2018-02-27, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Ja du. Jag har inte så mycket mer. Flera av HB:s Facebook-vänner är personer jag känner till. Via bekanta eller via jobbet. Vi är nästan jämnåriga och från Gbg båda två. Egentligen var jag lite rädd att jag vet vem hon är, det var därför jag började läsa här. Men så har ju ingen bild kommit fram, så jag vet ännu inte.

Jag kan ju inte fråga mina kollegor om detta, men en som pratat med en av våra kollegor som kände H sade att OH förlorat en tidigare sambo eller fru. Vet ej om det var olycka/sjukdom/annat.

Ger lite Knutby pastor vibbar. Hans första fru ”halkade” i badkaret...
Citera
2018-02-27, 22:22
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blonay
Info kom från anhörig närmare än syskon, men skickades av nära vän till denna anhöriga som PM till avd.9.. Hur kan en pianolärarinnas ord slå högre än en nära anhörig?
Så har jag uppfattat det, eller har jag också fattat fel!

Jag undrar vad som ska till för att man ska vara säker att rätt info kommer från rätt person?? Skulle någon skriva ett inlägg här och skriva under som nära anhörig eller kanske skolpersonal. Hur många här skulle tro på det om inte infon stämde med egna tankar? Man kan liksom aldrig vara säker.

För min del var Avd.9 PM mer trovärdigt än mycket annan text i denna tråd. Skrivet med äkta känsla från en vanlig normal människa som kanske inte är journalist, författare, läkare eller dyl. Alla har inte skriftens gåva. Syftet var att skriva ner info, inte nån perfekt historieuppsats.

Men tyvärr löser ju inte detta PM fallet ändå! Vad hände för hemskt mellan jul och nyår?
Och vad fick dessa enligt släktingen goda människor att totalt flippa ur?

Jag är nyfiken på vilken släktsida den nära släktingen tillhör O eller H

Båda kan mycket väl vara trovärdiga.
De har bara olika erfarenheter, upplevelser om dem.

En förälder som den pianolärarinnan beskriver kan mycket väl skina i andra sammanhang., hur förklarar du annars att samma goa gubbe kan ta livet av sina barn?

Många skulle bli förvånade om de fick se den verklighet många lever i när omgivningen ser perfektion och rosa moln. En utav anledningarna till varför det är så svårt att förstå många som kliver ur hemska familjeförhållanden är att de målat upp en helt annan bild för omgivningen. Inte ens riktigt nära kan se många gånger och de som får en glimt får välja mellan att ta bortförklaringar eller att försvinna ur familjens liv.

Ingenting stod rätt till i denna familjen, oavsett om en hel släkt skulle vilja påskina annat!
Citera
2018-02-27, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blonay
Absolut jag är en av dem som tror hon finns och allt hon sagt är sant,
men sen kan man ju tolka det hon sagt som man vill
Att jag drog upp henne nu var mest för att jag tycker att det är intressant att se hur man väljer vilka man tror på. Källa från Elisabeth Höglund slår högre än en källa som kontaktat en användare här.
Det ena en okänd pianolärare, det andra en nära anhörig som vill vara anonym.

Hoppas du förstår hur jag menar

Jag förstår precis. Kunde bara inte låta bli att påpeka det uppenbara
Citera
2018-02-27, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det finns, med stor sannolikhet fler PM, med ännu bättre information.
Det lovar jag.
Men bemötandet i denna tråden, när man lägger ut ett PM gör att man istället håller infon för sig själv.
Man behöver inte tycka samma som jag.....
Men nu är det dagis-nivå på en del
Jag ville verkligen bidra med nått som vi alla kunde spinna vidare på.
Men, istället blir resultatet såhär
Scheele försökte, och han sitter på otrolig info.
Men hen gav upp.
Några andra försökte bidra, men dom gav upp.
Nu skiter jag i det här...... på riktigt.
Jag tar min info, och försvinner från denna tråd.
Ni som söker vidare, kan hitta stensäker info hos rappytt, och hens pianotant.
Där hittar ni svaret.
Lycka till i tråden, men nu slipper ni mej !

Men du, skit i Rappytt nu...

Jag står nog på samma sida av staketet som Rappytt i dessa två åsiktsläger men nu tycker jag att Rappytt behöver ta en paus från tråden. H*n har blivit oschysst påhoppad i pack och fått lite tunnelseende tror jag. Gå och ta en promenad i skogen och kom sedan tillbaks vetja.
Citera
2018-02-27, 22:29
Medlem
Citat:
Det går bra att vara autistisk och leva ett ganska bra liv. Ha bra jobb och relationer och vara sambo. Och tänk på hur många i övre medelklass som har ”städhjälp”.

Det gör det absolut. De som behöver hjälp med att klara av städning, som kan ha svårt att prioritera det, får också hjälp med detta. Tyvärr verkar det som om LSS för den här gruppen kan bli kärvare att få och då kan mycket annat bli lidande.

