Citat:
Ursprungligen postat av
CardinalSin
Why not? Om BRF konkar så sätts ju panten, dvs huset, under förvaltning.
Bankerna hade inga problem att låna ut summor som folk aldrig kan amortera, och detta även på objekt utan friköpt tomt och med förväntad livslängd på kanske 100 år. Belåningsgraden hos föreningarna är nog lägre, men givetvis för hög den med.
Banken sitter säkrare än bolånetorskarna.
Just i fallet Omnia där man byggstartat en förening som inte sålt 50 % av bostadsrätterna så är det ju rimligen inte en bank som står för finansieringen utan ordentliga garantier. Det håller jag med
Strasburg om.
Men rent generellt så tror jag bankerna i många fall inte räknat korrekt på risker. I de fall man lånat ut till bostadsrättsföreningar där minst 50 % av bostadsrätterna är sålda, vilket verkar ha varit ett standardkriterium för att föreningen skall få lån och byggstart kunna ske, har man tänkt att eftersom insatserna är så höga så fungerar de som redan köpt som de facto borgensmän för föreningen. Precis som du skriver ovan. Det man inte tänkt på är vilka sekundäreffekter man får i en kraftigt vikande marknad när borgensmännen faller som dominobrickor och där köpavtal börjar ifrågasättas för att det är skillnaden mellan att klara sig och många år med Heinz vita bönor på menyn.
I en stabil marknad, där bostadsrätten kan säljas vidare direkt, blir risken minimal, i en svagt vikande marknad blir risken försumbar, i en kraftigt vikande marknad kommer många fastna med svarte petter.
Det som förvånar mig är att inte alla förstod att priserna var helt orimliga och att så många av de i någon slags maktposition på företag eller i politiken, som ändå insåg det, inte gjorde något åt det eftersom de räknade med att vinna mer än de förlorade på lånekarusellen. Ingves eldade på lånebrasan men han gjorde det ju helt öppet och talade tydligt om vilka konsekvenser det hade.
Det skall bli spännande med stresstestet på bankerna. Mycket spännande. Äntligen ett riktigt test som lockar fram sekundäreffekter.