2018-02-25, 23:52
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommandagen
Jag har försökt läsa in mig på U-137 nu, men en stor fråga kvarstår för mig: Varför lät Sverige ubåten åka hem? Det rimliga IMO hade ju varit att arrestera besättningen, plocka hem ubåten till svedala och detaljstudera den. Jag förstår att detta i praktiken hade krävt en bordning (eller hade det inte gått att helt enkelt tvångs-bogsera ubåten till fastlandet och svälta ut besättningen?), och att det hade blivit s.k. "dålig stämning". Men att bara ge tillbaka ubåten hipsomhapp?

Jag antar att det låg ett rätt gediget politiskt spel bakom att ge tillbaka ubåten. Finns det någon som vill spekulera i vad Sverige fick i byte av Sovjet för att gå med på det? Eller är det jag som har missuppfattat hur läget låg till och vilka alternativ Sverige hade?
Nu lämnades inte båten tillbaka "hippsomhapp", något som sovjet först nog hoppades skulle ske.
Citera
2018-02-26, 06:44
Medlem
Citat:
De här argumenten låter ju vettiga. Samtidigt måste ju ändå ubåten varit en tumskruv för Sovjet. Någon form av eftergift borde ju Sverige lyckats få till. Det kan ju inte bara varit till nackdel för Sverige att ubåtar gick på grund, isåfall skulle ju det hänt oftare. Eller nöjde vi oss med att Sovjet blev utskämda?
En ubåt med kärnvapen ombord är inget man kan förhandla med. Hade det behövts hade Sovjet gått in med militär trupp för att ta hem den.

Svenskarna visade att Sovjet inte fick tillbaka den hur som helst. I slutänden fick Sovjet tillbaka den och fick leva med nesan av att ha gjort bort sig.
Citera
2018-02-26, 07:08
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ja och då blir det extra angeläget med ett svar från perry2 gällande insinueringen
Nu har du haft ett halvår på dig att svara.

Många efterkrigsubåtar var inspirerade av tyska wwII ubåtar ja.

Wiskey har ej utanpåliggande köl bara en Hydrofon under torpedrummet.

Oberon har en utanpåliggande köl med form som i längd och mått passar bra med avtrycken i Danziger Gatt.
ca sid 117 -118 i https://files.prio.org/files/projects/Spelet%20under%20ytan/Spelet-under-ytan.pdf

Jag vet att Tunander har slagsida åt ena sidan.

Steffenssons uttalande om kölavtryck som överensstämmer med U137 är konstigt då den båten gick på berggrunden och saknade utanpåliggande köl. s 120 i länken ovan.
Citera
2018-02-26, 07:40
Medlem
Blommandagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Nu lämnades inte båten tillbaka "hippsomhapp", något som sovjet först nog hoppades skulle ske.

När jag läser artiklar om U-137 tycker jag at tdet är många och långa beskrivningar av dramatiken: Kustjägare med prickskyttegevär, forskare och mätutrustning gömda i kustbevakningsbåtar, arga ambassadörer, målsökare i krigsmod etc. Sedan avslutas artiklarna med meningen "Efter 11 dagar bogserades ubåten loss och gavs tillbaka till Svojet" utan någon mer detaljering än så. Så känslan jag år är väldigt "hippsomhapp". Men jag var knappt påkommen när incidenten skedde, så det är därför jag ställer frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
En ubåt med kärnvapen ombord är inget man kan förhandla med. Hade det behövts hade Sovjet gått in med militär trupp för att ta hem den.

Svenskarna visade att Sovjet inte fick tillbaka den hur som helst. I slutänden fick Sovjet tillbaka den och fick leva med nesan av att ha gjort bort sig.

