2018-02-27, 16:55
Medlem
JMs advokat blev intervjuad av Expressen TV och svarar på frågan om vad hon anser om livstidsstraffet:

..... att det finns anledning att se att det skulle bli ett tidsbestämt straff...

Strax innan säger hon att JM förnekar brott. Kan nan tolka det på något annat sätt än att hon indirekt säger att hon tror att JM är skyldig?
Citera
2018-02-27, 17:05
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Men någon stämpling till mord i HR lär inte hålla med det underlag man presenterat i TR. Det är inte troligt att just det håller gällande stämpling till mord på maken om man inte steppar upp med lite mer än kiselalger. Och att be någon att fixa bort AP är inte heller något som räcker som bevisning. Motiv är inget bevis det heller.

.

Så det var som förväntat och man har betydligt högre beviskrav gällande mord.
Dom fick nöja sig med mordförsök istället och straffet står stadigt fast.

Gissningsleken
Citat:
Som tingsrätten har redovisat har Anna Ybo uppgett att s.k. drunkningslungor kan uppkomma även vid kvävning med exempelvis en plastpåse över mun och näsa. Denna uppgift har bekräftats av i vart fall Henrik Druid. Rättsläkaren och professorn i rättsmedicin Anders Eriksson har uppgett att han inte i sin verksamhet har sett drunkningslungor efter kvävning, men att han känner till uppgifter i litteraturen om att detta i och för sig kan förekomma. Han har vidare uppgett att stora uppblåsta lungor kan ses vid även t.ex. astmatiska anfall och att det alltså finns sjukdomar som kan ge
upphov till utseende på lungorna liknande s.k. drunkningslungor.
Anders Eriksson har uppgett att kvävning med hjälp av en plastpåse över huvudet eller
en kudde som täpper till andningsvägarna inte ger några synliga fynd och i och för sig
är teoretiskt möjliga dödsorsaker. Han har tillagt att det, såvitt han vet, inte i detta fall
påvisats något stöd för de teorierna. Han har vidare framhållit att kvävning är en
uteslutningsdiagnos, vilket innebär att man måste kunna utesluta alla andra tänkbara
dödsorsaker, t.ex. sjukdom, för att man ska kunna vara rimligt säker på att kvävning är
en dödsorsak.
På frågor om tänkbara alternativa dödsorsaker har Anna Ybo uppgett att en person som
hamnar i kallt vatten kan drabbas av hjärtrytmrubbningar eller hjärtstopp och att man
kan få reflektoriskt hjärtstopp även efter att ha dragit in vatten i lungorna
. Hon har
vidare förklarat att en person med ett förstorat hjärta löper större risk än andra att
drabbas av hjärtrytmrubbningar och att denna risk ytterligare förstärks efter
alkoholintag.

Citat:
Det kan vidare konstateras att även om det inte finns något i den medicinska
utredningen som motsäger att Aki Paasila blivit kvävd till döds, finns det heller inget
konkret stöd för att detta skulle ha varit fallet. Det har t.ex. inte anträffats något
föremål som skulle ha använts i samband med kvävning. Inte heller har det framkommit
några spår efter bråk eller tecken på handgemäng på bryggan. Anna Ybo har
heller inte vid obduktionerna hittat några tecken på att Aki Paasila avlidit till följd av
någon annans vållande. Han företedde inte några tecken på att ha blivit utsatt för
trubbigt våld och det fanns inte heller andra synliga tecken på att han slagit i
någonstans med huvudet eller någon annan del av kroppen.
Den omständigheten att Aki Paasila kan ha drunknat i vatten som inte är rikt på
kiselalger innebär att han skulle ha kunnat drunkna eller blivit dränkt i t.ex.
brunnsvatten eller regnvatten. Något stöd för ett sådant händelseförlopp finns
emellertid inte. För övrigt förefaller det, med hänsyn till att Aki Paasila synes ha
befunnit sig i anslutning till sjön, mycket långsökt och svårförklarligt att han skulle ha
blivit dränkt eller drunknat på annat sätt i något annat vatten än sjövatten från
Hjälmaren.
Faktum kvarstår att det genom utredningen i målet inte har kunnat klarläggas på vilket
sätt Aki Paasila dog

