Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-03-16, 22:45
  #85
Medlem
Paddan1000s avatar
För att avsluta tråden kan jag berätta att bilen nu gått igenom besiktningen med jämn bromsverkan 0,9 på båda bakhjulen och godkänd handbroms. Ombesiktningen gjordes på Opus för bara 95 kr eftersom de gett mig en rabattkupong.

För att framtida generationer ska slippa läsa allt kan jag sammanfatta de viktigaste punkterna jag lärt mig här nedan:

1) Byt alltid allting i par på båda hjulen, oavsett om någon del fortfarande verkar vara i bra skick. Annars blir det förr eller senare obalans när saker slits ojämnt. Min bils förra ägare hade gjort misstaget att bara byta en bromscylinder till en av ett annat märke än den motsatta, vilket gav olika bromstryck mot beläggen på varje sida och fick dem att slitas ojämnt vilket i sin tur gav ojämn bromsverkan.

2) Köp aldrig bromsbackar, belägg eller monteringssatser från Biltema eller andra noname-märken. Inga undantag från den regeln någonsin igen. Något fel var det på Biltemas bromsbackar som gjorde att de justerade ut sig för mycket och gav anläggande broms. Det kan ha varit att materialet var för mjukt och flexade vid hård inbromsning utan att sedan trycka sig tillbaka, eller att materialet utvidgades för mycket av värme så att de trycktes mot bromstrummorna. Vi får aldrig veta för jag lämnade tillbaka dem.
Det är inte värt risken att behöva göra om hela jobbet för att spara på några dagars leveranstid från Tyskland. Märkesbelägg utomlands är dessutom billigare än Biltema.

3) Man måste märka upp hur bromstrumman är monterad på navet så pinnbultarna alltid hamnar i samma hål på bromstrumman. Detta eftersom hjulaxeln inte är vinklad 90 grader med exakt precision mot bromsskölden. Bromstrummans slitbana och bromsbackarnas belägg måste slita sig parallella med varandra för att bromstrumman ska upplevas som helt rund. Detta rubbas om man monterar om bromstrumman på navet med risken att det pulserar vid inbromsning som följd.
Att man ska göra detta nämns i Haynes, men boken förklarar inte varför.

4) Man ska inte vara rädd för att justera ut (fungerande) bromsbackar för mycket. Efter monteringen och några pump på bromspedalen med trumman på för att centrera bromsbackarna kan man justera ut bromsbackarna så långt det är möjligt. Bara trumman går på igen gör det inget att hjulet knappt går att snurra på med handkraft i början, för det sliter in sig efter bara några minuters körning med några inbromsningar där man växlar mellan att köra framåt och bakåt.
Efter den första inkörningen och efter att man kört några mil kan man plocka av bromstrummorna igen och justera ut backarna på nytt för en andra inslitning. Gör man detta känns handbromsen och fotpedalen tightare utan att man behöver förlita sig på att självjusteringen ska göra jobbet med tiden.
Jag är fortfarande inte helt nöjd med handbromsen då den nu tar på 4:e klicket istället för 3:e som den ska, så jag tänker justera ut bromsbackarna en tredje gång senare när jag byter till sommardäck.
Citera
2018-03-16, 23:08
  #86
Medlem
zoombos avatar
1. Byta i par ska man alltid göra. När jag beställde bromsbackar till min Toyota levererades dom parvis, det fanns liksom ingen annan typ av leverans. Bromscylindrar däremot bör inte vara nåt problem att blanda, det tillhör hydrauliken.
2. Jag köpte det ökända(?) märket Stark från Tyskland. Passade bra och gjorde vad som förväntades. Att döma ut hela tredjepartsmarknaden i ett svep är lite väl magstarkt.
3. Förstår inte vad som menas. Hjulaxeln torde alltid vara vinklad 90 grader annars skulle hela axeln eller bromsanordningen wobbla oavsett i vilka hål bromstrumman monteras.
4. Jag har aldrig sett en handbok som förespråkar att det ska finnas anliggning av backar när dessa är monterade. Visst, dom "nöter till sig" inom ett tag men det här är inte by the book om man säger så. Det ska gå att få till backar som inte ligger på och ändå ger god bromsverkan på såväl handbroms som färdbroms.

