2018-03-01, 14:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
När en väldigt ung flicka i ett av mina barns klass tog sitt liv hade skolan väldigt stort engagemang efteråt. Man hade många samtalsstunder om varför det hände, om att vederbörande egentligen inte ville, men att hjärnan just då hade blivit sjuk. Hela årskursen var med på minnesstunden med kistan i kyrkan. Flickans anhöriga kom och berättade (mor och farföräldrar).

Nu några år efteråt, pratar hennes klasskamrater fortfarande om henne i ljusa ord. Framförallt omtalar ungdomarna hur otroligt viktigt det var att man då var öppen och berättade vad som hade hänt. Det gav dem en möjlighet att bearbeta det hela. De kunde, om inte förstå, ändå se varför det kunde hända och acceptera att det var en sjukdom, depression, som hade drabbat henne.
De har idag på något sätt inlemmat flickan och hennes öde i sina minnen, de kan prata om henne och skratta åt glada minnen. De omtala att hon dog av sjukdom - depressionssjukdom. Ungefär som pojken några klasser högre upp som dog av en hjärntumör.

........................
Det kanske finns någon föreställning, korrekt eller felaktig, om att "locket på" principen skyddar anhöriga. Men det skapar också väldigt mycket oro och tankar hos hundratals andra, varav många barn. I vart fall bidrar tystnaden till mängder av spekulationer, obehagliga hemska teorier och rykten.
Det är fel att försöka tiga ihjäl händelsen, det går inte. Det vore bättre, antagligen på sikt även för anhöriga, att man tog tag i det hela och presenterade en väl avvägd beskrivning av vad som hänt.

Det finns olika sätt att tackla en händelse. Jag tycker inte att sättet man skött det hela i Bjärred-fallet är optimalt. Man kan ju tycka olika om detta, men nu har den här tråden runt 15 miljoner visningar - en av de allra största trådarna på två månader. Det kanske säger någon om hur många som undrar, funderar och fiskar fakta.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men nu är du överkänslig. Jag spekulerade lite varför dina barn fortfarande undrar eftersom inget har kommit i media på över en månad. Att barn dör för föräldrars hand, och dessutom tar livet av sig själva är verkligen hemskt. Men man måste kunna gå vidare. En sak att hänga här och diskutera, men att ta det över köksbordet dag efter dag känns lite överkurs kan jag tycka.

I övrigt får man ju faktiskt inte alls veta mer genom att hänga här, som du säger. Något nytt har ju verkligen inte kommit fram på väldigt länge. Bara otäcka spekulationer och påklistrade psykotiska sjukdomar på en död man, varav noll fakta finns. Eller hur?
Senast redigerad av Solglittret 2018-03-01 kl. 14:58.
Citera
2018-03-01, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det finns olika sätt att tackla en händelse. Jag tycker inte att sättet man skött det hela i Bjärred-fallet är optimalt. Man kan ju tycka olika om detta, men nu har den här tråden runt 15 miljoner visningar - en av de allra törsta trådarna på två månader. Det kanske säger någon om hur många som undrar, funderar och fiskar fakta.
Nu HAR ju skolan haft minnesstund, man HAR pratat med barnen, man HAR ställt kurator och skolsköterska till förfogande. på BÅDA skolorna. Och de fortsätter att göra det så länge ett barn behöver prata av sig. Vad mer tycker du dom ska göra? Grannarna pratar säkert med sina barn också, så länge frågor uppstår. Bara för att Flashback saknar information så innebär det inte att man tystnat! Men att tjata om detta, om inga frågor ställs, så tror jag man gör mer skada än nytta. Ställs frågor av barnen, om de har funderingar - då skall man svara så gott man kan. Alltid. Men om barnet verkar gå vidare, så ska man inte rota för mycket i det hela. Att riva upp sår hela tiden gör ingen unge gott.
Citera
2018-03-01, 14:26
Medlem
afKnollentotts avatar
[quote=Walla-walla-wincha|63374812]
Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels

Va? Har Hanna en tvilling? Jag har inte fått upp nån info om det när jag forskat. Ingen som varit skriven hos hennes biologiska mor, styvmoder eller fader i alla fall.

En fantombild på HB skulle vara guld värt, nu, när det tycks saknas äkta bilder. Man kan faktiskt utläsa ganska mycket ur en bild. Tänk bara "Frankenstein", vilka vibbar....
Människan verkar vara som uppslukad av historien, hon är mest lik Jesus tycker jag. Honom har ju många hört talas om, men få, om ens någon har ju sett honom...
Citera
2018-03-01, 15:05
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
[quote=afKnollentott|63374921]
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha

En fantombild på HB skulle vara guld värt, nu, när det tycks saknas äkta bilder. Man kan faktiskt utläsa ganska mycket ur en bild. Tänk bara "Frankenstein", vilka vibbar....
Människan verkar vara som uppslukad av historien, hon är mest lik Jesus tycker jag. Honom har ju många hört talas om, men få, om ens någon har ju sett honom...

