Citat:
Ursprungligen postat av
Pre 1914
Tror inte på din teori om att de skulle spränga båten. Svårt att göra det tror jag, bara delar ubåten skulle förstöras medan varje sjöman skulle dödas, vad vore poängen? Om de nu hade atomtorpeder skulle risken för utsläpp vara stor och knappast önskvärt. Ännu mindre orsak att göra något.
Det går bra att inte tro på ”teorin”. Be my guest.
Grejen är att den inte är min teori. Det är en uppgift från Besedins bok.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ubatsman-forberedde-sin-dod
Sedan kan Besedin knappast betraktas som ett sanningsvittne. Och han kan mycket väl försöka att bre' på lite extra för att skapa nerv i sin egen bok.
Flera svenska sjöofficerare har ifrågasatt det militärt rationella med idén med att spränga ubåten om den utsatts för stormning. Och nog kan man hålla med om att det vore... (host!) irrationellt
Men Vasilij Besedin var inte ubåtsman eller ens sjöofficerare. Han tillhörde GRU och var politisk officer ombord. Och därmed fartygets de facto befälhavare.
Och nog skulle Besedin skulle kunna fatta ett
politiskt fungerande beslut (typ; undvika att tappa ansiktet inför världspressen och dö en ärorik död) istället för att göra det militärt rationella. Bli Sovjetunionens hjälte, om än postumt, istället för att gå en okänd process om skuld och ansvar till mötes.
Politiska beslut fattas sällan på rationell grund. Men någon private theory of mine, som jag själv fabulerat fram, det är det inte.
* * *
Om ordern om sprängning kom fanns enligt Besedin två alternativ:
- Antingen kunde man spränga kärnvapentorpederna där de fanns, i förliga torpedrummet.
- Eller så kunde man skjuta ut dem oaktiverade och därefter spränga fartyget.
Besedin hävdar att man valde alternativ 2. Torpederna skulle ha hamnat en bit från båten, men inte ställt till någon större skada.
Men igen: GRU-officeren Besedin är inte ett sanningsvittne. Inträngningen skedde djupt in i ett svenskt skyddsområde, dit ett fartyg av U137/S-363:s storlek endast kan nå efter att ha navigerat efter svenska, hemliga militära ensmärken. Karln hävdar ju fortfarande att hela saken var en felnavigering.