Inköp av Stark bromsbackar för 130,- funkade utmärkt, lite pill med att justera ut backarna lagom så att det blev jämn bromsverkan men det gick att få till. Nybesiktad utan anmärkning.
Citera
2018-03-17, 00:20
  #87
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
1. Byta i par ska man alltid göra. När jag beställde bromsbackar till min Toyota levererades dom parvis, det fanns liksom ingen annan typ av leverans. Bromscylindrar däremot bör inte vara nåt problem att blanda, det tillhör hydrauliken.
2. Jag köpte det ökända(?) märket Stark från Tyskland. Passade bra och gjorde vad som förväntades. Att döma ut hela tredjepartsmarknaden i ett svep är lite väl magstarkt.
3. Förstår inte vad som menas. Hjulaxeln torde alltid vara vinklad 90 grader annars skulle hela axeln eller bromsanordningen wobbla oavsett i vilka hål bromstrumman monteras.
4. Jag har aldrig sett en handbok som förespråkar att det ska finnas anliggning av backar när dessa är monterade. Visst, dom "nöter till sig" inom ett tag men det här är inte by the book om man säger så. Det ska gå att få till backar som inte ligger på och ändå ger god bromsverkan på såväl handbroms som färdbroms.

Inköp av Stark bromsbackar för 130,- funkade utmärkt, lite pill med att justera ut backarna lagom så att det blev jämn bromsverkan men det gick att få till. Nybesiktad utan anmärkning.

1. Fjädern i de båda olika bromscylindrarna hade olika många lindningar och kolvarna gick olika trögt i cylindrarna. Det gjorde att den ena cylindern gjorde mindre motstånd mot trycket och därför fick mer av bromsverkan, precis som att om man parallellkopplar två motstånd med olika resistens till varsin glödlampa i en elektrisk krets så kommer glödlampan kopplad till motståndet med lägst resistens lysa starkare och slitas snabbare än den andra glödlampan.

2. STARK kan säkert fungera bra om man har tur i lotteriet och eftersom jag redan har en ouppackad uppsättning STARK-belägg till framhjulen så kommer jag att montera dem när det är dags för byte för utvärdering. Men jag kommer aldrig frivilligt köpa belägg från det lägsta prissegmentet eftersom det helt enkelt inte är värt att 1 gång av 5 få problem och behöva lägga flera dagar på att felsöka. Risken finns också att lågprisbeläggen fungerar bra medan man använder dem, men att de skadar bromsskivan eller trumman så att man måste svarva om eller kassera den när det är dags för nästa beläggbyte.
Indiern här förklarar det bra:
https://www.youtube.com/watch?v=9dfMlq7Wnm4&t=1s

Jag tänker mig att lågprisbelägg bara är ihopslängda i ett CAD-program av en kines som sedan sätter igång produktionen på gott och ont och säljer beläggen till Biltema och STARK utan att testa dem först, medan märkesmärkena faktiskt testar sina produkter och sorterar ut buggarna.

3. Precisionen blir inte perfekt ens på en rymdfärja och definitivt inte på en gammal och rostig Nissan Micra där bromssystemen tagit upp kraften från 20 års bromsande och börjat bli skeva. Av någon anledning som har med för grova toleranser att göra skrapar mina bromstrummor fortfarande svagt emot bromsbackarna när hjulen snurrat till ett visst läge. Detta läge måste slitas jämnt mellan bromstrumman och bromsbackarna. Flyttar man bromstrumman på navet kan t ex en rostfläck på anläggningsytan vid en av pinnbultarna rubba bromstrummans vinkel mot bromsbackarna och förändra slitbanan.
Man kanske inte märker någon skillnad i praktiken, men jag är pedant.

4. En första justering räcker förstås för att det ska fungera med minimal tidsåtgång och en verkstadskund som inte vet bättre märker ingen skillnad, men jag strävar alltid efter perfektion i allt jag gör. Jag märker skillnaden mellan ett gott nog och ett perfekt arbete på hur jag känner hur det lilla skrapljudet långsamt slites bort, hur jag försiktigt justerar bromsbackarna för hand efter de oregelbundenheter som syns i slitmönstret på slitbanorna och provmonterar bromstrummorna i alla möjliga lägen tills jag hittat läget där friktionen mot bromsbackarna känns jämnast, hur bromsverkan mot hjulen känns när jag snurrar dem för hand med ett samtidigt lätt tryck på bromspedalen och jag justerar bromsbackarna tills känslan hos båda hjulen är exakt lika. Jag gör om hela arbetet från början ifall jag märker att något känns det minsta fel för att kunna förstå felet och åtgärda det. Det lönar sig i längden att vara noggrann och när jag gjort ett jobb färdigt behöver jag aldrig göra om det igen.

Hade jag slarvat och inte hela tiden utvärderat varje steg av arbetet hade jag antagligen kört omkring med Biltemabackarna fortfarande och inte fattat någonting förrän hjullager och allting skurit och slagit sig av friktionsvärmen och jag fått gråta ut i en Youtube-besvikelsevideo där jag visat upp alla de förstörda komponenterna en efter en, plus att besiktningen skulle gett mig en 2:a till för anliggande broms ovanpå den kvarvarande ojämna bromsverkan om jag hade lyckats ta mig dit.
__________________
Senast redigerad av Paddan1000 2018-03-17 kl. 00:37.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback