2017-09-24, 20:46
Medlem
SilenceDeMorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Intressant. Med reservation då för att det också är ett cirkelbevis? Allt som någonsin kunnat hända - tja, om man menar att gudarna är mänskliga påfund så kommer de att existera - men bara i som fantasier i alla multiversa…

Tänkte mig mera att eftersom det saknas bevis för/emot Guds existens så möjliggör det ett universum där Gud existerar som ett väsen.
Citera
2017-09-24, 21:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilenceDeMort
Skulle inte teoretiskt sett, multiverse teorin kunna bevisa Guds existens?
Enligt multiverse teorin så har allt som någonsin kunnat hända hänt i något universum, meaning i ett universum så finns Gud, men det räcker eftersom Gud är allsmäktig och då skulle styra alla universum och även vara verklig i alla universum.
Ergo, om Multiverse teorin stämmer så är Gud verklig?

Men om premissen är "allt som någonsin kunnat hända har hänt i något universum" så är det ingalunda något som helst bevis för att gud existerar. Premissen gäller bara för händelser, och Gud är ingen "händelse" och inkluderas alltså inte i premissen.
Citera
2017-09-24, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilenceDeMort
Skulle inte teoretiskt sett, multiverse teorin kunna bevisa Guds existens?
Enligt multiverse teorin så har allt som någonsin kunnat hända hänt i något universum, meaning i ett universum så finns Gud, men det räcker eftersom Gud är allsmäktig och då skulle styra alla universum och även vara verklig i alla universum.
Ergo, om Multiverse teorin stämmer så är Gud verklig?
Gud kan ju tillhöra det som inte kan hända.
Multiverseteorin kan också användas för att motbevisa Gud i så fall, i alla fall en Gud som skapar universum.
Citera
2017-09-24, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför skulle inte någon annan människa kunna bevisa Gud för mig?
Hur skulle det gå till?
Citera
2017-09-24, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Hur skulle det gå till?
Något borde ju övertygat dom.
Och jag vet inte hur det skulle gå till, jag vill veta varför det är omöjligt.
Citera
2017-09-24, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Med bevis avses sådant som går att verifiera att det faktiskt är på det vis som påstås. Och helst ska det kunna gå att upprepa med exakt samma resultat.

Känsla och tro räcker inte.
Det är sant att när man studerar det materiella då är det precis som du säger. Du talar om direkta bevis. Exempelvis framställning av bensin från petroleum eller någon annan kemisk process då vill man veta att produktionen är tillförlitlig och det får man reda på utifrån direkta bevis. Det går att upprepa, kräver ingen tro eller känslor, är helt mekaniskt och opersonligt.

Problemet med det synsättet är att det inte fungerar på något som är personligt som exempelvis medvetandet. Kan du bevisa för mig att du har medvetande? Jag kan inte hitta några direkta bevis för att du verkligen är medveten, men jag kan hitta indirekta bevis för det. Indicier som påvisar att du också, som jag, har medvetande. Det är indicier som påvisar detta och att vi därmed har något gemensamt och då via dessa indicier utveckla en meningsfull konversation.

Citat:
Så länge som det finns flera lika trovärdiga (eller mer trovärdiga) alternativ så har inget bevisats.
Vilka alternativ skulle det finnas?
Citera
2017-09-24, 23:13
Medlem
Citat:
Vem bestämmer över när du blivit tillräckligt övertygad?
Citera
2017-09-24, 23:14
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Något borde ju övertygat dom.

För en människa är det omöjligt men tillsammans med Gud är ingenting omöjligt!
Citera
2017-09-24, 23:16
Medlem
Citat:
Vem bestämmer över när du blivit tillräckligt övertygad?
Det sker automatiskt i min hjärna. Jag kan säkert påverka lite grann, men jag kan inte helt styra över vad jag tror existerar eller inte.
Citera
2017-09-24, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
För en människa är det omöjligt men tillsammans med Gud är ingenting omöjligt!
Ja, det är nog därför alla är övertygad om att samma Gud existerar. (ironi)
Citera
2017-09-25, 08:27
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är sant att när man studerar det materiella då är det precis som du säger. Du talar om direkta bevis. Exempelvis framställning av bensin från petroleum eller någon annan kemisk process då vill man veta att produktionen är tillförlitlig och det får man reda på utifrån direkta bevis. Det går att upprepa, kräver ingen tro eller känslor, är helt mekaniskt och opersonligt.

Problemet med det synsättet är att det inte fungerar på något som är personligt som exempelvis medvetandet. Kan du bevisa för mig att du har medvetande? Jag kan inte hitta några direkta bevis för att du verkligen är medveten, men jag kan hitta indirekta bevis för det. Indicier som påvisar att du också, som jag, har medvetande. Det är indicier som påvisar detta och att vi därmed har något gemensamt och då via dessa indicier utveckla en meningsfull konversation.

Men problemet är att det påstås att Gud har gjort saker och till och med fortfarande hjälper personer.
Sådant ska kunna gå att påvisa, men det finns inget som tyder på att det stämmer.

Vilka indikationer menar du finns på att Gud skapade universum?

Citat:
Vilka alternativ skulle det finnas?

Jag nämnde olika alternativ.
Jag skrev att påståendet att universum måste ha skapats inte i sig är ett bevis på guds existens eftersom även om universum faktiskt skulle ha skapats (vilket inte är troligt) så finns det inget som visar på att det faktiskt var Gud som gjorde det. Det skulle lika gärna kunna ha varit någon annan gudsliknande varelse eller ett samarbete (eller till och med rivalitet) mellan flera gudar eller andra andliga varelser som inte har alla de egenskaper som normalt tillskrivs Gud.
Citera
2017-09-25, 12:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hur ska en människa kunna bevisa Guds existens till en annan människa? Vill ateister ha bevis så får de göra som alla andra, vända sig till Gud, erkänna sina synder och uppriktigt be om förlåtelse.

Vilket är ett ad hoc-premissat cirkelargument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in