2018-02-27, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det var inte en nära anhörig, det var en VÄN till en nära anhörig. Men eg spelar det ingen roll. Vad som än kommer fram, via polis, media, pm eller vad som helst, så kommer ändå folk här rasa och i vissa fall inte tro på det. Man kommer tro att media mörkar, att polis mörkar, att alla mörkar. För man vill tro det värsta. Av vilken anledning begriper jag inte, men det är vad jag kan läsa ut av många inlägg från en rasande falang här.

Det finns väl anledning att inte köpa informationen i ett PM med hull och hår.

Dels kan det naturligtvis vara någon helt annan som bara vill påverka tråden antingen som illivilligt troll eller för att de vill att den ska styras i någon riktning som mer stämmer överens med deras egen bild. I dessa fall är det såklart tacksamt med någon som ger legitimitet till informationen genom att kalla det "en källa" och vidareförmedlar det till oss. (Ingen skugga på avd. 9, jag är glad att han delade med sig).

Sen kan det ju så klart vara en vän, anhörig, kollega, personal som antingen har egna behov av att styra information utifrån egen agenda eller som faktiskt bara beskriver hur de själva upplevde familjen vilket i sig inte är en objektiv sanning. Ev. skuld, behov av tillrättaläggning och förnekelse lär grumla sanninghalten.

Så att jämföra vägda uppgifter från polis med PM på ett anonymt forum är inte riktigt rimligt tycker jag. Jag tycker även information från media väger klart tyngre.
Citera
2018-02-27, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
En berättelse från en "nära anhörig" som är närmare än ett syskon, och som presenterar en fullständigt logisk förklaring, och som även bekräftar en hel del.
NEJ !
FEL, det är bara rappakalja och bullshit.

Men en avdankad journalist, som rycker i alla halmstrån som finns, för att synas i media.
Vinklar ett "påstått mail" från en nervös och orolig liten pianotant, som säger att han blivit flint, trotts att han varit flint i massor av år.
Och han var mörk under ögonen, som dom flesta av oss blir när vi blir trötta.
JA !
RÄTT, Elisabths vinklade historia om en nervös pianotant, den kör vi på.

"Närmare än ett syskon" skriver du nu. Förändrar det något?

Menar du att en pianolörarinna skulle vara nervös o orolig? Jag tolkar henne som enbart "engagerad" som beskriver familjen i fint ordalag.
Elisabet Höglund, gillar du inte heller. Vad man än tycker, så vågar hon faktiskt stå upp. Behövs flera såna tanter.
Du får rycka upp dig igen.
Citera
2018-02-27, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Och detta tror du inte anhöriga stött och blött ?? Både H och O har sina föräldrar i livet också som de dessutom är mor och farföräldrar till M och A.Tror ni de bara har accepterat detta ???!!! Vänta nu och se vad rättsmedicin säger, kunde ju bara önskat att de kunde prioritera ett sånt här fall och inte minst för anhöriga 😢

Jo, visst tror jag de tänker dag och natt på detta. Måste vara ett helvete. Men fick de inte "svar" av polisen via brev och annat? De kommer faktiskt lite i skymundan här. Som om att det inte finns några efterlevande liksom. Det är dåligt att obduktionsrapporterna dröjer. Stackars människor.
Senast redigerad av rappytt 2018-02-27 kl. 19:17.
Citera
2018-02-27, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag har absolut inte sagt att jag tror på det som skrevs. Tackade snällt för infon. Tycker det är bra när saker och ting kommer upp på ytan istället för att man hänvisar till dolda pm och man inte kan bilda sig en egen uppfattning. Det har ju skrivits en hel del kring denna pm, så det var intressant att läsa, tyckte jag.

Vet inte riktig varför, men den är inte riktig trovärdig för mig. Och det är inte därför att det inte passar in i min pussel. Jag har ändrat mig när info som jag bedömde som trovärdig kom fram.

Tack också för förklaringen angående MIND.

Nu förstår jag. Ja, visst är det bra när dolda PM kommer upp till ytan, särskilt som sådan info motsäger det som betraktats som sant av många.
Citera
2018-02-27, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Solla bort 90 % av den infon.Var ju inte så att O var helt oförmögen...Jag skriver en gång till hur ska vi kunna veta när inte ens anhöriga vet ?! Agnes var redan utredd för narkolepsi dessutom.Allt startade med Borrelia som hon inte blev helt frisk ifrån.
Och om nu Hanna fått sömntabletter då skrivs de ut med restriktion och inget man kan ta död på en hel familj med ! Det ligger något annat bakom detta och mer lär vi INTE få veta förrens alla prov och spår är utredda av rättsmedicin.

Sedan ber jag er ännu en gång tänk på alla efterlevande om H och O kan ni tänka och tycka vad ni vill de kan inte ta skada men det finns kusiner i som är i tonåren och ni vet hur de kan behandla varandra om det spekuleras och florerar rykten om deras släktingar !

