2018-02-28, 22:44
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
När jag lyssnade på presskonferensen uppfattade jag det som att DFS-medlemsavgiften var tänkt till svenskarnas hus.

Det talades om att nån så småningom skulle sitta som nån slags projektledare för att realisera projektet svenskarnas hus. Men medlemsavgiften skulle i princip oavkortat gå till svenskarnas hus.

Det här är nåt helt annat. Det är ekonomiskt bedrägeri.
Jag tror inte de varit så tydliga.

På deras hemsida har de en insamling explicit för Svenskarnas Hus: https://www.detfriasverige.se/ Men vad medlemsavgiften ska användas till har jag inte hört någon specificera.

De har såklart sagt att de vill ha många medlemmar och att de behöver pengar till svenskarnas hus. Men ingen gång kan jag minnas att de sagt att just medlemsavgiften ska gå till huset. Det är väl det folk läser in, men inget som Dan har lovat.

Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
Det är mycket som är luddigt kring det här tycker jag. Finns det någon handlingsplan kring det framtida huset? Vad för slags hus vill man ha? Vad är kraven kring huset så att säga? Det kanske är något som utarbetas med tiden mellan medlemmar och styrelse men jag hade nog velat veta lite mer innan jag gick och blev medlem i något sådant här. Kunnat se en tydligare plan. Det är för löst i kanterna som det är nu.
De verkar själva inte ha så bra koll. På deras hemsida har Dan ändrat det till att Svenskarnas Hus öppnas "senast 2019". Trots att han under presskonferensen sa 2018. Dan har dock missat att informera resten av "styrelsen", så Ingrid sa, utan tvivel i rösten, härom veckan i Palaestra Media att huset öppnas 2018: https://youtu.be/27HeI5QlV1g Ingrid kanske fortfarande är naiv och inte helt med i lögnen som Dan spinner.
Citera
2018-02-28, 22:57
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3

På deras hemsida har de en insamling explicit för Svenskarnas Hus: https://www.detfriasverige.se/ Men vad medlemsavgiften ska användas till har jag inte hört någon specificera.

De har såklart sagt att de vill ha många medlemmar och att de behöver pengar till svenskarnas hus. Men ingen gång kan jag minnas att de sagt att just medlemsavgiften ska gå till huset. Det är väl det folk läser in, men inget som Dan har lovat.

De verkar själva inte ha så bra koll. På deras hemsida har Dan ändrat det till att Svenskarnas Hus öppnas "senast 2019". Trots att han under presskonferensen sa 2018. Dan har dock missat att informera resten av "styrelsen", så Ingrid sa, utan tvivel i rösten, härom veckan i Palaestra Media att huset öppnas 2018: https://youtu.be/27HeI5QlV1g Ingrid kanske fortfarande är naiv och inte helt med i lögnen som Dan spinner.

Jag brukar haka upp mig på detaljer. Kan du leta fram videon från presskonferensen så kan vi korslyssna?
Citera
2018-02-28, 23:04
Medlem
KameradPostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Jag brukar haka upp mig på detaljer. Kan du leta fram videon från presskonferensen så kan vi korslyssna?

https://www.youtube.com/watch?v=fRNgmBpr-XQ&t=4s
Här har du hela presskonferensen.

Angående debatten som nu råder kring ifall huset skulle öppnas 2018 eller 2019 så är målet att huset ska öppna under det nuvarande året och absolut senast vid årsskiftet. Så egentligen är väl just den diskussionen ganska irrelevant.
Citera
2018-02-28, 23:50
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:

Samtidigt har de många medlemmar i DFS (knappt 1000 väl?), så de lär nog kunna mjölka dem ett tag och inte behöva oroa sig för pengar.

Med knappt tusen medlemmar så får man knappt hundra tusen kronor i månaden. Utan att ha följt den där pengaräknaren i detalj på deras hemsida känns det inte som att den har ökat runt hundra tusen kronor per månad i alla fall. Om medlemsavgifter gick dit så borde man ju kunna se i slutet av varje månad att den hoppar upp säg 90 000.

Citat:

Nä, inte jag heller. Och det jag skrev ovan tyder ju på att det går till annat. Oklart vad, medlemspodden, klisterlapparna och "skriften" kanske finansieras därigenom. Samt bokningar av lokaler med mera.
Citera
2018-03-01, 00:41
Medlem
Alt-Kikes avatar
Som jude känner jag igen en annan jude när jag ser hen. [insert merchant meme] Man kan fråga sig varför inte alla donationer och medlemsavgifter i alla affilierade föreningar, poddar och företag går till "svenskarnas hus" först och främst. Löner känns, från en outsiders perspektiv som onödig lyx. Den misslyckade lastbilchaffisen, domänhajen, alkiskärringen och cuck-Conrad kan väl skaffa sig riktiga jobb och göra kampen för sitt folk på ideell basis. Eller är det kanske för mycket begärt?

Men å andra sidan, varför ska jag bry mig? Annat än att det är väldigt underhållande att beskåda motståndarsidans käbbel om småpengar.
Senast redigerad av Alt-Kike 2018-03-01 kl. 01:00.
Citera
2018-03-01, 00:46
Medlem
Bushsweedes avatar
Citat:
Med knappt tusen medlemmar så får man knappt hundra tusen kronor i månaden. Utan att ha följt den där pengaräknaren i detalj på deras hemsida känns det inte som att den har ökat runt hundra tusen kronor per månad i alla fall. Om medlemsavgifter gick dit så borde man ju kunna se i slutet av varje månad att den hoppar upp säg 90 000.

