Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
Jag har just ägnat min dag åt att byta backar bak på en av mina bilar. Efter 30' mil var det nästan metall mot metall...Tog tre timmar sammanlagt.
Cylindrarna rörde jag inte, jag blåste ut allt damm och smorde gängen till kuggmuttern bara och såg till att allt löpte och rörde sig fint. Återanvände alla moteringsdetaljer.
Jag kan inte begripa hur du ens kan ha fått på bromstrummorna om backarna är utjusterade? Det borde vara omöjligt. Börja med att slacka på justeringen till handbromsen, kan sitta vid spaken eller under bilen.
Kolla sen att gaffeln hamnat på rätt plats i båda backar. Jag fick snurra in kuggmuttern tills den var nästan längst in, sen får man banka lätt lite här och där så att allting sätter sig och centreras. Därefter på med trumman. Går den lätt: snurra lite på muttern. Så håller man på tills den nästan tar, då kan man justera ut den lite. Sen på med trumman och så rycker man i kryckan en massa gångar så att automajusteraren får jobba. Sen ska det vara klart. Kolla först att handbromsen tar och sen fotbromsen och att det är ungefär lika på varje hjul. För koll av färdbromsen är det enklare om man är två
Citat:
Ursprungligen postat av
.caz
Du ska justera ut nya bromsar så dom ligger på lite. Backarna måste slitas in i trummorna så gör det inget, om allt sitter rätt och inget kärvar. Åk ut och bromsa lite så blir det nog bättre. Men kör bara en liten bit och kolla sen så det inte blir värre för då kommer du bränna sönder backarna och kanske annat också.
Jag körde en provtur runt kvarteret. Bilen rullar i nedförsbackar i friläge, men det går trögare än vanligt. Brumstrummorna känns varma efteråt, men inte brännheta. Handbromsen tar nu längre upp än tidigare, så den har justerat ut sig själv.
Att jag fick på bromstrummorna beror kanske på att allt inte är centrerat jämfört med originalbackarna och att Biltemabackarna bara ligger emot när man spänt hjulmuttrarna?
Allt är monterat som det ska vara, bortsett från att det gick att rucka backarna lite upp och ned när de var monterade. Det fanns inga klara stopp som de skulle vila emot, utan de låg bara i en skåra längst ned och mot hjulcylindern längst upp. Och jag har justerat in inställningsmuttrarna så långt det går till sista klicket.