2018-02-27, 07:17
Medlem
Enligt Nordnet stänger Oslo börsen 16.25.. varför?
Enl samma sida öppnar Kanadensiska börsen 15.30 (svensk tid), men nu kl 07 tickar det på upp och ner.
Senast redigerad av Kent-Herbert 2018-02-27 kl. 07:20.
Citera
2018-02-27, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Enligt Nordnet stänger Oslo börsen 16.25.. varför?
Enl samma sida öppnar Kanadensiska börsen 15.30 (svensk tid), men nu kl 07 tickar det på upp och ner.

Svarar själv om det är någon mer som undrar framöver.
Verkar inte som om den kanadeniska börsen uppdateras live i mitt flöde. Så någon form av efterjusteringar ser det ut som.

Första frågan är kanske löjlig, men intressant. söker fortfarande svar på den
Citera
2018-02-27, 23:29
Medlem
Citat:
Första frågan är kanske löjlig, men intressant. söker fortfarande svar på den
Kan intyga att det stämmer, men inte varför.
https://www.oslobors.no/ob_eng/Oslo-.../Opening-hours
Citera
2018-02-28, 05:27
Medlem
-Skillnad på A och B? Ex investor. Ska man löpa lite av varje?

-Vad är poängen med att ett bolag finns
Att köpa aktier i flera länder? Är det samma kurs dvs eller hur tänker man där? Eller är det flera bolag i samma koncern?
Citera
2018-02-28, 09:24
Medlem
Citat:
-Skillnad på A och B? Ex investor. Ska man löpa lite av varje?

A-aktier har starkare rösträtt än B-aktier, och därför är A-aktier, allt annat lika, värda mer. Dock så brukar B-aktier i gengäld ha högre likviditet vilket i sin tur, allt annat lika, gör att de ska vara mer värda än A-aktier. Vilken av de två faktorerna, rösträtt eller likviditet, som väger tyngst för dig kan bara du själv svara på. Generellt brukar man dock säga att vanliga privatpersoner ska skita i rösträtten och att likviditeten är viktigare. Dessutom brukar B-aktier vara billigare i de flesta fall (d.v.s. du får fler aktier för pengarna), så som privatperson ska man som regel köpa B-aktier.

I just Investors fall så är dock A-aktien billigare och även om den har lägre likviditet än B-aktien så är den mer än tillräcklig. Så i just Investors fall rekommenderar jag A-aktien.

Om aktierna har olika pris: Välj den billigaste. Har denne tillräckligt hög likviditet? Bra! Om inte, välj den andra.

Om aktierna har samma pris: Välj den med högst likviditet. Om de har lika hög likviditet, eller att båda har tillräckligt hög likviditet, välj A-aktien.
Senast redigerad av _Baste_ 2018-02-28 kl. 09:31.
Citera
2018-03-01, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
A-aktier har starkare rösträtt än B-aktier, och därför är A-aktier, allt annat lika, värda mer. Dock så brukar B-aktier i gengäld ha högre likviditet vilket i sin tur, allt annat lika, gör att de ska vara mer värda än A-aktier. Vilken av de två faktorerna, rösträtt eller likviditet, som väger tyngst för dig kan bara du själv svara på. Generellt brukar man dock säga att vanliga privatpersoner ska skita i rösträtten och att likviditeten är viktigare. Dessutom brukar B-aktier vara billigare i de flesta fall (d.v.s. du får fler aktier för pengarna), så som privatperson ska man som regel köpa B-aktier.

I just Investors fall så är dock A-aktien billigare och även om den har lägre likviditet än B-aktien så är den mer än tillräcklig. Så i just Investors fall rekommenderar jag A-aktien.

Om aktierna har olika pris: Välj den billigaste. Har denne tillräckligt hög likviditet? Bra! Om inte, välj den andra.

Om aktierna har samma pris: Välj den med högst likviditet. Om de har lika hög likviditet, eller att båda har tillräckligt hög likviditet, välj A-aktien.

Tack för ett superbra svar!

Varför får man inga träffar om man söker på tex Nintendo och Klarna på nordnet?
Kan man inte köp aktier i dom bolgen?
Citera
2018-03-01, 09:33
Medlem
Citat:
Tack för ett superbra svar!

Varför får man inga träffar om man söker på tex Nintendo och Klarna på nordnet?
Kan man inte köp aktier i dom bolgen?

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men så vitt jag vet är Nintendo ett japanskt företag. Då finns de rimligen på den japanska börsen, vilket bekräftas av Wikipediaartikeln om företaget: "1991 introducerades företagets aktier på den japanska börsen." Utan att ha lusläst artikeln hittar jag ingen information om att företaget skulle finnas på fler börser. Ditt problem kan bottna i att Nordnet inte har tillgång till den japanska börsen.

