2018-02-28, 23:49
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
I början kom PM ut i tråden omgående efter mottagandet. Och budbäraren fick massor av påhopp där också. Man kan diskutera sanningshalt och tveksamheter. Men man bör inte rikta kritiken mot mellanhanden.
Nu: Gonatt!

Nej du har rätt man ska inte skjuta på budbäraren.
Men det är lätt hänt om vederbörande bara postar info från PM utan att tydligt klargöra att hen varken håller med, går emot eller hittat på det hela.
Det misstolkas lätt som att postaren försöker spela "viktig" som sitter på mer info - även om det bara är någon annans PM. I brist på någon att ställa alla frågor till blir postaren istället måltavla.

Men hela påfundet med PM till en postare - i en anonym tråd - är märkligt och rätt fånigt. Det borde varken behövas eller ens förekomma. Framför allt borde det inte accepteras eftersom just någon som trollar och hittar på gärna använder sig av subtila hänvisningar till allehanda PM.

Tycker faktiskt att vi alla borde bojkotta PM med "trådfakta" som någon påstår sig känna till men inte vill posta själv. Risken att vara utsatt för någon som trollar är för stor.

Hemliga PM om med trådfakta som inte i sin helhet får postas =
Citera
2018-02-28, 23:58
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag har tidigt i tråden presenterat ett scenario, utifrån att Hanna skulle varit den drivande (när det kom på tapeten). Där skulle hon ha tagit livet av både barnen och sig själv, somnat in med ett färdigskrivet självmordsbrev i händerna. Oskar kommer hem och hittar dem, ser att hon skrivit under brevet och blir totalt knäckt. Det finns luft på pappret att skriva under för honom också, mellan texten och namnförtydligandena. Han överlägger snabbt om han ska ringa polisen eller vad han ska göra. Istället för detta beslutar han sig för att följa sin familj i döden, skriver snabbt under brevet varpå han hänger sig.
I mitt tidigare förslag fanns även den eventuella kniven med. Han skulle då ha huggit den i Hanna i ren förtvivlan. Men om man slopar den kan vi istället tänka att han satte sig vid datorn (när de lugnande medlen börjat verka och gjort honom rusig) innan han hängde sig.
Detta ifall Hanna var ensam mördare alltså.

Tanken är fullt möjlig, säger inte emot.

Det enda som blir lite märkligt är om polisens upphittade självmordsbrev innehöll text om att föräldrarna hade gjort detta i samförstånd. Med text som "vi har..." , "vi ville..", "vi såg inte.." - då får man ju skriva om texten i hela brevet.

Det enda som talar emot att OH iscensatt katastrofen på eget bevåg, är i mitt tycke, tidpunkten. Att OH var på väg att få sin hett efterlängtade proffesur inom kort och alltså såg till att dö utan att ha hunnit få den. Tror han var rätt intresserad av att få tituleras proffesor innan han dog.
Citera
2018-03-01, 00:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Varför så hemlig kring huruvida begravningen har ägt rum eller ej? På något sätt tycker jag den frågan har mer att göra med fallet, än långt mycket annat som diskuterats i tråden.
Vi är flera som inte tror att den kan ha skett än, med tanke på omständigheter rent tidsmässigt avseende rättsmedicinska undersökningar. Sedan har ju någon faktiskt påstått att den har skett och att det var en gemensam ceremoni för alla döda, både mördare och mördade tillsammans. Något som flera här också betvivlar kan ha skett, eller åtminstone har svårt att smälta.
Jag tror det vore en god gärning att tala ur skägget i denna fråga, för trådens skull.

Instämmer till fullo.
Det vore för oss alla antagligen väldigt skönt om raka fakta kunde presenteras. Det är ju inga hemligheter eller något konstigt att begravning sker, förr eller senare kommer dessa personer begravas och info om var kommer att kunna hittas.
Så varför detta hemlighetsmakeri med antydningar hela tiden?
Är de begravda redan? När? Var?
Citera
2018-03-01, 00:46
Medlem
[quote=A1HORNYLAD|63371113]Alltså, denna tråd.
Om man jobbar heltid på dagarna och har lite annat engagemang någon kväll eller två - alltså om man har ett liv s.a.s. - då har man plötsligt genast 25 sidor att läsa in!
Angående den numera berömda PM:en från igår, som verkar ha varit ett massutskick (men jag har inte fått det), är det två saker som slår mig:
Vännen till den nära släktingen, "närmare släkt än syskon", har mitt i all galenskap fått vetskap om att Hanna och Oskar planerade att ta bort hela familjen - men inte slagit larm! Är det verkligen ingen annan än jag som reagerat på det?
I övrigt kan en nära släkting "närmare än ett syskon" inte vara annat än en enäggstvilling rent genetiskt. Hade Oskar eller Hanna en enäggstvilling?

