2018-02-25, 21:53
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Har inte läst allt men Biltemas backar ska vara värdelösa enligt såväl internet som bekanta (fel mått). Jag vet inte. Hade en Ford där jag satte i sådana för flera år sedan, funkade perfekt. Problemet ligger oftast i cylindern, den ska alltid bytas.
Du skruvar in backarna fullt på justerskruven, roterar hjulet med trumman på och justerar via det lilla hålet i trumman tills de börjar ta.

Vad är det för svammel? Cylindern reglerar hydrauliken, alltså trycker ut backarna när man bromsar och det brukar sällan vara fel på dessa i en bromstrumma då allt är väl skyddat. På en skivbroms däremot är cylindrarna mera utsatta men det är bara om en packning eller damask gått sönder som man måste ge sig på dem. "Laga inte det som inte är trasigt".
Däremot kan man kanske passa på att byta bromsvätska om man ändå håller på och om det var länge sen det gjordes.

Kan berätta att på min bil som jag bytte på idag (Toyota) så köpte jag backar från Tyskland av det omdebatterade märket Stark. Kostade 130,- för två hjul och passade perfekt, inga klagomål.
Citera
2018-02-25, 21:55
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Vadå spänt hjulmuttrarna? Bromsbackarna och hela paketet ska kunna röra sig lite fritt innanför trumman och allt centrerar sig själv när man har trumman på plats men är backarna för utspända så ska det inte finnas en sportslig att få dit trumman, det blir ju samma effekt som att bromsa.
Nä, dom ska inte bli varma eller ens ljumma. Kommer också att märkas på bränsleförbrukningen. Visst, till slut så nöter dom till sig men det är inte så det ska gå till. Du är medveten om att muttrarna är gängade åt motsatt håll på ena sidan (oftast höger)?

Jag körde en åktur på några minuter varefter båda bromstrummorna blev rejält varma. Efter det tog jag loss bromstrummorna igen och rättade till bromsbackarna efter det slitage de uppvisade så att de skulle bli så centrerade som möjligt. Sedan körde jag en runda till och nu rullar bilen lite bättre, men vänster bromstrumma blir fortfarande varm. Det känns också som om man måste trycka bromspedalen djupare nu än tidigare för att den ska ge bromsverkan.
Vad jag menar med hjulmuttrarna är att när jag bara hänger bromstrummorna löst på navet så roterar dem som de ska, men när jag momentdrar hjulmuttrarna med däcket på så går det plötsligt trögare att snurra på däcket. Det är som om trycket från hjulmuttrarna får bromstrumman att slå sig eller något.

Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Och hur känns handbromsen?. Går verkligen hävarmen tillbaka i så lång långt som den ska?
Kärvar vajrarna? Är de rätt justerade.
Med ny backar och gamla trummor (slitna) ska det ej gå tungt.

Handbromsen tar nu ännu längre bak. Jag får justera den imorgon.
Citera
2018-02-26, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag har bytt bromsbackar, smort bromscylindrarna och luftat bromsarna på båda bakhjulen nu. Efter att ha skruvat in adjusterarna till sista snäppet går det nu att snurra på hjulen när de är upphissade, men det går trögt eftersom bromsbackarna ligger an mot trumman.

Nej, det skall inte gå trögt att rotera hjulet. Du skriver att du har "smort" bromscylindrarna, men har du kollat så att kolvarna verkligen går tillbaks ända in? Du skall kunna trycka in kolvarna ganska lätt för handkraft, om inte, så har du rost/oxid på kolv och eller cylinder.
Citera
2018-02-26, 15:49
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byling
Nej, det skall inte gå trögt att rotera hjulet. Du skriver att du har "smort" bromscylindrarna, men har du kollat så att kolvarna verkligen går tillbaks ända in? Du skall kunna trycka in kolvarna ganska lätt för handkraft, om inte, så har du rost/oxid på kolv och eller cylinder.