Fast Sverige var ju beredda att storma ubåten, och Sovjetiska fartyg backade ju under de första dagarna av dramat. Inte kan Sovjet varit stensäkra på att svensken inte skulle storma båten då? Jag kan förstå poängen med att "lära Sovjet hur man beter sig och att de inte bara kan göra som de vill". Men det ser ju ut som att Sovjet fick en gratis ubåt och några atomtorpeder av Sverige. Fick vi verkligen bara prestige i retur?
Citera
2018-02-26, 07:41
Medlem
Vi kommer alltid att bli kränkta av ryssen.
Citera
2018-02-26, 10:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ja och då blir det extra angeläget med ett svar från perry2 gällande insinueringen
Nu har du haft ett halvår på dig att svara.
Ja, det är rent nonsens som perry2 kommer med, tyvärr spids den här typen av myter av Ola Tunander mfl.
Citera
2018-02-26, 10:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Många efterkrigsubåtar var inspirerade av tyska wwII ubåtar ja.

Wiskey har ej utanpåliggande köl bara en Hydrofon under torpedrummet.

Oberon har en utanpåliggande köl med form som i längd och mått passar bra med avtrycken i Danziger Gatt.
ca sid 117 -118 i https://files.prio.org/files/projects/Spelet%20under%20ytan/Spelet-under-ytan.pdf

Jag vet att Tunander har slagsida åt ena sidan.

Steffenssons uttalande om kölavtryck som överensstämmer med U137 är konstigt då den båten gick på berggrunden och saknade utanpåliggande köl. s 120 i länken ovan.
Whiskey var en av flera ubåtar, Romeo som var en mindre variant och Juliette som var en missilbärande variant. Whiskey fanns i olika längd beroende på om det var en attackubåt eller en ubåt med robotcylindrar ovanpå skrovet.

Oberon ser ut så här framtill och under.

http://www.alamy.com/stock-photo-hmas-ovens-oberon-class-submarine-bow-with-flag-outside-the-western-114100500.html

Whiskey med olika konfig såg lite olika ut .

https://www.google.se/search?q=whiskey+submarine&source=lnms&tbm=isch&sa =X&ved=0ahUKEwiy28TVncPZAhXBGCwKHdYaCrQQ_AUICigB&b iw=718&bih=337

Att dra de slutsatser som Ola Tunander gör är helt omöjliga att göra.
Citera
2018-02-26, 11:16
Medlem
Citat:
Fast Sverige var ju beredda att storma ubåten, och Sovjetiska fartyg backade ju under de första dagarna av dramat. Inte kan Sovjet varit stensäkra på att svensken inte skulle storma båten då? Jag kan förstå poängen med att "lära Sovjet hur man beter sig och att de inte bara kan göra som de vill". Men det ser ju ut som att Sovjet fick en gratis ubåt och några atomtorpeder av Sverige. Fick vi verkligen bara prestige i retur?
Sovjet hade givetvis aldrig låtit en annan nation ta kontroll över ett eller flera av deras kärnvapen. Hade Sverige stormat hade Sovjet gått all in. Den situationen ville ingen ha.

Nu fick vi visa oss tuffa och motade bort deras relativt fredliga första försök att hämta den och sedan lät vi dem få tillbaka sina kärnvapen.

Mycket i det kalla kriget handlade om posering.
Citera
2018-02-26, 12:49
Medlem
Jo, Torbjörn Fälldin ordnade med posering, beordrade ÖB att "hålla gränsen". Och vad hade han egentl. för alternativ till det - att visa att vi öst in miljarder i försvaret, utan att mena ngt med att det också skulle användas.
Hade f.ö. Sovjet sänt in U137 på uppdrag, så hade man med säkerhet också haft backup där, lite utomskärs.
[QUOTE=byggare bob|63347418]Sovjet hade givetvis aldrig låtit en annan nation ta kontroll över ett eller flera av deras kärnvapen. Hade Sverige stormat hade Sovjet gått all in. Den situationen ville ingen ha.

Nu fick vi visa oss tuffa och motade bort deras relativt fredliga första försök att hämta den och sedan lät vi dem få tillbaka sina kärnvapen.

Mycket i det kalla kriget handlade om posering.[/quote]
Citera
2018-02-26, 13:39
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Sovjet hade givetvis aldrig låtit en annan nation ta kontroll över ett eller flera av deras kärnvapen. Hade Sverige stormat hade Sovjet gått all in. Den situationen ville ingen ha.