Solla bort 90% av infon? Vilken info? Brevet från avd. 9?
Men om det startade med Borellia - då kan ju inte M har fått det samma?
Nu blir jag mörkrädd.
Citera
2018-02-27, 19:31
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
JA, DIN IDIOT !!
Nu läser vi tillsammans, så förklarar jag.

Berättelsen kommer från en "nära anhörig"
Det innebär en släkting til O eller H.

Som är närmare än ett syskon.
Det innebär att det INTE är en bror eller syster.

En vän till denna "nära anhöriga" har skickat PM.

Fattar du nu, eller vill du att jag ritar en bild ?

Jag tackar för din publicering av ditt pm!
Sedan får väl var och en värdera det efter eget omdöme.

Det jag inte förstår är uttrycket från en "nära släkting, närmare än ett syskon"
Det blir ju i så fall föräldrar och barn dvs i rakt nedstigande led enligt arvsregler, som står närmare släktmässigt än ett syskon. Således skulle någon av OHs eller HBs föräldrar vidarebefordrat denna info - om det nu inte fanns ytterligare särkullbarn.

Det är rätt detaljerad info vad OH och HB sagt, tänkt och gjort till och med på arbetsplatsen. Man undrar ju lite över hur vederbörande kan ha fått veta allt detta. Kan ju vara möjlig att det först kommit fram efter katastrofen i brev eller video?

Men det var julhelger, tillfällen då man umgås och kommunicerar med sina åldriga föräldrar, barnbarnen får julklappar etc. Hur orkade barnbarnen umgås med sina far- och morföräldrar - orkade A?
Skulle verkligen inte far- och morföräldrarna märkt att HB och OH var på väg att bli suicidala? Om de fick all denna intima info efteråt, visste de verkligen absolut ingenting om i vilken kris de vuxna i familjen H befann sig i?
Citera
2018-02-27, 19:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Solla bort 90% av infon? Vilken info? Brevet från avd. 9?
Men om det startade med Borellia - då kan ju inte M har fått det samma?
Nu blir jag mörkrädd.

Det är onekligen lite inkonsekvent om A inte hade någon diagnos - men M fick "samma sak".
Och i bägge fallen fixas fram läkarintyg för hemundervisning..?
Citera
2018-02-27, 19:58
Medlem
Om vi tänker på tonårstrots. Vad är det värsta trotset man kan göra i olika familjer? Här var det viktigt att prestera... Det var så viktigt att uppnå kvalitet att man hellre dog. "Man"=OH. Att drömma, vila, vara "trött" ingick inte i familjekonceptet.

Det talas mycket om "livskvalitet" numera, vi har råd att göra det i vårt land. Undrar om "livskvalitet" hade varit en grund för självmord för några årtionden sedan? Försmådd kärlek. Total ekonomisk undergång. Men livskvalitet? För en familj som redan har "allt"? Där inget hade hindrat dem, om det inte var för barnen... som kanske strejkade... revolterade mot det där perfekta, tala lagom mycket, tänka lagom mycket, inte drömma... gå i skolan och läsa de ämnen så man klarar högskolan. Bort med allt "onödigt"...

I mångt och mycket påminner faktiskt OHs tankesätt om nazism, var han övertygad kanske? Kraschade hans livsprojekt, gick emot allt han trodde på? Var "livskvalitet" inte ett desperat rop på hjälp, utan faktiskt ett konstaterande som var på riktigt, från en övertygad person? Lite udda och bisarr i sitt tänkande?
Senast redigerad av rappytt 2018-02-27 kl. 20:00.
Citera
2018-02-27, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Nyss var det en "vän" till ett syskon, nu är det plötsligt en "nära anhörig". Oh, hur ska du ha det? Mitt livs novell minns jag hade samma kvalitet som den här skrönan du presenterar. Lustigt nog har den samma detaljer som andra utsagor i tråden, gissningar och spekulationer. Den har plockat lite här och där och vips, en "anhörig", "vän till syskon" eller vad du nu vill tro på. Lev i din värld, men jag tror mer på ett samtal mellan två personer som existerar.

Om sedan pianolärarinnan tagit miste i sin personbeskrivning av en pappa som tog livet av sin familj, det kan vi inte veta. Men nog är det bra konstigt att ta ifrån ett sjukt barn det som ger livet lite guldkant så att säga. Inte lite korkat rent ut sagt! Om man vill att barnet ska få kraft att hantera sin påhittade diagnos. Det stinker så mycket här.

Det märkliga här är att du nedvärderar pianolärarinnan dubbelt upp. Hon är "nervös" och "tant". Vadan detta behov?

Jag har svårt att tro på personer som presenterar stavfel som signalerar "mitt livs novell-nivå".

