Citat:
Min teori är att när Madsen blev introducerad i sexlivet av sina två lesbiska väninnor i 20-årsåldern så hamnade han ganska omgående i bdsm-kulturen. Utan att ha minsta erfarenhet av relationer och sex eller kärlek mellan två människor, så ansåg han nog att så här skulle det vara. Och eftersom han gillade våldsinslagen i sexet så kan man tänka sig att hans hjärna inte riktigt blev som andras. Han är också extrem vad gäller att hela tiden öka på saker och ting. Trekant ska nästa gång vara tiokant, som en kompis sa. Och hela tiden, under de närmaste 20 åren eskalerade våldsinslagen i sexlekarna. Ju värre det blev, desto mer njöt han. Tortyrfilmerna som hittades, hade han antagligen för att runka till och upptäckte att det var den optimala njutningen. Hela tiden eskalerade det. De "enda" brotten jag tror han begått är att ha varit jäkligt hårdhänt mot sina älskarinnor. Vissa kanske gillade det och andra inte. Jag tror inte att hustrun var så glad för det, och därför beslöt dom sig för att ha ett öppet förhållande.
Men när han nått de absoluta topphöjderna, vad återstår? Jo, egen tortyr på en högst levande kvinna. Och döda henne i samband med det. Därefter finns inget mer. Så kanske han var beredd att krypa in på livstid för att få uppleva detta?