2018-03-01, 13:43
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ta wish som exempel, hur många säljare / suppliers har wish ? Det är ju inte wish som är exportör ?
Tror du seriöst att kanske 10.000 kinesiska säljare skulle ansöka om svenskt momsregistrering ?
+ i 25 ytterligare eu länder som dom säljer till.
Annars måste du ändra wish businessmodel. Eller ändra momslagstiftningen i EU.

Jag är mycket väl medveten om att det inte är wish som är säljaren så sätt, de kan dock fortfarande se till att momsen betalas i kassan och pengarna automatisk skickas till ett konto hos tullverket/skatteverket. Sedan får säljaren en streckkod eller liknade som de kan sätta på paketet som visar att momsen är betald. Ingen extra hantering krävs ifrån postnord. Detta är fullt teknisk möjligt, och är en mycket bättre lösning om man verkligen vill få in momsen, frågan är bara om viljan finns.

Eller så kan man göra så som man gör med all annan inrikeshandel, att man gör stickkontroller.
Senast redigerad av ulvvf 2018-03-01 kl. 13:47.
Citera
2018-03-01, 13:44
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Tja Norge, USA samt ett tredje land lyckades med att få in ett undantag för sina länder på UPU 2016.
Undantaget gällde just "flygfrakter om jag inte missminner mig.
Vad var Sverige någonstans i frågan om undantaget?

Sedan: Vi i Sverige bestämmer över vårt land - inte UPU!

Klart sverige kan lämna UPU, men vem skall dela ut svensk post i Canada, Uruguay,
Serbien och Vietnam om vi inte har avtal med andra länders postmyndigheter ?

Jag har inte tillgång till några UPU dokument jag vet bara i grova drag vad man diskuterar och att
förändringar går långsamt som fan.
Citera
2018-03-01, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Klart sverige kan lämna UPU, men vem skall dela ut svensk post i Canada, Uruguay,
Serbien och Vietnam om vi inte har avtal med andra länders postmyndigheter ?

Jag har inte tillgång till några UPU dokument jag vet bara i grova drag vad man diskuterar och att
förändringar går långsamt som fan.
Vi i Sverige delar inte ut post i Kanada etc.
Det räcker att vi betalar dem för det som de producerar till deras pris på tjänsten.

Tänk så svårt?
Citera
2018-03-01, 13:49
Medlem
mina3grabbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Konsumentköplagen gäller inte vid import av varor
Momsregeln och avgiften på 125:- har alltid tillämpats från varor utan för EU som USA t.ex. så det finns nog stöd för den i lagen.

Jag tror nog i alla fall att du har helt fel angående import från USA. På 90-talet fanns det en friregel på 25 dollar. Jag hndlade mycket av flera säljare i USA och betalade aldrig någon avgift. Paketen hade alltid ett värde av 23 till 24 dollar tack var snälla säljare.
Citera
2018-03-01, 13:51
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Ja Sverige hamnar på den svarta listan, vilket var väntat. Regeringen springer företagens vägar och vill på vanligt kommunistiskt vis tvinga folk att köpa produkter som enbart importeras av Svenska företag.

Detta betyder att vi i Sverige går miste om allt som företagen inte vill ta hem.

Jag själv har beställt exotiska elektronik kretsar vilka inte finns att handla någonstans i Europa eller USA, Detta då kineserna köpte upp stora lager i väst av "omoderna" komponenter och lagerförde dessa för att sälja som reservdelar.. Så nu är det omöjligt att reparera äldre saker då Sverige inte längre har tillgång till dem.

Fick en avi från postnord.. EN liten men viktig krets jag betalat 0,99 engelska pund för (ca 12 kr) ligger i paketet.. Paketet är litet A5 och väger under 20 gram.

För detta vill postnord ha 100 kr i avgift Sedan tillkommer tull på 126 kr (varför 126 för en krets värd 12 ? fattar inget) Sedan lägger man till Moms på hela summan 126+100 x1,25 totalt 282 kr

Finns ingen information på avin om vem som skickat eller vad paketet innehåller.. Avsändare Ju-Yang

Letat på Ebay efter denna i mina beställningar med personen/avsändaren existerar inte så det är förmodligen någon på mail företaget inte E-bays användare. Så jag kan omöjligt verifiera att det verkligen är MITT paket.

Så nu börjar problemen med kina försändelserna. Tack Sverige.

Ps Hur räknas tullavgiften ut på ett värde på 12 kronor ?

Verkar som de tar 12 kr x 10 (120 kr) Skall en tullavgift verkligen vara 10 ggr en saks värde ?
Vad händer om jag beställer en bil för 200 000 ? Måste jag då betala 2 miljoner i tullavgift ?

Tog posten 100kr plus moms och inte 75 så är det enligt gamla systemet...

75 är väl inkl moms?
Citera
2018-03-01, 13:59
Medlem
Dom har inte råd att leverera paketen efter nuvarande priser men har råd att anställa en massa nytt folk, jojo det känns ju rimligt. Men passa på ni, i höst blir det regeringsskifte och då hoppas jag SD kommer att ge er en näsknäpp som heter duga. Regeringen är allt bra desperata nu så här i slutskedet av en maktgalen komplott som förstört hela landet, men snart kommer det vända.

Hoppas folk passar på att lobba för fri handel med icke EU-länder nu, SD är väl enda partiet som är lyhörda för något sådant.
Citera
2018-03-01, 14:03
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue

Fick en avi från postnord.. EN liten men viktig krets jag betalat 0,99 engelska pund för (ca 12 kr) ligger i paketet.. Paketet är litet A5 och väger under 20 gram.

