Postnord som infört avgiften det är "regeringen" som bestämt att Tullverket skall följa de lagar som gäller och sedan ålagt Postnord att se till att det blir gjort. Att det varit moms och en avgift på 125 kr har alla som handlat från USA varit varse om under alla år...
Jo, det är posthelvetet som har hittat på avgiften. Vad tullverket anbelangar är bara momsen av intresse. Att tullen inte fattar att de 1) får göra jobbet själv eller 2) köpa tjänsten av posten, dvs tullen betalar avgiften ser jag som en självklarhet.
"Alltid varit" och "alla gör" är inte ett argument för någonting någonsin någonstans. Ja, vi har varit varse att posten tycker att mottagaren ska betala för ett jobb som mottagaren inte beställt, bett om eller kan kontrollera, och hålla paketet som gisslan. Det gör inte saken rätt.
Det rättmätiga är förstås att posten kan erbjuda sig att göra en tjänst, t.ex. förtullning och hantering mot en avgift, men det är faktiskt kunden som ska välja. Jag kan betala in min moms själv tack, jag behöver inte "hjälp" att sno mina pengar och det är inte rätt någonstans att jag ska behöva *betala* för det också.
Anser posten att hanteringen kostar, så får de ta betalt av beställaren, dvs tullverket.
Det verkar dock bra att paketet "skickas tillbaka" (eldas upp eller snos av anställda) om man inte betalar. Det gör det möjligt att trolla sönder systemet totalt om man bara hittar något billigt nog som man kan anse sig ha råd med. Tror det billigaste jag köpt var strax under 2 kronor. Det kan jag gärna lägga ut för att låta posten "hantera" något de aldrig kommer få betalt för. Per dag, och propagera för fenomenet, tills posten inser att de förlorar pengar på detta. Postens dåliga ekonomi förefaller bero på misslyckanden i Danmark mer än något annat. Det är inte vi mottagare som ska betala det. Men, vi vet inte ännu hur detta kommer fungera i praktiken. Det dröjer några dagar innan paket som kom in i landet idag börjar delas ut och att folk återrapporterar i denna tråd exempelvis.