2018-03-01, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej, det stämmer - återigen - vi vet nästan ingenting efter nästan två månader.

För länge sedan blev anhöriga till mig utsatta för mordförsök, förövaren fångades in och dömdes. Det finns en tråd som jag följde men aldrig postade i. Ibland var tråden väldigt snett ute, men på slutet lades allt korrekt på plats även i tråden.

Frågan är väl om vi någonsin kommer dit här. Detta påverkar dock många fler som också till viss del känner till korrekta sakförhållanden. Tycker att de borde tala ut om inte annat för att stoppa felaktig hemsk ryktesspridning. Kanske hade inblandade i mitt fall ovan gjort det till slut om felaktiga ryckten hade fortsatt florera.
Man ska nog inte tro att folk vet att det roterar rykten i Flashback eller att man vet att forumet ens finns. Bara för att forumet nämnts i media nångång så innebär inte det att folk ens kikar in. Jag hade inte gjort det för nåt år sen. Blev aktiv först i maj 2017 även om jag varit medlem i några år. Så hade detta hänt mig är det det sista jag gjort. Framför allt om jag fått svar från polisen, vilket jag är ganska säker på att de anhöriga fått. De går vidare nu.
Citera
2018-03-01, 10:13
Medlem
[quote=arcenciels|63373118]
Citat:
Ursprungligen postat av Rakhoger

Någon/några gång/-er mellan 1992-1997 stötte jag på ett fiolspelande tvillingpar som jag är rätt säker på att de hette Hanna & Katarina Brenton!

Var hon liten, blond och söt?
Citera
2018-03-01, 10:22
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man ska nog inte tro att folk vet att det roterar rykten i Flashback eller att man vet att forumet ens finns. Bara för att forumet nämnts i media nångång så innebär inte det att folk ens kikar in. Jag hade inte gjort det för nåt år sen. Blev aktiv först i maj 2017 även om jag varit medlem i några år. Så hade detta hänt mig är det det sista jag gjort. Framför allt om jag fått svar från polisen, vilket jag är ganska säker på att de anhöriga fått. De går vidare nu.

Det finns ju väldigt många fler som sannolikt vet korrekta fakta än bara anhöriga. De har nog som du säger fullt upp med att orka gå vidare, men andra - skolkamrater, grannar, kollegor skulle ju kunna berätta.
Citera
2018-03-01, 10:26
Medlem
Citat:
Det finns ju väldigt många fler som sannolikt vet korrekta fakta än bara anhöriga. De har nog som du säger fullt upp med att orka gå vidare, men andra - skolkamrater, grannar, kollegor skulle ju kunna berätta.
Grannarna vet inget alls. Så vitt jag vet. Känner en som bor nära. Inget har sipprat ut till grannarna.
Citera
2018-03-01, 10:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Grannarna vet inget alls. Så vitt jag vet. Känner en som bor nära. Inget har sipprat ut till grannarna.

Det tycker jag faktiskt är förfärligt dåligt av polisen att inte informera bättre lokalt.

Om det begås ett dubbelmord på två barn i huset bredvid vill man ju ha mer information - inte bara att förövaren är oskadlig gjord! Det räcker inte.
Små barn som man kanske sett leka i poolen, gungat, plockat blommor, gått till skola plötsligt mördade bägge två. Det är ju ett jättetrauma för det lilla samhället och alla grannar.
Citera
2018-03-01, 10:51
Medlem
Citat:
Det tycker jag faktiskt är förfärligt dåligt av polisen att inte informera bättre lokalt.

Om det begås ett dubbelmord på två barn i huset bredvid vill man ju ha mer information - inte bara att förövaren är oskadlig gjord! Det räcker inte.
Små barn som man kanske sett leka i poolen, gungat, plockat blommor, gått till skola plötsligt mördade bägge två. Det är ju ett jättetrauma för det lilla samhället och alla grannar.

Det kan vara så att grannarna fått information, men att t o m min bekanting absolut INTE vill springa med "skvaller". Dvs de sluter sig. Och det är inte alls ovanligt att man gör det i så små samhällen. Själv rör jag mig inte i Bjärred i vardagslag. Men polisen har nog inte någon plikt att informera kreti och pleti, dvs ett helt samhälle. Ofta kan det vara så att man informerar de anhöriga, och DE får besluta vilka som skall informeras. Det är ett knepigt fall detta. Ganska delikat med tanke på HUR det hela gått till, VARFÖR man gjorde som man gjorde, att släppa info utan alla snaskiga detaljer. Det gäller att ha fingertoppskänsla.
Citera
2018-03-01, 11:06
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det kan vara så att grannarna fått information, men att t o m min bekanting absolut INTE vill springa med "skvaller". Dvs de sluter sig. Och det är inte alls ovanligt att man gör det i så små samhällen. Själv rör jag mig inte i Bjärred i vardagslag. Men polisen har nog inte någon plikt att informera kreti och pleti, dvs ett helt samhälle. Ofta kan det vara så att man informerar de anhöriga, och DE får besluta vilka som skall informeras. Det är ett knepigt fall detta. Ganska delikat med tanke på HUR det hela gått till, VARFÖR man gjorde som man gjorde, att släppa info utan alla snaskiga detaljer. Det gäller att ha fingertoppskänsla.

