2018-02-25, 15:27
Medlem
Paddan1000s avatar
Nu har jag fått ihop det, men det går inte att snurra på hjulet. Jag har skruvat in justeraren så långt det går och har både pumpat på fotbromsen och dragit och släppt handbromsen utan att den anliggande bromsen släpper.
Citera
2018-02-25, 17:56
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har bytt bromsbackar, smort bromscylindrarna och luftat bromsarna på båda bakhjulen nu. Efter att ha skruvat in adjusterarna till sista snäppet går det nu att snurra på hjulen när de är upphissade, men det går trögt eftersom bromsbackarna ligger an mot trumman. Är det meningen att det ska vara så och att det rättar till sig efter inkörningen?
Biltemas bromsbackar var inte särskilt förtroendeingivande, men det kanske gäller alla bromsbackar till trumbromsar. Man kan rucka på dem även efter att de är installerade, så det är svårt att veta om de sitter i rätt läge.
Vad säger ni, ska jag våga ta en provtur eller förstör jag bromstrummorna då?
Citera
2018-02-25, 18:06
Medlem
zoombos avatar
Jag har just ägnat min dag åt att byta backar bak på en av mina bilar. Efter 30' mil var det nästan metall mot metall...Tog tre timmar sammanlagt.
Cylindrarna rörde jag inte, jag blåste ut allt damm och smorde gängen till kuggmuttern bara och såg till att allt löpte och rörde sig fint. Återanvände alla moteringsdetaljer.

Jag kan inte begripa hur du ens kan ha fått på bromstrummorna om backarna är utjusterade? Det borde vara omöjligt. Börja med att slacka på justeringen till handbromsen, kan sitta vid spaken eller under bilen.
Kolla sen att gaffeln hamnat på rätt plats i båda backar. Jag fick snurra in kuggmuttern tills den var nästan längst in, sen får man banka lätt lite här och där så att allting sätter sig och centreras. Därefter på med trumman. Går den lätt: snurra lite på muttern. Så håller man på tills den nästan tar, då kan man justera ut den lite. Sen på med trumman och så rycker man i kryckan en massa gångar så att automajusteraren får jobba. Sen ska det vara klart. Kolla först att handbromsen tar och sen fotbromsen och att det är ungefär lika på varje hjul. För koll av färdbromsen är det enklare om man är två
Senast redigerad av zoombo 2018-02-25 kl. 18:09.
Citera
2018-02-25, 18:51
Medlem
Du ska justera ut nya bromsar så dom ligger på lite. Backarna måste slitas in i trummorna så gör det inget, om allt sitter rätt och inget kärvar. Åk ut och bromsa lite så blir det nog bättre. Men kör bara en liten bit och kolla sen så det inte blir värre för då kommer du bränna sönder backarna och kanske annat också.
Citera
2018-02-25, 18:59
Medlem
mainfurers avatar
Har inte läst allt men Biltemas backar ska vara värdelösa enligt såväl internet som bekanta (fel mått). Jag vet inte. Hade en Ford där jag satte i sådana för flera år sedan, funkade perfekt. Problemet ligger oftast i cylindern, den ska alltid bytas.
Du skruvar in backarna fullt på justerskruven, roterar hjulet med trumman på och justerar via det lilla hålet i trumman tills de börjar ta.
Citera
2018-02-25, 19:05
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag har bytt bromsbackar, smort bromscylindrarna och luftat bromsarna på båda bakhjulen nu. Efter att ha skruvat in adjusterarna till sista snäppet går det nu att snurra på hjulen när de är upphissade, men det går trögt eftersom bromsbackarna ligger an mot trumman. Är det meningen att det ska vara så och att det rättar till sig efter inkörningen?
Biltemas bromsbackar var inte särskilt förtroendeingivande, men det kanske gäller alla bromsbackar till trumbromsar. Man kan rucka på dem även efter att de är installerade, så det är svårt att veta om de sitter i rätt läge.
Vad säger ni, ska jag våga ta en provtur eller förstör jag bromstrummorna då?
Det är lugnt, kör ett par dagar så är du hemma i halmen
Citera
2018-02-25, 19:06
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag har just ägnat min dag åt att byta backar bak på en av mina bilar. Efter 30' mil var det nästan metall mot metall...Tog tre timmar sammanlagt.
Cylindrarna rörde jag inte, jag blåste ut allt damm och smorde gängen till kuggmuttern bara och såg till att allt löpte och rörde sig fint. Återanvände alla moteringsdetaljer.

