2018-02-27, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
HD tar inte upp rena bevisfrågor. Hovrätten dömde tack och lov rätt. Jag lämnade tråden just för att jag tyckte diskussionen i tråden var otäck och kontraproduktiv. Jag skrev tidigt att det fanns inga bevis som styrkte hur Aki dog. Det räcker inte att folk tror nu när de fått serverat Sveriges värsta kvinnliga mördare som hat objekt. Det hon gjorde mot sin mamma och pappa räcker som illdåd, utan att skjuta över målet.

Det är fullt möjligt att hon planerade och mördade Aki. Men shit happens, och det saknades bevis. Bevis är inte vad tjänstemän på försäkringsbolag påstår i syfte att hindra utbetalningar. Rätt åt dem!

Om jag får vara cynisk, så har försäkringsbolagets agerande ett orsakssamband med mordet på pappan, då det var livsfarligt att neka en så penningakåt person som Johanna pengar. Hade Johanna fått pengarna så är jag säker på att pappan hade levt i dag.

När saker lugnar er sig och eftertankens tid inträffar är det katastrof att döma en person som Johanna Möller med dubiös bevisning, när det finns tillräckligt med bevisning för att döma henne till livtids fängelse på sin pappa.

Domstolar som inte beaktar bevis seriöst är en katastrof rent generellt för rättssäkerheten, för oss alla. Hade hovrätten dömt Johanna Möller för mordet på Aki så hade detta blivit en följetång med upprepande reningsansökningar, där det kunde sluta med att förtroendet för hela domen rubbas. Hovrätten har med denna dom sett till att den är orubblig, då de inte lämnar någon ventil för att rubba domen genom resning.

Jag roas av att hon får pengarna, då försäkringsbolagen förtjänar skit, och skit ska de ha!

Är inte det humor, att hon ansträngt sig så, för att få dessa pengar, men aldrig kommer kunna använda dem? Vad ska hon köpa när hon sitter där på Hinseberg?

På ett psykologiskt plan måste det vara tortyr för Johanna Möller att vara miljonär på Hinsan.

Ett försäkringsbolag skall agera enligt sina företagsmässiga regelverk.

Om det sedan inte passar Johanna Möller. Är hennes ansvar.

Det kan inte på något sätt belasta försäkringsbolaget.

Det vet du också.
Citera
2018-02-27, 23:53
Medlem
Det enda anständiga JM kan göra nu när livstidsstraffet har fastställts och hon inte längre har något att förlora (förutsatt att HD inte beviljar prövningstillstånd) vore att lägga korten på bordet och berätta hela sanningen om hur allt har gått till. Från början till slut, inklusive hur Aki dog så hans anhöriga kan få svar på alla frågor och kanske komma till ro.
Men jag tror givetvis inte att hon kommer att göra det, även om hon får väldigt gott om tid att rannsaka sig själv på Hinseberg.
Citera
2018-02-27, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
För vår del vore det ju bara intressant, inget riskeras med detta utom för JM, men hon har då bett om det. D v s hon vill att HD ska ändra domen gällande mordet/försöket på föräldrarna men är nöjd med utslaget gällande Aki. HD kan möjligen ta upp Aki-fallet, men mycket osannolikt det andra. Frågan är om hennes överklagan kan göras ā la carte eller om hela domen måste överklagas - jag tror det senare. Frågan är om hon fått ett riktigt gott råd och har förstått detta.

Nja, tror snarast Johanna vill ha mer. Befrias från allt!
Jag tror hennes Grandiosa Jag kommer få välförtjänt mothugg. Hon biter sig själv i svansen.
Citera
2018-02-28, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sista halmstrå är det knappast oavsett Hovrättsdom. Minsta ny bevisning så åker det här upp på bordet igen.

Troligt att det räcker med ny bevisning för att HD ska ta upp det.
Citera
2018-02-28, 00:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
För vår del vore det ju bara intressant, inget riskeras med detta utom för JM, men hon har då bett om det. D v s hon vill att HD ska ändra domen gällande mordet/försöket på föräldrarna men är nöjd med utslaget gällande Aki. HD kan möjligen ta upp Aki-fallet, men mycket osannolikt det andra. Frågan är om hennes överklagan kan göras ā la carte eller om hela domen måste överklagas - jag tror det senare. Frågan är om hon fått ett riktigt gott råd och har förstått detta.

