Flashback bygger pepparkakshus!
2018-02-26, 09:32
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
När man begär registerutdrag så går det inte att göra det via e-post, utan det måste ske med ett pappersbrev med egenhändig namnteckning. Men man kan ju alltid fråga om systemet allmänt via e-post, men inte enskild information.
Givetvis hanterar Postnord personuppgifter hur skall dom annars kunna dela ut post till en person. Namn, Adress och Paketid är ju nödvändiga för det... När du hämtar ett paket/brev på Ica t.ex. måste du uppvisa legitimation om skannas in i systemet, inget konstigt med det och accepterat av alla.
Citera
2018-02-26, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Givetvis hanterar Postnord personuppgifter hur skall dom annars kunna dela ut post till en person. Namn, Adress och Paketid är ju nödvändiga för det... När du hämtar ett paket/brev på Ica t.ex. måste du uppvisa legitimation om skannas in i systemet, inget konstigt med det och accepterat av alla.
Noten gällde samlad information inte enskild sådan.
Citera
2018-02-26, 09:49
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Noten gällde samlad information inte enskild sådan.
Det finns ingen skillnad på samlad eller enskild information, allt ligger i samma databas bara sökbegreppen skiljer...
Citera
2018-02-26, 10:05
Medlem
Citat:
Det finns ingen skillnad på samlad eller enskild information, allt ligger i samma databas bara sökbegreppen skiljer...
Jo, man får inte sammanställa data för att fiska efter "brytare" utan måste behandla varje fall (misstanke) som enskilt. Inga stora "samkörningar".

Dessutom när det gäller "gåva" så blir den till gåva först när mottagaren hämtar ut postförsändelsen - då övergår ägandet till den andra.

Vi lever inte i Nordkorea även om vissa tror det.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-02-26 kl. 10:09.
Citera
2018-02-26, 10:25
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jo, man får inte sammanställa data för att fiska efter "brytare" utan måste behandla varje fall (misstanke) som enskilt. Inga stora "samkörningar".

Dessutom när det gäller "gåva" så blir den till gåva först när mottagaren hämtar ut postförsändelsen - då övergår ägandet till den andra.

Vi lever inte i Nordkorea även om vissa tror det.
Nej som tur är lever vi inte i Nord Korea men vi måste trots det följa de lagar och regler som gäller. Man kan inte gå in i affären fylla en kundvagn och sätta en etikett på med texten gåva och gå ut genom kassan och tro att det skall fungera. Givetvis måste man betala för det man köper och har man bestämt att man skall betala moms på alla köp hos ehandlare utanför EU så får man väl rätta sig efter det...
Citera
2018-02-26, 10:44
Medlem
Citat:
Nej som tur är lever vi inte i Nord Korea men vi måste trots det följa de lagar och regler som gäller. Man kan inte gå in i affären fylla en kundvagn och sätta en etikett på med texten gåva och gå ut genom kassan och tro att det skall fungera. Givetvis måste man betala för det man köper och har man bestämt att man skall betala moms på alla köp hos ehandlare utanför EU så får man väl rätta sig efter det...
Därmed varje misstanke är en enskild sådan, inget "fiske".
Dessutom PostNord är ingen myndighet.
Tullverket måste arbeta med varje enskilt ärende - enskilt.

Vissa kommer nog att försöka provocera Tullverket för att förhoppningsvis få dem fällda i Europadomstolen.
Det finns grund för en ny politisk rörelse.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-02-26 kl. 10:49.
Citera
2018-02-26, 10:55
Medlem
AvaChloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det är rimligt

Jag har i flera år köpt småsaker från kina, telefonfodral eller nåt spänne eller liknande.

Jag kan köpa nån vara för 40kr och få fraktfritt hem till Sverige!

Skulle JAG skicka nåt till kina skulle bara portot för detta bli över hundra kronor!! Kanske mer!

Tydligen har kina nån sorts sanktion som gör att portokostnaden läggs på svenska posten. I vanliga fall har man nåt avtal som delar på bördan. Typ. Men kina räknas som u-land i den ekvationen så de slipper. Typ.