Det är ju bara för att Jesus inte finns ;-)

H:s ande sitter väl kvar hemma i väggarna i Bjärred. Det är förmodligen det enda spåret som finns kvar efter henne. Tycker otroligt synd om de som måste flytta in i deras hus sen. Om de inte vet att två hjärtlösa barnmord inträffat där. De borde kanske ta dit ett medium. Ett medium hade kunnat beskriva hur hon ser ut. Eller snarare såg ut, för utseendet har väl dalat nu den senaste månaden....
Citera
2018-03-01, 15:33
Medlem
Lonnrots avatar
Det görs i alla fall ett hederligt dagsverke här för att avskräcka alla ev. genuina uppgiftslämnare till tråden. Det kan man inte säga mycket om.

Det är säkert lika gott det, när man såg hur det gick i fallet med pianolärarinnan och H*glund.

Det är sannolikt mycket begränsade data som fallet kräver för att klarläggas och dessa kommer inte komma från några andra än myndigheterna, upplever jag. Det är nog lika gott. Den här tråden har aldrig varit riktigt frisk.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-03-01 kl. 15:46.
Citera
2018-03-01, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boboqqqq
Ang. Den fiolspelande ”Tvillingsystern” - kan det ha varit en kusin?! Verkar finnas en T*nn* Brenton (i, a) som snarare verkar vara en kusin.

Låter inte som ett dopnamn, kanske ett smeknamn för K*atar*na?!

Enligt svenska folkbokföringsregistret finns bara 17 Brenton. Ingen av dessa heter T*nn* eller Katarina. Det finns heller ingen Brenton född samma datum som Hanna.
Citera
2018-03-01, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Grannarna vet inget alls. Så vitt jag vet. Känner en som bor nära. Inget har sipprat ut till grannarna.

Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Men de vet vad som har hänt i stora drag och är väldigt undrande och oroliga, åtminstone det har ju framkommit i media.
...

Vad som hänt i stora drag vet väl alla som intresserar sig för fallet. Undrande är väl de flesta och sorgligt är det, men hur många har anledning att vara oroliga? Händelsen kommer knappast att leda till en mordvåg på sjuka barn.
Familjetragedi tycker jag är ett vackert ord för att beskriva det sorgliga som hände; det vare sig exluderar, eller ursäktar, att mord begåtts.
Citera
2018-03-01, 16:50
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Man måste också vara hårdhudad för att kunna ta emot PM. Tror jag. Inte tänka och tycka och bry sig om vad andra tycker och tänker om det, om man får skäll för att lägga ut det i tråden eller inte. Inget för klensvaga. Jag personligen hade klarat av det då jag genomgått mycket skit i mitt liv som de allra starkaste hade dött av direkt. Jag är säker på att Bjärredfamiljen hade dött av mina upplevelser i alla fall, en gång till. Det är vi starka som borde fått PM:en och förmedlat dem vidare.

Var tacksam över att du anser dej vara stark istället för att göra dej lustig över de som inte orkar.
Citera
2018-03-01, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Vad som hänt i stora drag vet väl alla som intresserar sig för fallet. Undrande är väl de flesta och sorgligt är det, men hur många har anledning att vara oroliga? Händelsen kommer knappast att leda till en mordvåg på sjuka barn.
Familjetragedi tycker jag är ett vackert ord för att beskriva det sorgliga som hände; det vare sig exluderar, eller ursäktar, att mord begåtts.

Nej, orolig behöver nog ingen vara. Däremot kan vi kanske fortsättningsvis vara mer försiktiga med att bevilja undervisning i hemmet för barn, och att vara mer aktiva i fråga om att göra orosanmälningar.
Citera
2018-03-01, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
Enligt svenska folkbokföringsregistret finns bara 17 Brenton. Ingen av dessa heter T*nn* eller Katarina. Det finns heller ingen Brenton född samma datum som Hanna.

Hon finns på Facebook men verkar bo i New York och är därför säkert inte folkbokförd i Sverige, men är svensk och uppenbart släkt med de andra svenska Brentons. Jag menar att den som trodde sig ha träffat på ”tvillingarna” Brenton kanske hade träffat på fiolspelande kusinerna Brenton.. ?!
Citera
2018-03-01, 17:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11

T*nne har en cateringfirma i New York. Hon kan ses på fb tillsammans med svenska släktingar. Om hon är tvilling eller kusin eller spelar fiol vet jag ej, men om jag minns släktträdet rätt som finns att hitta på nätet så hör hon till en annan gren. Kusin eller syssling eller tocket.

Man måste ibland gå till sådana excesser att man använder sökfunktionen i sin webbläsare. För tjugofem år sedan fick man åka till stadsbiblioteket och låna rikets alla telefonkataloger. Och liknande.

Ansträng musarm och mushjärna en gnutta.
Citera
2018-03-01, 17:35
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boboqqqq
Hon finns på Facebook men verkar bo i New York och är därför säkert inte folkbokförd i Sverige, men är svensk och uppenbart släkt med de andra svenska Brentons. Jag menar att den som trodde sig ha träffat på ”tvillingarna” Brenton kanske hade träffat på fiolspelande kusinerna Brenton.. ?!
New York tvillingen/kusinen är inte helt olik den 90-tals H*nn* jag sett
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in