2018-03-08, 12:22
Medlem
Folk i allmänhet är beredda på att betala för boende.

26 procent svarar att de skulle leta en billigare bostad om bolåneräntorna steg till 3 procent, vilket är något färre än under det förra kvartalet.

De allra flesta av dem (20 procentenheter) skulle leta en bostad som var upp till 5 procent billigare än nu, medan inte ens 0,5 procent skulle leta en bostad som var mer än 10 procent billigare.

http://www.privataaffarer.se/bostad/bomarknad-14-letar-billigare-bostad-om-ranta-3-erik-olsson1-956141
2018-03-08, 12:25
Medlem
javeliners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Vad tror ni om Hagastaden? Blir det en no-go-zon eller ett hipsterghetto?

Kolla på videon.

https://www.efn.se/nyhetsrummet/hagastaden-05-mar-2018/

Tror det kan bli bra. Att ha en egen tunnelbanelinje (gul) är helt avgörande för att slippa allt övrigt drägg som färdas under marken.

Förhoppningen är också att det inte blir någon sorts knutpunkt likt Odenplan idag.

Ser gärna att det blir lite Mayfair-inspirerat som i London. Ett exklusivt kvarter där egentligen ingen som inte är verksam/bor där har att göra.
Senast redigerad av javeliner 2018-03-08 kl. 12:29.
2018-03-08, 12:55
Medlem
Citat:
Vad tror ni om Hagastaden? Blir det en no-go-zon eller ett hipsterghetto?

Kolla på videon.

https://www.efn.se/nyhetsrummet/hagastaden-05-mar-2018/

Jag tycker det är ett fantastiskt projekt. Det är motsatsen till miljonprogrammets modernism, och efterkrigstidens modernism är en fullständig katastrof som det kommer ta många årtionden att åtgärda.
2018-03-08, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
De kraftigt ökade priserna har redan skadat ekonomin genom att skada många människor och ställa till det avseende prisbildningen på allt möjligt. Planekonomi skadar ju alltid. Lågkonjunkturer är alltid bra enligt principen "efter regn kommer sol" men det systemet går ut på nu är att alltid undvika regnet och det går aldrig i längden. Istället tätnar molnen och en "vacker" dag bryter åskvädret ut i full styrka. Så dags då att vara efterklok och ta avstånd från systemet med riksbanker och deras inblandning i ekonomin.

Jovisst tendenserna till "planekonomi" vi sett i ffa västvärlden senaste decennierna är helt klart problematiskt. Men då är ju frågan om mer inblandning av stat/kommun är svaret?

Jag är realistiskt och har full förståelse att konsekvent och total marknadsekonomi knappast är önskvärt i ett land som Sverige. Det skulle helt enkelt bli för många förlorare och för få vinnare. Men att staten håller sina fingrar borta från tex räntebanan hoppas jag sker i framtiden. Den som lever får se.
2018-03-08, 13:15
Medlem
Citat:
Varför inte? Nu har det byggts så mycket i Stockholm så man kanske måste rea ut lägenheter där för att locka boende. Och vad är det för klientel som då flyttar in? Jag måste säga att det ser inte attraktivt ut.

Ligger väl närmare till hands att de nya områdena i ytterstaden blir nya problemområden. Tex Barkarby.

Svenskarna i kringliggande stadsdelar kanske är sugna på att slippa det framtida klientelet i Barkarby och då flyttar till innerstaden eller hagastaden.... Svårt att sia om hur flyttkejdor och folkvandringar kommer se ut i Stockholms län kommande år tycker jag.
2018-03-08, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Ligger väl närmare till hands att de nya områdena i ytterstaden blir nya problemområden. Tex Barkarby.

Svenskarna i kringliggande stadsdelar kanske är sugna på att slippa det framtida klientelet i Barkarby och då flyttar till innerstaden eller hagastaden.... Svårt att sia om hur flyttkejdor och folkvandringar kommer se ut i Stockholms län kommande år tycker jag.

Håller med om att Barkarby är på väg att utvecklas till ett "problemområde". Hagastan slipper kanske bli Afghanistan. Ryser.
2018-03-08, 13:34
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28

Ja mångdubbelt högre risk i Barkarby än i Hagastan, men området ser väldigt trist där. På tal om Hagastan har de gjort reklam med STORA siffror på fasaden till Norra tornet att 70 % är sålt (eller om det stod bokat). När jag gick förbi för några dagar sen var detta borttaget...
2018-03-08, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevapnadtjockis1
Nu gäller detta nyproduktion, men tog mig tid att läsa JMs bokslut från 2016 på sida 35 kan man läsa "En pris- eller kostnadsförändring om 1 000 kronor
per kvadratmeter motsvarar cirka 1 600 mkr eller cirka
22 kronor per aktie enligt denna kalkylförutsättning."

Är jag helt ute och cyklar om jag räknar på ett tapp på 10.000kr kvm i stockholm skulle innebära -220kr i resultat per aktie för JM? Det torde bli konkurs?

Nån som kan läsa och förtydliga? https://www.jm.se/contentassets/1f7d4d70880e497b86ecffcd45354eea/wkr0006.pdf

Jag tror stycket du refererar till är en värderingsanalys av hela den framtida projektportföljen som baserar sig på byggkostnad och förväntat pris. Givet de byggrätter man innehar idag.

Konsekvensen som blir om priset går ner är att man måste bygga billigare om man vill bibehålla dess värde.
2018-03-08, 13:55
Medlem
Fråga: Om jag frågar lantmäteriet vem som äger en brf, vad får jag för svar då? Brf-ens namn eller personen som köpt bostadsrätten?

Funderar på om det finns något sätt att försöka få lite fakta om spekulationsgrad, t.ex. om man enkelt kunde se att samma person äger 4 eller 5 bostäder, men jag misstänker att den informationen kan vara svår att få tag i.
2018-03-08, 14:58
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Fråga: Om jag frågar lantmäteriet vem som äger en brf, vad får jag för svar då? Brf-ens namn eller personen som köpt bostadsrätten?

Funderar på om det finns något sätt att försöka få lite fakta om spekulationsgrad, t.ex. om man enkelt kunde se att samma person äger 4 eller 5 bostäder, men jag misstänker att den informationen kan vara svår att få tag i.
Lantmäteriet vet inte vem som har köpt en bostadsrätt. Det är enbart föreningen som sitter på sådana uppgifter.
2018-03-08, 15:09
Medlem
hallelujahkorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Jag tycker det är ett fantastiskt projekt. Det är motsatsen till miljonprogrammets modernism, och efterkrigstidens modernism är en fullständig katastrof som det kommer ta många årtionden att åtgärda.

Vedervärdig arkitektur, man kan även fråga sig vilka som i dagsläget vill flytta in i ett område som kommer vara byggarbetsplats till 2025?
2018-03-08, 15:29
Medlem
Ras i bostäder till salu.

Utbudet av bostadsrätter till salu på Hemnet har minskat kraftigt de senaste veckorna i innerstäderna i Stockholm och Göteborg. I båda fallen handlar det om en nedgång på närmare 30 procent på några veckor.

http://www.privataaffarer.se/bostad/bomarknad-stor-minskning-utbud-boratter-sthlm-gbg-hemnet-956214

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in