2018-03-01, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av righthererightnow
Detta är något jag instämmer med, sättet på dessa avgifter införts är helt orimligt.

"Framförallt borde kunderna ha fått betydligt större framförhållning när det gäller nya regler och avgifter så man hunnit anpassa sig till dem. Det är helt orimligt att en konsument inte vet vad avgifterna kommer att bli redan när man gör sitt köp."

"Den lösning Postnord nu valt att införa med mycket kort varsel känns helt orimlig och rättsosäker för den enskilde. Vi är förvånade över att inte regeringen agerat. Retroaktiva bestämmelser och avgifter är inte värdigt ett rättssamhälle."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/0ErXp0/orimligt-att-straffa-kinapaket-postnord
Det som är intressant även är att de fyra riksdagsledamöterna (M) vill utreda lagstadgat fribelopp på 22 Euro för postförsändelser kommande från utanför EU.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-01 kl. 11:48.
Citera
2018-03-01, 11:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Vad menar du med det jag svarar på dina frågor men argumenten verka inte gå fram...

1. Vi är överrens om att vi måste betala moms om varor vi importerar
2. Vi är överrens om att alla länder utanför EU skall hanteras på samma sätt för likvärdig konkurrens.
3. Vi är överrens om att UPU har en lösning på problemet om alla använder ePackage eller eParsel för att hantera varubrev

Det jag menar är precis det jag skrev. Vi påtalar tokigheter som du skriver och då svarar du med ett inlägg som inte har något med det som skrevs att göra, och detta beteende är återkommande från dig. Te.x. just det att denna ändring varit känt i flera månader som du påstod. Detta är förstås felaktigt eftersom ändringen beslutades i februari, innan dess var det lobbying från PostNords sida att att volymerna måste ned.

Angående det du skriver nu i detta inlägg som inte har något med detta att göra så finns det invändningar mot det också.

1. Om jag åker till Kina och köper varor där som jag tar hem bör givetvis inte svensk moms utgå. Jag har köpt varan i Kina och det beskattas i Kina enligt kinesiska regler. Om vi fokuserar på import vid beställningar on line där köparen befinner sig i Sverige men säljaren finns i Kina så är det heller ingen självklarhet att det måste vara så att skatt ska utgå enligt det land där köparen befinner sig. Visserligen säger dagens regler det men detta kan mycket väl diskuteras.

2. Se ovan.

3. Det vet jag inte men med tanke på hur mycket tokigheter du kommer med så utgår jag inte från att du har rätt.
Citera
2018-03-01, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det jag menar är precis det jag skrev. Vi påtalar tokigheter som du skriver och då svarar du med ett inlägg som inte har något med det som skrevs att göra, och detta beteende är återkommande från dig. Te.x. just det att denna ändring varit känt i flera månader som du påstod. Detta är förstås felaktigt eftersom ändringen beslutades i februari, innan dess var det lobbying från PostNords sida att att volymerna måste ned.

Angående det du skriver nu i detta inlägg som inte har något med detta att göra så finns det invändningar mot det också.

1. Om jag åker till Kina och köper varor där som jag tar hem bör givetvis inte svensk moms utgå. Jag har köpt varan i Kina och det beskattas i Kina enligt kinesiska regler. Om vi fokuserar på import vid beställningar on line där köparen befinner sig i Sverige men säljaren finns i Kina så är det heller ingen självklarhet att det måste vara så att skatt ska utgå enligt det land där köparen befinner sig. Visserligen säger dagens regler det men detta kan mycket väl diskuteras.

2. Se ovan.

3. Det vet jag inte men med tanke på hur mycket tokigheter du kommer med så utgår jag inte från att du har rätt.

Om du åker till Kina och handlar varor så har du betalat skatt för varor i Kina. Sedan finns det bestämmelser för hur mycket du får handla för och ta in i Sverige.

Handlar du på nätet utanför EU betala du ingen skatt på varan. Vilket innebär att när varan kommer till Sverige får du betala svensk moms om varan fastnar i tullen.

