Citat:
Ursprungligen postat av
mainfurer
Har inte läst allt men Biltemas backar ska vara värdelösa enligt såväl internet som bekanta (fel mått). Jag vet inte. Hade en Ford där jag satte i sådana för flera år sedan, funkade perfekt. Problemet ligger oftast i cylindern, den ska alltid bytas.
Du skruvar in backarna fullt på justerskruven, roterar hjulet med trumman på och justerar via det lilla hålet i trumman tills de börjar ta.
Vad är det för svammel? Cylindern reglerar hydrauliken, alltså trycker ut backarna när man bromsar och det brukar sällan vara fel på dessa i en bromstrumma då allt är väl skyddat. På en skivbroms däremot är cylindrarna mera utsatta men det är bara om en packning eller damask gått sönder som man måste ge sig på dem. "Laga inte det som inte är trasigt".
Däremot kan man kanske passa på att byta bromsvätska om man ändå håller på och om det var länge sen det gjordes.
Kan berätta att på min bil som jag bytte på idag (Toyota) så köpte jag backar från Tyskland av det omdebatterade märket Stark. Kostade 130,- för två hjul och passade perfekt, inga klagomål.