Jag kan inte begripa hur du ens kan ha fått på bromstrummorna om backarna är utjusterade? Det borde vara omöjligt. Börja med att slacka på justeringen till handbromsen, kan sitta vid spaken eller under bilen.
Kolla sen att gaffeln hamnat på rätt plats i båda backar. Jag fick snurra in kuggmuttern tills den var nästan längst in, sen får man banka lätt lite här och där så att allting sätter sig och centreras. Därefter på med trumman. Går den lätt: snurra lite på muttern. Så håller man på tills den nästan tar, då kan man justera ut den lite. Sen på med trumman och så rycker man i kryckan en massa gångar så att automajusteraren får jobba. Sen ska det vara klart. Kolla först att handbromsen tar och sen fotbromsen och att det är ungefär lika på varje hjul. För koll av färdbromsen är det enklare om man är två

Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Du ska justera ut nya bromsar så dom ligger på lite. Backarna måste slitas in i trummorna så gör det inget, om allt sitter rätt och inget kärvar. Åk ut och bromsa lite så blir det nog bättre. Men kör bara en liten bit och kolla sen så det inte blir värre för då kommer du bränna sönder backarna och kanske annat också.

Jag körde en provtur runt kvarteret. Bilen rullar i nedförsbackar i friläge, men det går trögare än vanligt. Brumstrummorna känns varma efteråt, men inte brännheta. Handbromsen tar nu längre upp än tidigare, så den har justerat ut sig själv.
Att jag fick på bromstrummorna beror kanske på att allt inte är centrerat jämfört med originalbackarna och att Biltemabackarna bara ligger emot när man spänt hjulmuttrarna?
Allt är monterat som det ska vara, bortsett från att det gick att rucka backarna lite upp och ned när de var monterade. Det fanns inga klara stopp som de skulle vila emot, utan de låg bara i en skåra längst ned och mot hjulcylindern längst upp. Och jag har justerat in inställningsmuttrarna så långt det går till sista klicket.
Citera
2018-02-25, 19:16
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Jag körde en provtur runt kvarteret. Bilen rullar i nedförsbackar i friläge, men det går trögare än vanligt. Brumstrummorna känns varma efteråt, men inte brännheta. Handbromsen tar nu längre upp än tidigare, så den har justerat ut sig själv.
Att jag fick på bromstrummorna beror kanske på att allt inte är centrerat jämfört med originalbackarna och att Biltemabackarna bara ligger emot när man spänt hjulmuttrarna?
Allt är monterat som det ska vara, bortsett från att det gick att rucka backarna lite upp och ned när de var monterade. Det fanns inga klara stopp som de skulle vila emot, utan de låg bara i en skåra längst ned och mot hjulcylindern längst upp. Och jag har justerat in inställningsmuttrarna så långt det går till sista klicket.
Ljummet blir de naturligtvis om det är nytt och ligger emot lite som de ska. Stick ut på en stor grusplan, kör typ 50 och tvärnita så känner o ser du hur de tar på spåren, ryck kryckan också. De rullar ju fritt utan belastning säger du så. Det finns inga klara stopp på trumbromsar! De centrerar sig själva, om inte så hade du märkt det ganska tydligt.
Vad menar du att handbromsen tar högre upp? Det bör den inte göra. 3-4 klick så ska den sitta ungefär
Citera
2018-02-25, 19:21
Medlem
Citat:
Blir det lite småvarmt för att de nya bromsbackarna är marginellt förstora så sliter det in sig om du kör lugnt de första tio milen. Blir det fortfarande varmt efter några mil så är det något som kärvar och hindrar backarna från att gå tillbaka.

Själv har jag haft problem med att handbromsvajrarna kärvat. Det brukar sitta en spiralfjäder som skall sträcka ut vajern när man släpper handbromsen. Är fjädern rostig så orkar inte bromsbackarna dra tillbaka vajern. Det skulle också förklara varför dina gamla belägg drog ojämnt.
Citera
2018-02-25, 20:43
Medlem
PeterNosters avatar
I en guide jag läst, tror det var Volvo så drar mantill parkerings bromsen ett hack, justerar tills hjulet inte går att rubba, backar lite tills det precis börjar släppa.

I det läget ska hjulet snurra lätt med parkeringsbroms ur och ta ordentligt på tredje hacket.
Citera
2018-02-25, 20:56
Medlem
zoombos avatar
Citat:

Vadå spänt hjulmuttrarna? Bromsbackarna och hela paketet ska kunna röra sig lite fritt innanför trumman och allt centrerar sig själv när man har trumman på plats men är backarna för utspända så ska det inte finnas en sportslig att få dit trumman, det blir ju samma effekt som att bromsa.
Nä, dom ska inte bli varma eller ens ljumma. Kommer också att märkas på bränsleförbrukningen. Visst, till slut så nöter dom till sig men det är inte så det ska gå till. Du är medveten om att muttrarna är gängade åt motsatt håll på ena sidan (oftast höger)?
Citera
2018-02-25, 21:30
Medlem
Fuzzs avatar
Och hur känns handbromsen?. Går verkligen hävarmen tillbaka i så lång långt som den ska?
Kärvar vajrarna? Är de rätt justerade.
Med ny backar och gamla trummor (slitna) ska det ej gå tungt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in