2018-02-28, 20:38
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Kanske inte samma krav på att redovisa löner och ersättningar om dessa betalas ut av Svegot istället för DfS?

Jag förstår nu dock Ingrid och Conrads lyriska snack om en framtida modern studio som man kan sitta och sända i hela dagarna. Betald av en förening de styr (DfS) , uthyrd till ett mediaföretag de också styr (Svegot) som i sin tur köper in material från deras egna företag (IoC, Motgift mm)? Samtidigt sitter styrelsen på full bestämmanderätt över vilka medlemmar som har möjlighet att rösta bort dem.

Jag tycker ändå att DfS som princip är viktigt men det här senaste tycker jag verkar lite suspekt. Jag hade trott att Motgift och IoC skulle fortsätta som innan, privata företag skilda från föreningen.
Svegot och DfS är samma sak. Föreningen DfS heter "svegot-dfs". Det är föreningen som driver tidningen.

https://www.detfriasverige.se/stadgar/
Citat:
Svegot (Tidningen Svegot, TV Svegot och Radio Svegot) är en dagstidning på nätet som ges ut av den ideella föreningen SVEGOT-DFS
https://svegot.se/om-svegot/
Senast redigerad av baggebo1 2018-02-28 kl. 20:53.
Citera
2018-02-28, 20:57
Medlem
Citat:
Fast Svegot ägs av föreningen? Då är det ju i allra högsta grad ihopblandat. Mycket mer än vad det varit innan.

Absolut, jag håller med om att det är förvirrande. Sidan drivs väl av DfS men om du är medlem i DfS så får du inte tillgång till poddarna automatiskt, man behöver vara plusmedlem på svegot.se vilket man kan bli utan att gå med i DfS. På detta sätt är det helt fristående från DfS. Jag antar att Det fria Sveriges medlemspodd endast kommer upp på DfS hemsida och inte på svegot.
Citera
2018-02-28, 20:59
Medlem
baggebo1s avatar
De har infört plustjänst. 99:-/månad, 995:-/år, 9995:-/livstid (förmodligen betydligt närmare tidningens livstid än din...)

Det framgår inte om medlemmar av föreningen som driver tidningen får fri tillgång till tidningen. Vore det inte märkligt om medlemmar i Det Fria Sverige inte får tillgång till föreningens tidning?

https://www.svegot.se/plus/prenumeration/
Citera
2018-02-28, 21:04
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fashy
Absolut, jag håller med om att det är förvirrande. Sidan drivs väl av DfS men om du är medlem i DfS så får du inte tillgång till poddarna automatiskt, man behöver vara plusmedlem på svegot.se vilket man kan bli utan att gå med i DfS. På detta sätt är det helt fristående från DfS. Jag antar att Det fria Sveriges medlemspodd endast kommer upp på DfS hemsida och inte på svegot.
Hahaha. Är det så alltså? Ja, de här Motgiftdårarna har väl genom sitt lojala beteende visat Dan att det bara är att tuta och köra.
Citera
2018-02-28, 21:07
Medlem
Guillounisms avatar
För medlemskap i Det fria Sverige ingår:

Citat:
I medlemskapet ingår:

Närvaro-, motions- och rösträtt vid årsmötet (se stadgarna för detaljer)
Full insyn i föreningens bokföring
Tillträde till samtliga föreningens evenemang (vid stort intresse i mån av plats, först till kvarn)
Tillgång till medlemspodden och annat medlemsexklusivt på hemsidan
Skriften “Föreningen och visionen”
En bunt blandade klistermärken
Medlemskort

https://www.detfriasverige.se/produkt/medlemskap-ar/
Citera
2018-02-28, 21:28
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Svegot och DfS är samma sak. Föreningen DfS heter "svegot-dfs". Det är föreningen som driver tidningen.

https://www.detfriasverige.se/stadgar/

https://svegot.se/om-svegot/

Just det ja. Kommer ihåg nu att jag tyckte att föreningens namn såg konstigt ut när de avtäckte DFS. SVEGOT-DFS var namnet redan då, innan de höll presskonferensen och avtäckte DFS: https://www.ratsit.se/802511NEUS00001-SVEGOT_DFS_Ideell_forening_med_firma_SVEGOT

Lustigt att de inte var helt tydliga med deras verkliga intention då... Utan de ville suga ut lite pengar först... Trots att det varit med i planerna ända från början...

Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
De har infört plustjänst. 99:-/månad, 995:-/år, 9995:-/livstid (förmodligen betydligt närmare tidningens livstid än din...)

Det framgår inte om medlemmar av föreningen som driver tidningen får fri tillgång till tidningen. Vore det inte märkligt om medlemmar i Det Fria Sverige inte får tillgång till föreningens tidning?

https://www.svegot.se/plus/prenumeration/
De har sagt i Motgift Måndag att DFS-medlemmar ej får plus. De får betala som alla andra. De liknade det med LO vars medlemmar ändå måste betala för Aftonhoran.

Citat:
Kanske inte samma krav på att redovisa löner och ersättningar om dessa betalas ut av Svegot istället för DfS?

Jag förstår nu dock Ingrid och Conrads lyriska snack om en framtida modern studio som man kan sitta och sända i hela dagarna. Betald av en förening de styr (DfS) , uthyrd till ett mediaföretag de också styr (Svegot) som i sin tur köper in material från deras egna företag (IoC, Motgift mm)? Samtidigt sitter styrelsen på full bestämmanderätt över vilka medlemmar som har möjlighet att rösta bort dem.

