2018-02-25, 15:26
Medlem
Tråden handlar - med rätta - mycket om priser på bostadsrätter och villor, kanske mest i storstadsregionerna. Jag skulle vilja lyfta på locket lite för en diskussion om bostadsbubblans inverkan på hyresmarknaden.

Det har ju faktiskt byggts en hel del nyproducerade hyresrätter de senaste åren, och ännu mer är i pipe-line. Inte minst pga politiska påtryckningar i samband med massinvällningen, där det ställts krav på att bygga "billiga" hyresrätter. I min värld kostar det i stort sett lika mycket att bygga ett hus för brf eller hyres, så att göra det "billigt" innebär väl i stort sett bara lite mindre, lite fulare och lite sämre materialval. Men i stort sett är det lika dyrt.

Allt detta har givetvis finansierats med stora lån under tider med låga räntor där mestadels kommunala bostadsbolag har varit huvudaktörer. Jag gissar att Allah-män-nyttan nu har en gedigen belåningsgrad att hantera.

Vad händer i en situation där räntorna skulle sticka iväg uppåt? På vilket sätt kan säkerheter för bolagens lån behållas om värdena på fastigheterna sjunker drastiskt? Hur isolerade är de kommunala bolagens ekonomier från sina ägares?

Och för de boende; kommer de hyresgäster som bor i äldre fastigheter med i princip inga lån kvar att tala om, subventionera nyproducerade hyresrätters galopperande räntekostnader?

Några tankar kring detta ärade trådskribenter?
2018-02-25, 15:27
Medlem
En starkt bidragande förklaring till prisnivån på villor/radhus i Stockholm ser ut att vara prisnivån på tomter. Hur tror ni den kommer att utvecklas framöver?
2018-02-25, 15:34
Avslutad
"Höstens analyser har visat på en avsvalnad bomarknad med fallande priser. Detta är inget som verkar skrämma byggherrarna. Enligt en enkät som Byggvärlden låtit göra ihop med Sverige Bygger så säger 84 procent av de svarande att byggplanerna ligger kvar som tidigare."
http://www.byggvarlden.se/skakig-bomarknad-andrar-inte-byggplaner-119770/nyhet.html

=>
Som väntat. Marginalerna är så extremt höga att man inte räds kraftiga prisfall.
2018-02-25, 15:35
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
oops!

Budgivningen på den ena är uppe i 3200k...

https://www.maklarhuset.se/bostad/sverige/stockholm/sundbyberg/boplatsvagen/339318?referrer=hemnet

Skall även rätta en sak: Alla de tre lägenheterna i Löparen som säljs av Ikano på Hemnet finns även på projektsidan. De två som är prissänkta på Hemnet och som säljs via mäklare står med ordinarie pris på projektsidan. Det var det som förvillade mig först.

Jag tror fortfarande att de är spekulantlägenheter där spekulanten inte kunnat fullfölja och Ikano försöker få dem sålda med två alternativa metoder.
2018-02-25, 15:37
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Fast var och en har ju ett eget ansvar när man köper till fantasipriser och därtill har en skyhög belåning och sen dessutom underlåter att amortera. Och ännu värre om man belånar sig ytterligare för onödiga lyxrenoveringar, resor och annan konsumtion utan att ha koll på verkligheten. Vem som helst bör ju inse riskerna när glappet mellan disponibla inkomster och bostadspriserna bara ökar. Tar man ett lån borde man väl inse att det ska betalas tillbaka. Så som med allt här i livet gäller det att rätta mun efter matsäck. Har man inte råd får man vara beredd att bo trångt och pendla.

Absolut att det ska finnas ett egenansvar. Jag hade köpt det till hundra procent om det inte vore så att det finns en stor risk att bristen på egenansvar hos många här i Sverige kommer att drabba alla andra som har tagit sitt ansvar. Var i ligger rättvisan i det? Därav av att staten måste gå in och reglera för att förhindra allt för stora brister i folks egenansvar. Den krassa sanningen är att en stor minoritet inte klarar av att sköta sin ekonomi på ett ansvarsfullt sätt och då måste det sättas upp ramar/gränser för hur dumma beslut folk kan ta. Här håller jag med Fizzlor att staten inte har tagit sitt ansvar och det kommer alla i Sverige att få lida för, även de som har skött sig.

// CC
2018-02-25, 15:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det kan säkert vara så att vi ser sjunkande bostadspriser i våra 10 största städer de kommande 2 åren men priserna kommer snabbt att återhämta sig. Ta vilken som helst av dessa stora städer och titta på befolkningsökningen de senaste 200 åren. Vi ser då en kraftig urbanisering. Det finns inget som tyder på att urbaniseringen i varken Sverige eller något annat land skulle avta. Når det finns tillgängliga bostäder i de största städerna så kommer folk att flytta dit. Vi kommer därför inte att få något bostadsöverskott och priserna kommer att stabilisera sig. De som bör vara oroliga för sjunkande bostadspriser är de som bor långt ifrån en storstad. Där ser vi redan idag att man kan köpa villor för 2-300 000 men att ingen är intresserad. Sjunkande bostadspriser kommer vi att se på landsbygden men i städerna kommer vi att se en snabb återhämtning.
https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Urbanisering--fran-land-till-stad/
Förra året ökade Stockholms läns befolkning med nästan 40 000 personer. Ändå föll priserna på bostäder. Detta visar att det nu byggts upp en industri som kan producera bostäder i en enorm hastighet i Stockholm. Det är nya bolag, nya byggnadsarbetare, nya hantverkare, nya rutiner hos kommunerna etc. Utbudssidan har helt enkelt kommit ikapp, och fältet är fritt för billigare boende åt svenska folket framöver, så länge mark frigörs, och invandringen hålls tillbaka.