Rättelse: Sovjet skulle inte gå all in om vi stormade. De skulle förstöra sin ubåt. Inifrån.

Om svenska försvaret stormat ubåten hade besättningen
order att spränga ubåten med en radioaktiv katastrof
i Blekinge som följd.
https://www.svd.se/radioaktiv-katastrof-var-nara

För 25 år sedan stod Vasilij Besedin i tornet på den grundstötta sovjetiska ubåten U 137.
Han minns varje detalj i dramat som skakade Sverige.
- Vi hade order att spränga ubåten om svenskarna stormade den, säger han till Expressen.
https://www.expressen.se/nyheter/vi-hade-order-att-spranga-ubaten/

Citat:

Mycket i det kalla kriget handlade om posering.

Det finns en del att invända mot formuleringen ”...fredliga första försök”?

Här står en del om Amiral Kalinin på jagaren märkt Kasjin 446, skrivet av Björn Hamilton, befälhavare på HMS Neptun, den svenska ubåt som hade en central roll i det som skedde utanför Karlskrona (min fetning/kursivering nedan):
”Tio år senare träffade jag på andra sidan Östersjön en man som också hade varit med om händelserna kring U 137. Han berättade att han då tjänstgjorde i den ryske amiralen Kalinins stab och var med ombord på Kasjin 446. Han log igenkännande när jag berättade min version enligt ovan.
Förtroligt berättade han, att den ryske amiralen under kvällen den 29. hade givit ut en förberedande order om att U 137 skulle fritas med vapenmakt tidigt på morgonen fredagen den 30 oktober. Fritagningsoperationen skulle påbörjas kl.03.00.
Den sovjetiske amiralen hade kl. 02.30, det vill säga när Neptun var på väg mot Angöringsbojen, samlat sin stab på jagarens däck och meddelat att fritagningsföretaget skulle återkallas. Anledningen var att det svenska försvaret i området hade vuxit till för fort.
Amiral Kalinins bedömning relaterades till att patrullbåtar och torpedbåtar uppträdde till sjöss, liksom att kustartilleriet börjat sända med avancerade eldledningsradar från öarna, samt att spanings-, jakt- och attackflygplan regelmässigt uppträdde i området.
Amiralen hade säkert gjort rätt bedömning. Om de sovjetiska fartygen hade passerat över vår territorialvattengränsen hade jag beordrat avfyring av Neptuns stridstorpeder.
Min källa uppgav vidare att den ryska bogserbåten hade i uppgift att genomföra en snabb och överraskande lossdragning av U 137. Det var första draget i den ryske amiralens "djävulska plan". Ett drag som en svensk ubåt satte stopp för!”
Källa: http://www.blt.se/nyheter/jag-var-beredd-att-avfyra-torpeder/

Om detta är posering, överlåtes till var och en att fundera på.
Citera
2018-02-26, 14:16
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Rättelse: Sovjet skulle inte gå all in om vi stormade. De skulle förstöra sin ubåt. Inifrån.

Om svenska försvaret stormat ubåten hade besättningen
order att spränga ubåten med en radioaktiv katastrof
i Blekinge som följd.
https://www.svd.se/radioaktiv-katastrof-var-nara

För 25 år sedan stod Vasilij Besedin i tornet på den grundstötta sovjetiska ubåten U 137.
Han minns varje detalj i dramat som skakade Sverige.
- Vi hade order att spränga ubåten om svenskarna stormade den, säger han till Expressen.
https://www.expressen.se/nyheter/vi-hade-order-att-spranga-ubaten/

Det finns en del att invända mot formuleringen ”...fredliga första försök”?

