Citat:
Ursprungligen postat av
Marc-80
Ja Sverige hamnar på den svarta listan, vilket var väntat. Regeringen springer företagens vägar och vill på vanligt kommunistiskt vis tvinga folk att köpa produkter som enbart importeras av Svenska företag.
Detta betyder att vi i Sverige går miste om allt som företagen inte vill ta hem.
Jag själv har beställt exotiska elektronik kretsar vilka inte finns att handla någonstans i Europa eller USA, Detta då kineserna köpte upp stora lager i väst av "omoderna" komponenter och lagerförde dessa för att sälja som reservdelar.. Så nu är det omöjligt att reparera äldre saker då Sverige inte längre har tillgång till dem.
Fick en avi från postnord.. EN liten men viktig krets jag betalat 0,99 engelska pund för (ca 12 kr) ligger i paketet.. Paketet är litet A5 och väger under 20 gram.
För detta vill postnord ha 100 kr i avgift Sedan tillkommer tull på 126 kr (varför 126 för en krets värd 12 ? fattar inget) Sedan lägger man till Moms på hela summan 126+100 x1,25 totalt 282 kr
Finns ingen information på avin om vem som skickat eller vad paketet innehåller.. Avsändare Ju-Yang
Letat på Ebay efter denna i mina beställningar med personen/avsändaren existerar inte så det är förmodligen någon på mail företaget inte E-bays användare. Så jag kan omöjligt verifiera att det verkligen är MITT paket.
Så nu börjar problemen med kina försändelserna. Tack Sverige.
Ps Hur räknas tullavgiften ut på ett värde på 12 kronor ?
Verkar som de tar 12 kr x 10 (120 kr) Skall en tullavgift verkligen vara 10 ggr en saks värde ?
Vad händer om jag beställer en bil för 200 000 ? Måste jag då betala 2 miljoner i tullavgift ?