Du har kanske hittat en slamkrypare där...: HR vill inte att JM överklagar till HD, för då kan det bli det smäll på fingrarna.

Ja, den som lever får se. Juristerna har helt klart god koll.

Men åklagaren har väl en chans att gå till HD också, om denne inte tycker sig fått fram allt i HR:s dom.

Ett mord är ännu ostraffat.
Citera
2018-02-28, 00:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Vi har ställt oss den frågan några gånger utan att finna ett svar byggt på expertis. Som amatör skulle jag vänta mig att hon inte kan prövas för anstiftan igen, men däremot för mord, om bevis för medverkan skulle framkomma !

Jag skulle gissa, utan att veta, att hon kan prövas för vad som helst om nya bevis kommer fram.

Ett skjutvapentätare USA kanske inte har det så, men nog kan man prövas igen för samma brott här?
Citera
2018-02-28, 00:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Högst tveksamt.
Det som är fel var att det inte från början startades någon polisutredning efter AP s död.
Och gjordes ingen utvidgad obduktion heller av kvarlevorna efter AP.

Att det saknas viss grundläggande bevisning i just detta fall kan förstås vara en försvårande omständighet. Ett enskilt vittne kanske inte ändrar på den saken. Jag vet inte.
Citera
2018-02-28, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Men VA? Får hon BEHÅLLA fe flera hundra tuden som IF betalade ut på Akis livförsäkring, trots att hon nu också döms för att ha tecknat försäkringen ifråga på ett bedrägligt sätt? Funkar det så? Oj.

Nej. IF har aldrig betalat ut några pengar och hon dömdes nu för ”försök till grovt bedrägeri medelst missbrukande av falsk urkund” mot IF. Därifrån blir det inga slantar.

Däremot får hon behålla de pengar hon fick från AFA efter Akis död. Det handlade om 267 000, pengar hon satt sprätt på för länge sedan, som hon nu slipper betala tillbaka. Det var nog de som du tänkte på.
Citera
2018-02-28, 02:02
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Att det saknas viss grundläggande bevisning i just detta fall kan förstås vara en försvårande omständighet. Ett enskilt vittne kanske inte ändrar på den saken. Jag vet inte.
Borde det inte finnas några rättrådiga poliser som kanske reagerat från början när Aki:s död inte utreddes som ett eventuellt mord? Som kanske vet detaljer som är obekväma för vissa, men som inte vågat träda fram? Tänker på JM:s manipulationsförmåga, pengar samt att hon hade kontakter inom polisen, hon hade ju varit ihop men en.

Har den första "utredningen" som inte blev något granskats på något sätt?
Ingen erfaren polis kunde väl tycka att det såg ut som en "normal" drunkningolycka med en fysiskt stark karl, mycket simkunnig som ligger på så grunt vatten. Och, t.ex att JM ringde 112 utan att ens först leta (låtsas leta) efter sin försvunne man. Och den framdukade maten på bryggan som fiskmåsar nobbat - den chansen är väl ungefär densamma som att vattnet vid bryggan var fritt från kiselalger, d.v.s NOLL chans. Och Aki:s familj som bönade och bad om utredning, som berättade om sina misstankar.

Vad jag kan minnas så hade t.o.m GW kontaktat polisen där, om att han ansåg att det inte kunde vara en olycka. Och så IF:s utredning.
Vad fan ringde det inte en jätteklocka hos polisen? Var de sällsynt korkade och lata, eller var det något annat? Hade JM någon kontakt/kontakter inom polisen som hjälpte till att det skulle räknas som ett olycksfall? Fd pojkvännen? Eller kanske någon högre upp som hon hade sett till att ha hållhakar på genom t.ex sex eller muta? Tror precis vad som helst om henne och vad hon kan få vissa karlar till.

Det måste finnas de som har saker att berätta, kanske inom polisen?
Förutom då hennes medhjälpare inom familjen, dessa personer vet sanningen om Aki-mordet och är inblandade - i olika grader.
Sen vet antagligen några inom polisen en del saker om poliserbetet vid Akis död som nog inte är så populärt att ta upp och behövdes heller inte tas upp efter TR:s dom, men nu då?