Här står en del om Amiral Kalinin på jagaren märkt Kasjin 446, skrivet av Björn Hamilton, befälhavare på HMS Neptun, den svenska ubåt som hade en central roll i det som skedde utanför Karlskrona (min fetning/kursivering nedan):
”Tio år senare träffade jag på andra sidan Östersjön en man som också hade varit med om händelserna kring U 137. Han berättade att han då tjänstgjorde i den ryske amiralen Kalinins stab och var med ombord på Kasjin 446. Han log igenkännande när jag berättade min version enligt ovan.
Förtroligt berättade han, att den ryske amiralen under kvällen den 29. hade givit ut en förberedande order om att U 137 skulle fritas med vapenmakt tidigt på morgonen fredagen den 30 oktober. Fritagningsoperationen skulle påbörjas kl.03.00.
Den sovjetiske amiralen hade kl. 02.30, det vill säga när Neptun var på väg mot Angöringsbojen, samlat sin stab på jagarens däck och meddelat att fritagningsföretaget skulle återkallas. Anledningen var att det svenska försvaret i området hade vuxit till för fort.
Amiral Kalinins bedömning relaterades till att patrullbåtar och torpedbåtar uppträdde till sjöss, liksom att kustartilleriet börjat sända med avancerade eldledningsradar från öarna, samt att spanings-, jakt- och attackflygplan regelmässigt uppträdde i området.
Amiralen hade säkert gjort rätt bedömning. Om de sovjetiska fartygen hade passerat över vår territorialvattengränsen hade jag beordrat avfyring av Neptuns stridstorpeder.
Min källa uppgav vidare att den ryska bogserbåten hade i uppgift att genomföra en snabb och överraskande lossdragning av U 137. Det var första draget i den ryske amiralens "djävulska plan". Ett drag som en svensk ubåt satte stopp för!”
Källa: http://www.blt.se/nyheter/jag-var-beredd-att-avfyra-torpeder/

Om detta är posering, överlåtes till var och en att fundera på.
Tror inte på din teori om att de skulle spränga båten. Svårt att göra det tror jag, bara delar ubåten skulle förstöras medan varje sjöman skulle dödas, vad vore poängen? Om de nu hade atomtorpeder skulle risken för utsläpp vara stor och knappast önskvärt. Ännu mindre orsak att göra något.
Citera
2018-02-26, 15:12
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Tror inte på din teori om att de skulle spränga båten. Svårt att göra det tror jag, bara delar ubåten skulle förstöras medan varje sjöman skulle dödas, vad vore poängen? Om de nu hade atomtorpeder skulle risken för utsläpp vara stor och knappast önskvärt. Ännu mindre orsak att göra något.

Det går bra att inte tro på ”teorin”. Be my guest.
Grejen är att den inte är min teori. Det är en uppgift från Besedins bok.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ubatsman-forberedde-sin-dod

Sedan kan Besedin knappast betraktas som ett sanningsvittne. Och han kan mycket väl försöka att bre' på lite extra för att skapa nerv i sin egen bok.

Flera svenska sjöofficerare har ifrågasatt det militärt rationella med idén med att spränga ubåten om den utsatts för stormning. Och nog kan man hålla med om att det vore... (host!) irrationellt
Men Vasilij Besedin var inte ubåtsman eller ens sjöofficerare. Han tillhörde GRU och var politisk officer ombord. Och därmed fartygets de facto befälhavare.

Och nog skulle Besedin skulle kunna fatta ett politiskt fungerande beslut (typ; undvika att tappa ansiktet inför världspressen och dö en ärorik död) istället för att göra det militärt rationella. Bli Sovjetunionens hjälte, om än postumt, istället för att gå en okänd process om skuld och ansvar till mötes.

Politiska beslut fattas sällan på rationell grund. Men någon private theory of mine, som jag själv fabulerat fram, det är det inte.

* * *

Om ordern om sprängning kom fanns enligt Besedin två alternativ:
- Antingen kunde man spränga kärnvapentorpederna där de fanns, i förliga torpedrummet.
- Eller så kunde man skjuta ut dem oaktiverade och därefter spränga fartyget.
Besedin hävdar att man valde alternativ 2. Torpederna skulle ha hamnat en bit från båten, men inte ställt till någon större skada.

Men igen: GRU-officeren Besedin är inte ett sanningsvittne. Inträngningen skedde djupt in i ett svenskt skyddsområde, dit ett fartyg av U137/S-363:s storlek endast kan nå efter att ha navigerat efter svenska, hemliga militära ensmärken. Karln hävdar ju fortfarande att hela saken var en felnavigering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in