2018-02-25, 20:25
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det spelar en stor roll, om du inte specifikt/precist vill tala om vad det är för "praktisk filosofi" du har som underlag. Du slingrar dig.
Inte förrän du först svarat på min upprepade enklaste fråga kan jag möjligen förklara vilka begrepp som skiljer oss åt. Googla filosofiska institutionen. Tydligare text kan knappast tänkas.
Citera
2018-02-25, 21:00
Medlem
Kimbo7s avatar
Jag tar mig friheten att citera Strindbergs åsikt i frågan om det går att bevisa guds existens:

Citat:
Den som söker bevisa ett axiom råkar in i orimligheter, därför skola vi aldrig försöka bevisa Guds existens.
Och den som icke kan fatta det självklara i ett axiom, den tillhör de människobarn som har svårt att fatta, och de vanlottade skall man beklaga, men icke straffa.

Strindberg resonerar vidare som så, att eftersom Gud är allsmäktig så kan han upphäva sina egna lagar, och eftersom vi inte känner till guds alla lagar kan vi inte veta när han tillämpar en för oss okänd lag eller upphäver en för oss känd.
Citat:
Det vi kalla underverk kan således komma till stånd efter stränga lagar dem vi icke känna, och vi må därför inför ovanliga och oförklarliga händelser se till att vi icke göra felslut, som ådraga oss löje och förakt av medmänniskor som ha lätt att fatta.

Mycket retsamt av Strindberg att betrakta ateister som trögfattade.
(Medveten om att det här handlar om att kringgå trådens själva frågeställning, ber om ursäkt för det)
Citera
2018-02-25, 21:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Googla filosofiska institutionen.

Done.

Och det varken specificerade eller preciserade vad din typ av bevisföring är.
Citera
2018-02-25, 21:37
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Done.
Och det varken specificerade eller preciserade vad din typ av bevisföring är.
Svara då med dina bästa begrepp på min fråga så får vi se vad som fattas oss.
Citera
2018-02-25, 21:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Svara då med dina bästa begrepp på min fråga så får vi se vad som fattas oss.

Samma svar som tidigare, som i t.ex. inlägg # 26260.
Citera
2018-02-25, 21:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Jag tar mig friheten att citera Strindbergs åsikt i frågan om det går att bevisa guds existens:

Citat:
Den som söker bevisa ett axiom råkar in i orimligheter, därför skola vi aldrig försöka bevisa Guds existens.
Och den som icke kan fatta det självklara i ett axiom, den tillhör de människobarn som har svårt att fatta, och de vanlottade skall man beklaga, men icke straffa.

Strindberg får stå för sin egen uppfattning om vad axiomatik är, det är inte en jag delar.
Citera
2018-02-25, 22:15
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Det kan jag inte svara på, före du har specificerat, preciserat och belaggd en sån "praktisk filosofi".
Citat:
Jo jag menar exakt det som filosofiska institutionen förklarar. Så jag upprepar och förenklar min fråga: Vad har du för bevis för att praktiska bevis inte kan vara giltiga i fråga om Guds existens?
Min fetade fråga måste du kunna svara på med dina egna teoretiska begrepp om du anser dessa vara de enda möjliga. Om du menar att praktisk filosofi inte har med humanvetenskaplig verklighet att göra så får du förklara dig.
Citera
2018-02-25, 22:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om du menar att praktisk filosofi inte har med humanvetenskaplig verklighet att göra så får du förklara dig.

Jag hänvisar fortfarande till mine tidigare kommentarer om detta. T.ex. i inlägg # 26260.
Citera
2018-02-26, 07:15
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Jag tar mig friheten att citera Strindbergs åsikt i frågan om det går att bevisa guds existens: Strindberg resonerar vidare som så, att eftersom Gud är allsmäktig så kan han upphäva sina egna lagar, och eftersom vi inte känner till guds alla lagar kan vi inte veta när han tillämpar en för oss okänd lag eller upphäver en för oss känd.
Mycket retsamt av Strindberg att betrakta ateister som trögfattade.
(Medveten om att det här handlar om att kringgå trådens själva frågeställning, ber om ursäkt för det)
Strindbergs logik är glasklar. Under sin personliga kris då ingen ville förstå honom började han läsa Swedenborg som seklet innan gjort en fyrdimensionell analys av hela frågan så som ett naturligt friskt förstånd fungerar i verkligheten. Dessa studier räddade förståndet på Strindberg så att han kunde fortsätta skrivandet av sina största verk.
Citera
2018-02-26, 08:09
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Att demonstrera något är att visa upp något eller visa hur något går tillväga. I ditt fall så visade jag hur ditt antagande leder till den absurda konsekvensen att allt är irrelevant. Men eftersom allt inte är irrelevant så måste ditt antagande vara fel.
Orsaken att jag bad om en demonstration var just för att du påstod det utan att demonstrera. Du predikade bara.