För detta vill postnord ha 100 kr i avgift Sedan tillkommer tull på 126 kr (varför 126 för en krets värd 12 ? fattar inget) Sedan lägger man till Moms på hela summan 126+100 x1,25 totalt 282 kr

Finns ingen information på avin om vem som skickat eller vad paketet innehåller.. Avsändare Ju-Yang

Letat på Ebay efter denna i mina beställningar med personen/avsändaren existerar inte så det är förmodligen någon på mail företaget inte E-bays användare. Så jag kan omöjligt verifiera att det verkligen är MITT paket.

Så nu börjar problemen med kina försändelserna. Tack Sverige.

Ps Hur räknas tullavgiften ut på ett värde på 12 kronor ?

Verkar som de tar 12 kr x 10 (120 kr) Skall en tullavgift verkligen vara 10 ggr en saks värde ?
Vad händer om jag beställer en bil för 200 000 ? Måste jag då betala 2 miljoner i tullavgift ?

Någon måste ha tolkat värdet som står på etiketten fel. Kineserna skriver ibland 2.000 när de menar 2 $.

Ring till PostNords kundtjänst och fråga. Fast det är inte alltid lätt att komma fram där.
Citera
2018-03-01, 14:13
Medlem
kimdah2002s avatar
Om det nu var all handel från Wish som utlöste momspålägget + avgiften från Kina så kan man intressant notera att Wish inte är ett Kinesiskt företag utan från USA.

Huvudkontoret ligger i San Francisco i USA och det grundades 2011 av Peter Szulczewski (CEO) och Danny Zhang (CTO), som tidigare jobbat som programmerare på Google och Yahoo

Grattis säger vi till dom som idag är dollarmiljardärer på sin ide att utnyttja lågbetalda överarbetade arbetare i Kina för att kränga mobilskal till hela världen med subventionerad frakt :-)
Citera
2018-03-01, 14:20
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Dom har inte råd att leverera paketen efter nuvarande priser men har råd att anställa en massa nytt folk, jojo det känns ju rimligt. Men passa på ni, i höst blir det regeringsskifte och då hoppas jag SD kommer att ge er en näsknäpp som heter duga. Regeringen är allt bra desperata nu så här i slutskedet av en maktgalen komplott som förstört hela landet, men snart kommer det vända.

Hoppas folk passar på att lobba för fri handel med icke EU-länder nu, SD är väl enda partiet som är lyhörda för något sådant.

SD (eller något annat parti) har mig veterligen inte tagit någon ställning emot detta
Citera
2018-03-01, 14:23
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mina3grabbar
Jag tror nog i alla fall att du har helt fel angående import från USA. På 90-talet fanns det en friregel på 25 dollar. Jag hndlade mycket av flera säljare i USA och betalade aldrig någon avgift. Paketen hade alltid ett värde av 23 till 24 dollar tack var snälla säljare.
Jag minns när det var 7$ som var gränsen när man handlade i Internets barndom sedan börjades det fuskas med det och vad man än handlade skrevs värdet alltid ned så man klarade just 7$ p.g.a det utbredda fusket så togs fribeloppet bort och man införde en avgift på 125:-

Just det här med att ha ett fribelopp uppmanar ju till fusk med värdet som anges på paketet då är det bättre att ha 0 i fribelopp, alltid moms och en låg administrativ avgift så vet alla vad som gäller.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-01 kl. 14:26.
Citera
2018-03-01, 14:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Jag minns när det var 7$ som var gränsen när man handlade i Internets barndom sedan börjades det fuskas med det och vad man än handlade skrevs värdet alltid ned så man klarade just 7$ p.g.a det utbredda fusket så togs fribeloppet bort och man införde en avgift på 125:-

Just det här med att ha ett fribelopp uppmanar ju till fusk med värdet som anges på paketet då är det bättre att ha 0 i fribelopp, alltid moms och en låg administrativ avgift så vet alla vad som gäller.

Snarare är det bättre att sätta momsen till 0kr. Varför ska vi ha denna kostsamma administration, vad tillför den egentligen annat än att skydda svenska handlare som tar ut ockerpriser?

Uteblivna skatteintäkter kan man ta in genom att justera inkomstskatten så att det blir skatteneutralt om man vill det.
Citera
2018-03-01, 14:42
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Snarare är det bättre att sätta momsen till 0kr. Varför ska vi ha denna kostsamma administration, vad tillför den egentligen annat än att skydda svenska handlare som tar ut ockerpriser?

Uteblivna skatteintäkter kan man ta in genom att justera inkomstskatten så att det blir skatteneutralt om man vill det.
Ja momsen var ju en tillfällig skatt från början så visst jag är för att ta bort momsen helt på samtliga varor och tjänster det skulle man tjäna på hanteringsmässigt i alla led.

När man ändå håller på så tycker jag att alla skall betala lika mycket i skatt oavsett hur mycket man tjänar det hade varit mycket enklare att bestämma att alla skulle betala in 200.000kr i skatt varje år och sedan fick man bestämma själv över de pengar man tjänar utöver det. Inga avdrag eller undantag det skulle minska administrationen för skatt till 0 och eliminera allt fusk och alla skulle bli glada och nöjda :-)

Man skulle även kunna ta bort bensinskatten, vägskatten, biljettpriser på buss och tåg samt ersätta det med en fast transportskatt på 25.000 kr som man betalade en gång om året så fick man köpa oskattad bensin köra på vägar, åka buss, tåg och färja gratis, det skulle minska kostnaderna också

Fler bra förslag vi kan förmedla till politikerna inför årets val ???
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-01 kl. 14:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in