Den omständigheten att det enligt hovrätten inte helt kan uteslutas
att Aki Paasila drunknade i Hjälmaren innebär att det finns ett utrymme för att han dog
på annat sätt än på grund av någon annans vållande. Frågan är om åklagarens
bevisning är tillräcklig för att undanröja tvivel i detta avseende.
I målet saknas stöd för att det fanns andra vuxna personer vid Granliden än Aki Paasila
och Johanna Möller. Inte heller finns det någon säker utredning om Johanna Möllers
agerande i anslutning till dödsfallet. Vid en sammantagen bedömning finner hovrätten
att de i och för sig synnerligen besvärande kringomständigheterna inte är tillräckliga
för att undanröja osäkerheterna kring det sätt på vilket Aki Paasila dog

Som sagts tidigare angående drunkning så är det extremt svårt att ändra på den dödsorsaken även om dom gör sitt yttersta att gissa sig fram.
Senast redigerad av Moosky 2018-02-27 kl. 17:38.
Citera
2018-02-27, 17:25
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det sista du skriver där om att det inte blir nån rättvisa för Ak*i ser jag inte vara ristat i sten. Vi är flera här i tråden som tror oss veta att JJ och JB vet betydligt mer än de hittills berättat om vad som hände med Ak*i i sommarstugan 2015. Det luktar illa runt paret JJ och JB. Det luktar av blod från deras händer..
Det är ju bara spekulationer och att åklagaren "upplyser" hovrätten om att förundersökningen fortfarande pågår är nog att slira lite på sanningen. Förundersökningen är bara inte nedlagd ännu, men gissningsvis har inte många timmar lagts ner i ärendet det senaste halvåret. Vad skulle egentligen kunna hända som får den förundersökningen att ta fart? Att Johanna Möller helt plötsligt erkänner att Aki mördades och hon anger sina barn? Inte helt omöjligt då det gäller JM vare sig det vore sant eller inte

Den friande domen för anstiftan till mord var väntad. Att hon begått stämpling till mord på Pasila råder det inga tvivel om. Men tingsrätten vet inte vem som mördat honom, var han mördats eller hur han mördats. Då blir det lika svårt att bevisa att JM anstiftat till mordet. Det rättar hovrätten till och samtidigt bedömer att det inte är bevisat att Pasila verkligen mördats. Det var polisen som klantade bort det här genom att konstatera att han drunknat genom en olyckshändelse. Inte ens försäkringsbolagets utredning fick polisen att reagera. De fortsatte med att äta munkar och ta det lugnt på stationen. Det är knappast troligt att det här fallet får en ny vändning, särskilt inte efter hovrättens konstaterande att mord inte kan bevisas.
Citera
2018-02-27, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Tack Fezzik!

Jag måste läsa domen igen, men jag finner inte HR's skäl att fria JM från mordet på Aki övertygande.
HR skriver bl.a.:

"En dom får inte grundas på ett helhetsintryck av materialet, utan en bedömning ska göras av de enskilda bevisen."

Jag kanske har fel, men jag trodde att rätten skulle göra en helhetsbedömning.

Om tesmningen av JM's telefon:
"Dessa omständigheter måste anses vara mycket besvärande för Johanna Möller, särskilt eftersom utredningen tyder på att Aki Paasila avled ungefär vid den tiden på kvällen."

Om att Aki inte kan ha drunknat i Hjälmaren:

"Om drunkning är dödsorsaken måste den därför ha skett i vatten som inte är rikt på kiselalger. I annat fall måste dödsorsaken vara en annan."

När jag läser domen drar jag slutsatsen att HR ändå missat att det bevisats att Aki inte kan ha drunknat i Hjälmarens vatten.

HR gör ett IMHO ganska flummigt uttalande som går ut på att det vid tillfället då Aki dog kan ha varit så att vattnet utanför bryggan vid Granliden tillfälligt kan ha varit befriat från kiselalger. Se sid 23-24 i HR-domen.

IMO är detta påstående korrekt:
"Faktum kvarstår att det genom utredningen i målet inte har kunnat klarläggas på vilket sätt Aki Paasila dog."

IMO är detta påstående felaktigt:
"Den omständigheten att det enligt hovrätten inte helt kan uteslutas att Aki Paasila drunknade i Hjälmaren innebär att det finns ett utrymme för att han dog på annat sätt än på grund av någon annans vållande."