Eller så svamlar jag hej vilt för att jag är irriterad över hovrättens märkliga, ovetenskapliga sätt att diskutera kring kiselalgerna som ju förklarats av experten inom området.
Är så trist att det inte fanns tydligare bevisning, utan istället alla dessa indicier - som i sig var tämligen övertydliga.
Men, men....
Citera
2018-02-28, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Borde det inte finnas några rättrådiga poliser som kanske reagerat från början när Aki:s död inte utreddes som ett eventuellt mord? Som kanske vet detaljer som är obekväma för vissa, men som inte vågat träda fram? Tänker på JM:s manipulationsförmåga, pengar samt att hon hade kontakter inom polisen, hon hade ju varit ihop men en.

Har den första "utredningen" som inte blev något granskats på något sätt?
Ingen erfaren polis kunde väl tycka att det såg ut som en "normal" drunkningolycka med en fysiskt stark karl, mycket simkunnig som ligger på så grunt vatten. Och, t.ex att JM ringde 112 utan att ens först leta (låtsas leta) efter sin försvunne man. Och den framdukade maten på bryggan som fiskmåsar nobbat - den chansen är väl ungefär densamma som att vattnet vid bryggan var fritt från kiselalger, d.v.s NOLL chans. Och Aki:s familj som bönade och bad om utredning, som berättade om sina misstankar.

Vad jag kan minnas så hade t.o.m GW kontaktat polisen där, om att han ansåg att det inte kunde vara en olycka. Och så IF:s utredning.
Vad fan ringde det inte en jätteklocka hos polisen? Var de sällsynt korkade och lata, eller var det något annat? Hade JM någon kontakt/kontakter inom polisen som hjälpte till att det skulle räknas som ett olycksfall? Fd pojkvännen? Eller kanske någon högre upp som hon hade sett till att ha hållhakar på genom t.ex sex eller muta? Tror precis vad som helst om henne och vad hon kan få vissa karlar till.

Det måste finnas de som har saker att berätta, kanske inom polisen?
Förutom då hennes medhjälpare inom familjen, dessa personer vet sanningen om Aki-mordet och är inblandade - i olika grader.
Sen vet antagligen några inom polisen en del saker om poliserbetet vid Akis död som nog inte är så populärt att ta upp och behövdes heller inte tas upp efter TR:s dom, men nu då?

Eller så svamlar jag hej vilt för att jag är irriterad över hovrättens märkliga, ovetenskapliga sätt att diskutera kring kiselalgerna som ju förklarats av experten inom området.
Är så trist att det inte fanns tydligare bevisning, utan istället alla dessa indicier - som i sig var tämligen övertydliga.
Men, men....

Inte svamlar du, magiciadehex.
Inte ett enda dugg!
Det du har räknat upp är en serie "omständigheter" som tillsammantagna ger en bild av ett begånget brott och definitivt (nåja, nästan) utesluter olyckshändelse och/eller sjukdom hos Ak*i som dödsorsak.
Det kanske enda du missade att ta med i din uppräkning, var detta med att mörderskan Johanna Möller var så oerhört ivrig med att försöka få Ak*i kremerad. Hade det inte varit för hans familj, som starkt motsatte sig kremeringen, så hade vi idag inte haft en aning om vare sig kiselalgerna som saknades i hans lungvävnad eller hur vattnet i Hjälmaren brukar vara under somrarna. Det sista gäller i hög grad mig, för jag visste inte ett jota om kiselalgkoncentrationen just i Hjälmaren innan dessa rättegångar.

Genom att försöka få Ak*i kremerad ville den vidriga, giriga och ondskefulla socionomen/-paten Johanna Möller sopa igen spåren av ett mord hon beställt och som hon såg till att blev utfört. Medgärningsmännen och/eller -kvinnan lär finnas i Johanna Möllers omedelbara närhet. Bland barn (JB & DB) och en svärson (JJ).

Vid den utökade obduktionen kunde några spår av dödande droger ej påvisas i vävnader/hår(?) hos Ak*i. Men vi vet ju hur flink Johanna Möller var med injektionssprutan när de båda var i Egypten och Ak*i blev allvarligt sjuk (läs: förgiftad) på grund av Johannas injektion, en injektion hon inbillade Ak*i, var en vaccination (häpp!).
Om Ak*i under sin sista kväll i livet fick en stor dos kaliumklorid intravenöst injicerat i sig (lätt gjort på en hantverkare som Ak*i med lätt åtkomliga kärl), så finner ingen obduktionsläkare efteråt något dödande i vävnaderna. KCl är naturligt förekommande i alla däggdjur. Hyperton KCl fungerar i Huntsville i Texas när det avrättas folk där. Fungerar lika bra ute på Granliden som i Ystad och i Haparanda. Lämnar i princip inga spår. Omedelbart dödande. Inget gap eller skrik. Bara snabb död. Helt i Johanna Möllers smak. Just saying..