Det går att trycka in kolvarna i cylindrarna lätt med handkraft.
Det högra hjulet snurrade ganska lätt igår efter att jag rättat till bromsbackarna. Jag testade sedan att pumpa flera gånger på bromspedalen och hör då hur inställaren klickar flera gånger från högerhjulet. Efter att klicken slutade komma går det trögt att snurra på hjulet, men trögheten kom inte från ett klick till ett annat utan trögheten ökade gradvis under flera klick. Det går att rotera hjulet med handkraft om man tar i och puttar man bilen hör man hur det släpar från båda hjulens bromsbackar mot trummorna.
Är det så här det ska vara eller? Det känns konstigt att bilen själv ställer ut bromsbackarna flera klick efter att trögheten börjat uppkomma, så jag fattar inte hur det ska bli bättre med en inkörning.
Citera
2018-02-26, 20:11
Medlem
Citat:
Handbromsen tar nu ännu längre bak. Jag får justera den imorgon.
Handbromsen brukar vara självjusterande. Det brukar sitta någon gängad sak med en ring som skall skruvas så långt ut det går när man sätter på nya belägg. Är vajern sedan för lång så skruvar sig ringen långsamt inåt varje gång du drar i handbromsen tills det är lagom spänt. Bara man byter på båda sidor samtidigt så justerar det sig rätt av sig själv.

För att självspänningen skall fungera så får inte vajrarna kärva. Kontrollera att armarna går tillbaka hela vägen när du släpper handbromsen.
Citera
2018-02-26, 20:22
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Det högra hjulet snurrade ganska lätt igår efter att jag rättat till bromsbackarna. Jag testade sedan att pumpa flera gånger på bromspedalen och hör då hur inställaren klickar flera gånger från högerhjulet. Efter att klicken slutade komma går det trögt att snurra på hjulet, men trögheten kom inte från ett klick till ett annat utan trögheten ökade gradvis under flera klick. Det går att rotera hjulet med handkraft om man tar i och puttar man bilen hör man hur det släpar från båda hjulens bromsbackar mot trummorna.
Är det så här det ska vara eller? Det känns konstigt att bilen själv ställer ut bromsbackarna flera klick efter att trögheten börjat uppkomma, så jag fattar inte hur det ska bli bättre med en inkörning.

Det är inte "inställaren" som du hör klickar när du bromsar med foten. Den opererar enbart på handbromsen, har aldrig sett någon annan lösning. Det du hör är backarna som centreras och "sätter sig".
Beskriv hur du ställer in backarna.
Citera
2018-02-26, 20:27
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Du har kollat så inte hjullagrena glappar?
Citera
2018-02-27, 09:26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Justeringen sker ju stegvis så om den precis stegat fram en kugg så kanske det går lite trögt i början. Justeringen ska ju fungera tills det går att stega till nästa kugge.

Kan ju vara någon slitkant i trumman. Såg trumman fin ut? Rost?
Senast redigerad av PeterNoster 2018-02-27 kl. 09:29.
Citera
2018-02-27, 12:17
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har fått influensa nu (säkert av att ha tillbringat en dag i garaget i minusgrader, virus pyttsan) och kan inte jobba på bilen idag. Jag planerar att sätta tillbaka de gamla bromsdelarna när jag blivit frisk och se om problemen blir samma med dem eller bara med Biltemas. Jag ska testa Biltemas bromsbackar och monteringsfjädrar separat, så kanske det är så enkelt som att någon fjäder är för slapp.

Jag har fotbromsat med bromstrumman av och ser då hur inställarvippan petar till inställarskruven, så den verkar på fotbromsen också. Inställarskruven sitter precis under bromscylindern och dess ena ände fäster mot handbromsens silvriga metallbit som sitter fastnitad på bakre bromsbacken.

Som jag förstår konstruktionen så verkar handbromsen genom att den silvriga metallbiten trycks mot inställarskruvens pinne som i sin tur trycker mot den främre bromsbacken och pressar den mot trumman. Genom den rörelsen trycks inställarskruvpinnen hela tiden mot inställarvippan och hindrar den från att dras nedåt av sin fjäder, så jag tror inte den ställs in av handbromsen.