Visst kan detta diskuteras, men frågan är om vi kommer till en lösning.
Citera
2018-03-01, 12:30
Medlem
kickikotts avatar
Ja Kimdahl förstör tråden...
Citera
2018-03-01, 12:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Om du åker till Kina och handlar varor så har du betalat skatt för varor i Kina. Sedan finns det bestämmelser för hur mycket du får handla för och ta in i Sverige.

Handlar du på nätet utanför EU betala du ingen skatt på varan. Vilket innebär att när varan kommer till Sverige får du betala svensk moms om varan fastnar i tullen.

Visst kan detta diskuteras, men frågan är om vi kommer till en lösning.

Det jag ville belysa var att dagens synsätt inte är ett självklart synsätt utan mycket väl kan ifrågasättas. Sedan har jag inga förhoppningar om att alla ska komma fram till samma önskade målbild, det brukar aldrig ske inte minst eftersom någon alltid gynnas av den nuvarande modellen.

Däremot kan ändrat beteende tvinga fram andra synsätt/regler på sikt även om olika intressenter försöker motarbeta det. Ett ändrat beteende som ökad global handel över internet kan leda till den slutsatsen att moms är något förlegat som helt borde avskaffas. Jag har redan kommit till den slutsatsen själv eftersom det finns betydligt effektivare sätt att driva in samma skattepengar, ta ut motsvarande skatt direkt som löneskatt t.ex. Vad är det egentligen man vill uppnå för skillnad genom att ha moms istället för denna lösning och är det värt den extra administrationen det medför?
Citera
2018-03-01, 13:01
Medlem
ulvvfs avatar
Detta är ingen fraktavgift, men om man nu är så orolig över vad alla dessa subventionerade brev kostar svenska skattebetalare, bör man väl vara minst lika orolig för vad dessa nya hanteringar kommer innebära i merkostnader för svenska samhället. Dessa nya adminavgifter betalar inte själva fraktkostnaden utan de nya merkostnaderna.

Sedan angående att de går miste om flera 100 miljoner i momspengar (det är väl inte så jätte mycket i sammanhanget). Grejen är ju att om folk ska betala 75 kr för få sin vara för 10kr, så kommer de inte hämta ut den, så därför får staten ändå inte in momsen som de säger sig ha gått miste om.

Om man var ute efter momsen, så skulle det vara 100 gånger bättre om man tog ut momsen direkt på de stora sajterna istället och kunde skippa avgiften helt och hållet. Gör man det på alla de stora sajterna så skulle typ 99% av alla betala momsen.

Jag tror att detta främst handlar om att döda handeln, för gynna svenska storföretag. De såg nog detta som ett hot helt enkelt.

Jag undra om inte indirekt wish utlöste detta. Innan wish så handlade inte alls lika många ifrån kina, även om möjligheterna till att göra det var lika stora. Postnord och staten ansåg väl det då att volymerna var mer under kontroll, inget större hot emot de svenska marknaden att några få procent av svenskarna handlade ifrån kina. Men när wish kom och satsade på den svenska marknade så blev det en explosionsartad utveckling som inte verkade ha något slut och som började växa upp till ett hot emot svenska företag. Det ironiska är att jag tycker wish är den absolut sämsta sidan av alla stora kinasajter, bara faktumet att man måste registrera sig för få se varorna är ju bara kasst. Men det var kanske wish som dödade marknaden indirekt då de lyfte upp ögonen på för många svenskar att de enkelt kan köpa saker direkt ifrån kina för en bråkdel av summan som de betalar hemma i sverige.
Citera
2018-03-01, 13:13
Medlem
kickikotts avatar
Ja, ULvvf: Tycker du gör en bra analys!
Det som även bidragit till den närmasy panikartade reaktionen, med ett införande som lämnar all vett och sans borta, är att SVT fick för sig att börja "granska" Kinapaketen och började ställa obekväma frågor till Posten, Tullen och Magdalena Andersson, Sen hängde flera medier på, bla SVD med artiklar om hur hemskt detta var...
Citera
2018-03-01, 13:19
Medlem
Nu börjar det med att kineser slutar att sälja till Sverige.

http://www.bilddump.se/bilder/20180301131630-83.254.14.241.jpeg
Citera
2018-03-01, 13:28
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Fråga din regering om svar, den har beslutet om Kinas status.

