2018-03-12, 08:55
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Att fylla upp korgen med varor från olika försäljare kan bli "dyrt" i framtiden så där får man nog tänka om lite, bättre att försöka hitta en säljare som har flera av de varor man vill ha och beställa där även om han är någon dyrare per vara så tjänar man igen det på att man bara behöver betala en avgift istället för tre.
Tack kimdah2002,för att du lär mig hur jag skall handla på internet i fortsättningen.
Dina visa ord är som bevingade med guld & hundskit som ett 2in1 schampo.
Citat:
Sen kan man ju tycka att det här med avgift på paketen efter 1/3 kommer ju inte som en överraskning när du får avin utan det kalkylerar man väl in när man lägger beställningen och räknar på vad man skall betala för ett mobilskal t.ex.
Huruvida det kommer som en överraskning eller ej är helt irrelevant.
Poängen är att om du som näringsidkare utför en tjänst som du tar betalt för,
kan jag som köpare kräva att få veta vad jag betalar för.
Problematiken är liksom inte kärnfysik.
Här är reglerna vad en faktura måste innehålla från skatteverket:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.6/321574.html#h-Mangd-omfattning-och-art
Citat:
Mängd, omfattning och art

En faktura ska innehålla uppgift om de omsätta varornas mängd och art. Om det är tjänster som omsatts ska fakturan innehålla uppgift om tjänsternas omfattning och art (11 kap. 8 § 6 ML).

Enligt Skatteverkets uppfattning individualiseras varorna genom den kommersiella beskrivningen eller varans namn. Tjänster individualiseras genom en anteckning om tjänstens typ. Beskrivning kan ske med koder förutsatt att säljaren och köparen har tillgång till kodförklaringen. Beskrivning kan också ske genom en hänvisning till avtal, beställning eller den produktkatalog som sänts till köparen. Beträffande beskrivning av varornas mängd eller tjänsternas omfattning bör ledning kunna hämtas från den praxis som förekommer inom respektive bransch enligt Skatteverkets uppfattning. I detta sammanhang förutsätts att branschpraxis är sådan att utfärdade fakturor inte är alltför knapphändiga vad gäller beskrivningen av varornas mängd eller tjänsternas omfattning.
Kodförklaring till kollinumret?, ja just de...
Verkar som PN bryter mot lagen.
Senast redigerad av dobbelina 2018-03-12 kl. 09:08.
Citera
2018-03-12, 08:56
Medlem
HappyHours avatar
Finns det något sätt att komma runt avgiften smidigt än? Typ att wish etc erbjuder att skriva gåva för några kronor extra eller liknande.
Citera
2018-03-12, 09:01
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatanBaraAtillZ
Knappast, det var aldrig momsen det handlade om utan postens oförmåga att hantera mängderna.
Det var ju inte Postnord som ville ha avgiften utan det var Tullverket som ålade dom att hantera momsen när Magdalena Andersson sa till på skarpen!?

Att hantera momsen gör ju att Postnord får ännu mer arbete istället för mindre, hur tänker du nu?
Citera
2018-03-12, 09:05
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyHour
Finns det något sätt att komma runt avgiften smidigt än? Typ att wish etc erbjuder att skriva gåva för några kronor extra eller liknande.
Jag tror att det enda du uppnår med det är att det kommer att ta mycket längre tid att få dina varor och att du får mailkonversera med Tullverket ett antal vändor för att slutligen få betala avgiften i alla fall :-(
Citera
2018-03-12, 09:07
Medlem
Citat:
Det var ju inte Postnord som ville ha avgiften utan det var Tullverket som ålade dom att hantera momsen när Magdalena Andersson sa till på skarpen!?

Att hantera momsen gör ju att Postnord får ännu mer arbete istället för mindre, hur tänker du nu?