Info kom från anhörig närmare än syskon, men skickades av nära vän till denna anhöriga som PM till avd.9.. Hur kan en pianolärarinnas ord slå högre än en nära anhörig?
Så har jag uppfattat det, eller har jag också fattat fel!

Jag undrar vad som ska till för att man ska vara säker att rätt info kommer från rätt person?? Skulle någon skriva ett inlägg här och skriva under som nära anhörig eller kanske skolpersonal. Hur många här skulle tro på det om inte infon stämde med egna tankar? Man kan liksom aldrig vara säker.

För min del var Avd.9 PM mer trovärdigt än mycket annan text i denna tråd. Skrivet med äkta känsla från en vanlig normal människa som kanske inte är journalist, författare, läkare eller dyl. Alla har inte skriftens gåva. Syftet var att skriva ner info, inte nån perfekt historieuppsats.

Men tyvärr löser ju inte detta PM fallet ändå! Vad hände för hemskt mellan jul och nyår?
Och vad fick dessa enligt släktingen goda människor att totalt flippa ur?

Jag är nyfiken på vilken släktsida den nära släktingen tillhör O eller H
Citera
2018-02-27, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tackar för din publicering av ditt pm!
Sedan får väl var och en värdera det efter eget omdöme.

Det jag inte förstår är uttrycket från en "nära släkting, närmare än ett syskon"
Det blir ju i så fall föräldrar och barn dvs i rakt nedstigande led enligt arvsregler, som står närmare släktmässigt än ett syskon. Således skulle någon av OHs eller HBs föräldrar vidarebefordrat denna info - om det nu inte fanns ytterligare särkullbarn.

Det är rätt detaljerad info vad OH och HB sagt, tänkt och gjort till och med på arbetsplatsen. Man undrar ju lite över hur vederbörande kan ha fått veta allt detta. Kan ju vara möjlig att det först kommit fram efter katastrofen i brev eller video?

Men det var julhelger, tillfällen då man umgås och kommunicerar med sina åldriga föräldrar, barnbarnen får julklappar etc. Hur orkade barnbarnen umgås med sina far- och morföräldrar - orkade A?
Skulle verkligen inte far- och morföräldrarna märkt att HB och OH var på väg att bli suicidala? Om de fick all denna intima info efteråt, visste de verkligen absolut ingenting om i vilken kris de vuxna i familjen H befann sig i?

PM:et är allt för detaljrikt, det heter att "ljuga vitt och brett". En provkarta på det i avd. 9:s PM.
https://www.va.se/nyheter/2016/10/25/experten-6-tecken-pa-att-nagon-ljuger-for-dig/
Citera
2018-02-27, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Det finns väl anledning att inte köpa informationen i ett PM med hull och hår.

Dels kan det naturligtvis vara någon helt annan som bara vill påverka tråden antingen som illivilligt troll eller för att de vill att den ska styras i någon riktning som mer stämmer överens med deras egen bild. I dessa fall är det såklart tacksamt med någon som ger legitimitet till informationen genom att kalla det "en källa" och vidareförmedlar det till oss. (Ingen skugga på avd. 9, jag är glad att han delade med sig).

Sen kan det ju så klart vara en vän, anhörig, kollega, personal som antingen har egna behov av att styra information utifrån egen agenda eller som faktiskt bara beskriver hur de själva upplevde familjen vilket i sig inte är en objektiv sanning. Ev. skuld, behov av tillrättaläggning och förnekelse lär grumla sanninghalten.

Så att jämföra vägda uppgifter från polis med PM på ett anonymt forum är inte riktigt rimligt tycker jag. Jag tycker även information från media väger klart tyngre.

Varför ställer du inte avd. 9 mot väggen? Du är ju påkommen som lögnare av avd. 9. Tror du inte på dennes PM? Vågar du inte säga det till nickat, av rädsla för att bli evigt påhoppad i tråden efter det? Är du en fegis? Du tyckte ju att andra var neurotiskt rädda?

Du hävdar bestämt att barnen fått diagnosen ME. Avd 9:s PM säger att det inte fanns diagnos. Jag vill tro på din utsaga av vissa anledningar, men fan vet.
Citera
2018-02-27, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Varför ställer du inte avd. 9 mot väggen? Du är ju påkommen som lögnare av avd. 9. Tror du inte på dennes PM? Vågar du inte säga det till nickat, av rädsla för att bli evigt påhoppad i tråden efter det? Är du en fegis? Du tyckte ju att andra var neurotiskt rädda?

Du hävdar bestämt att barnen fått diagnosen ME. Avd 9:s PM säger att det inte fanns diagnos. Jag vill tro på din utsaga av vissa anledningar, men fan vet.

Jag har redan skrivit om min uppfattning om PMet som vidareförmedlades av Avd 9.
Vad är det mer som du undrar över?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in