Hade inte Hanna en tvillingsyster ? Katarina ?
Citera
2018-03-01, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Med bedömning efter snart 2 månader i tråden. Kommer inte längre nu så vidare medverkan riskerar jag bara att hamna i OT eller trams. Gör med denna sammanfattning ännu ett utbrytningsförsök ur tråden.
Känns lite märkligt att säga att det har varit trevligt, men det har det faktiskt varit.
Tack och hej!

Föräldrarna Oskar och Hanna hade två barn, Agnes och Moa, med sjukdomar så allvarliga att de fick hemundervisning och avbrutna fritidssysselsättningar, men samtidigt med en så märklig symtombild att den gjorde både diagnosticering svår och behandling motstridig, beroende på vem man vände sig till.

Hanna, en kvinna med en sårbar personlighet som när barnen blev sjuka drabbades av en kraftig krisreaktion och senare en djup depression. Den egna cancern tyngde sedan tidigare.
Oskar, en man med en lindrigare autism som när barnen blev sjuka drabbades av en krisreaktion och senare en progredierande depression. Hustruns cancer och hennes tidigare begynnande depression tyngde.

Bägge föräldrarna hade svårigheter att bearbeta sina respektive krisreaktioner pga sina grundläggande sårbarheter, för att nya svårigheter med flickorna hela tiden innebar nya utmaningar samt för att de inte kunde utgöra ett adekvat stöd för varandra på grund av deras respektive depressioner. Detta medförde att de levde i en ständig krisberedskap, något som sänkte dem ytterligare och fick dem att isolera sig alltmer.

Ingen av föräldrarna hade förmåga att visa hur illa familjens samlade bild var. Kanske för att de var vana och tränade i att visa upp en tillrättalagd "spelad" bild av sig själva.
Ingen av dem hade heller förmåga att söka adekvat hjälp när det barkade mot total undergång. Kanske för att de rigida dragen förstärktes av de depressiva pålagringarna.

Kombinationen av dessa två föräldrar med sina respektive tillkortakommanden, tillsammans med en svår somatisk sjukdomssituation i familjen och isolering, ledde till att anpassningsstrategierna och omdömesförmågan imploderade och gjorde det omöjliga möjligt.

Du glömde att du påstått att båda barnen fått diagnosen ME av ett av de större sjukhusen i landet.
Jag får för mig att agendan kan vara att marknadsföra diagnosen för att sedan tacksamt ta emot hjälpsökande barn som lagts i mörka rum med en evig dom: inget liv.

Det var så föräldrarna blev behandlade, OM det du säger är sant. Faktum är att man då kan förstå, i viss mån, att föräldrarna blir totalt knäckta, uppskrämda till benet av denna gräsliga "somatiska" ME-lobby. Du skriver att barnen hade somatiska sjukdomar. Vilket är vidrigt. Många diagnosticerade blir bra av psykogisk behandling och KBT. Tvi. Det är mitt slutord till dig.

Det borde inte vara tillåtet att sätta denna diagnos på barn som inte är färdigutvecklade och allra helst inte tonåringar som kan reagera somatiskt på föräldrars idiotiska levnadssätt eller präglingar.