Nä, inte jag heller. Och det jag skrev ovan tyder ju på att det går till annat. Oklart vad, medlemspodden, klisterlapparna och "skriften" kanske finansieras därigenom. Samt bokningar av lokaler med mera.

Detta låter ju rimligt.

Vad kostade det att starta Svegot? Vad kostar det att driva Svegot?

Kan en medlemsfinansierad förenings styrelse starta och driva bolag hur som helst med föreningsmedel utan medlemmarnas vetskap eller godkännande?
Citera
2018-03-01, 06:06
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KameradPosten
https://www.youtube.com/watch?v=fRNgmBpr-XQ&t=4s
Här har du hela presskonferensen.

Angående debatten som nu råder kring ifall huset skulle öppnas 2018 eller 2019 så är målet att huset ska öppna under det nuvarande året och absolut senast vid årsskiftet. Så egentligen är väl just den diskussionen ganska irrelevant.
Men varför står det "senast 2019" på hemsidan då? Känns ju uppenbarligen som att de har tummat på ambitionerna.
Senast redigerad av Run3 2018-03-01 kl. 06:11.
Citera
2018-03-01, 10:36
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushsweede
Som sagt, pyramidspelsupplägg..
Man har tänkt så här från början.
Meningen är först och främst att säkra de egna inkomsterna från DFS indirekt via "mediabolaget" SveGOT.

Skrattade när jag hörde Dan i Måndags hävda att man startade SveGOT
"- för att vi måste nå ut till nya lyssnare" och "- man vill ju inte vara nån liten ryggdunkarklubb för något tusental, vi måste nå ut i stugorna"....

Gör man det med en "- 150 procentig Wakanda-satsning" på ett nystartat mediebolag bakom en betalvägg??
Vad är det exakt som är nytt!? Hur många projekt skall det tiggas pengar till!?!
Vad ligger mer i DFS-pipelinen??

Min spåkula säger att när dåååånationslönerna inte blir vad de var under egna flaggor hur mycket man än super för tusenlappar i direktsändning kommer både SveGOT och DFS sluta med bitter eftersmak och ovänskap.

Helt plötsligt känns det som att ägget kom före hönan. Att det var en större mediasatsning man planerade och därefter konstruerade en förening som kunde 'äga' det hela. Dessutom ett högre pris för 'Motgift' från 79 kr i månaden till 99 kr.

Istället för att satsa helhjärtat på att locka medlemmar till DfS så konkurrerar man, genom en plustjänst, med föreningen. Långt ifrån alla vill eller kan betala 2400 kr per år och väljer då det ena. Man kan fråga sig hur mycket energi som kommer läggas på att rekrytera till respektive 'projekt'. Blir nog lätt en viss intressekonflikt.

Helt ärligt förstår jag inte besattheten över att producera massor med artiklar som läses väldigt sparsamt. Det är ingen som någonsin har sökts sig till dem för deras artiklar (möjligen de få gånger som JDG skrev). Det är allt för resurskrävande att försöka konkurrera med t.ex. Fria Tider och Nya Tider. Vet inte hur många satsningar de gjort när det gäller att förmedla i text som inte blivit något. Först skulle Motgift vara ett magasin på nätet, sen blev det en tidning, sen inga texter på hemsidan och Magnus startade helt plötsligt en blogg.
Citera
2018-03-01, 10:39
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:

Många medlemmar köpte nog åramedlemskap och då gick ju hela den summan direkt till insamlingen. Därav den snabba tillväxten i början och nu en långsammare tillväxt.
Citera
2018-03-01, 10:54
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alt-Kike
Som jude känner jag igen en annan jude när jag ser hen. [insert merchant meme] Man kan fråga sig varför inte alla donationer och medlemsavgifter i alla affilierade föreningar, poddar och företag går till "svenskarnas hus" först och främst. Löner känns, från en outsiders perspektiv som onödig lyx. Den misslyckade lastbilchaffisen, domänhajen, alkiskärringen och cuck-Conrad kan väl skaffa sig riktiga jobb och göra kampen för sitt folk på ideell basis. Eller är det kanske för mycket begärt?

Men å andra sidan, varför ska jag bry mig? Annat än att det är väldigt underhållande att beskåda motståndarsidans käbbel om småpengar.

Har aldrig haft något emot att Dan och Magnus tagit ut lön. De har drivit ett mediaföretag mer framgångsrikt än någon annan lyckats med inom 'rörelsen'. Vad de gör med företagets pengar har ju varit deras ensak. De är dock nu när det läggs under en medlemsstyrd förening som det blir lite tvivelaktigt.

Vad IoC och Conrad gjord har inte intresserat mig och vet inte hur de har finnansierat sitt leverne.

Tycker både Dan och Magnus visat tecken på både nit och god arbrtsmoral. Delvis tror jag det beror på att de har små barn. Att få barn (och ta ansvar för dessa) är karaktärsdanande. Men har inte längre tid att slösa bort sitt liv på Tv-spel och andra frivolösa sysselsättningar.
Citera
2018-03-01, 13:42
Bannlyst
Vad betyder egentligen svegot?
Citera
2018-03-01, 14:17
Medlem
Devonss avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Många medlemmar köpte nog åramedlemskap och då gick ju hela den summan direkt till insamlingen. Därav den snabba tillväxten i början och nu en långsammare tillväxt.

Inte en krona från medlemsavgifterna har gått till insamlingen för "Svenskarnas hus" som redovisas på föreningens hemsida! Detta är en separat insamling dit även folk som inte är med i föreningen kan donera. Hur stor kassan för medlemsavgiftsintäkterna är vet bara styrelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in