Om JM väljer att hos HD begära pt, så hoppas jag att Wenna då går in med begäran om prövning i kiseldelen, alltså när det gäller omständiheterna kring Ak*is död.
Ak*i har (1) en familj som saknar honom, (2) han kvarlämnar en ny och för honom, bättre kvinna och som säkert fortfarande sörjer honom och (3) slutligen: ett par stackars tvillingar som fått sin Pappa bli mördad av deras Mamma. Hellre skrivet: "Mamma", för här talar vi om Johanna Grotesco Möller och inte om nån jäkla mysig bullmamma inte.. no fucking way!
Senast redigerad av Carinah78 2018-02-28 kl. 06:36.
Citera
2018-02-28, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Inte svamlar du, magiciadehex.
Inte ett enda dugg!
Det du har räknat upp är en serie "omständigheter" som tillsammantagna ger en bild av ett begånget brott och definitivt (nåja, nästan) utesluter olyckshändelse och/eller sjukdom hos Ak*i som dödsorsak.
Det kanske enda du missade att ta med i din uppräkning, var detta med att mörderskan Johanna Möller var så oerhört ivrig med att försöka få Ak*i kremerad. Hade det inte varit för hans familj, som starkt motsatte sig kremeringen, så hade vi idag inte haft en aning om vare sig kiselalgerna som saknades i hans lungvävnad eller hur vattnet i Hjälmaren brukar vara under somrarna. Det sista gäller i hög grad mig, för jag visste inte ett jota om kiselalgkoncentrationen just i Hjälmaren innan dessa rättegångar.

Genom att försöka få Ak*i kremerad ville den vidriga, giriga och ondskefulla socionomen/-paten Johanna Möller sopa igen spåren av ett mord hon beställt och som hon såg till att blev utfört. Medgärningsmännen och/eller -kvinnan lär finnas i Johanna Möllers omedelbara närhet. Bland barn (JB & DB) och en svärson (JJ).

Vid den utökade obduktionen kunde några spår av dödande droger ej påvisas i vävnader/hår(?) hos Ak*i. Men vi vet ju hur flink Johanna Möller var med injektionssprutan när de båda var i Egypten och Ak*i blev allvarligt sjuk (läs: förgiftad) på grund av Johannas injektion, en injektion hon inbillade Ak*i, var en vaccination (häpp!).
Om Ak*i under sin sista kväll i livet fick en stor dos kaliumklorid intravenöst injicerat i sig (lätt gjort på en hantverkare som Ak*i med lätt åtkomliga kärl), så finner ingen obduktionsläkare efteråt något dödande i vävnaderna. KCl är naturligt förekommande i alla däggdjur. Hyperton KCl fungerar i Huntsville i Texas när det avrättas folk där. Fungerar lika bra ute på Granliden som i Ystad och i Haparanda. Lämnar i princip inga spår. Omedelbart dödande. Inget gap eller skrik. Bara snabb död. Helt i Johanna Möllers smak. Just saying..

Om JM väljer att hos HD begära pt, så hoppas jag att Wenna då går in med begäran om prövning i kiseldelen, alltså när det gäller omständiheterna kring Ak*is död.
Ak*i har (1) en familj som saknar honom, (2) han kvarlämnar en ny och för honom, bättre kvinna och som säkert fortfarande sörjer honom och (3) slutligen: ett par stackars tvillingar som fått sin Pappa bli mördad av deras Mamma. Hellre skrivet: "Mamma", för här talar vi om Johanna Grotesco Möller och inte om nån jäkla mysig bullmamma inte.. no fucking way!
Instämmer till fullo! Rakt på spikhuvudet!
Citera
2018-02-28, 08:00
Medlem
Honan6s avatar
Aki-fallet nedlagt. Några som pustar ut och tror de är fria. Har de minsta samvete, så kommer en gnagande livstidsdom följa med dygnet runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in