Problemet uppdagades när det stod 600 000 postvagnar och ruttnade i regnet på Arlanda i höstas. Hade de klarar av att dela ut posten utan dröjsmål hade ingen klagat.
Sen får de ju inget för att dela ut dem, så avgiften kommer förbättra på två sätt: de får betalt och mängden minskar drastiskt.
Citera
2018-03-12, 09:10
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Tack kimdah2002,för att du lär mig hur jag skall handla på internet i fortsättningen.
Dina visa ord är som bevingade med guld & hundskit som ett 2in1 schampo.
Huruvida det kommer som en överraskning eller ej är helt irrelevant.
Poängen är att om du som näringsidkare utför en tjänst som du tar betalt för,
kan jag som köpare kräva att få veta vad jag betalar för.
Problematiken är liksom inte kärnfysik.
Här är reglerna vad en faktura måste innehålla från skatteverket:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.6/321574.html#h-Mangd-omfattning-och-art
Kodförklaring till kollinumret?, ja just de...
Verkar som PN bryter mot lagen.
Låt säga att man skall lägga tid på att skanna även kollinummer, hur skall man göra på de 75% av försändelserna som är skickade som brev utan kollinummer?

Min lösning vilket vore enkelt att införa är att man på betalningssidan där man hamnar när man klickar på länken i sms'et även skall lägga in en länk till den inskannade bilen på etiketten. Man kan då själv se vad det står och avgöra vilket paket det är. Vet ej varför dom inte gjort det personen i kundtjänst får ju upp den så...
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-12 kl. 09:12.
Citera
2018-03-12, 09:13
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Problemet uppdagades när det stod 600 000 postvagnar och ruttnade i regnet på Arlanda i höstas. Hade de klarar av att dela ut posten utan dröjsmål hade ingen klagat.
Sen får de ju inget för att dela ut dem, så avgiften kommer förbättra på två sätt: de får betalt och mängden minskar drastiskt.
Det var inte Postnord som klagade det var Magdalena Andersson som vittrade utebliven moms...
Citera
2018-03-12, 09:16
Medlem
Citat:
Det var inte Postnord som klagade det var Magdalena Andersson som vittrade utebliven moms...
Du har fel. Det var en pinsam situation som föranledde reformen.
Citera
2018-03-12, 09:26
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
https://www.breakit.se/artikel/10968/finansminister-magdalena-andersson-ryter-ifran-om-kinapaket

Moms ska enligt svensk lag betalas från första kronan och att många missar att göra det när de köper prylar från Kina innebär att staten förlorar stora pengar. "Det är naturligtvis oacceptabelt", säger Magdalena Andersson till TT.

Tullverket och Postnord satt i måndags i krismöte då myndigheterna är oeniga om vems ansvar det är att driva in momspengar från prylar som beställs från Kina. Nu ryter finansminister Magdalena Andersson ifrån och kräver att Tullverket gör något åt problemet.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-12 kl. 10:09.
Citera
2018-03-12, 09:30
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Låt säga att man skall lägga tid på att skanna även kollinummer, hur skall man göra på de 75% av försändelserna som är skickade som brev utan kollinummer?
Alla försändelser jag har fått genom aliexpress, både paket & brev, har alltid haft
trackingnumret angivet.
Skulle en försändelse sakna detta, eller det är oläsligt,
bör detta förstås vara ett godkänt undantag.
Citat:
Min lösning vilket vore enkelt att införa är att man på betalningssidan där man hamnar när man klickar på länken i sms'et även skall lägga in en länk till den inskannade bilen på etiketten. Man kan då själv se vad det står och avgöra vilket paket det är. Vet ej varför dom inte gjort det personen i kundtjänst får ju upp den så...
Därför PN är skit.

Dock skönt och höra, att det verkar finnas en gnutta logik i ditt tänkande.
Citera
2018-03-12, 09:34
Medlem
Citat:
https://www.breakit.se/artikel/10968/finansminister-magdalena-andersson-ryter-ifran-om-kinapaket
Så vilken text den i länkande artikeln hänvisar du till, citat tack?

Edit: Postarens "kimdah2002" svar är relaterad till följande post:
Citat:
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-12 kl. 09:39.
Citera
2018-03-12, 09:35
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Därför PN är skit.

Dock skönt och höra, att det verkar finnas en gnutta logik i ditt tänkande.
Om det är någon här som jobbar på Postnord så kan dom få min lösning gratis, jag tror den skulle gå att implementera utan speciellt mycket arbete av diverse it konsulter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in