Trycker man på fotbromsen släpper istället inställarskruvpinnens tryck mot inställarvippan och vippans fjäder drar den då nedåt.

Jag har testat ställa in själv både genom att skruva skruven så jag får lätt friktion mot trumman, genom att knacka till bromsbackarna för hand så de centrerar sig och genom att bara köra omkring och bromsa. Resultatet blir alltid att de ligger an på båda sidor.

Hjullagrerna är det inga fel på. Trummorna tyckte jag kunde tjäna ett tag till, men jag ska inspektera dem lite noggrannare nästa gång jag tar av dem.
Citera
2018-02-27, 20:49
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Handbromsen brukar vara självjusterande. Det brukar sitta någon gängad sak med en ring som skall skruvas så långt ut det går när man sätter på nya belägg. Är vajern sedan för lång så skruvar sig ringen långsamt inåt varje gång du drar i handbromsen tills det är lagom spänt. Bara man byter på båda sidor samtidigt så justerar det sig rätt av sig själv.

För att självspänningen skall fungera så får inte vajrarna kärva. Kontrollera att armarna går tillbaka hela vägen när du släpper handbromsen.
Till viss del fel svar. Fotbromsen är "självjusterande" men oftast måste man grundjustera för att justeringen ska fungera. Vajrarna justeras inte automatiskt (finns vissa undantag dock ej vanligt)
Utan man brukar få spänna dem vissa bilar var för sig och vissa på samma justering. Obs ska endast justeras så man får bort spelet i spaken (hävarmen precis rör sig)
Citera
2018-02-27, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Till viss del fel svar. Fotbromsen är "självjusterande" men oftast måste man grundjustera för att justeringen ska fungera. Vajrarna justeras inte automatiskt (finns vissa undantag dock ej vanligt)
Utan man brukar få spänna dem vissa bilar var för sig och vissa på samma justering. Obs ska endast justeras så man får bort spelet i spaken (hävarmen precis rör sig)
Jag kanske uttryckte mig otydligt. Vajrarna skall man spänna när vajrarna blivit för långa, men de blir inte längre av att man byter bromsbackar.
Citera
2018-02-27, 21:58
Medlem
Citat:
Jag har fått influensa nu (säkert av att ha tillbringat en dag i garaget i minusgrader, virus pyttsan) och kan inte jobba på bilen idag. Jag planerar att sätta tillbaka de gamla bromsdelarna när jag blivit frisk och se om problemen blir samma med dem eller bara med Biltemas. Jag ska testa Biltemas bromsbackar och monteringsfjädrar separat, så kanske det är så enkelt som att någon fjäder är för slapp.

Jag har fotbromsat med bromstrumman av och ser då hur inställarvippan petar till inställarskruven, så den verkar på fotbromsen också. Inställarskruven sitter precis under bromscylindern och dess ena ände fäster mot handbromsens silvriga metallbit som sitter fastnitad på bakre bromsbacken.

Som jag förstår konstruktionen så verkar handbromsen genom att den silvriga metallbiten trycks mot inställarskruvens pinne som i sin tur trycker mot den främre bromsbacken och pressar den mot trumman. Genom den rörelsen trycks inställarskruvpinnen hela tiden mot inställarvippan och hindrar den från att dras nedåt av sin fjäder, så jag tror inte den ställs in av handbromsen.

Trycker man på fotbromsen släpper istället inställarskruvpinnens tryck mot inställarvippan och vippans fjäder drar den då nedåt.

Jag har testat ställa in själv både genom att skruva skruven så jag får lätt friktion mot trumman, genom att knacka till bromsbackarna för hand så de centrerar sig och genom att bara köra omkring och bromsa. Resultatet blir alltid att de ligger an på båda sidor.

Hjullagrerna är det inga fel på. Trummorna tyckte jag kunde tjäna ett tag till, men jag ska inspektera dem lite noggrannare nästa gång jag tar av dem.

Om resultatet är att bromsbackarna ligger på så rör de sig inte bra och även om du har en perfekt mekanism som sköter dess rörelser så har du skit som stör deras rörelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in