Passar inte galoscherna så kan man alltid flytta, eller hur var det du sa tidigare till en annan "postare"?

Sverige har en röst i Universal Post Union. Vad får dej att tro att regeringen har bestämt detta ?
Vårt inflytande i UPU är blygt sagt MYCKET begränsat.
Citera
2018-03-01, 13:35
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf

Om man var ute efter momsen, så skulle det vara 100 gånger bättre om man tog ut momsen direkt på de stora sajterna istället och kunde skippa avgiften helt och hållet. Gör man det på alla de stora sajterna så skulle typ 99% av alla betala momsen.

Ta wish som exempel, hur många säljare / suppliers har wish ? Det är ju inte wish som är exportör ?
Tror du seriöst att kanske 10.000 kinesiska säljare skulle ansöka om svenskt momsregistrering ?
+ i 25 ytterligare eu länder som dom säljer till.
Annars måste du ändra wish businessmodel. Eller ändra momslagstiftningen i EU.
Citera
2018-03-01, 13:35
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marc-80
Nu börjar det med att kineser slutar att sälja till Sverige.

http://www.bilddump.se/bilder/20180301131630-83.254.14.241.jpeg

Ja Sverige hamnar på den svarta listan, vilket var väntat. Regeringen springer företagens vägar och vill på vanligt kommunistiskt vis tvinga folk att köpa produkter som enbart importeras av Svenska företag.

Detta betyder att vi i Sverige går miste om allt som företagen inte vill ta hem.

Jag själv har beställt exotiska elektronik kretsar vilka inte finns att handla någonstans i Europa eller USA, Detta då kineserna köpte upp stora lager i väst av "omoderna" komponenter och lagerförde dessa för att sälja som reservdelar.. Så nu är det omöjligt att reparera äldre saker då Sverige inte längre har tillgång till dem.

Fick en avi från postnord.. EN liten men viktig krets jag betalat 0,99 engelska pund för (ca 12 kr) ligger i paketet.. Paketet är litet A5 och väger under 20 gram.

För detta vill postnord ha 100 kr i avgift Sedan tillkommer tull på 126 kr (varför 126 för en krets värd 12 ? fattar inget) Sedan lägger man till Moms på hela summan 126+100 x1,25 totalt 282 kr

Finns ingen information på avin om vem som skickat eller vad paketet innehåller.. Avsändare Ju-Yang

Letat på Ebay efter denna i mina beställningar med personen/avsändaren existerar inte så det är förmodligen någon på mail företaget inte E-bays användare. Så jag kan omöjligt verifiera att det verkligen är MITT paket.

Så nu börjar problemen med kina försändelserna. Tack Sverige.

Ps Hur räknas tullavgiften ut på ett värde på 12 kronor ?

Verkar som de tar 12 kr x 10 (120 kr) Skall en tullavgift verkligen vara 10 ggr en saks värde ?
Vad händer om jag beställer en bil för 200 000 ? Måste jag då betala 2 miljoner i tullavgift ?
Senast redigerad av Milldue 2018-03-01 kl. 13:41.
Citera
2018-03-01, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Sverige har en röst i Universal Post Union. Vad får dej att tro att regeringen har bestämt detta ?
Vårt inflytande i UPU är blygt sagt MYCKET begränsat.
Tja Norge, USA samt ett tredje land lyckades med att få in ett undantag för sina länder på UPU 2016.
Undantaget gällde just "flygfrakter" om jag inte missminner mig.
Vad var Sverige någonstans i frågan om undantaget?

Sedan: Vi i Sverige bestämmer över vårt land - inte UPU!
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-01 kl. 13:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in