Citat:
Ursprungligen postat av
Surrexerunt
Det finns olika psykossjukdomar. Psykos kan man drabbas av även i en djup depression till exempel.
Schizofreni är en extremt svår sjukdom. Har mycket, mycket svårt att tro att någon med sjukdomen kan jobba som läkare..
Tro mig, de finns. Även om jag antar att det av uppenbara skäl kan vara svårt att återgå sedan sjukdomen debuterat, trots de friska perioderna.
Jag har hört tragikomiska inside stories om intagna läkare som kan vara otroligt övertygande i intelligenta, förtroendeingivande, auktoritära och medicinskt grundade förklaringar om varför de bör skrivas ut.
- Något som naturligtvis inte lurar personal på psyk (som hört samme patient prata om att hen är förföljd av rymdmän dagen innan) - men mycket väl skulle kunna köpas av säg, en rektor som lyssnar till samma sakliga argument från en pappa eller mamma med status som argumenterar för att ge ytterligare en dotter hemundervisning. Och som inte tycker sig ha anledning att misstänka psykisk sjukdom hos denne förtroendeingivande akademikerförälder (Naturligtvis bara mina spekulationer, men...)
Sjukdomen kan debutera relativt sent i vissa fall även om det är ovanligt.
Vårdpersonal är överrepresenterade som patienter i psykvården, läkare inkluderat. Även om det, som du antyder, är troligt att många lider av andra psykossjukdomar. (Min anhörige som jobbar inom mentalvården har en teori om att de söker sig till vårdyrken för att kunna förstå sig själva och självmedicinera mot sina symtom,)
http://people.com/archive/her-own-me...-vol-28-no-19/