Här har IMO HR feltolkat framlagda bevis. Det har bevisats att Aki inte kan ha drunknat i Hjälmaren.

Kan HD komma till en annan slutsats? Om kiselalger är för svåra att förstå för HR, är det möjligt att HD kan förstå bättre? Eller krävs det kunskaper för att förstå detta som går utanför vad jurister normalt har?

Här tror jag du har svaret:

Hovrätten kan konstatera att det den 7-8 augusti 2015 inte gjordes någon mätning beträffande förekomsten av kiselalger i Hjälmaren och att det inte heller i nära anslutning till den tidpunkten
gjordes någon provtagning av vattnet på den plats i Hjälmaren där Aki Paasila
påträffats död.

Med hänsyn till att mängderna kiselalger ändå synes kunna variera mellan olika delar
av sjön och mellan olika tidpunkter är det emellertid en viss brist att det saknas
mätningar från den aktuella platsen och tidpunkten
. Utredningen indikerar visserligen
att vattnet vid Granliden var rikt på kiselalger den 7-8 augusti 2015. Trots det finns det
enligt hovrätten en sådan grad av osäkerhet att man inte enbart på grund av
obduktionsfynden, sammantagna med vad som är känt om vattnet på platsen och det
sätt som Aki Paasila återfanns på, helt kan utesluta att Aki Paasila drunknade i
Hjälmaren.
Citera
2018-02-27, 17:33
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Här tror jag du har svaret:

Hovrätten kan konstatera att det den 7-8 augusti 2015 inte gjordes någon mätning beträffande förekomsten av kiselalger i Hjälmaren och att det inte heller i nära anslutning till den tidpunkten
gjordes någon provtagning av vattnet på den plats i Hjälmaren där Aki Paasila
påträffats död.

Med hänsyn till att mängderna kiselalger ändå synes kunna variera mellan olika delar
av sjön och mellan olika tidpunkter är det emellertid en viss brist att det saknas
mätningar från den aktuella platsen och tidpunkten
. Utredningen indikerar visserligen
att vattnet vid Granliden var rikt på kiselalger den 7-8 augusti 2015. Trots det finns det
enligt hovrätten en sådan grad av osäkerhet att man inte enbart på grund av
obduktionsfynden, sammantagna med vad som är känt om vattnet på platsen och det
sätt som Aki Paasila återfanns på, helt kan utesluta att Aki Paasila drunknade i
Hjälmaren.

Jag såg det, men fördelningen av kiselalger i Hjälmaren tror jag kan jämföras med t.ex. hur syremolekyler fördelas i luften vi andas. Sannolikheten för att vattnet vid bryggan är fritt från kiselalger vid ett visst tillfälle uppskattar jag som jämförbar med sannolikheten för att du dör av syrebrist därför att det inte finns några syremolekyler just där du finns.

Kanske behövs ett bättre vetenskapligt stöd för detta, men jag tror att det är helt uteslutet att vattnet utanför bryggan var fritt från kiselalger då Aki dog.

Citera
2018-02-27, 18:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Jag tycker det i sak är rätt att inte döma för mord på maken. Det är alldeles för mycket som fattas för bevisning, föreställ dig att hon inte mördat mamman o pappan...nej det är inte utom rimligt tvivel att JM mördat Aki.
Dessutom ogillar jag att domstolen lägger ut texten om vilka misstankar mot henne som ändå finns , i den delen, när de sedan friar. Jag tycker de ska döma eller fria och tiga. Många mål nu som slutar med att de friar men har misstankar mot den tilltalade.
Därmed inte sagt att jag vill att JM frias, snarare orolig för den dag hon släpps ut.

Fast jag är nog ändå rätt nöjd. Men jag tycker ju att domen i just detta fall tjänar rättvisan. Problemet är att indicierna är överväldigande för att hon anstiftat — så pass att TR dömde henne. Att ge henne ett "clean sheet" när hon travat runt ensam på 'djävlagård' och klappat får och måsar som inte finns är uteslutet som jag ser det. För mig är det lätt "utom rimligt tvivel" vad gäller anstiftan. Vem i hela friden skulle ge sig på honom (utan att lämna ett spår på kroppen) utan hennes såta godkännande? Varför då? Man dränker inte finne i midjehögt vatten av misstag.

