2018-02-28, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Har du sett läkarintygen?

Nej ! Har du ?
Citera
2018-02-28, 06:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Nej ! Har du ?

Ja, men inte de som du syftar på.
Citera
2018-02-28, 07:50
Medlem
Börjar förstå att PM är en typ av "side kick" som vill förmedla sin syn på saken utan att hamna i korselden. Att man skickar PM till den som man tycker resonerar mest neutralt och som kan hjälpa till att föra debatten i tråden. Avd.9:s förmedlande fick bra mottagande i tråden kan jag tycka förutom Rapytts som generellt sett hugger på allt som inte hen vill skriva under på. Avd.9 är välkommen tillbaka när hen har släppt förtreten. Fortfarande hävdar jag bestämt att en pianotants syn på tragedin kan vara lika bra som någon annans och onödigt att ironisera över en gammal journalist som flera redan slår på.

Att folk följer denna tråden tror i alla fall jag enbart beror på sökandet i "varför". Det är så unikt och gripande så det berör alla djupt in i själen. Debatten om dådet är rätt eller fel hoppas jag är överspelad. Alla borde förstå att föräldrarna inte tänkte normalt som de en gång i tiden med säkerhet gjorde. De var väldigt sjuka och då finns inte logik och förnuft. Jag tror att föräldrarna velat dölja sin/a sjukdom/ar och isolerat sig mer och mer för att bibehålla en bra fasad. De anhöriga fick aldrig riktigt chansen att hålla dem i handen. Jag lider med dem. De som däremot alltid skall ha insyn i såna här fall, sjukvård och skola, borde kunnat agera och klara av att detektera "en familj i kris" mycket tidigare. Hade t.ex skolan redan efter några månaders hemundervisning för den äldre flickan undersökt familjens situation bättre så kunde detta aldrig hänt.
Citera
2018-02-28, 07:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Jag fick den 2018-01-31, 23:33 ;-)

Men även den sönderhackas tyvärr

Utöver att jag kan förstå att man reagerar på någon enskild pajas utbrott, är det rimligt att PM granskas, precis som alla andra uppgifter som presenteras i tråden. Varför dessa PM ska ha en särställning förstår jag inte.

När man nu dessutom förstår att det ibland är mass-pm som har skickats ut ifrågasätter jag än mer bevekelsgrunderna till att PMaren inte skickar ut informationen direkt i tråden.

PMarna skaffar sig en massa gisslan som ska känna sig tacksamma och utvalda och därför nödgade att varsamt föra den "känsliga" informationen vidare. Eftersom förmedlaren inte kan försvara informationen då den inte kommer från dem själva, försätts de i en besvärlig lojalitetskonflikt varför en del av dem väljer att lämna tråden.

Oavsett hur det ligger till med sanningshalten i dem, är dessa PM inte konstruktivt för den fria debatten eller den fria tanken, i alla fall inte om vidareförmedlaren inte accepterar samma behandling av det som resten av informationen som inkommer i tråden.

Och ja, jag har också fått ett antal PM. Jag har uppmanat dessa PMare att själva skriva i tråden. Ungefär hälften gjorde det, den andra hälften har jag inte sett röken av..

Jag råkade dock vi ett tillfälle bli påverkad av en manipulation i ett PM där jag ett litet tag lät mig dämpas av dennes svårighet med vissa saker jag skrev om. Inte heller känslomässigt gisslanskap är bra för det fria ordet.
Citera
2018-02-28, 08:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Tror ni att någon person med självrespekt som verkligen besitter fakta kommer att ha lust att äntra denna tråd efter att ha bläddrat lite här?

Ja, men det krävs integritet, lite mod och förmåga att skita i pajasar, precis som på resten av Flashback och livet i övrigt.
Citera
2018-02-28, 08:23
Medlem
Citat:
Utöver att jag kan förstå att man reagerar på någon enskild pajas utbrott, är det rimligt att PM granskas, precis som alla andra uppgifter som presenteras i tråden. Varför dessa PM ska ha en särställning förstår jag inte.

När man nu dessutom förstår att det ibland är mass-pm som har skickats ut ifrågasätter jag än mer bevekelsgrunderna till att PMaren inte skickar ut informationen direkt i tråden.

PMarna skaffar sig en massa gisslan som ska känna sig tacksamma och utvalda och därför nödgade att varsamt föra den "känsliga" informationen vidare. Eftersom förmedlaren inte kan försvara informationen då den inte kommer från dem själva, försätts de i en besvärlig lojalitetskonflikt varför en del av dem väljer att lämna tråden.

Oavsett hur det ligger till med sanningshalten i dem, är dessa PM inte konstruktivt för den fria debatten eller den fria tanken, i alla fall inte om vidareförmedlaren inte accepterar samma behandling av det som resten av informationen som inkommer i tråden.

Och ja, jag har också fått ett antal PM. Jag har uppmanat dessa PMare att själva skriva i tråden. Ungefär hälften gjorde det, den andra hälften har jag inte sett röken av..

Jag råkade dock vi ett tillfälle bli påverkad av en manipulation i ett PM där jag ett litet tag lät mig dämpas av dennes svårighet med vissa saker jag skrev om. Inte heller känslomässigt gisslanskap är bra för det fria ordet.

