Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Vi börjar med Kjell-Åkes dåvarande flickvän. Hon är numera en förgrämd snart 70-årig kvinna som är mycket bitter över vad som kom att hända henne för så länge sedan. Hon har förstås aldrig kommit över den här tiden tillsammans med Kjell-Åke. Hon har anklagande uttalat sig flera gånger på detta sätt: "och där lämnade han mig bara mitt i skiten". Tankfullt har hon också uttalat sig "han hade ibland pengar, mycket pengar, på sig utan att berätta var dessa kom ifrån".
Att hon är både förgrämd och bitter är inte svårt att förstå då den framtid hon hoppades på absolut inte föll in. Att han ibland och ibland inte hade pengar är väl ganska utmärkande för ett liv på "andra sidan", den finns ju inte direkt en lön som tickar in den 25:e varje månad utan pengarna sammanfaller mer med leveranser och efterfrågan på saker och lyckade inbrott osv.
Hade kanske dessutom lovade att på sikt ta hand om både henne och sin son men av olika anledningar så blev det inte så (han kanske började använda material ur leveranserna själv med tanke på att han hade blivit sedd på det danska hospitalet) och hon blev sittandes själv med barn vad det innebar på den tiden, att ensam fostra och föda ett barn med mat och kläder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Flickvännen var också en av personerna som besökte Gays lägenhet. Strax efter den 29 juli knackar hon på hos Gay varvid en person öppnar dörren. Hon frågar då efter Gay och säger också till den här personen att "jag ser att vår bil står här".
Åh, denna information har jag missat! Jag antar att du fortfarande pratar om Kjell-Åkes flickvän?! Är det klarlagt vem som befann sig i lägenheten denna gång?
Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Flickvännen vet helt klart, och även hennes systrar, vad som hände och varför men de har också sagt att de kommer aldrig att berätta detta. Flickvännen hade stor betydelse för Kjell-Åke när han gick under jorden. Utan att kunna bevisa detta så måste det ha varit hon som hjälpte Kjell-Åke med mat och kläder då han låg och tryckte i olika lägenheter i Göteborg under vargavintern 1965-66.
När du lägger fram det på det viset så är det nog högst troligt som du säger, någon måste ha sett till att han hade någorlunda kläder på kroppen och mat för att överleva. Då borde han logiskt sett ha "flyttat" ifrån Göteborg under våren 1966 till mer hälsosammare trakter. Frågan som uppstår här är ju om han kom att hamna utomlands för att sedan under påhittad identitet invandra till Sverige alternativt "återvända", eller om han stannade i Sverige och på något vis kom över en ny identitet.
Att han har en ny identitet tror jag alla kan vara överens om, slutet av 70, början av 80 så var personnummer och att finnas med i rullorna ganska nödvändigt för att kunna delta i samhället vad det gäller bankkonto, löeutbetalningar, sjukvård, tandvård.... Ok att det inte var lika utbrett som idag när du knappast kan köpa ett kontantkort till mobilen utan att legitemera dig men jag är rätt säker på att en ny idetitet finns på plats.
Intressant hade det varit att komma i kontakt med någon som pysslade med identiteter och förfalskningar förr så man kunde ha fått lite insikt i vad som gick att göra och hur. En gammal kompis som under många år levde (I stort sett hela sina första 40 år) "på den sidan" talade om att de gamla passen var alldeles förträffliga ur hans synvinkel, korten var bara klistrade i dem och reliefstämpeln på kortet gick att själv återskapa med en enkrona (har bestämt för mig att det var en enkrona men kan inte lova vilken valör).
Två "Fredrik Fredriksson" födda på samma dag, samma månad och år kanske ramlade igenom det manuella systemet när de bodde i olika landsändar tex. jag vet inte hur omfattande det var med de sista siffrorna på denna tiden och får läsa på lite om inte du har koll. Att "uppfinna" en identitet borde också ha gått iofs, en förfalskat papper om födelsebevis till en stressad tant som skulle registrera kanske också gick bra?
Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Jag tror att Kjell-Åke lovade henne att komma tillbaka men att han var tvungen att dra från Göteborg så snart detta bara var möjligt - för ett tag. Jag tror vidare att hon trodde på honom för utan hennes hjälp hade han haft svårt att t. ex. klara nödvändiga inköp såsom mat. Nu kom han aldrig någonsin tillbaka men, återigen, utan att kunna bevisa det så har hon haft kontakt med honom via telefon efter att han lämnade Göteborg. Redan 1968 insåg hon att han aldrig mera skulle komma tillbaka.
Idag bor hon i samma förort till Göteborg som Kjell-Åkes syster. Fastän hon är faster till sonen så har aldrig f. d. flickvännen velat umgås med henne.
När Kjell-Åke och flickvännens son växte upp fick han alltid höra att hans pappa försvann "då han skulle gå ut för att köpa en tidning". När sonen växte till sig så ville han försöka att ta reda på vad som hade hänt hans far. Hans mormor avrådde då honom att han inte skulle göra det.
