2018-02-27, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Faktorer som inte fanns för tjugo trettio år sedan; sociala medier där den perfekta ytan ska uppvisas för var och en, till slut vågar de inte ens byta ut kostymen mot myskläder hemma.

Massor med barn har dödats genom tiderna av föräldrar, främst mödrar och änglamakerskor.

Fel och övertramp är inget jag vet något om i det här fallet, mer än ATT DET ÄR FEL ATT DÖDA SINA BARN.

Menar du att dagen gryr för av föräldrar gemensamt planerade familjecid?

Vid filicid, som faktiskt är nåt helt annat än i föreliggande fall, är förhållandet mellan modern och fadern ungefär 50-50, vilket förvisso är chockerande i sig eftersom kvinnor i princip alltid är gravt underrepresenterade vid olika våldsbrott.
Citera
2018-02-27, 23:04
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Men OH sökte inte psykvård, han gnällde bara på om hur hemskt det var med barnen därhemma. Samma barn som han klankade på inför andra. Narcissist var han, det är jag rätt övertygad om nu. Kall och varm när det passade honom, och det blev barnen sjuka av...

Sen kunde han inte leva med skiten längre, för att det inte gav honom den livskvalitet han förtjänade...

Men dig går ju knappt att svara på! Det har ju flera av oss förstått i tråden. Hur man kan vara så svart/vit och veta så mycket.

Jaså, du är "rätt övertygad om att han var narcissist"? Det låter ju mer än osäkert, bara att du uttrycker dig så.

Sedan handlade det jag skrev om sist att det var H som mådde dåligt och hon som skulle behöva hjälp med ev psykiatri eller psykolog. Jag vet inte ens om det var så i det fallet, men man kan faktiskt resonera om saker och ting, utan att ha hundra procent vetskap om ett föräldrapar/barn.

Men det lustiga är att du dumförklarar alla utom dig själv.

Värm lite mjölk på spisen, och drick, det ska lugna ner en. (Glöm bara inte att stänga av spisen, så det inte händer en olycka, då kan du komma att kallas för en oansvarig person, och delges brott för oaktsamhet, framkallande av fara för andra alternativt mordbrand). Sov en god natts sömn och vakna lite mindre självsäker i morgon! Natti!
Citera
2018-02-27, 23:10
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein

Vid filicid, som faktiskt är nåt helt annat än i föreliggande fall, är förhållandet mellan modern och fadern ungefär 50-50, vilket förvisso är chockerande i sig eftersom kvinnor i princip alltid är gravt underrepresenterade vid olika våldsbrott.

Det beror ju på tidsandan om kvinnor är mer eller mindre gravt underrepresenterade vid olika våldsbrott.
Om man tittar historiskt. De har varit lika om inte mer representerade vid olika brott genom århundraden.

Menar inte alls att dagen gryr för att föräldrar planerar att döda sina barn, vet inte hur du läser.

Men det du och andra glömmer är att det finns säkert hundra fler parametrar hos människor till varför de gör si eller så, tänker och tänker om, sen finner en lösning.

FÖR ÖVRIGT......
Citera
2018-02-27, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det är många föräldrar som _nästan_ dödat sin börda.
Men som du säger så krävs det mer.

Jag tycker du är mest trovärdig i tråden. Efter att ha sett OH så håller jag med dig. För det är där du placerar autismen antar jag?

Det rigida tänkandet kan såklart ha bidragit liksom oförmågan att leva utan partnern.
Bristen på inlevelseförmåga.
Stressen vid förändrade rutiner.
När det blir oförutsägbart.

Ja jag köper det.

Det är klockrent.

Det är närmast OH jag syftar på men håller det inte för omöjligt att det även skulle kunna gälla HB i någon grad. Men visst, kanske hade hon "bara" en obearbetad krisreaktion och djupare depression under en sedan tidigare sårbar personlighet.

Det känns som en rimlig gärningsmannaprofil till detta brott och stärks dessutom av lite reversed engineering, nu man faktiskt vet vilka GM är och deras övriga förehavanden.
Citera
2018-02-27, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det är många föräldrar som _nästan_ dödat sin börda.
Men som du säger så krävs det mer.

Jag tycker du är mest trovärdig i tråden. Efter att ha sett OH så håller jag med dig. För det är där du placerar autismen antar jag?

Det rigida tänkandet kan såklart ha bidragit liksom oförmågan att leva utan partnern.
Bristen på inlevelseförmåga.
Stressen vid förändrade rutiner.
När det blir oförutsägbart.

Ja jag köper det.

Det är klockrent.

Nej, jag köper inte detta.

Forskning: Brist på empati beror på tillståndet alexitymi – inte autism:

"– Autism är förknippat med att svara med en stark känslomässig stress på sådana situationer där personen hellre aktivt tenderar att undvika handlingar som kan skada, säger Indrajeet Patil."

https://kurera.se/forskning-brist-pa-empati-beror-pa-tillstandet-alexitymi-inte-autism/

Tycker att OH gett uttryck för detta.
Citera
2018-02-27, 23:29
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ja, precis, det måste vara fruktansvärt....Kafka liknande.. och det gamla talesättet, man måste vara frisk för att orka vara sjuk, är verkligen sant, tyvärr.

