2018-02-26, 15:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Se fetade: Han har ju under flera veckors tid under juli/aug försökt få med olika kvinnor i ubåten. Och den där sågen han bar med samma dag, 10 aug, var nog den sista attiraljen han bar ner i sin förberedelse. Resten fanns säkert redan därnere sedan en tid. När han väl halat in Kim och begrep att NU ska det äntligen ske, så kom fogsvansen med också. Han kommer aldrig i livet komma undan med nåt litet griftefridsbrott. No way. Han är så körd han kan bli. INGEN kan bortförklara att det här mordet är planerat som ett väldigt, för Madsen, lustfyllt sexualmord.
Han är körd. Tack och lov att de återfann delarna av Kim, dels för hennes familjs skull men givetvis för att kunna sätta dit helvetet.
Jag har lite svårt för att det är bekanta han kontaktar, funderar som sagt kring det som jag nämnt (in vivo tryouts). Jag menar alltså att en del förövare testar ut sin plan dels för att finslipa ("lyckas jag få med mig nån") men även för att det är upphetsande. En slags katt- och råttalek kopplat till makt. Offret är helt ovetande och han typ ler i mjugg. Att få beskriva sin dröm är säkert upphetsande i sig för galningen.
Häri finns givetvis en en enorm fara även om det är en bekant - om nån nappat och han tappat konceptet, går över gränsen i all upphetsning.
Vi vet för lite om detaljerna i nuläget, ska bli intressant framöver vad polis och ÅK fått fram. Det verkar iaf som om de gjort en gedigen utredning i ett svårt mål.
Citera
2018-02-26, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han är körd. Tack och lov att de återfann delarna av Kim, dels för hennes familjs skull men givetvis för att kunna sätta dit helvetet.
Jag har lite svårt för att det är bekanta han kontaktar, funderar som sagt kring det som jag nämnt (in vivo tryouts). Jag menar alltså att en del förövare testar ut sin plan dels för att finslipa ("lyckas jag få med mig nån") men även för att det är upphetsande. En slags katt- och råttalek kopplat till makt. Offret är helt ovetande och han typ ler i mjugg. Att få beskriva sin dröm är säkert upphetsande i sig för galningen.
Häri finns givetvis en en enorm fara även om det är en bekant - om nån nappat och han tappat konceptet, går över gränsen i all upphetsning.
Vi vet för lite om detaljerna i nuläget, ska bli intressant framöver vad polis och ÅK fått fram. Det verkar iaf som om de gjort en gedigen utredning i ett svårt mål.
Något jag är lite nyfiken på är ev avvärjningsskador på armarna. De har inte rapporterat minsta lilla där. Och de sa att väldigt mycket kommer de hålla på tills huvudförhandlingen. DÄR kommer bli otroligt spännande att få läsa live-rapporteringen. Mycket som vi inte har en aning om kommer att komma fram. Och alla bekantingar till Madsen som backat, kommer ihåg märkligheter osv osv. 37 st vittnen är kallade. Det är inte lite det. Av 200 förhörda. 12 dagar är bokade.
Citera
2018-02-26, 15:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Något jag är lite nyfiken på är ev avvärjningsskador på armarna. De har inte rapporterat minsta lilla där. Och de sa att väldigt mycket kommer de hålla på tills huvudförhandlingen. DÄR kommer bli otroligt spännande att få läsa live-rapporteringen. Mycket som vi inte har en aning om kommer att komma fram. Och alla bekantingar till Madsen som backat, kommer ihåg märkligheter osv osv. 37 st vittnen är kallade. Det är inte lite det. Av 200 förhörda. 12 dagar är bokade.
Tycker man det är vidrigt nu så blir det nog inte bättre sen när det blir mer detaljerat.. Av hänsyn till anhöriga gavs inga mer detaljer vid presskonferens (väckt åtal). Vet inte hur mycket Danmark lämnar ut men har ÅK spårat hennes sista tid (bevisning) så blir det nog tillräckligt verkligt och obehagligt. Usch..
Samtidigt givetvis intressant mer juridiskt/tekniskt sett. Hade även önskat att det framkom mer om hans personlighet (nåt mer via RPU), hur fan han resonerar.
Citera
2018-02-26, 15:55
Medlem
Citat:
Tycker man det är vidrigt nu så blir det nog inte bättre sen när det blir mer detaljerat.. Av hänsyn till anhöriga gavs inga mer detaljer vid presskonferens (väckt åtal). Vet inte hur mycket Danmark lämnar ut men har ÅK spårat hennes sista tid (bevisning) så blir det nog tillräckligt verkligt och obehagligt. Usch..
Samtidigt givetvis intressant mer juridiskt/tekniskt sett. Hade även önskat att det framkom mer om hans personlighet (nåt mer via RPU), hur fan han resonerar.
Det lär det nog göra via vittnesmålen bl a. Och RPUn kommer gås igenom, men troligen lyckta dörrar där. Fan vet.
Citera
2018-02-26, 16:04
Medlem
Citat:
Det lär det nog göra via vittnesmålen bl a. Och RPUn kommer gås igenom, men troligen lyckta dörrar där. Fan vet.