Det här måste uppmärksammas av sjukvårdsministern. ME-lobbyn har några liv på sitt samvete, det är min uppfattning. Det är ju ofta "flitiga flickor/kvinnor" som blivit sjuka. De som pressat sig själva och inte har någon som helst inre livskunskap att falla tillbaka på. Psykiatrin slukar rädda människor med hull och hår, dessutom. Delar av den. Det finns fortfarande vishet inom kåren där man ser att rädsla kan skapa nästintill psykotiska upplevelser, där också hårda livsöden med misshandel, arbetslöshet och annan skit kör sönder folk. De söker psyket, men de behöver växla bort det som är fel i livet. Flickorna hade behövt input från andra än sina rädda föräldrar. De behöver inte landstingsfinanseriad skitdiagnosticering. Du får kalla mig för pajas hur mycket du vill! Just detta, föranleder mig att tro, att här ligger det något skumt begravet, inte bara med familjen utan med HELA ME-debatten!

Det är val snart. Många vill ha en del av kakan. Tvi igen!

Och för att markera tydligt: De som har ME med somatiska upplevelser har dem. De lider. De behöver bli friska. Ingen blir frisk av att ligga i ett mörkt rum. Vi ser alla hur det slutade. En hel familj gick under. ME-lobbyn har vässat sin organisering och RME-föreningen är för mig en intressegruppering som borde granskas på djupet. Nu har en av deras galjonsfigurer begått självmord. Och en familj.
ME-lobbyn driver fram en självmordsvåg. Hoppas den inte får en fortsättning. Det är tyvärr bara några månader sedan den första individen gjorde ett statement och sen en familj. Bristande livskvalitet... ME-godis!

Råder ME-sjuka att förlita sig på den halva av läkarkåren som kan hjälpa dem på ett beprövat sätt. Även om varje del av huden värker eller rummet snurrar eller ögonen förtärs av ljus. Lita på dem. Steg för steg, lita på din förmåga.

Det kan mycket väl vara så att föräldrarna inte led av något mer än ängslighet. I händerna på ME-grupperingar blev de offer för en så svart framtidsbild att de inte klarade upp det själva. De försökte, men gick under. Är ME-lobbyn sugna på den analysen? Tror inte det...

Tycker att efterlevande ska vara väldigt noga med att ta reda på hur familjen tagit in intryck från olika håll och vilka som ledde familjen mot undergången, inte medvetet, men indirekt. Man får inte ta ifrån människor hopp, som ME-lobbyn gör. Det är oetiskt. Kroppen är mer fantastisk än så.
Senast redigerad av rappytt 2018-03-01 kl. 01:32.
Citera
2018-03-01, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Ja vad jag vet så är den missvisande.Men därmed inte sagt att Avd 9 skulle fabulera. Min erfarenhet av tråden är att det cirkulerar mycket PM 🤔Han har säkert fått informationen till sig vilket en del andra har fått Ang video samt att O är den sista i livet med mera...allt detta är det tyvärr INGEN som vet ännu.

Hej Elli09,

Märker du att dina inlägg försvinner i mängden? Det är lite fascinerande. Jag upplever dig som trovärdig - reggad i januari för att kunna göra inlägg i tråden. Inga pm utan du skriver själv det du verkar ha som andrahandsinformation. Ändå får några få hemliga pm med några enstaka mottagare så hög prio och trovärdighet i tråden.

Jag förstår inte riktigt varför pm-skrivarna inte reggat sig och skriver själva. Och inte heller varför pm-förmedlarna tar så illa upp.

Hur som helst. Finns det nåt mer du kan/vill berätta?

/S
Citera
2018-03-01, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Instämmer till fullo.
Det vore för oss alla antagligen väldigt skönt om raka fakta kunde presenteras. Det är ju inga hemligheter eller något konstigt att begravning sker, förr eller senare kommer dessa personer begravas och info om var kommer att kunna hittas.
Så varför detta hemlighetsmakeri med antydningar hela tiden?
Är de begravda redan? När? Var?

Det är bara en massa rökridåer. Jag ger inte fem öre för dessa fakta. 95% av dem som säger att de har fakta bluffar och när man vill syna deras bluff så antingen pyser de eller gömmer sig bakom en massa ord som de knappastes själva förstår. De ser sin chans att stå på scen och för en gång skull få en känsla av att vara lite viktiga. Patetiskt.
Citera
2018-03-01, 06:41
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:
Att ha ett anonymt forum för diskussion på nätet - men inte tycka att man vill gå ut med information annat än via pm är onekligen jätteskumt.
Att användare tar till pm för att informera varandra och fortsätta intressanta diskussioner som inte berör ämnet för tråden är fullt rimligt. Likaså om någon vill posta något innan den stipulerade tiden efter registrerat konto tillåter postning.