Sonens mormor, morfar, två mostrar och mamma kände mycket väl till vad som hände och varför. Idag är mormodern och morfadern avlidna men de tre systrarna lever och tiger fortfarande som muren.
Kjell-Åkes målsättning var säkert att komma tillbaka eller att hämta upp både flickvän och barn när han väl hade etablerat sig alternativt att saker hade lugnat ner sig men troligen så bleknade kärleken med tiden alternativt så knöts nya kontakter och att de gled isär för att ha mindre och mindre kontakt och för att till sist försvinna.
Att hon aldrig ville umgås med systern betyder inte så mycket, jag skulle tex. hellre lyssna på helgmålsbön med pungen i kläm att jag skulle umgås med en av mina halvsystrar

Vissa tycker man om, andra tycker man mindre om och tredje sorten umgås man inte med om det inte är under vapenhot. Hon kan ju dessutom känna sig sviken eller dåligt behandlad av familjen alternativt ta avstånd för att ha eget inflytande och bestämmande rätt på uppfostran av barnet.
Naturligtvis så skulle pojken ha fått hört tidigare hur det gick till men samtidigt så hur skulle de kunnat förklara det för honom i hans unga år så han hade förstått och samtidigt inte pratat offentligt om det.
Att sonen på senare år blev avrådd att söka sanningen kan ju faktiskt bero på att Kjell-Åke faktiskt verifierat blev sedd på det danska sjukhuset i det skick som beskrevs och de inte ville att sonen skulle bli ytterligare sårad och ledsen över sin fars öde.
Systrarna kommer nog aldrig att "sälja ut" Kjell-Åke, om någon pratar så kanske det blir hans före detta flickvän alternativt sonen som släpper information.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
När det gäller Kjell-Åkes äldre bror "Putte" så var han 18½ år när försvinnandet skedde. "Putte" och Kjell-Åke umgicks inte riktigt i samma kretsar men måste ha haft en hel del gemensamma bekanta i Haga där de båda levde och verkade. Den förstnämnde hängde ofta på Mosters medans den sistnämnde hängde på Mården. Båda dessa populära träffpunkter låg i Haga.
"Putte" har också vägrat att uttala sig om sin bror och om vad som hände. I ett telefonsamtal 2009 berättade han i a f att Kjell-Åke var kriminell. Brodern har konstant vägrat att ställa upp på ett antal intervjuer då han har blivit tillfrågad att göra det. Han vill inte heller berätta vad som var orsaken till att han var tvungen att flytta från deras gemensamma lägenhet på Haga Östergata 12. Detta kom att ske en mycket kort tid innan Kjell-Åke försvann.
Att brodern inte uttalar sig är väl inte heller nämnvärt konstigt, han kanske inte vill "hänga ut familjens byk" i offentligheten, att han tillstod att brodern var kriminell kan varit jobbigt nog då han kanske hade önskat att brodern hade fört ett annat leverne och haft en annan vandel. Vissa saker är jobbiga att prata om ifall man är känslomässigt engagerad.
Att han fick flytta ifrån Östergata lägenheten är jag personligen övertygad om beror på den stulna cigarett limpan som polisen fann vid en husransakan(?). Utan att veta så tror jag att Kjell-Åkes bror hade en helt annan syn på hur saker och ting, typ att cigaretter köpte man för ärligt förtjänade pengar, man jobbade och skötte sig osv. typ saker som Kjell-Åke fann tämligen långtråkiga och onödiga. Med helt olika mål i livet och sätt att se på det så tror jag att Kjell-Åke vägrade att infinna sig på den smala stigen och då sa hans bror helt sonika att då bor du inte under mitt tak längre heller.
Detta med olika livssyn och att det är jobbigt att erkänna att hans bror var kriminell samt kanske en viss skuldkänsla över att inte haft brodern kvar som inneboende och haft ett vakande öga över honom kan ge det utslaget att han inte vill uttala sig om Kjell-Åkes övriga eskapader som nog inte passade att berätta i söndagsskolan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Ingen skall inbilla mig att inte flickvännen och brodern har kunskap om händelserna den 28 juli och tiden därefter. Flickvännen lär vara mest insatt.
Gött mos, då kan vi väl anse att det är utan tvivel

Att flickvännen är mest insatt är väl som du säger mest troligt, att hon i kärlek gjorde det som krävdes för sin man samtidigt som Kjell-Åke nog skulle ha haft svårt att vända sig till sin familj eller i alla fall sin bror då han inte höll sig på den smala stigen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Däremot var förstås varken flickvännen eller "Putte" själva inblandade i det som kom att ske.
Har du läst dikten som skrevs många år efter deras försvinnande?
Nej, att ingen i trions familjer har varit inblandad är jag övertygad om! De blev bara offer för faktiska omständigheter. Njae, jag har något svagt minne av den men inget jag kan frambringa såhär. Jag har dock för mig att den har figurerat i tråden. Du får gärna upplysa mig om den.
/Azril