Citat:
Ursprungligen postat av
magiciadehex
Borde det inte finnas några rättrådiga poliser som kanske reagerat från början när Aki:s död inte utreddes som ett eventuellt mord? Som kanske vet detaljer som är obekväma för vissa, men som inte vågat träda fram? Tänker på JM:s manipulationsförmåga, pengar samt att hon hade kontakter inom polisen, hon hade ju varit ihop men en.
Har den första "utredningen" som inte blev något granskats på något sätt?
Ingen erfaren polis kunde väl tycka att det såg ut som en "normal" drunkningolycka med en fysiskt stark karl, mycket simkunnig som ligger på så grunt vatten. Och, t.ex att JM ringde 112 utan att ens först leta (låtsas leta) efter sin försvunne man. Och den framdukade maten på bryggan som fiskmåsar nobbat - den chansen är väl ungefär densamma som att vattnet vid bryggan var fritt från kiselalger, d.v.s NOLL chans. Och Aki:s familj som bönade och bad om utredning, som berättade om sina misstankar.
Vad jag kan minnas så hade t.o.m GW kontaktat polisen där, om att han ansåg att det inte kunde vara en olycka. Och så IF:s utredning.
Vad fan ringde det inte en jätteklocka hos polisen? Var de sällsynt korkade och lata, eller var det något annat? Hade JM någon kontakt/kontakter inom polisen som hjälpte till att det skulle räknas som ett olycksfall? Fd pojkvännen? Eller kanske någon högre upp som hon hade sett till att ha hållhakar på genom t.ex sex eller muta? Tror precis vad som helst om henne och vad hon kan få vissa karlar till.
Det måste finnas de som har saker att berätta, kanske inom polisen?
Förutom då hennes medhjälpare inom familjen, dessa personer vet sanningen om Aki-mordet och är inblandade - i olika grader.
Sen vet antagligen några inom polisen en del saker om poliserbetet vid Akis död som nog inte är så populärt att ta upp och behövdes heller inte tas upp efter TR:s dom, men nu då?
Eller så svamlar jag hej vilt för att jag är irriterad över hovrättens märkliga, ovetenskapliga sätt att diskutera kring kiselalgerna som ju förklarats av experten inom området.
Är så trist att det inte fanns tydligare bevisning, utan istället alla dessa indicier - som i sig var tämligen övertydliga.
Men, men....
Vad som saknats är uppenbarligen en auktoritativ förmåga ("myndighet") som på plats kunnat ta det enda riktiga beslutet — vilket sannolikt då var extremt inopportunt på kräftpremiärsmorgonen, lördag (om jag minns rätt) första veckan i augusti, si och så många mil från tillgängliga poliser och utredare. JM vet tydligen vilken vecka på året som alla ordinarie i alla myndigheter är på semester.
Synbarligen har någon eller några, eventuellt, försökt rätta till detta i efterskott, via IF, pga att utredningen kvävdes i sin linda (för att använda ett bildspråk som JM förstår). Men behandlingen som AP:s familj fick av polisen i processen är under all kritik.
Det lär inte bara vara GW tror jag iofs som skulle höja på ögonbrynen inför en drunkning nedan bryggan, om det kom till fleras kännedom när semestrarna klingade av. Men då var det för sent att starta normal utredning.
Den första, försenade, obduktionen har sannolikt "skurits" redan med uppfattningen att det där nog inte längre går att utreda så bra, kunde jag misstänka.
Vissa typer av mord bör äga rum vid Strömkajen under kontorstid för att inte förlora sin fräschör.
Ty kräftorna vänta icke!
Tillägg:
Omvänt kan man nog misstänka att myndigheternas ihärdighet när de väl förstått att de blivit skändligen dragna snöpligt vid näsan och ertappats med byxorna nere — och det skulle jag tro att somliga förstår ganska tidigt — blivit desto kraftfullare, och drivkraften att kunna fälla JM varit ansenlig. Med ev. lite kollaterala skadeverkningar som följd.
Men det är som det är. Det är nog inte lätt att över tid handskas helt avvägt med någon som JM.