För Klarna har Wikipediaartikeln ingen information om att företaget skulle finnas på någon börs, så jag gissar att företaget inte är börsnoterat: det är inte alla aktiebolag som är börsnoterade.
Citera
2018-03-01, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men så vitt jag vet är Nintendo ett japanskt företag. Då finns de rimligen på den japanska börsen, vilket bekräftas av Wikipediaartikeln om företaget: "1991 introducerades företagets aktier på den japanska börsen." Utan att ha lusläst artikeln hittar jag ingen information om att företaget skulle finnas på fler börser. Ditt problem kan bottna i att Nordnet inte har tillgång till den japanska börsen.

För Klarna har Wikipediaartikeln ingen information om att företaget skulle finnas på någon börs, så jag gissar att företaget inte är börsnoterat: det är inte alla aktiebolag som är börsnoterade.

Tack för klargörandet
Hmm borde inte Nintendo of america dyka upp (uppenbarligen inte) Fast det kanske inte räkans som ”eget bolag”, andra bolag verkar ju finnas på börsen i flera länder. Nåväl

Klarna, var på väg har jag för mig.. kanske minnet som spelade mig ett spratt.

Hur kan man köpa aktier i icke noterade bolag? Kontakter? Köper man aktiefonder eller tex kinnevik gör man väll det delvis indirekt?

Ursäkta rookiefeågor. ;/
Citera
2018-03-01, 11:39
Medlem
Citat:
Tack för klargörandet
Hmm borde inte Nintendo of america dyka upp (uppenbarligen inte) Fast det kanske inte räkans som ”eget bolag”, andra bolag verkar ju finnas på börsen i flera länder. Nåväl

Klarna, var på väg har jag för mig.. kanske minnet som spelade mig ett spratt.

Hur kan man köpa aktier i icke noterade bolag? Kontakter? Köper man aktiefonder eller tex kinnevik gör man väll det delvis indirekt?

Ursäkta rookiefeågor. ;/

Jag kan tänka mig att Ninetendo of America (om det nu finns) ägs helt och hållet av Nintendo. Det finns ingen större anledning för Nintendo att sätta det på börsen.

Om du vill köpa aktier i onoterade bolag så måste du göra två saker: till att börja med måste du hitta en person (eller ett företag eller annan organisation) som äger aktier i företaget du är intresserad i. Sedan måste du övertyga nuvarande ägaren att sälja aktier till dig: denne har nämligen ingen skyldighet att sälja till dig bara för att du vill köpa. Och detta andra steg kan ge dig lite problem: varför skulle nuvarande ägare sälja till dig om du inte bjuder en bra bit ovan vad aktierna är värda?
Citera
2018-03-02, 18:24
Medlem
Jag startar ingen ny tråd för denna fråga och hoppas att någon kan svara.

Jag undrar hur Bear-derivatet som handlas på Nordnet (och även Nordea) fungerar om underliggande är den amerikanska marknaden, låt oss säga S&P 500 index.

Det uppdaterar ju inte vinst/förlust synligt i depån efter den nordiska börsens stängning. Men pappret går fortfarande att trada (tycks det som) Hur blir det om man skulle försöka sälja det under den amerikanska börsens öppettid (då den nordiska är stängd)? Går detta öht. och vilket pris räknar det som då? Det ögonblick man säljer eller det pris som det ligger på följande morgon?
Citera
2018-03-02, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Jag startar ingen ny tråd för denna fråga och hoppas att någon kan svara.

Jag undrar hur Bear-derivatet som handlas på Nordnet (och även Nordea) fungerar om underliggande är den amerikanska marknaden, låt oss säga S&P 500 index.

Det uppdaterar ju inte vinst/förlust synligt i depån efter den nordiska börsens stängning. Men pappret går fortfarande att trada (tycks det som) Hur blir det om man skulle försöka sälja det under den amerikanska börsens öppettid (då den nordiska är stängd)? Går detta öht. och vilket pris räknar det som då? Det ögonblick man säljer eller det pris som det ligger på följande morgon?

Är derivaten noterade på tex nordiska börser så handlas dom bara under respektive börs öppettider.
Du kan dock lägga en order inför morgondagen efter eller tom välja ett senare datum för hur länge ordern ska gälla.
Du kan alltså inte trejda när handeln är stängd.

Du får det pris du har begärt förutsatt att en motpart accepterar priset men det finns ju självklart ingen garanti för att ditt pris ligger inom handelns ramar dagen efter.

Du kan beräkna ett sisådär-pris utefter förutsättningarna för derivatet och SP rörelse som är nära nog om nu inte för och efterhandeln avviker alltför mycket. Kika på terminshandeln.
Senast redigerad av Som-nam-na 2018-03-02 kl. 19:58.
Citera
2018-03-02, 20:25
Medlem
Kanske inte en börsfråga egentligen men

Kan man mappa upp sina innehav i tex brancher på nordnet eller avanza?

Är det krånligt eller dyrt att flytya hela skiten från den ena till den andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in