Men att ha info som i allra högsta grand är topik - men förmedla denna endast via pm som man inte vill att det läggs ut - är onekligen rätt skumt.
Man vill tydligen vinkla och påverka denna tråd-diskussion - men bara i smyg.
Varför???

Det är ju bara att registrera ett konto och själv bidra anonymt med informationen när postning blir tillåten efter några dygn. Om man redan har ett FB konto är det ju tillåtet att ha flera så länge man inte postar med olika i samma tråd.
Enda orsaken till att man gör så torde vara att man inte vill stå - ens anonymt - för det man påstår. Man vill inte ha följdfrågor - vilka man naturligtvis inte är tvungen att besvara. Man vill antagligen inte heller ställas till svars när informationen inte visar sig stämma.

Jag tycker också att det är synnerligen fånigt (och bäääbisaktigt som någon skrev) att hålla på med info om trådämnet på pm. Antigen lägger man ut ett pm man fått direkt efter att frågat varför pm-avsändaren inte postar själv - eller så får man nog förutsätta att det är fejk.

Edit: även jag har fått pm om sakförhållanden från någon som påstår sig vara insatt. Men jag har utgått från att detta inte är av värde att förse en tråd med, eftersom jag inte trott på det.
Vill pm-aren att det ska ut i tråden får hen göra det själv.
Pm skitar faktiskt ner tråden - se bara på all info som kommit ut om OH och HB och ev sjukdomar kring barnen. I brist på info kastar vi oss över detta - hälften sväljer och andra hälften avfärdar - och så träter vi om det.

Problemet är ju att man inte kan outa källan till Pm´et.Då har man ju i princip namngett den som
lämnat infon.Det är ju katastrof för familjen och uppgiftslämnaren.Det måste förstås !
Citera
2018-03-01, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert
Problemet är ju att man inte kan outa källan till Pm´et.Då har man ju i princip namngett den som
lämnat infon.Det är ju katastrof för familjen och uppgiftslämnaren.Det måste förstås !

Problemet är egentligen att det inte har kommit några PM som styrker att pappan var narcissist och MÖRDARE samtidigt som barnen var friska som nötkärnor, hade så varit fallet så hade det varit helt i sin ordning och trovärdigt till 100%
Citera
2018-03-01, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Du glömde att du påstått att båda barnen fått diagnosen ME av ett av de större sjukhusen i landet.
Jag får för mig att agendan kan vara att marknadsföra diagnosen för att sedan tacksamt ta emot hjälpsökande barn som lagts i mörka rum med en evig dom: inget liv.

Du menar att Frank.Enstein reggade sig på flashback 2002 för att när tillfället dyker upp, kunna marknadsföra diagnosen ME för att sedan tacksamt ta emot hjälpsökande barn som lagts i mörka rum med en evig dom:inget liv.

Vilken djävulsk och utstuderad plan!
Citera
2018-03-01, 07:47
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Tanken är fullt möjlig, säger inte emot.

Det enda som blir lite märkligt är om polisens upphittade självmordsbrev innehöll text om att föräldrarna hade gjort detta i samförstånd. Med text som "vi har..." , "vi ville..", "vi såg inte.." - då får man ju skriva om texten i hela brevet.

Det enda som talar emot att OH iscensatt katastrofen på eget bevåg, är i mitt tycke, tidpunkten. Att OH var på väg att få sin hett efterlängtade proffesur inom kort och alltså såg till att dö utan att ha hunnit få den. Tror han var rätt intresserad av att få tituleras proffesor innan han dog.
Mitt fetade.
Jag menar att Hanna i så fall förberett ett gemensamt självmordsbrev som hon själv skrivit under. Bara för Oskar att plita dit sin signatur bredvid hennes.
Citera
2018-03-01, 08:01
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert

Du menar, ungefär som källskyddet på en tidning?

Då kan jag meddela att på tidningar kan man inte vidarebefordra skvaller utan vidare, och att verifiera källans information är nödvändigt, annars får ansvarig utgivare sitta i sinkabirum.

I det här fallet utkrävs ungefär samma ansvar av de som förmedlar PM, fast på Flashbackvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in