Instämmer! Svårt känsligt fall.
Tycker bara egentligen att man från samhällets sida inte riktigt bemästrat detta med fingertoppskänsla inför chockad och frågande omgivning. Polisen bara lägger locket på, vilket ju är det allra lättaste och tar minst tid och kraft för polisen. Hur omgivningens frågor och funderingar bemästras verkar polisen inte riktigt bry sig om, inte deras bord så att säga.
Citera
2018-03-01, 11:22
Medlem
Citat:
Instämmer! Svårt känsligt fall.
Tycker bara egentligen att man från samhällets sida inte riktigt bemästrat detta med fingertoppskänsla inför chockad och frågande omgivning. Polisen bara lägger locket på, vilket ju är det allra lättaste och tar minst tid och kraft för polisen. Hur omgivningens frågor och funderingar bemästras verkar polisen inte riktigt bry sig om, inte deras bord så att säga.
Hade nån av föräldrarna överlevt, så hade vi fått veta en hel del. Men inte allt ändå kanske, med tanke på att det är barn det handlar om. I ex.vis Bobby-fallet var förövarna ett par fruktansvärda människor, som misshandlade Bobby under lång tid. Där fanns det inga föräldrar att skydda med tanke på brottets art. Bobby behövde få upprättelse med tanke på den långvariga vanskötseln och misshandeln. Stackars unge . I Bjärredfallet verkar det vara två välartade barn, två förtvivlade föräldrar. Här tror jag helt enkelt det inte polisen anser att det är nödvändigt att ge allmänheten insyn i ärendet. I Yara-fallet, även det en fruktansvärd misshandel- och vanskötselhistoria, behövde barnet få rejäl upprättelse och vårdnadshavarna fick schavottera - vilket de verkligen skulle.

Fan, det är svårt det här. Men jag känner nånstans att OM polisen lägger locket på, så är det inte helt fel - helt beroende på vad de får/fått fram. En stor sak är ju också att föräldrarna i det här fallet är döda, och så vitt vi vet inte ett par misshandlande föräldrar som hatade barnen.

Jag tror jag svamlar lite ovan - men menar ju vad jag säger. Det här fallet har tagit hårt på mig. Jag bor nära där det hände och hör lite snack. Men samma snack som går här i Flashback så det finns inget att vidarebefordra. De som verkligen vet något, säger inget.
Citera
2018-03-01, 12:36
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Men de vet vad som har hänt i stora drag och är väldigt undrande och oroliga, åtminstone det har ju framkommit i media.
Citat:
Ja kanske...
Men skulle hon inte väntat på honom för att se att han gjorde det eller haft möjlighet att övertala honom??
Varför skulle hon det?
Hon tänkte väl att han fick ringa polisen om han ville och vågade - eller följa dem i döden och inte avslöja henne som ensam mördare.
(Om Hanna var ensam GM men förberett ett gemensamt brev, alltså.)
Citera
2018-03-01, 12:43
Medlem
Citat:

Varför skulle det vara ett "jättetrauma" för omgivningen? Och vad ska polisen informera om, på vilken detaljnivå så att säga, för att det ska bli mindre jättetraumatiskt?
Senast redigerad av HalHandyman 2018-03-01 kl. 12:53.
Citera
2018-03-01, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Men de vet vad som har hänt i stora drag och är väldigt undrande och oroliga, åtminstone det har ju framkommit i media.

Det är ganska längesedan det kom ut någon överhuvudtaget. Några oroliga grannar har inte synts till i media på väldigt många veckor.
Citera
2018-03-01, 12:56
Medlem
Citat:
Det är ganska längesedan det kom ut någon överhuvudtaget. Några oroliga grannar har inte synts till i media på väldigt många veckor.
Vad ska de vara oroliga för, att familjen går igen? Då får de väl ringa Caroline Giertz så löser det sig nog. Möjligen kan de vara oroliga för marknadsvärdet på deras hus om Bjärred får dåligt rykte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in