Jag tycker ändå att DfS som princip är viktigt men det här senaste tycker jag verkar lite suspekt. Jag hade trott att Motgift och IoC skulle fortsätta som innan, privata företag skilda från föreningen.
Håller med. Jag var positivt inställd. Men denna kovändningen känns ytterst suspekt.
Citera
2018-02-28, 22:15
Medlem
Bushsweedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Just det ja. Kommer ihåg nu att jag tyckte att föreningens namn såg konstigt ut när de avtäckte DFS. SVEGOT-DFS var namnet redan då, innan de höll presskonferensen och avtäckte DFS: https://www.ratsit.se/802511NEUS00001-SVEGOT_DFS_Ideell_forening_med_firma_SVEGOT

Lustigt att de inte var helt tydliga med deras verkliga intention då... Utan de ville suga ut lite pengar först... Trots att det varit med i planerna ända från början...

De har sagt i Motgift Måndag att DFS-medlemmar ej får plus. De får betala som alla andra. De liknade det med LO vars medlemmar ändå måste betala för Aftonhoran.

Håller med. Jag var positivt inställd. Men denna kovändningen känns ytterst suspekt.

Som sagt, pyramidspelsupplägg..
Man har tänkt så här från början.
Meningen är först och främst att säkra de egna inkomsterna från DFS indirekt via "mediabolaget" SveGOT.

Skrattade när jag hörde Dan i Måndags hävda att man startade SveGOT
"- för att vi måste nå ut till nya lyssnare" och "- man vill ju inte vara nån liten ryggdunkarklubb för något tusental, vi måste nå ut i stugorna"....

Gör man det med en "- 150 procentig Wakanda-satsning" på ett nystartat mediebolag bakom en betalvägg??
Vad är det exakt som är nytt!? Hur många projekt skall det tiggas pengar till!?!
Vad ligger mer i DFS-pipelinen??

Min spåkula säger att när dåååånationslönerna inte blir vad de var under egna flaggor hur mycket man än super för tusenlappar i direktsändning kommer både SveGOT och DFS sluta med bitter eftersmak och ovänskap.
Citera
2018-02-28, 22:18
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushsweede
Meningen är först och främst att säkra de egna inkomsterna från DFS indirekt via "mediabolaget" SveGOT.

"- för att vi måste nå ut till nya lyssnare" och "- man vill ju inte vara nån liten ryggdunkarklubb för något tusental, vi måste nå ut i stugorna"....

Gör man det med en "- 150 procentig Wakanda-satsning" på ett nystartat mediebolag bakom en betalvägg??
Vad är det exakt som är nytt!? Hur många projekt skall det tiggas pengar till!?!

Min spåkula säger att när dåååånationslönerna inte blir vad de var under egna flaggor hur mycket man än super för tusenlappar i direktsändning kommer både SveGOT och DFS sluta med bitter eftersmak och ovänskap.

Om inte donationerna till DFS går till ett svenskarnas hus så har styrelsen gjort sig skyldiga till ekonomiskt bedrägeri. Så är det bara.
Citera
2018-02-28, 22:26
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Om inte donationerna till DFS går till ett svenskarnas hus så har styrelsen gjort sig skyldiga till ekonomiskt bedrägeri. Så är det bara.
DFS-donationerna går säkert till kåken.

Men DFS-medlemsavgiften går förmodligen via SweGoT till produktionsbolagen Motgift och Ingrid & Conrad.
Citera
2018-02-28, 22:30
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
DFS-donationerna går säkert till kåken.

Men DFS-medlemsavgiften går förmodligen via SweGoT till produktionsbolagen Motgift och Ingrid & Conrad.

När jag lyssnade på presskonferensen uppfattade jag det som att DFS-medlemsavgiften var tänkt till svenskarnas hus.

Det talades om att nån så småningom skulle sitta som nån slags projektledare för att realisera projektet svenskarnas hus. Men medlemsavgiften skulle i princip oavkortat gå till svenskarnas hus.

Det här är nåt helt annat. Det är ekonomiskt bedrägeri.
Citera
2018-02-28, 22:31
Medlem
Guillounisms avatar
Det är mycket som är luddigt kring det här tycker jag. Finns det någon handlingsplan kring det framtida huset? Vad för slags hus vill man ha? Vad är kraven kring huset så att säga? Det kanske är något som utarbetas med tiden mellan medlemmar och styrelse men jag hade nog velat veta lite mer innan jag gick och blev medlem i något sådant här. Kunnat se en tydligare plan. Det är för löst i kanterna som det är nu.
Citera
2018-02-28, 22:35
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushsweede

Tror också det kommer sluta i ovänskap. När de märker att alla inte drar lika tunga lass. T.ex. hur många artiklar eller nyheter kan man förvänta sig att Conrad kommer skriva? Tror vissa i SweGoT bara kommer glida med och få sina slantar, tills Magnus eller liknande ledsnar på't.

När pengarna inte räcker till alla kan det också bli spännande ja. Men Dan kontrollerar väl både organisationen och domänen, så han lär väl kicka ut I&C när han känner att det inte funkar.

Samtidigt har de många medlemmar i DFS (knappt 1000 väl?), så de lär nog kunna mjölka dem ett tag och inte behöva oroa sig för pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in