Citat:
Ursprungligen postat av
kejsarinnakanel
Jag tycker det i sak är rätt att inte döma för mord på maken. Det är alldeles för mycket som fattas för bevisning, föreställ dig att hon inte mördat mamman o pappan...nej det är inte utom rimligt tvivel att JM mördat Aki.
Dessutom ogillar jag att domstolen lägger ut texten om vilka misstankar mot henne som ändå finns , i den delen, när de sedan friar. Jag tycker de ska döma eller fria och tiga. Många mål nu som slutar med att de friar men har misstankar mot den tilltalade.
Därmed inte sagt att jag vill att JM frias, snarare orolig för den dag hon släpps ut.
Fast jag är nog ändå rätt nöjd. Men jag tycker ju att domen i just detta fall tjänar rättvisan. Problemet är att indicierna är överväldigande för att hon anstiftat — så pass att TR dömde henne. Att ge henne ett "clean sheet" när hon travat runt ensam på 'djävlagård' och klappat får och måsar som inte finns är uteslutet som jag ser det. För mig är det lätt "utom rimligt tvivel" vad gäller anstiftan. Vem i hela friden skulle ge sig på honom (utan att lämna ett spår på kroppen) utan hennes såta godkännande? Varför då? Man dränker inte finne i midjehögt vatten av misstag.
Desdutom måste ju HR ge kontexten till att hon fälldes förut...
Men ska de sen backa även på dödsorsaken så blir det ju mycket lutning i motsatt riktning. Och det är ju helt uppåt väggarna för mig att hon ljuger sig blå om karln gått och drunknat på eget bevåg i midjedjupt vatten.
Nä, jag hade nog tyckt att TR-domen hade kunnat stå sig iofs, men välkomnar detta om det ger mer ljus i kryptan.
Risken är förstås att locket läggs på, pga bristande ork el. data el brist på motiverad vilja att jaga barnen, men förhoppningsvis så finns det ändå hopp så länge det finns jurister som vill göra karriär....
Och så länge JM eller någon kan tänkas vilja byta in lite sanning och erkännande mot nattro och tidsbestämt straff.
För ut kommer hon inte förrän hon gjort troligt hur det hela gick av stapeln. Tror jag man kan utgå ifrån, mellan tummen och pekfingret.
Så du behöver nog inte ligga vaken.
Det är ändå så märkvärdigt att hon nästan fällts, och i alla händelser är en påtaglig och uppenbar fortsatt fara och källa till obehag även för alla sina barn och alla deras anhöriga. Tills hon inser att allt är upp till henne själv och sträcker händer.
Men nu först ska det väl förhoppningsvis auktioneras ut lite nya anslag och medel för att skapa lite rätsida bland kiselalgrars kvällsvanor, kammarrättskorrespondenshyfs, bullmammadesperadohantering, glesbygdsstorhelgsberedskap, försäkringsbolagssamarbetshorrörer, sörmländska stavningsfällor, kontorskräftpremiärsritualer för jourhavande tjänstemän, dialektala motsättningar längs Hjälmaren, narcissismens ABCDE, blixtnedslagsmetaforers giltighet, riksdagspolitik och familjeschizofreni, drogskilsmässobarnspsykologi för lätt och tungt beväpnade, kända och okända orientaliska vattenmordstekniker samt brottsplatsdetektion för brottsplatsdetekterande brottsplatsdetektörer.
Nåt sånt.
(Behövs ett FBII — exponent JM?)