Jag skickade ETT PM väldigt tidigt i tråden då jag blev medlem och därav inte kunde posta, men det visade sig att jag inte heller kunde skicka meddelande.Efter det har jag bara fått PM med förgrågningar ! Och har i stort sett inte förmedlat mer en vad jag gjort i tråden !
Citera
2018-02-28, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
I mångt och mycket påminner faktiskt OHs tankesätt om nazism, var han övertygad kanske? Kraschade hans livsprojekt, gick emot allt han trodde på? Var "livskvalitet" inte ett desperat rop på hjälp, utan faktiskt ett konstaterande som var på riktigt, från en övertygad person? Lite udda och bisarr i sitt tänkande?

Vill här påminna om Godwins lag. Som bl.a. säger att när detta inträffar i en diskussion, dvs. att någon för in denna typ av argument i en så blir all saklig argumentation omöjlig. Vilket i.o.f.s. möjligen redan har inträffat i denna tråd.

Kan en moderator möjligen titta på detta?
Citera
2018-02-28, 08:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Jag skickade ETT PM väldigt tidigt i tråden då jag blev medlem och därav inte kunde posta, men det visade sig att jag inte heller kunde skicka meddelande.Efter det har jag bara fått PM med förgrågningar ! Och har i stort sett inte förmedlat mer en vad jag gjort i tråden !

Då låter det som att du har integritet, mod och förmåga att skita i pajasar.
Citera
2018-02-28, 08:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Vid filicid, som faktiskt är nåt helt annat än i föreliggande fall,.

?
Citera
2018-02-28, 08:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
?

Detta är ett familjecid.

Där det enl. polisens uppgifter dessutom är båda föräldrarna som utfört det.
Citera
2018-02-28, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Börjar förstå att PM är en typ av "side kick" som vill förmedla sin syn på saken utan att hamna i korselden. Att man skickar PM till den som man tycker resonerar mest neutralt och som kan hjälpa till att föra debatten i tråden. Avd.9:s förmedlande fick bra mottagande i tråden kan jag tycka förutom Rapytts som generellt sett hugger på allt som inte hen vill skriva under på. Avd.9 är välkommen tillbaka när hen har släppt förtreten. Fortfarande hävdar jag bestämt att en pianotants syn på tragedin kan vara lika bra som någon annans och onödigt att ironisera över en gammal journalist som flera redan slår på.

Att folk följer denna tråden tror i alla fall jag enbart beror på sökandet i "varför". Det är så unikt och gripande så det berör alla djupt in i själen. Debatten om dådet är rätt eller fel hoppas jag är överspelad. Alla borde förstå att föräldrarna inte tänkte normalt som de en gång i tiden med säkerhet gjorde. De var väldigt sjuka och då finns inte logik och förnuft. Jag tror att föräldrarna velat dölja sin/a sjukdom/ar och isolerat sig mer och mer för att bibehålla en bra fasad. De anhöriga fick aldrig riktigt chansen att hålla dem i handen. Jag lider med dem. De som däremot alltid skall ha insyn i såna här fall, sjukvård och skola, borde kunnat agera och klara av att detektera "en familj i kris" mycket tidigare. Hade t.ex skolan redan efter några månaders hemundervisning för den äldre flickan undersökt familjens situation bättre så kunde detta aldrig hänt.

Hemskt att försöka sätta ansvaret över det som hände på skolan.. Tycker verkligen synd om alla som arbetade där och eventuellt går nu omkring med skuldkänslor.

Jag kan mycket väl tänka mig att låt oss säga en lärare ifrågasatte hemundervisningen, men sen kom en "professor" med läkarintyg i handen och påstod att hemundervisningen var en absolut nödvändighet.

En läkare, lärare eller en rektor tänker ju inte i första hand att föräldrarna är sjuka i huvudet om de önskar hemundervisning för sitt barn (SINA i detta fall). Man tror att föräldrarna alltid önskar sina barns bästa och att de kanske även gjorde det i detta fall, men var för sjuka i huvudet för att fatta vad det i så fall skulle ha varit.
Citera
2018-02-28, 09:25
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Vi har många föräldrar som ser sina barn som en börda och som har svårt att knyta an till dem. Deras barn lever fortfarandeså det räcker inte med det.

Föräldrarnas ord och handlingar ska ses i skuggan av en obearbetad krisreaktion på tre familjemedlemmars somatiska sjukdomar och en progredierande depression ovanpå en lindrig och för dem dold autism, vilka grumlade deras kognition, förstärkte deras oförmågor och gjorde det omöjliga möjligt.

Ja, jag börjar tro på det jag skriver. It makes sense.

Jag har fetat.

Jag är absolut inne på samma spår och vänder och vrider lite på det.
Exponentiellt ökande stress hos OH, beroende på övriga familjemedlemmars ohälsa och julledigt, har gett OH (snävt/snävare?) tunnelseende så att han kapitulerat till HB:s förmodade dödstankar.

Har någon form av prestige varit inblandad? Mot bakgrund av att hjälp sökts tror jag inte det.

Trots att jag inte kände eller har träffat någon i familjen, så läser jag och deltar i tråden för att behandla sorgen jag känner över att Agnes och Moa inte finns i livet längre.
Av någon anledning blir det extra jävligt när barn är inblandade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in