Citat:
Ja självklart, men det var inte det vi diskuterade utan logikens giltighet även när det leder till ofalsifierbara slutsatser. Du har, som Bogomil skulle ha sagt det, flyttat målstolparna.
Det kanske är vad du diskuterat.

Citat:
Nej, att påstå att man använder sig av logisk argumentation för att komma fram till en slutsats innebär inte att man förkastar empiri i sin helhet. Till exempel kan man stödja sina premisser på empirisk observation och/eller naturvetenskap. Flera varianter av kosmologiska argument gör just detta som exempelvis aristoteliska varianter som utgår ifrån det empirisk uppenbara att "förändring existerar". Tillsammans med andra premisser sluter sig sedan aristotelikern till att det finns en oföränderlig verklighet som den föränderliga världen beror på.
Det var ju vad du påstod, att det görs och att det används i andra områden och då inte är ett problem. Så det var alltså inte sant?
Argumenten måste alltså ha någon sorts grund i empiri och man kan inte föra ett uteslutande logiskt resonemang för Gud?

Citat:
Ja men själva argumenterandet sker på logisk väg utan involvering av naturvetenskapen.
Och då handlar det, som jag skrev, inte längre om en ofalsifierbar deistisk gudsbild. Då har teisten faktiskt gjort påtagliga påståenden det kan diskuteras runt. Dessutom kan det aldrig leda till en bevisning av Gud eftersom saker som t.ex. Teodicéproblemet också baseras enbart på ostyrkta påståenden. Man diskuterar myter och kan därför enbart förhålla sig logiskt till det.

Citat:
Det är inte särskilt svårt då pop-ateister som Dawkins fortfarande har ett rätt så stort inflytande.
Inte ens Dawkins är en sk stark ateist. Även han är agnostisk ateist.

Det skulle vara intressant om du någon gång skulle komma till praktiska exempel på det du påstår.
Citera
2018-02-26, 08:15
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Sepiritz har påstått att gudomliga attribut som exempelvis tidlöshet är "påhittade" och "godtyckliga" som grundats i "semantiska lekar". Jag har invänt mot detta och påpekat att de följer logiskt ur gudsargument varav Sepiritz har kastat skeptiska rökridåer kring logikens möjligheter till att komma fram till slutsatser som inte är "empiriska", "mätbara" eller "falsifierbara". Men nu handlar diskussionen helt plötsligt om huruvida det är vettigt att undersöka premisser för att se om slutsatser stämmer, trots att ingen har invänt mot något så självklart. Därav min kommentar om att "målstolparna flyttats".

Har dessa egenskaper någonsin observerats på något sätt? Hur kommer man på en sådan egenskap? Man tar två ord och slår ihop dem. Är inte det då påhitt? Även om man använder ett problem som grund för att ha ett behov av dessa nya egenskaper så har man hittat på lösningen i en egenskap man inte har någon anledning att veta ens existerar eller kan existera. Att det "följer logiskt ur gudsargument" är bara svepskäl, man ponerar ett problem och kastar påhittade saker på det för att se vad som fastnar och kallar det sedan logiskt nödvändigt.

Jag har sagt att utan empirisk grund för logiska argument blir de värdelösa. Du håller stundtals med, stundtals inte med, verkar det som.
Citera
2018-02-26, 08:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Din funktion i den här tråden är alltså att granska försök till gudsbevis. Men när nerdnerd lyfter fram ett gudsbevis eller försök till gudsbevis så avfärdar du det bara utan någon som helst granskning?
Kanske nerdnerd skulle anstränga sig nog mycket att faktiskt presentera argumentet först, så det finns något att diskutera?
Om du säger att "X är sant" kan jag säga "X är inte sant" för du har inte demonstrerat att X är sant och inte framfört någon som helst bevis. Vad ska jag argumentera emot annat än det du producerat, vilket är att säga att det är sant?
På det här forumet gäller dessutom regeln att man inte bara hänvisar till någonting utanför forumet, ex en länk till ett Youtubeklipp eller liknande, man måste faktiskt presentera något själv.

Citat:
Det påminner om något jag skrev tidigare i en annan tråd:

Jag tror den genomsnittlige ateisten skulle agera på följande vis:
1. Säg självsäkert "Det finns inga bevis för Gud" utan några som helt belägg för påståendet.
2. Om bevis skulle presenteras eller förklaras, (a) förneka att det är bevis (b) ignorera bevisen.
3. Återgå till 1.
Din förmåga till granskning imponerar inte så här långt.

1. Varför ska man demonstrera det påståendet? Det är ju en uppfattning och en utmaning. Jag har inte heller sett några bevis för Gud och har den uppfattningen. Hur ska jag demonstrera att det är sant? Bevisbördan är faktiskt inte på mig.
2. Än så länge har ju inte några faktiska bevis presenterats. Påståenden och saker som "se på de vackra träden", "vi finns här, därför Gud" och "om inte Gud, hur skulle det då ha skett?" Det är inte bevis och kan avfärdas rakt av. Inga "bevis" som faktiskt presenterats och demonstrerats har ignorerats. Det har bemötts i alla fall jag observerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in