2018-02-28, 08:08
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Förbannat att apan klarade sig, främst för Aki och anhörigas skull.
Med alla dessa stämplingar är det väl ingen som ens funderar på att hon mördat Aki, men det ska givetvis bevisas.

Svårt mål pga alla missar innan från polisiärt håll, en ren katastrof i mitt tycke.
Vore trevligt om nån gjorde research kring detta ärende för det luktar skit från börjar till slut, tills IF reagerar.
Det finns mycket kring den här absurda människan och drömmen vore om det framkom ny bevisning.

Skönt iaf att hon är inlåst, får väl ses som det primära målet.

Förbannat är bara förnamnet på eländet, stackars A*i,s anhöriga, de vet att han inte gick hädan i en olycka men rättsväsendet kan inget göra på grund av den helt urusla inledningen på utredningen om vad som egentligen hände honom.

Men som du skriver, ett mycket svårt mål och det var nog som LGWP skrev och sade när domen föll i TR, A*i-delen hängde med av bara farten, den var för svag för att hålla i HR.

Men livstid sitter fint på de andra illdåden.
Citera
2018-02-28, 09:49
Medlem
EndastJag01s avatar
AH såg ganska trött ut när hon berättade att det skulle överklagas.
Citera
2018-02-28, 10:14
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Aki-fallet nedlagt. Några som pustar ut och tror de är fria. Har de minsta samvete, så kommer en gnagande livstidsdom följa med dygnet runt.
Om man har minsta samvete dödar man inte en annan människa, ännu mindre på uppdrag av en mördarhäxa.
Citera
2018-02-28, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiFlag
Instämmer till fullo! Rakt på spikhuvudet!

Tack! -men glöm för all del inte att det var 'magiciadehex' som gjorde den eminenta sammanställningen över de märkligheter som kringgärdar Ak*i Paasil*as tragiska död.

En sak som jag glömde ta upp i mitt inlägg ovan, det var hur den vidrigt extremgiriga Johanna Möller smet från att ta kostnaderna för begravningen. Det blev alltså Ak*is familj som fick betala! Detta trots att han var hennes make, så struntade Johanns Möller i att ta hand om kostnaderna för att begrava honom. Vi vet att hon fick ut mer än en kvarts miljon kronor efter att hon fått honom dödad, men lik förbaskat ville hon inte ta hand om kostnaderna för att få maken begravd.

I min värld indikerar detta tydligt att Johanna Möller nu efter Ak*is död, såg honom som en förbrukad vara och som hon inte längre hade minsta [ekonomiska] nytta av. Hon är iskall och totalt hänsynslös. Hur kunde det vidriga aset stå där på begravningen med tvillingarna bredvid sig och med Ak*is familj sörjande?
Är Johanna Möller möjligen en människa (i min bok uppfyller hon inte alla grundkraven), så är hon då absolut ingen riktig mamma, den saken är då klar!
Citera
2018-02-28, 10:33
Medlem
BreadAndWaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Om man har minsta samvete dödar man inte en annan människa, ännu mindre på uppdrag av en mördarhäxa.

Om du läst på fallet. Johanna manipulerar och fixar och trixar och ljuger varannan mening för att få folk att göra som hon vill. Tex tycker du själv att johanna förtjänar döden. Om nu johanna lurat sina barn att aki förtjänar att dö ( t ex att aki hustrumisshandlat henne som johanna sa till sin pappa ) plus alla andra extra lögner så framstår det som att aki förtjänar dö.
Precis likartad tankegång har du.

Sen dagar eller veckor efter inser barnen sig lurade och manipulerade till att ha med akis död att göra och jafar skriver han gjort sitt livs största misstag. Det tyder på barnen kanske har samvete som du.
Senast redigerad av BreadAndWater 2018-02-28 kl. 10:37.
Citera
2018-02-28, 11:08
Bannlyst
Leif GW uteslöt inte att HD av en eller annan anledning kunde tänkas vilja ta upp
fallet. Och han hade ju också rätt om den nya mildrade domen.