Sedan börjar det nu uppstå finansiella begränsningar. Alla är s a s redan belånade, och av det kan följa årtionden av svag efterfrågan.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-02-25 kl. 15:53.
2018-02-25, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Budgivningen på den ena är uppe i 3200k...

https://www.maklarhuset.se/bostad/sverige/stockholm/sundbyberg/boplatsvagen/339318?referrer=hemnet

Skall även rätta en sak: Alla de tre lägenheterna i Löparen som säljs av Ikano på Hemnet finns även på projektsidan. De två som är prissänkta på Hemnet och som säljs via mäklare står med ordinarie pris på projektsidan. Det var det som förvillade mig först.

Jag tror fortfarande att de är spekulantlägenheter där spekulanten inte kunnat fullfölja och Ikano försöker få dem sålda med två alternativa metoder.

Ikano har ju stenhårda regler för att motverka spekulationsköp, står i stadgar att t ex får du inte sälja inom 2 år från tillträde för mer än 5% per år högre pris.

.
2018-02-25, 15:55
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Fast var och en har ju ett eget ansvar när man köper till fantasipriser och därtill har en skyhög belåning och sen dessutom underlåter att amortera. Och ännu värre om man belånar sig ytterligare för onödiga lyxrenoveringar, resor och annan konsumtion utan att ha koll på verkligheten. Vem som helst bör ju inse riskerna när glappet mellan disponibla inkomster och bostadspriserna bara ökar. Tar man ett lån borde man väl inse att det ska betalas tillbaka. Så som med allt här i livet gäller det att rätta mun efter matsäck. Har man inte råd får man vara beredd att bo trångt och pendla.

Jag håller absolut med om var och ens eget ansvar. Tycker dock att politikerna borde reglerat utlåningen när lånekarusellen började snurra litet väl häftigt och han som satt i skinnfåtöljerna i regeringsplanet och reflekterade över utsikten borde ha insett att om man tar emot en stor mängd migranter får man en undanträngningseffekt i bland annat allmännyttan och den undanträngningseffekten kommer drabba de med lägst inkomster värst.

När jag försökt förklara hur orimliga priserna varit och att det aldrig skulle kunna hålla i längden har många i omgivningen skrattat åt mig, även högutbildade. Hur skall man då kunna förvänta sig att folk i gemen skall se igenom bubblan och var skulle de bott om de inte köpt något? Jag tror vår sekreterare bodde tillsammans med sina barn hemma hos sin mamma efter skilsmässan. Är det rimligt? För att allmännyttan fyllts av migranter som inte jobbar? Det tycker inte jag och trots att jag är moderat så får de flesta moderata politiker ta på sig dumstruten och ställa sig i hörnet och skämmas ordentligt. Sedan kan de få kavla upp ärmarna och reda upp det hela.
2018-02-25, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Förra året ökade Stockholms läns befolkning med nästan 40 000 personer. Ändå föll priserna på bostäder. Detta visar att det nu byggts upp en industri som kan producera bostäder i en enorm hastighet i Stockholm. Det är nya bolag, nya byggnadsarbetare, nya hantverkare, nya rutiner hos kommunerna etc. Utbudssidan har helt enkelt kommit ikapp, och fältet är fritt för billigare boende åt svenska folket, så länge mark frigörs, och invandringen hålls tillbaka.
Jo, I kortare perspektiv, 2-4 år så kan vi se sjunkande bostadspriser i de större städerna men det kommer att återhämta sig rätt snabbt. Så länge som man köper en bostad för att bo i och inte i spekulationssyfte så spelar det ingen roll hur priserna förändras. Man sitter ju fast i bostadskarusellen. Skulle jag behöva sälja med någon % lägre pris så kommer jag antagligen kunna köpa nästa bostad till ett lägre pris. Det är egentligen bara när man gör entré eller exit från bostadsmarknaden som det är viktigt hur den aktuella prisnivån ligger.
2018-02-25, 16:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Skulle jag behöva sälja med någon % lägre pris så kommer jag antagligen kunna köpa nästa bostad till ett lägre pris.
För många kan detta bli svårt eftersom de är "under water", dvs lånet är större än vad de kan sälja bostaden för. Då blir det ingen försäljning, utan de blir "inlåsta". Nyproducerade bostadsrätter i högbelånade föreningar kan mycket väl falla med 50% och då kan det handla om årtionden innan folk är på grön kvist igen.

Samtidigt måste vi komma ihåg att det är BRA FÖR FOLK att det är billigt att bo. Ja, det är ett problem att många köpt dyrt, men det är aldrig ett problem att bostäder är billiga. Det är bra.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-02-25 kl. 16:14.
2018-02-25, 16:15
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Määäh, befolkningen spekulerar inte, det är jag o några 100 som gjort det, men de kloka av oss slutade spekulera över ett år sedan.

När de(ni) som hade något så när koll slutade spekulera ersattes de (ni) av minst 10x så många inte så rutinerade spekulanter.... Nu ser vi resultatet i projekt efter projekt som blir inflyttningsklart.
2018-02-25, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
När de(ni) som hade något så när koll slutade spekulera ersattes de (ni) av minst 10x så många inte så rutinerade spekulanter.... Nu ser vi resultatet i projekt efter projekt som blir inflyttningsklart.
Ja så är det nog, tyvärr samma typer som köper på aktietorget när vi haft bullmarknad i 9 år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in