Jag tror inte att O och hans fru var autister, inte båda i varje fall.
Citera
2018-02-27, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Blir fundersam här vem man skall tro på. Vet du om O och H:s föräldrar kände till att barnen hade en ME
Vet ej hur många gånger jag har svarat på detta...Nej de kände inte till det och enligt dem så var det kronisk trötthet el idiopatisk trötthet som det står i läkarintyg.
Har du sett läkarintygen?
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-02-27 kl. 22:35.
Citera
2018-02-27, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
...Nej de kände inte till det och enligt dem så var det kronisk trötthet el idiopatisk trötthet som det står i läkarintyg.

Hur länge tror du att O planerat att ta livet av sig, och sin familj? Vad tror du är den verkliga anledningen?
Senast redigerad av rappytt 2018-02-27 kl. 22:45.
Citera
2018-02-27, 22:38
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Inte ofta vi hållt med varandra i den här tråden men här instämmer jag till fullo.
Det här fallet är så konstigt och så mycket uppgifter som går isär.
Indicierna pekar åt ett håll.
De få uttalandena också
Pm åt ett annat.
Sedan undrar jag varför ingen försvarar Hanna?

Hur kan folk veta i vilken ordning föräldrarna dött?

Hur hjälpte OH hanna över?.
mm
Citera
2018-02-27, 22:49
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Vi har många föräldrar som ser sina barn som en börda och som har svårt att knyta an till dem. Deras barn lever fortfarandeså det räcker inte med det.

Föräldrarnas ord och handlingar ska ses i skuggan av en obearbetad krisreaktion på tre familjemedlemmars somatiska sjukdomar och en progredierande depression ovanpå en lindrig och för dem dold autism, vilka grumlade deras kognition, förstärkte deras oförmågor och gjorde det omöjliga möjligt.

Ja, jag börjar tro på det jag skriver. It makes sense.

Det är många föräldrar som _nästan_ dödat sin börda.
Men som du säger så krävs det mer.

Jag tycker du är mest trovärdig i tråden. Efter att ha sett OH så håller jag med dig. För det är där du placerar autismen antar jag?

Det rigida tänkandet kan såklart ha bidragit liksom oförmågan att leva utan partnern.
Bristen på inlevelseförmåga.
Stressen vid förändrade rutiner.
När det blir oförutsägbart.

Ja jag köper det.

Det är klockrent.
Citera
2018-02-27, 22:52
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Ärligt talat. Den här tråden har utvecklats till fb:s slaskhink. Ja. Man kan ha olika åsikter om allt som skrivs och man behöver inte hålla med. Dock behöver man väl inte tjata om det och mala det i hundra inlägg per dag. Om vem som har rätt eller fel.

Det borde egentligen samarbetas mer. Föra handlingen framåt. Nya uppgifter. Vare sig det är från PM, nån granne, vän, arbetskamrat, nån som kände föräldrarna i tredje hand, känt dem förut eller nån som bara vet.

Vi som inte vet är väldigt tacksamma för det vettiga som läggs upp. Det är ingen som begär att man måste tro på det. Var och en har sin egen uppfattning. Jag själv tar in all info men sållar bort det jag inte tror på just då. Jag ifrågasätter dessa saker i mitt huvud. Där får det också stanna.

Kan vi komma överens om att vi inte behöver vara överens, men kanske kan mötas på halva vägen, utan att göra sig lustig över nån annans inlägg/åsikter? Det var ju en rätt vettig tråd från början. Godnatt och kram på er!
Citera
2018-02-27, 22:52
Medlem
Citat:
Fast Pm:et hade ju Avd9 fått den 31 jan. Och det ör väl efter det som det mesta i det har dryftats. Avd9, scheele och Picasso har väl fått samma pm verkar det som. Orkar absolut inte gå tillbaks och läsa allt före den 31 jan, men eftersom jag hängt med i tråden är min uppfattning att innehåller i detta pm har varit till grund för den senaste månadens diskussioner här, och inte tvärtom.

Jag har för övrigt fått IRL-info av en vän till en som kände familjen att

1) HB var inte riktigt frisk, psykiskt

2) OH har upplevt nåt väldigt tragiskt i En tidigare relation

Ja så tycker jag också. Det där pm:et har portionerats ut i små delar under lång tid och nu kom det i sin helhet. Varför kan man undra... hålla spänningen uppe kanske med lite cliffhangers.
Citera
2018-02-27, 22:54
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Ja, svensk skola, socialtjänst och sjukvård är och har alltid varit fulla av brister.
Felen och övertrampen de gjort genom tiderna är oräkneliga
Ändå har inga föräldrar tidigare gemensamt dödat sin barn.
Dessa föräldrar gjorde det.

Var skulle du säga att man skulle leta för att hitta vad som är speciellt i detta ärende?

Faktorer som inte fanns för tjugo trettio år sedan; sociala medier där den perfekta ytan ska uppvisas för var och en, till slut vågar de inte ens byta ut kostymen mot myskläder hemma.

Massor med barn har dödats genom tiderna av föräldrar, främst mödrar och änglamakerskor.

Fel och övertramp är inget jag vet något om i det här fallet, mer än ATT DET ÄR FEL ATT DÖDA SINA BARN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in