Juridik handlar som sagt var om att kunna bevisa. Och det är på åklagaren som
bevisbördan ligger. Vilket åtskilliga av önsketänkarna i tråden tycks ha missat.
Citera
2018-02-28, 11:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Borde det inte finnas några rättrådiga poliser som kanske reagerat från början när Aki:s död inte utreddes som ett eventuellt mord? Som kanske vet detaljer som är obekväma för vissa, men som inte vågat träda fram? Tänker på JM:s manipulationsförmåga, pengar samt att hon hade kontakter inom polisen, hon hade ju varit ihop men en.

Har den första "utredningen" som inte blev något granskats på något sätt?
Ingen erfaren polis kunde väl tycka att det såg ut som en "normal" drunkningolycka med en fysiskt stark karl, mycket simkunnig som ligger på så grunt vatten. Och, t.ex att JM ringde 112 utan att ens först leta (låtsas leta) efter sin försvunne man. Och den framdukade maten på bryggan som fiskmåsar nobbat - den chansen är väl ungefär densamma som att vattnet vid bryggan var fritt från kiselalger, d.v.s NOLL chans. Och Aki:s familj som bönade och bad om utredning, som berättade om sina misstankar.

Vad jag kan minnas så hade t.o.m GW kontaktat polisen där, om att han ansåg att det inte kunde vara en olycka. Och så IF:s utredning.
Vad fan ringde det inte en jätteklocka hos polisen? Var de sällsynt korkade och lata, eller var det något annat? Hade JM någon kontakt/kontakter inom polisen som hjälpte till att det skulle räknas som ett olycksfall? Fd pojkvännen? Eller kanske någon högre upp som hon hade sett till att ha hållhakar på genom t.ex sex eller muta? Tror precis vad som helst om henne och vad hon kan få vissa karlar till.

Det måste finnas de som har saker att berätta, kanske inom polisen?
Förutom då hennes medhjälpare inom familjen, dessa personer vet sanningen om Aki-mordet och är inblandade - i olika grader.
Sen vet antagligen några inom polisen en del saker om poliserbetet vid Akis död som nog inte är så populärt att ta upp och behövdes heller inte tas upp efter TR:s dom, men nu då?

Eller så svamlar jag hej vilt för att jag är irriterad över hovrättens märkliga, ovetenskapliga sätt att diskutera kring kiselalgerna som ju förklarats av experten inom området.
Är så trist att det inte fanns tydligare bevisning, utan istället alla dessa indicier - som i sig var tämligen övertydliga.
Men, men....

Vad som saknats är uppenbarligen en auktoritativ förmåga ("myndighet") som på plats kunnat ta det enda riktiga beslutet — vilket sannolikt då var extremt inopportunt på kräftpremiärsmorgonen, lördag (om jag minns rätt) första veckan i augusti, si och så många mil från tillgängliga poliser och utredare. JM vet tydligen vilken vecka på året som alla ordinarie i alla myndigheter är på semester.

Synbarligen har någon eller några, eventuellt, försökt rätta till detta i efterskott, via IF, pga att utredningen kvävdes i sin linda (för att använda ett bildspråk som JM förstår). Men behandlingen som AP:s familj fick av polisen i processen är under all kritik.

Det lär inte bara vara GW tror jag iofs som skulle höja på ögonbrynen inför en drunkning nedan bryggan, om det kom till fleras kännedom när semestrarna klingade av. Men då var det för sent att starta normal utredning.

Den första, försenade, obduktionen har sannolikt "skurits" redan med uppfattningen att det där nog inte längre går att utreda så bra, kunde jag misstänka.

Vissa typer av mord bör äga rum vid Strömkajen under kontorstid för att inte förlora sin fräschör.

Ty kräftorna vänta icke!

Tillägg:
Omvänt kan man nog misstänka att myndigheternas ihärdighet när de väl förstått att de blivit skändligen dragna snöpligt vid näsan och ertappats med byxorna nere — och det skulle jag tro att somliga förstår ganska tidigt — blivit desto kraftfullare, och drivkraften att kunna fälla JM varit ansenlig. Med ev. lite kollaterala skadeverkningar som följd.