I det här fallet hade det räckt att ringa 112 och ropa:
1. - HJÄLP, jag/vi ska mörda barnen!
2. - HJÄLP, jag/vi mördar barnen!
3. - HJÄLP, jag/vi ska ta livet av mig/oss!
Efter det hade maskineriet dragit igång. Den här familjen behövde time out från varandra!
Vi lever ju inte på 1000-talet precis..
Citera
2018-02-27, 23:29
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein

Frågan är hur gemensamt det här egentligen var. Tror inte att båda var lika övertygade om att det här var det enda rätta. Den ena fick nog med den andre men å andra sidan så gjorde den som gav med sej inte tillräckligt för att stoppa det hela. Fanns inte kraft och klara tankar nog för det?
Citera
2018-02-27, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Efter det hade maskineriet dragit igång. Den här familjen behövde time out från varandra!

Precis, det är oerhört lätt att larma, men inte någon av föräldrarna, eller barnen gjorde det. Det tyder på att mördaren var en lömsk person. Kanske var alla rädda och hoppades komma levande ur den livsfarliga villan. Jag undrar hur barnen blev lurade att dö.
Citera
2018-02-27, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Frågan är hur gemensamt det här egentligen var. Tror inte att båda var lika övertygade om att det här var det enda rätta. Den ena fick nog med den andre men å andra sidan så gjorde den som gav med sej inte tillräckligt för att stoppa det hela. Fanns inte kraft och klara tankar nog för det?

Tillräckligt gemensamt för ett gemensamt självmordsbrev där de beskrev sina gemensamma bevekelsegrunder för att döda sina barn för att sedan gemensamt underteckna brevet.
Att inte ha kraft att säga nej när ens partner föreslår att man ska döda ens gemensamma barn har aldrig tidigare skett i Sverige.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-02-27 kl. 23:57.
Citera
2018-02-27, 23:40
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru

Nej, 1 - 3 håller jag inte med om.

Maskineriet var väl något man ville undvika. Sådan har jag varit och jag tror inte jag är unik på något sätt.
Att de behövde time out, kanske kan vara sant, det kan vara nyttigt för ett vilket par som helst.

Människan fattade inte sämre beslut på 1000-talet, i den mån de kunde fatta något beslut för sig själva, var det i förhållande till hur samhället var konstruerat med lagar osv. Tankemässigt har vi nog alla alltid haft arketypiska föreställningar till det svåra, med val osv.
Citera
2018-02-27, 23:47
Bannlyst
Citat:
Det är ok! Jag är också trött

Nej, jag upplever bara att de som dissar en person, O i det här fallet, till den milda grad inte kan se att en fyrtioårig människa har varit med om många saker, väljer rätt ibland, väljer fel ibland, miljö och socialt, predestinerad genetiskt vilket vi alla är på olika sätt, inte tar hänsyn till det, utan bara infamt konstaterar att O är det och O är detta men inte det. Och då har man inte känt honom. Det är sådana konstateranden jag har svårt för, med alla, även utanför detta forumet.

Eller så är Rappytt en konkurrent till professorstjänsten i Lund, den är ju ledig nu. Men då behöver han ju inte sätta personlighetsstörningsstämplar på någon han inte kände eller ens konkurrerar med honom längre.

Jag tar tillbaka att inte just du skulle ha reflekterat över fler parametrar.

Kudden väntar på mig nu

Håller med dig om det fetade. Jag tror inte alls att OH i grunden var en dålig människa. Inte HB heller. De hamnade tillsammmans i en situation de inte kunde hantera utifrån de förutsättningar de hade. Hade barnen och HB inte fått allvarliga somatiska sjukdomar hade sannolikt inget av det som skedde hänt, utan livet hade lunkat på sin gilla gång. Finns massor av par med sårbara personligheter och lätt autistiska drag som har barn och som klarar sig utmärkt om de inte utsätts för alltför stora påfrestningar.

Förresten hur är det för dig, tycker du att det är ok att döda barn...?
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-02-27 kl. 23:54.
Citera
2018-02-28, 00:13
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Nej, 1 - 3 håller jag inte med om.

Maskineriet var väl något man ville undvika. Sådan har jag varit och jag tror inte jag är unik på något sätt.
Att de behövde time out, kanske kan vara sant, det kan vara nyttigt för ett vilket par som helst.

Människan fattade inte sämre beslut på 1000-talet, i den mån de kunde fatta något beslut för sig själva, var det i förhållande till hur samhället var konstruerat med lagar osv. Tankemässigt har vi nog alla alltid haft arketypiska föreställningar till det svåra, med val osv.

Tänker nog mer att FLICKORNA hade behövt time out från sin föräldrar, som enligt "uppgifter" här i tråden, inte längre var tillräkneliga vårdnadshavare.
Attan! Glömde att barnen bara var bihang i händelsen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in