Det har gjort att svenskar kan betala 30kr för nån småsak som skickas fraktfritt till Sverige. Tusentals små paket som ska skickas ”gratis” av postnord.

Ganska rimligt ändå att de stoppar detta

Tack för din förklaring.
Poletten trillade plötligt ned.
Jag har försökt förstå hur allt hänger ihop, blev inte speciellt mycket klokare av att läsa alla nyhetsartiklar om Postnords plötsliga ”nya” avgift för kinapaketen.

Du har helt rätt. Det är rimligt. Det finns ingen anledning att PostNord och Sverige ska stå för kinas portokostnad. Kina har ju som land utvecklats i en rasande takt de senaste åren och jag vet inte om man lan anse det som ett U-land. Eller?

Jag har beställt lite småsaker från Wish, men jag kommer sluta med det nu när avgifterna träder i kraft. Det är absurt billigt att handla därifrån i nuläget, för bra för att vara sant eller bestående.

Nu när jag fattar sammanhanget bättre så framstår det som en självklarhet med högre portokostnad.
Citera
2018-02-26, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvaChloe
Tack för din förklaring.
Poletten trillade plötligt ned.
Jag har försökt förstå hur allt hänger ihop, blev inte speciellt mycket klokare av att läsa alla nyhetsartiklar om Postnords plötsliga ”nya” avgift för kinapaketen.

Du har helt rätt. Det är rimligt. Det finns ingen anledning att PostNord och Sverige ska stå för kinas portokostnad. Kina har ju som land utvecklats i en rasande takt de senaste åren och jag vet inte om man lan anse det som ett U-land. Eller?

Jag har beställt lite småsaker från Wish, men jag kommer sluta med det nu när avgifterna träder i kraft. Det är absurt billigt att handla därifrån i nuläget, för bra för att vara sant eller bestående.

Nu när jag fattar sammanhanget bättre så framstår det som en självklarhet med högre portokostnad.
Sverige har med glädje gått med på UPU:s avgiftspolitk för internationella postförsändelser.

Fakta om det hela:
"The Universal Postal Union (UPU) is the United Nations agency that regulates the government-to-government overseas postal package system. The primary international agreement of the UPU governing the international postal system is the “Universal Postal Convention”...."

"The UPU establishes rates and standards for the postal delivery of documents and packages exchanged among its member countries, which have now grown to 192 in number."
https://www.hudson.org/research/13401-crisis-in-the-mail-fixing-a-broken-international-package-system

Princip - rika länder betalar, fattiga inte. Kina kommer att få högre leveransavgifter för post till utlandet fram till och med 2021. Men Kina har grannländer som exempelvis Vietnam som idag och från år 2022 kan sända post nästintill gratis till Sverige.

Så gnäll på svenska politiker, de verkar gilla det hela.

Notera portokostnaden blir inte förändrad märkbart - utan man inför en avgift för momsbetalning samt moms för paket av ringa värde, som inte är gåva eller gratisförsändelse.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-02-26 kl. 11:28.
Citera
2018-02-26, 12:16
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Postnl verkar ha en konstig spårning, det står nämligen inte var paketet befinner sig...

Först påstod säljaren att de skickat 11 feb, 13 feb togs ett spårningsnummer ut, den 23 är det vid ett sorteringsordning, den 25 börjar paketet transporteras, det känns inte som om de kommer fram innan 1 mars, beställde liknande pryl samtidigt, de fick jag härom dagen.

Postnl paketet har nu anlänt till Sverige, hoppas jag slipper avgiften på det då...

Resterande jag beställt kostar max 90 spänn stycket, så inte en chans att jag betalar några 70 kronor / paket för att få ut dem...
Citera
2018-02-26, 12:27
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Därmed varje misstanke är en enskild sådan, inget "fiske".
Dessutom PostNord är ingen myndighet.
Tullverket måste arbeta med varje enskilt ärende - enskilt.

Vissa kommer nog att försöka provocera Tullverket för att förhoppningsvis få dem fällda i Europadomstolen.
Det finns grund för en ny politisk rörelse.
Nej Postnord är ingen myndighet men måste följa de bestämmelser som riksdagen anger. I Sverige har vi moms från första kronan och Postnord har av någon anledning ej anammat det vilket dom fått en reprimand för.