Men det är som det är. Det är nog inte lätt att över tid handskas helt avvägt med någon som JM.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-02-28 kl. 11:29.
Citera
2018-02-28, 13:38
Medlem
valleros avatar
Såg just Veckans Brott där GW menar att tunnan som stod på bryggan (och som tydligen användes för att kyla drycker) kan vara platsen där AP dränktes.
Finns det kranvatten nere vid bryggan eller hur tänker gubben?
Det verkar annars helt ologiskt att fylla en tunna med vatten någon annanstans och forsla ned den till vattnet.
Citera
2018-02-28, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du har kanske hittat en slamkrypare där...: HR vill inte att JM överklagar till HD, för då kan det bli det smäll på fingrarna.

Ja, den som lever får se. Juristerna har helt klart god koll.

Men åklagaren har väl en chans att gå till HD också, om denne inte tycker sig fått fram allt i HR:s dom.

Ett mord är ännu ostraffat.
Har inte Wenna redan förklarat sig nöjd ?
Citera
2018-02-28, 14:01
Medlem
Elikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Såg just Veckans Brott där GW menar att tunnan som stod på bryggan (och som tydligen användes för att kyla drycker) kan vara platsen där AP dränktes.
Det verkar annars helt ologiskt att fylla en tunna med vatten någon annanstans och forsla ned den till vattnet.

Regnvatten kanske?
Citera
2018-02-28, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thunk
Leif GW uteslöt inte att HD av en eller annan anledning kunde tänkas vilja ta upp
fallet. Och han hade ju också rätt om den nya mildrade domen.

Juridik handlar som sagt var om att kunna bevisa. Och det är på åklagaren som
bevisbördan ligger. Vilket åtskilliga av önsketänkarna i tråden tycks ha missat.
LGWP är ju inte klarheten själv, så man får gisas om vad han menar.

Jag kan tänka mig att han syftar på sättet att resonera, snarare än på utfallet. Jag tycker ju att HR:s resonemang om att det inte är säkert att det begåtts mord, baserat på ett ologiskt resonemang om kiselalger, är felaktigt. Om de i stället valt att betona svårigheterna med att fastställa anstiftan utan någon namngiven gärningsman, utan någon gärningsbeskrivning, utan otvetydiga bevis på att anstiftan har ägt rum, skulle jag kunna acceptera upphävandet av domen i TR p g a höga rättssäkerhetskrav. HD skulle alltså kunna ta upp en esoterisk fråga om huruvida den i och för sig korrekta slutsatsen i HR bygger på ett felaktigt resonemang, samtidigt som ett korrekt kan tyckas finnas tillgängligt. Ungefär så.

Som ett extremt påpekande kan man ju inte med säkerhet utesluta att JM faktiskt var en gärningsman. Att då laborera med anstiftan verkar lite väl sofistikerat.
Citera
2018-02-28, 14:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero

Det är väl delvis detta som HR:s dom svamlar kring när de talar om "långsökthet".

Vill man ha kalla drycker i en het augusti så föredrar man kanske trots allt den på affären inköpta partyisen samt kiselalgsfritt brunnsvatten, som man väl kan köra ner med bil när man kör ner maten för övrigt, och som kanske kan användas även till dryck och handsköljning vid matbordet.

Och till att dränka finnar med förstås.

Det vore ganska typiskt JM att be AP ombesörja vattnet till sin egen dränkning.

Svårare att förklara är väl hur dränkningen gått till utan att det lämnat spår på AP:s kropp. Men två-tre st. miljonmotiverade samhällsmarginalspersoner borde väl klara det, iofs. Specialutformad kräftmössa (läs extrastor up-and-go) neddragen över ögonen och armarna låsta bakom ryggen, och en som häver sig över skuldrorna. Borde väl blivit blåmärken men vem vet om någon kikade efter sådana.

Kallt vatten var det nog...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in