Tror nog inte det blir lyckta dörrar, har inte varit så på de danska mordfall jag kollat igenom i varje fall.
Det normala i Danmark är att konklusionen av mentalerklaeringen läses upp sist i förhandlingen. Dock kan i vissa fall saker från densamma tas upp tidigare i förhandlingen. Så skedde t ex vid rättegången mot sjuksköterskan Christina Aistrup Hansen där hennes personlighetsstörning (histrionisk) sågs som motiv till mord/mordförsöken. Som jag har förstått det är det normala att konklusionen framläggs först efter det att rätten avgjort skyldig eller ej. Därefter pläderar åkl o försvarare om påföljd innan dom meddelas.
Citera
2018-02-26, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Tror nog inte det blir lyckta dörrar, har inte varit så på de danska mordfall jag kollat igenom i varje fall.
Det normala i Danmark är att konklusionen av mentalerklaeringen läses upp sist i förhandlingen. Dock kan i vissa fall saker från densamma tas upp tidigare i förhandlingen. Så skedde t ex vid rättegången mot sjuksköterskan Christina Aistrup Hansen där hennes personlighetsstörning (histrionisk) sågs som motiv till mord/mordförsöken. Som jag har förstått det är det normala att konklusionen framläggs först efter det att rätten avgjort skyldig eller ej. Därefter pläderar åkl o försvarare om påföljd innan dom meddelas.
Du har rätt. Svensk och dansk rätt är olika. Har de också 14 dgr till dom meddelas (efter huvudförhandlingens slut)? Jag har ingen koll alls vad gäller dansk rätt. Och ofta likställer jag det, vilket är ju fel.
Citera
2018-02-26, 16:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Tack för givande info, ska bli intressant som sagt, men obehagligt samtidigt.
Citera
2018-02-26, 16:11
Medlem
Citat:
Du har rätt. Svensk och dansk rätt är olika. Har de också 14 dgr till dom meddelas (efter huvudförhandlingens slut)? Jag har ingen koll alls vad gäller dansk rätt. Och ofta likställer jag det, vilket är ju fel.

Nej så har jag inte uppfattat det hela. Dom verkar meddelas sist i själva förhandlingen.
Citera
2018-02-26, 16:12
Medlem
Citat:
Nej så har jag inte uppfattat det hela. Dom verkar meddelas sist i själva förhandlingen.
Hoppsan! Säger du det? Vad spännande .
Citera
2018-02-26, 16:16
Medlem
Citat:
Jag har också funderat kring hastigheten kring förloppet - det ter sig som ett slags "nu eller aldrig".
Men det är väl detta som många ggr stjälper en långvarigt genomtänkt plan (storslagen i hans värld..) likaväl (lämnar spår, iakttas osv).
Ofta kan det utlösas av ett gräl, nån motgång - nåt som får bägaren att rinna över och fantasierna iscensätts. Han var nog som en tryckkokare.
De går väl från wet dream som pågått länge, över till att ibland pröva ut delar av fantasin (in vivo tryouts), verklighet och fantasi glider ihop över tid, runkfantasin duger inte längre/kräver mer och en plan börjar ta form. Sen finns nog en spärr en viss tid (mer troligt rädsla att åka fast...).
Allt är ju egenligen en slags spänningsutlösare som vid stress (onani) men i absurda former och på sikt mycket farligt vid en instabil personlighet (gränslös, affektstörningar, skumma referensramar osv).
Han kan ju haft det som en plan, när det "passade"...och tror han haft flera potentiella offer.
Citera
2018-02-26, 16:20
Medlem
Citat:
Det blev väl klart tisdag den 8:e att det inte skulle bli någon uppskjutning den 26-27. Då meddelas: Det Bornholmske Marinehjemmeværn kan ikke deltage den 26-27. August och den 9/8 skriver PM på bloggen att uppskjutningen är inställd.

Norrmannen kom till Kph den 7/8 och sov i ubåten den natten. Den 8/8 meddelar PM honom att det inte blir någon uppskjutning och att han kan åka hem igen.

Den 8/8 SMSar han DK "Ska vi segla på fredag?" och på morgonen den 10:e skriver han till henne "Vi skal på krydstogt i morgen, yupii!"

Turen till Bornholm (fredag) avbokade han med en person redan på onsdagen och med en annan på torsdagen.

Men han kanske bara sa avslag på nån ansökan och inte att det ej skulle bli nån uppskjutning. Lägligt att detta är innan mordet. Utlösande faktor. Men mordplans-smsen skulle jag vilja veta exakt hur många dar innan de kom.
Citera
2018-02-26, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Men han kanske bara sa avslag på nån ansökan och inte att det ej skulle bli nån uppskjutning. Lägligt att detta är innan mordet. Utlösande faktor. Men mordplans-smsen skulle jag vilja veta exakt hur många dar innan de kom.

https://www.wired.com/story/final-terrible-voyage-nautilus/

Det var uppenbarligen bara några dagar innan:

Some days before Kim stepped onto the Nautilus, the woman and Madsen were exchanging notes via iMessage. “It was a joke,” she said, pulling out her phone and scrolling through the white and blue texts.

Den här artikeln vore fint om någon kunde lägga upp på förstasidan.
Senast redigerad av Picasso2 2018-02-26 kl. 16:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in