Desdutom måste ju HR ge kontexten till att hon fälldes förut...

Men ska de sen backa även på dödsorsaken så blir det ju mycket lutning i motsatt riktning. Och det är ju helt uppåt väggarna för mig att hon ljuger sig blå om karln gått och drunknat på eget bevåg i midjedjupt vatten.

Nä, jag hade nog tyckt att TR-domen hade kunnat stå sig iofs, men välkomnar detta om det ger mer ljus i kryptan.

Risken är förstås att locket läggs på, pga bristande ork el. data el brist på motiverad vilja att jaga barnen, men förhoppningsvis så finns det ändå hopp så länge det finns jurister som vill göra karriär....

Och så länge JM eller någon kan tänkas vilja byta in lite sanning och erkännande mot nattro och tidsbestämt straff.

För ut kommer hon inte förrän hon gjort troligt hur det hela gick av stapeln. Tror jag man kan utgå ifrån, mellan tummen och pekfingret.

Så du behöver nog inte ligga vaken.

Det är ändå så märkvärdigt att hon nästan fällts, och i alla händelser är en påtaglig och uppenbar fortsatt fara och källa till obehag även för alla sina barn och alla deras anhöriga. Tills hon inser att allt är upp till henne själv och sträcker händer.

Men nu först ska det väl förhoppningsvis auktioneras ut lite nya anslag och medel för att skapa lite rätsida bland kiselalgrars kvällsvanor, kammarrättskorrespondenshyfs, bullmammadesperadohantering, glesbygdsstorhelgsberedskap, försäkringsbolagssamarbetshorrörer, sörmländska stavningsfällor, kontorskräftpremiärsritualer för jourhavande tjänstemän, dialektala motsättningar längs Hjälmaren, narcissismens ABCDE, blixtnedslagsmetaforers giltighet, riksdagspolitik och familjeschizofreni, drogskilsmässobarnspsykologi för lätt och tungt beväpnade, kända och okända orientaliska vattenmordstekniker samt brottsplatsdetektion för brottsplatsdetekterande brottsplatsdetektörer.

Nåt sånt.

(Behövs ett FBII — exponent JM?)
Citera
2018-02-27, 18:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag såg det, men fördelningen av kiselalger i Hjälmaren tror jag kan jämföras med t.ex. hur syremolekyler fördelas i luften vi andas. Sannolikheten för att vattnet vid bryggan är fritt från kiselalger vid ett visst tillfälle uppskattar jag som jämförbar med sannolikheten för att du dör av syrebrist därför att det inte finns några syremolekyler just där du finns.

Kanske behövs ett bättre vetenskapligt stöd för detta, men jag tror att det är helt uteslutet att vattnet utanför bryggan var fritt från kiselalger då Aki dog.

Som jag förstått det har inte kroppen drunknat på platsen. Det är inte otroligt, det är omöjligt. Om så skett har han fått i sig mindre än en halv tesked sjövatten, vad måttet nu blev. I så fall har han snarare kvävts eller dött av något kvävningsliknande spontant tillstånd. Det är väl inte omöjligt, bara osannolikt. Särskilt med "typiska drunkningslungor".

Ska man diskutera sannolikheter så skulle jag ju i stället gissa på att han knuffats ner i något större ämbar (pool, silo, fisktank, kylrum) med någon vätska/gas som han inte flyter i och som uppenbarligen inte lämnar spår.

JM:s fantasi överträffar rättvisans tycks det.
Citera
2018-02-27, 18:26
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Som jag förstått det har inte kroppen drunknat på platsen. Det är inte otroligt, det är omöjligt. Om så skett har han fått i sig mindre än en halv tesked sjövatten, vad måttet nu blev. I så fall har han snarare kvävts eller dött av något kvävningsliknande spontant tillstånd. Det är väl inte omöjligt, bara osannolikt. Särskilt med "typiska drunkningslungor".

Ska man diskutera sannolikheter så skulle jag ju i stället gissa på att han knuffats ner i något större ämbar (pool, silo, fisktank, kylrum) med någon vätska/gas som han inte flyter i och som uppenbarligen inte lämnar spår.

JM:s fantasi överträffar rättvisans tycks det.

Jag har förstått som du. Det är därför jag menar att HR gjort en tankevurpa när dom först fastslår:

"Om drunkning är dödsorsaken måste den därför ha skett i vatten som inte är rikt på kiselalger. I annat fall måste dödsorsaken vara en annan."

Senare, i samma dom, skriver dom:

"Den omständigheten att det enligt hovrätten inte helt kan uteslutas att Aki Paasila drunknade i Hjälmaren innebär att det finns ett utrymme för att han dog på annat sätt än på grund av någon annans vållande."

Jag tycker att dom friar JM från anstiftan till mord på Aki på felaktig grund.

Citera
2018-02-27, 18:27
Medlem
valleros avatar
Citat:
Tack Fezzik!

Jag måste läsa domen igen, men jag finner inte HR's skäl att fria JM från mordet på Aki övertygande.
HR skriver bl.a.:

"En dom får inte grundas på ett helhetsintryck av materialet, utan en bedömning ska göras av de enskilda bevisen."

Jag kanske har fel, men jag trodde att rätten skulle göra en helhetsbedömning.
Håller med, fast utslaget var väntat. Svensk rättspraxis har svårt för indiciemål (speciellt vad det gäller medialt uppmärksammade grova brott). Att Johanna var anstiftaren till mordet på Aki står utom alla rimliga tvivel klart för vem helst med den minsta insikt i fallet.
Citera
2018-02-27, 18:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag har förstått som du. Det är därför jag menar att HR gjort en tankevurpa när dom först fastslår:

Senare, i samma dom, skriver dom:

Jag tycker att dom friar JM från anstiftan till mord på Aki på felaktig grund.

Ja, det där går ju faktiskt inte ihop....
Citera
2018-02-27, 18:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det blev alltså så illa som jag och många fler befarade, Johanna frias för A*i-delen, inte bra men som sagt, den delen var den svaga och borde nog inte ens ha tagits upp av TR i det läge som var.

Men Johanna fälls ju i alla fall för stämpling och förundersökning pågår i A*i-delen så det kan fortfarande hända något i den.
Förbannat att apan klarade sig, främst för Aki och anhörigas skull.
Med alla dessa stämplingar är det väl ingen som ens funderar på att hon mördat Aki, men det ska givetvis bevisas.

Svårt mål pga alla missar innan från polisiärt håll, en ren katastrof i mitt tycke.
Vore trevligt om nån gjorde research kring detta ärende för det luktar skit från börjar till slut, tills IF reagerar.
Det finns mycket kring den här absurda människan och drömmen vore om det framkom ny bevisning.

Skönt iaf att hon är inlåst, får väl ses som det primära målet.
Citera
2018-02-27, 18:48
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Förbannat att apan klarade sig, främst för Aki och anhörigas skull.
Med alla dessa stämplingar är det väl ingen som ens funderar på att hon mördat Aki, men det ska givetvis bevisas.

Svårt mål pga alla missar innan från polisiärt håll, en ren katastrof i mitt tycke.
Vore trevligt om nån gjorde research kring detta ärende för det luktar skit från börjar till slut, tills IF reagerar.
Det finns mycket kring den här absurda människan och drömmen vore om det framkom ny bevisning.

Skönt iaf att hon är inlåst, får väl ses som det primära målet.

Ja, domen, livstid för JM, är ju rätt och på något sätt är det viktigt.

Jag önskar att jag helt kunde befria mig från misstankar om att JM hade nytta av sina stora tillgångar på statliga medel som hon fick för sina oseriösa placeringar av ensamkommande när hon fick polisen i Köping, Västerås och Eskilstuna att vid upprepade tillfällen inte utreda misstänkta brott som JM var inblandad i.

Även om orsaken till att JM klarade sig undan så länge var inkompetens, förvirring och dålig arbetsmoral bland poliser och åklagare så är det lite svårt att tro att det var bara slumpen som gjorde att JM klarade sig så länge som hon gjorde.

Det vore, som du skriver, intressant att se vad som händer om man stoppar de länge uppskjutna och nerlagda förundersökningarna under lupp. Hoppas någon gör det...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in