Det hela är ganska enkelt:

1. får Postnord en försändelse till Arlanda som kommer från ett företag eller e-handelssite i Kina, syns enkelt på etiketten t.ex. Kina Small Packet by Air (vanligaste sättet att skicka fraktfritt) då skickar dom ett sms eller faktura till mottagaren med momsen som skall betalas + avgift för hanteringen. Betalar inte mottagaren inom 14 dagar returneras paketet till Kina med båt. Misstänker Postnord att värdet är för lågt med hänsyn till innehållet skickas paketet till Tullverket för vidare hantering (mottagaren får skicka in orderbekräftelse och kopia på betalningen)

2. får Postnord en försändelse märkt GIFT från en privatperson syns enklast på att det är en enkel etikett med porto (vanliga kineser kan inte skicka paket portofritt) så delas brevet/paketet ut med vanlig post. Misstänker man att det är fusk skickas paketet till Tullverket för vidare bearbetning. Man skickar ett brev till avsändaren och ber om klargörande information om innehållet.

Så har det fungerat med paket från USA så länge jag kan minnas och ingen har klagat på det...

Varför skulle Europadomstolen bry sig om svenska momsregler ?
Senast redigerad av kimdah2002 2018-02-26 kl. 12:48.
Citera
2018-02-26, 13:20
Medlem
Citat:
Nej Postnord är ingen myndighet men måste följa de bestämmelser som riksdagen anger. I Sverige har vi moms från första kronan och Postnord har av någon anledning ej anammat det vilket dom fått en reprimand för.

Det hela är ganska enkelt:

1. får Postnord en försändelse till Arlanda som kommer från ett företag eller e-handelssite i Kina, syns enkelt på etiketten t.ex. Kina Small Packet by Air (vanligaste sättet att skicka fraktfritt) då skickar dom ett sms eller faktura till mottagaren med momsen som skall betalas + avgift för hanteringen. Betalar inte mottagaren inom 14 dagar returneras paketet till Kina med båt. Misstänker Postnord att värdet är för lågt med hänsyn till innehållet skickas paketet till Tullverket för vidare hantering (mottagaren får skicka in orderbekräftelse och kopia på betalningen)

2. får Postnord en försändelse märkt GIFT från en privatperson syns enklast på att det är en enkel etikett med porto (vanliga kineser kan inte skicka paket portofritt) så delas brevet/paketet ut med vanlig post. Misstänker man att det är fusk skickas paketet till Tullverket för vidare bearbetning. Man skickar ett brev till avsändaren och ber om klargörande information om innehållet.

Så har det fungerat med paket från USA så länge jag kan minnas och ingen har klagat på det...

Varför skulle Europadomstolen bry sig om svenska momsregler ?
Vi gör ett försök igen:
"Försändelserna som kommer till oss har en etikett med information, och vi har ingen laglig grund att ifrågasätta informationen på etiketten, utan måste utgå från att den är korrekt. Står det gåva tillkommer ingen moms eller avgift eftersom vi inte kan kontrollera innehållet, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord."
https://www.metro.se/artikel/postnord-avsl%C3%B6jar-h%C3%A4r-%C3%A4r-kryph%C3%A5len-som-g%C3%B6r-att-du-kan-slippa-nya-kinaavgift en

PostNord är ingen myndighet som Tullverket.

Europadomstolen kommer in om man bryter mot mänskliga rättigheter, som rätten att inte bli trackaserad av sin stat.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-02-26 kl. 13:22.
Citera
2018-02-26, 13:31
Medlem
vera.os avatar
Citat:
Varför då de flesta brev/paket är väl redan idag registrerade med trackingnummer där avsändare och mottagare är registrerade, hur skall man annars kunna följa paketet på vägen...

Det tar inte 1 sekund att få fram hur många paket Erik Svensson, Storgatan 17 i Säffle har fått de senaste året den funktionen kan man ju lägga i ankomstsorteringen när paketen anländer till Arlanda och automatiskt flagga det som enstaka eller vidare för tulldeklaration.
Skillnaden med nya datalagringsdirektivet är att de inte får spara informationen om en levererad försändelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in